تفاوت هارد ssd با m2 در چیست؟

دسته بندی ها :
تفاوت هارد ssd با m2 در چیست؟

 

تفاوت هارد ssd با m2 در چیست خرید هارد سروری می‌تواند سرعت سرور را به شکل چشمگیری افزایش دهد اما انتخاب هارد ssd مناسب برای کامپیوتر خانگی یا سرور، امری‌ست که نیاز به اطلاعات دارد. در این مقاله در مورد ssd ها صحبت می کنیم و به خصوص هارد m2 ssd را به طور کامل بررسی می‌کنیم، نکات مهم در خرید هارد m2 و تفاوت ssd با m2 را بررسی و بهترین m2 ssd های سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ را معرفی می‌کنیم. همچنین به این سوال پاسخ می‌دهیم که اگر قصد ارتقای سیستمی را دارید اما مادربورد آن اصلا اسلات m2 ندارد، چه کار باید کرد. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

مقدمه‌ای بر ssd ها

همان طور که از گوشه و کنار اخبار تکنولوژی می‌شنویم، در مادربورد های جدید، درایوهای SSD مدام در حال تغییرند و تمامی تلاش‌ها در جهت غیر قابل دیده شدن سخت افزارهای ذخیره سازی است. درایوهای ssd از حالت سابق خود به درایو هایی کوچکتر با ظرفیت چندین برابر تبدیل می‌شوند و در عین حال سرعت را هم افزایش می‌دهند. ssd های سنتی که روی سرور، کامپیوتر یا لپ تاپ شما نصب است، اساسا به عنوان درایوهای ۲.۵ اینچی (۶.۳۵ سانتی متر) شناخته می‌شوند. شاید ذکر این نکته جالب باشد که در اصل این درایوها طولی حدود ۲.۷۵ اینچ یا ۷ سانتی متر دارند.

ssd ها ابعاد مشابهی با هارد درایو لپ تاپ ها دارند. تولیدکنندگان ssd، این درایوها را در این اندازه استاندارد تولید کرده‌اند تا با لپ تاپ های موجود سازگار باشند پس به راحتی می‌توانید برای لپ تاپ خود بدون هیچ بازنگری خاصی، hhd یا ssd را انتخاب کرده و پیکربندی کنید. در مورد سرورها و استوریج ها و PC ها اما نگرانی کمتری از بابت سایز و اندازه وجود دارد و می‌توانید ssdها را با استفاده از یک براکت ساده در یک درایو ۳.۵ اینچی سوار کنید.

با گذشت زمان، شاسی‌ها برای تکمیل سخت افزارهای خود و امکان نصب درایوهای ۲.۵ اینچی تکامل یافتند اما باز هم نیازی نیست ssd ها به این اندازه بزرگ باشند. در اصل، یک ssd فقط شامل یک بورد نازک، فلش مموری و چیپ کنترلری است. پس چرا اندازه آن در همین حد نباشد؟

ssd در این اندازه و شکل طراحی شده تا با شاسی‌های موجود سازگار باشد ولی در کل فضایی که ssd در آن قرار می‌گیرد فضای مرده زیادی دارد. این موضوع در طراحی تلفن همراه، و چالش کوچکتر شدن لپ تاپ ها و تبلت ها نکته مهمی است و البته نتیجه کاملا واضح بود: هارد بزرگ ۲.۵ اینچی، در نهایت باید برود.

پیشنهاد مطالعه

مقایسه mSATA SSD و m2 ssd

فرم فاکتور M2 در سال ۲۰۱۳ و دو سال پس از mSATA وارد بازار شد. کارایی هر دو درایو mSATA SSD و m2 ssd بسیار بالاست و اصولا برای دستگاه‌های کوچک مانند تبلت و لپ تاپ طراحی شده‌اند اما از آنجایی که سرعت و کارایی بالایی دارند در سرورها نیز استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی این دو در اندازه و کانکتور است.

برای خرید سرور و انواع قطعات سرور روی لینک خرید سرور hp و برای استفاده از خدمات تعمیر سرور hp روی لینک بزنید. 

مقایسه mSATA ssd و m2 ssd از نظر ظاهر

SSD فقط از اینترفیس SATA استفاده می‌کند اما هارد ssd m2 یا از SATA یا PCIe پشتیبانی می‌کند. همچنین M.2 از SATAe هم پشتیبانی می‌کند که در SATA 3.2 تعریف شده و کانکتورهای SATA و PCIe را فعال می‌کند. درایو M2 مبتنی بر SATAe، به هاست می‌گوید که از PCIe استفاده کند یا از SATA. البته محصولات زیادی نیستند که SATAe را پشتیبانی می‌کنند.

فرم فاکتور M2 در ابعاد مختلفی هستند در حالی که mSATA SSD ها تنها در دو اندازه ارایه شده‌اند و Half-size mSATA SSD هم موجود است.

mSATA SSD ها تنها در دو اندازه ارایه شده‌اند و Half-size mSATA SSD هم موجود است.

پهنای باند SATA SSD و mSATA SSD برابر با ۶Gbps است اما M2 SSD می‌توانند به عددی بیشتر از این برسد. PCIe Based M2 SSD می‌تواند تا ۴ تا PCIe Lane و به ازای هر Lane از ۱Gbps پشتیبانی کند. همچنین PCIe Based M2 SSD از NVMe هم پشتیبانی می‌کند که کارایی بیشتر و زمان تاخیر کمتر را نسبت به دستگاه‌هایی که از ATA یا SCSI استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند.

SATAe-based M.2 SSD ها از ۲ تا PCIe Lane پشتیبانی می‌کند اما درایوهای پرکاربردی نیستند.

در تصویر زیر انواع هاردهای ssd را از نظر اندازه مشاهده می‌کنید:

انواع SSDها از نظر اندازه

M2 در دستگاه‌های کلاینتی و سیستم‌های انترپرایزی استفاده می‌شوند. بازار به استفاده از m2 ssd ها تمایل بیشتری پیدا کرد تا mSATA SSD ها.

تفاوت اصلی mSATA SSD و m2 ssd در اندازه و کانکتور است.

پیشنهاد مطالعه

اینترفیس و باس در m2

در این قسمت، به مهمترین مطلب در آپگرید M2 می‌پردازیم. اکثر اولین هاردهای m2 در واقع فقط درایوهای معمولی SATA بودند که به اصل اولیه خود برگشته بودند: بورد بدون کاور با کانکتورهای فیزیکی مختلف اما در حقیقت همانند همان درایوهای ۲.۵ اینچی هستند. کارایی بهتر و قابل ملاحظه‌ای در این درایوهای m2 SATA در مقایسه با SSD SATA های ۲.۵ اینچی مشاهده نخواهید کرد زیرا در نهایت، داده و اطلاعات شما پس از خروج از درایو، در همان مسیرهای داخلی در سرور و کامپیوتر حرکت می‌کنند.

این مساله، خیلی هم بد نیست مخصوصا در مورد بعضی از لپ تاپ ها. ممکن است دستگاهی فقط هاردهای m2 ssd با درگاه SATA را پشتیبانی کند و در نهایت، میزان ارتقا برای شما در همین مسیر خواهد بود پس تنها دلیل شما برای ارتقا، افزایش ظرفیت است.

بسیاری مادربوردهای دسکتاپ از اسلات M.2 و PCI Express M.2 SSD پشتیبانی می‌کنند.

در بعضی لپ تاپ ها امکان استفاده از هارد m2 ssd درایوهای PCI Express-bus وجود دارد. به تازگی نیز بسیاری مادربوردهای دسکتاپ از اسلات M.2 و PCI Express M.2 SSD پشتیبانی می‌کنند. برای ارتقا و تعمیر لپ تاپ خود روی لینک بزنید.

اولین نسخه از این M.2 PCI Express SSD ها از دو اینترفیس PCI Express Gen 2.0 استفاده می‌کردند که در مقایسه با SATA 3.0، توان عملیاتی بالاتری دارند که البته تفاوت خیلی زیاد نیست. این وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر اکثر درایوهای جدید m2 از PCI Express x4 پشتیبانی می‌کنند که با تکنولوژی Non-Volatile Memory Express (NVMe) هماهنگ است در نتیجه کارایی بیشتری را به خصوص در حجم‌های کاری سنگین و دارای صف، به همراه دارند.

پیشنهاد مطالعه

NVMe و سرعت بیشتر در m2

NVMe یکی دیگر از موانع فنی است چرا که سیستم ها و مادربورد ها برای قابل بوت بودن این درایوها، نیاز به پشتیبانی در سطح بورد دارند. امروزه اغلب مادربوردهای جدید از درایوهای PCI Express x4 NVMe M.2 پشتیبانی می‌کنند اما بوردهای قدیمی‌تر، بوت شدن از درایو NVMe را پشتیبانی نمی‌کنند. علاوه بر این، کانکتورهای NVMe که پهنای باند بالایی دارند، تنها در برخی سرورها و لپ تاپ ‌های جدید وجود دارند.

همچنین توجه داشته باشید که در بعضی موارد ممکن است لپ تاپی از درایو PCI Express NVMe پشتیبانی کند اما به مادربورد وصل باشد و در نتیجه قابلیت ارتقاپذیری را نداشته باشد. بنابراین، اگر قصد دارید لپ تاپ خود را ارتقا دهید، قبل از خرید یکی از این درایو ها، حتما دفترچه راهنما را نگاه کنید و یا با یک متخصص مشورت کنید.

کانکتورهای NVMe که پهنای باند بالایی دارند، تنها در برخی سرورها و لپ تاپ ‌های جدید وجود دارند.

درایو های PCI Express x4 M2 که از NVMe پشتیبانی می‌کنند، رواج بیشتری پیدا کرده‌اند. بهترین آنها سامسونگ، خانواده Pro و EVO است. در کنار این مدل‌ها، مدل‌های NVMe را از ADATA و Plextor و WD و دیگران را هم نگاهی خواهیم کرد. این درایوها بسیار سریع هستند طوری که سریع‌ترین درایوهای مبتنی بر SATA را پشت سر گذاشته‌اند.

این درایوها بیشتر برای تولیدکنندگان سرور و پی سی و افرادی که قصد ارتقای سیستم‌های نه چندان قدیمی که ممکن است اسلات m2 داشته باشند یا اگر هم دارند از PCI Express and/or NVMe پشتیبانی نمی‌کنند و مبتنی بر SATA هستند، مناسب هستند. پس بار دیگر بر این نکته تاکید می‌کنم که قبل از خرید این درایوها مطمئن شوید که سیستم شما از این نوع درایو پشتیبانی می‌کند.

می‌توانید با مطالعه مقاله هارد nvme چیست ، چه انواع و مزایا و معایبی دارد؟ اطلاعات جامعی در زمینه هاردهای nvme به دست بیاورید.

m2 مبتنی بر کارت و حافظه Optane

اگر می‌خواهید هارد m2 بخرید، ممکن است بین انتخاب درایوهای مبتنی بر SATA و انتخاب درایوهای PCI Express M.2 بمانید. برای بیشتر کاربران این نکته که آن درایوی که با مادربورد و یا لپ تاپ شما سازگار است انتخاب کنید، کافیست. اما با بررسی جزییات سازگاری باس در M.2 می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. بسیاری از دستگاه‌های جدید که از M.2 پشتیبانی می‌کنند، از همه انواع درایو هم پشتیبانی می‌کنند.

اگر قصد ارتقای سیستمی را دارید اما مادربورد آن اصلا اسلات M.2 ندارد، چه کار باید کرد؟

یکی از گزینه های ممکن، درایو m2 روی کارت (M.2 drive on a card) است. یکی از راهکارها در این زمینه استفاده از Plextor و Kingston است. البته Asus هم برای M.2، کارت حامل یا carrier card ارائه می‌دهد. در اصل، همه این محصولات، هارد m2 را روی کارت افزونه PCIe قرار می‌دهند تا در پی سی هایی که فاقد اسلات M2 هستند بتوان از طریق این اسلات‌های PCI Express سرعت را افزایش داد.

.

قرار دادن هارد m2 روی کارت افزونه PCIe

مزیت استفاده از این محصولات این است که می‌توانید روی درایو m2 هیت سینک داشته باشید. برخی از m2 ssd هایPCI Express-bus ممکن است هنگام انجام وظایفی مانند خواندن و نوشتن، داغ شوند و در نتیجه سرعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر از سرور استفاده می‌کنید و درایوی دائما داغ می‌شود، معمولا نباید نگران باشید چون بسیاری از این درایوها به قدری سریع هستند که قبل از اینکه بتوانند گرما را تعدیل کنند، انتقال داده و اطلاعات را به اتمام می‌رسانند.

بیایید سری به SSD های اینتل بزنیم. اینتل، محصولات ذخیره سازی مبتنی بر M.2 خود را تحت نام Optane به فروش می‌رساند. توجه داشته باشید که دو نوع متفاوت از درایوها وجود دارد که ممکن است یکسان به نظر برسند.  SSD Optane های اینتل، مانند سایر درایوها، Bootable هستند و می‌توان از آنها به عنوان درایو مستقل برای بوت و یا ذخیره ساز ثانویه (Secondary Storage) استفاده کرد.

نوع دوم یعنی Optane Memory اینتل کلا متفاوت است. این مموری، ماژولی با فرمت M2 و شبیه به SSD است اما به عنوان کش شتاب دهنده (Accelerating Cache) برای درایوی دیگر، معمولا هارد درایو، عمل می‌کند. باز هم تاکید می‌کنم این دو محصول اینتل، یکسان نیستند؛ پس دقت کنید چه درایوی می‌خرید.

پادکست با موضوع بررسی هارد m2 ssd

موضوع این پادکست، بررسی هاردهای m2 ssd است. سرعت و ظرفیت بالا در ذخیره سازی و انتقال اطلاعات از دغدغه‌های ما شده پس نیاز به دانش بیشتری در این زمینه داریم. در این پادکست، به بررسی هارد درایوهای M2 SSD و نسل قبلی آنها با عنوان mSATA و مقایسه آنها پرداخته می‌شود. در ادامه، ویژگی‌های M2 SSD ها  را بررسی می‌کنیم و نکات مهم هنگام خرید M.2 SSD را بیان می‌کنیم. با موارد استفاده و برخی مدل‌های آن نیز می‌پردازیم.

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست ۳۲ مگابایت حجم و  35 دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

محدوده زمانی موضوع بحث پادکست
دقیقه ۰۳:۲۰ تا ۰۸:۱۵ خبرهای ۳۰ روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه ۰۹:۵۰ تا ۲۴:۰۳ بررسی درایوهای M.2 SSD
دقیقه ۲۵:۱۸ تا ۳۱:۱۱ منتخبی از مناسبت‌های ۳۰ روز آینده

دانلود

نکات مهم در خرید هارد m2 ssd

بسیاری حتی نمی‌دانند چنین درایوی وجود دارد! در نتیجه باید به چند نکته توجه کنید که ممکن است جایی نتوانید پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

۱- بررسی اندازه فیزیکی:

عرض و به ویژه طول که به میلی‌متر است را بررسی کنید تا فضای کافی برای افزودن آن وجود داشته باشد. این نکته خصوصا در لپ تاپ ها مهم است. عرض، اغلب ۲۲ میلی‌متر است اما طول، متفاوت است و رایج ترین اندازه آن، ۴۲ میلی‌متر، ۶۰ میلی‌متر، ۸۰ میلی‌متر و ۱۲۰ میلی‌متر است.

۲- دانستن باس یا گذرگاه موجود در سیستم:

هنگام ارتقای لپ تاپ و افزایش ظرفیت، تقریبا همیشه درایو M.2 را با درایو M.2 دیگری عوض می‌کنند. پس مشخصات درایو خارج شده از سیستم را بررسی کنید و ببینید باس آن SATA است یا PCIe. حالا با خیال راحت درایو جایگزین را انتخاب و نصب کنید.

در مورد دسکتاپ، کمی پیچیده‌تر است. بعضی اسلات‌های M.2 در مادربورد در همان اسلات، هم از SATA و هم از PCIe پشتیبانی می‌کنند. برخی فقط از SATA و برخی هم فقط از PCIe M.2 پشتیبانی می‌کنند. تازه در نوع آخر، همه مادربورد ها از PCIe x4 یا NVMe پشتیبانی نمی‌کنند. در چنین شرایطی باید ببینید بهترین حالت برای بورد شما چیست و درایو مناسب را انتخاب کنید. باقی قضایا فرقی ندارند: PCIe سرعت بالاتری نسبت به SATA دارد اما برای کاربردهای روزانه، SATA SSD بهتر کار می‌کند و در بسیاری موارد نسبت به درایو PCIe، تفاوتی ندارد.

۳- چک کردن قابلیت بوت شدن:

اگر برای اولین بار است که M.2 را روی بورد دسکتاپ نصب می‌کنید، بررسی کنید که آیا نوع باس در M.2 SSD که در نظر دارید، Bootable است یا نه. البته بعید است نیاز به ارتقا BIOS به وجود آید.

۴- مقایسه هزینه هر گیگابایت:

هزینه به ازای هر گیگ، شاخص مهمی است که با استفاده از آن می‌توانید قیمت M.2 های مشابه از سازندگان مختلف را مقایسه کنید. انتظار می‌رود برای مدل‌های گذرگاه PCI Express هزینه بیشتری باید پرداخت کنید. قیمت (به دلار) را بر ظرفیت درایو (به گیگابایت) تقسیم کنید تا بتوانید هزینه هر گیگابایت را بدست آورید. به عنوان مثال، هزینه هر گیگابایت برای درایو ۵۰۰ گیگابایتی که ۱۹۹ دلار است، حدود ۴۰ سنت در هر گیگابایت است.

پیشنهاد مطالعه

بهترین m2 ssd های ۲۰۲۱

در ادامه به معرفی و بیان نقاط قوت و ضعف بهترین m2 SSD های سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم. با دانش و آگاهی، درایوهای m2 SSD مناسب خود را انتخاب کنید.

۱. Samsung 980 Pro

Samsung 980 Pro بهترین m2 ssd است که دارای سریع‌ترین V-NAND است و دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۲۵۰GB و ۵۰۰GB و ۱TB و ۲TB
  2. یک طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 4.0 x4 و NVMe 1.3c
  4. Sequential Reads/Writes: 7,000 MBps / 5,000 MBps

مزایا:

  1. رمزگذاری AES 256-bit
  2. کارایی بی‌رقیب PCIe Gen4
  3. Black PCB

معایب:

  1. قیمت بالا
  2. استقامت متوسط
Samsung 980 Pro

۲. WD Black SN850

WD Black SN850 دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۲۵۰GB و ۵۰۰GB و ۱TB و ۲TB
  2. یک طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 4.0 x4 و NVMe 1.4
  4. Sequential Reads/Writes: 7,000 MBps / 5,300 MBps

مزایا:

  1. کارایی بالا
  2. dynamic SLC cache زیاد
  3. Black PCB

معایب:

  1. مصرف برق زیاد در زمان Idle
  2. داغ شدن زیر لود بالا
  3. عدم پشتیبانی از رمزگذاری AES 256-bit
WD Black SN850

۳. Sabrent Rocket 4 Plus

Sabrent Rocket 4 Plus دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۱TB و ۲TB و ۴TB
  2. دو طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 4.0 x4 و NVMe 1.4
  4. Sequential Reads/Writes: 7,200 MBps / 6,900 MBps

مزایا:

  1. sequential performance بالا
  2. قیمت رقابتی
  3. dynamic cache بالا
  4. طراحی جذاب

معایب:

  1. عدم پشتیبانی از رمزگذاری AES 256-bit
  2. کارایی آن به اندازه سامسونگ و WD نیست.
  3. سرعت نوشتن کم پس از پر شدن write cache
Sabrent Rocket 4 Plus

۴. Adata XPG Gammix S50 Lite

Adata XPG Gammix S50 Lite دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۱TB و ۲TB
  2. دو طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 4.0 x4 و NVMe 1.4
  4. Sequential Reads/Writes: 3,900 MBps / 3,200 MBps

مزایا:

  1. کارایی بالا
  2. قیمت مناسب
  3. dynamic write cache بالا
  4. طراحی جذاب
  5. رمزگذاری AES 256-bit full-disk

معایب:

  1. write performance کم
Adata XPG Gammix S50 Lite

۵. SK hynix Gold P31

SK hynix Gold P31 بهترین m2 ssd برای لپ تاپ است. این هارد دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۵۶۰GB و ۱TB
  2. یک طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 3.0 x4 و NVMe 1.3
  4. Sequential Reads/Writes: 3,500 MBps / 3,200 MBps

مزایا:

  1. کارایی بالا
  2. بهره‌وری بی‌سابقه
  3. رمزگذاری AES 256-bit

معایب:

  1. حداکثر ظرفیت یک ترابایت
SK hynix Gold P31

۶. SK hynix Gold P31

SK hynix Gold P31 دارای بهترین کارایی PCIe 3.0 M.2 SSD است. این هارد دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۲۵۰GB و ۵۶۰GB و ۱TB و ۲TB
  2. یک طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 3.0 x4 و NVMe 1.3
  4. Sequential Reads/Writes: 3,500 MBps / 3,200 MBps

مزایا:

  1. Solid overall performance
  2. Black PCB

معایب:

  1. می‌تواند کارایی بهتری داشته باشد.
SK hynix Gold P31

۷.Team Group T-Force Cardea Zero Z340

Team Group T-Force Cardea Zero Z340 دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۲۵۰GB و ۵۶۰GB و ۱TB
  2. یک طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 3.0 x4 و NVMe 1.3
  4. Sequential Reads/Writes: 3,400 MBps / 3,000 MBps

مزایا:

  1. قیمت و کارایی و بهره‌وری رقابتی

معایب:

  1. Head spreader نرم و قابل انعطاف است.
Team Group T-Force Cardea Zero Z340

۸. Patriot Viper VPR100

Patriot Viper VPR100 بهترین RGB M.2 SSD و دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۲۵۰GB و ۵۶۰GB و ۱TB و ۲TB
  2. دو طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 3.0 x4 و NVMe 1.3
  4. Sequential Reads/Writes: 3,300 MBps / 2,900 MBps

مزایا:

  1. Solid performance و پایداری بالا
  2. طراحی جذاب RGB lighting و heatsink
  3. ظرفیت ۲ ترابایتی

معایب:

  1. write cache کم
  2. برخی تنظیمات lighting روی کارایی تاثیر دارد.
  3. نداشتن نرم افزار Cloning و SSD toolbox
Patriot Viper VPR100

۹. Sabrent Rocket Q

Sabrent Rocket Q دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۵۶۰GB و ۱TB و ۲TB و ۴TB و ۸TB
  2. دو طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 3.0 x4 و NVMe 1.3
  4. Sequential Reads/Writes: 3,300 MBps / 2,900 MBps

مزایا:

  1. ظرفیت بالا
  2. کارایی و بهره‌وری بالا

معایب:

  1. قیمت بسیار بالا
  2. سرعت نوشتن کم بعد از پر شدن Cache
  3. endurance-per-GB پایین در مقایسه با TLC
  4. مشکلات کولینگ
Sabrent Rocket Q

۱۰. Samsung 980

Samsung 980 بهترین DRAMless M.2 SSD و دارای مشخصات زیر است:

  1. ظرفیت‌های ۲۵۰GB و ۵۶۰GB
  2. یک طرفه با اندازه ۲۲۸۰
  3. PCIe 3.0 x4 و NVMe 1.4
  4. Sequential Reads/Writes: 3,500 MBps / 3,000 MBps

مزایا:

  1. قیمت رقابتی
  2. طراحی جذاب
  3. رمزگذاری سخت افزاری AES 256-bit
  4. پایداری در حد ۹۸۰ Pro

معایب:

  1. ظرفیت یک ترابایت
  2. سرعت نوشتن کم بعد از پر شدن SLC cache
Samsung 980

بهترین m2 ssd های ۲۰۱۹

در ادامه به معرفی و بیان نقاط قوت و ضعف بهترین m2 ssd های سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم. با دانش و آگاهیاز بین انواع هارد m2، هارد m2 ssd مناسب خود را انتخاب کنید.

۱. Samsung SSD 970 EVO

ترکیبی عالی از کارایی و توان عملیاتی، بهترین درایوهای داخلی high-end M.2 PCIe SSD برای اکثر کاربران.

نقاط قوت: random read / write سریع، قیمت معقول به ازای هر گیگ، چندین ظرفیت، نرم افزار ویندوزی با کاربری آسان.

نقاط ضعف: قیمت بالا برای پی سی هایی با کاربری معمولی.

Samsung SSD 970 EVO

۲. WD Black NVMe SSD

دارای چندین ظرفیت حداکثر تا ۱ ترابایت و شتاب‌دهنده سرعت خواندن و نوشتن، بهترین ۲ SSD برای نصب در Gaming Rig یا ورک استیشن ادیت مدیا.

نقاط قوت: سرعت بالا به دلیل پشتیبانی از NVMe و ۳D NAND، قیمت معقول به ازای هر گیگ، چندین ظرفیت، نرم افزار ویندوزی با کاربری آسان.

نقاط ضعف: هر چه ظرفیت پایین‌تر باشد، کارایی کمتر است.

WD Black NVMe SSD

۳. WD Blue 3D M.2 SSD

تحمل پذیری بسیار بالا.

نقاط قوت: کارایی عالی برای مدل‌های جدید SATA SSD، قیمت مناسب و پایین، دارای بسته نرم افزاری جامع.

نقاط ضعف: به سرعت Samsung SSD 850 EVO نیست.

WD Blue 3D M.2 SSD

۴. Intel Optane SSD 800P

زمان بوت بسیار سریع، کارایی عالی، بهترین انتخاب برای کامپیوترهای پیشرفته.

نقاط قوت: کارایی بسیار بالا برای تمامی کارهای پردازشی، دارای فرم فاکتور m2.

نقاط ضعف: ظرفیت محدود، گران بودن.

Intel Optane SSD 800P

۵. Samsung SSD 970 Pro

سریع‌ترین هارد m2 ssd که می‌توانید بخرید و از نظر کاربران بسیار عالی بوده است. اگر قصد ارتقا و خرید پی سی دارید و یا هارد درایو شما به صدا افتاده، می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

نقاط قوت: سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالا، ظرفیت ثابت، قابلیت اطمینان بالا، مصرف برق کم، رمزگذاری سخت افزاری.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

 برخی از مطالب مرتبط:

ماژول ارتباط API با CRM چیست؟

پورت چیست؟ انواع پورت و کاربرد آنها در کامپیوتر و شبکه

دیتاسنتر چیست و چه تفاوتی با اتاق سرور دارد؟

اسکن اسناد و تصاویر با گوشی‌های اندروید و پرینتر HP M130fw

ریکاوری اطلاعات چیست؛ تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد

نقاط ضعف: تنها دارای دو ظرفیت، گران بودن.

Samsung SSD 970 Pro

۶. ADATA XPG SX8000

سرعتی در رده بهترین SATA Drive ها، جدیدترین high-end M.2 drive که برای ارتقا از هارد درایو یا sata ssd بسیار خوب است. البته قابل رقابت با سامسونگ نیست.

نقاط قوت: ظرفیت متنوع.

نقاط ضعف: تقریبا به گرانی Samsung SSD 960 EVO.

ADATA XPG SX8000

۷. Crucial MX200 M.2

نسخه ۲ از MX200 که ذاتا با نسخه ۲.۵ اینچی برابر است. به دلیل تحمل پذیری و کارایی بالا، m2 ssd مناسبی در رده متوسط است.

نقاط قوت: بیشتر بر حفاظت از داده تاکید دارد تا سرعت بالا، قیمتی قابل قبول به ازای هر گیگ (در حد SATA M.2).

نقاط ضعف: کارایی متوسط.

Crucial MX200 M.2

۸. Intel Optane Memory

مموری های Optane، داده‌هایی که بیشتر استفاده می‌شود را از هارد درایو کش می‌کند تا دسترسی سریع‌تر شود.

نقاط قوت: نصب و تنظیم راحت، راهکاری برای Caching در هارد درایو ها.

نقاط ضعف: هزینه بالا در مقایسه با هزینه بوت درایو های کم ظرفیت SSD، تنها با پلت‌فرم Kaby Lake و چیپست های سری ۲۰۰ کار می‌کند. ممکن است نیاز به آپدیت بایوس مادربورد باشد.

Intel Optane Memory

۹. Plextor M8Pe M.2 NVMe SSD

درایو ۲ PCIe SSD سریعی است و قیمت خوبی دارد. چون سرعت آن در حد درایوهای جدید سامسونگ نیست در نتیجه قیمت کمتری دارد.

نقاط قوت: کارایی عالی، قیمتی مقرون به‌صرفه و معقول.

نقاط ضعف: سرعتی کمتر از Samsung SSD 960، بدون نرم افزار.

Plextor M8Pe M.2 NVMe SSD

۱۰. Toshiba RC100 NVMe SSD

فاصله بین PCIe و sata m2 ssd را از نظر قیمت پر می‌کند، انتخابی مناسب برای مینی دسکتاپ ها و پورتابل ها، مکملی برای هارد درایو های بزرگ‌تر.

نقاط قوت: اندازه فیزیکی کوچک (M.2 Type-2242) که برای آپگرید لپ تاپ ایده‌آل است.

نقاط ضعف: حداکثر ظرفیت ۴۸۰ گیگابایت، از TLC NAND با سرعت کمتر استفاده می‌کند.

Toshiba RC100 NVMe SSD

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉