ریکاوری اطلاعات چیست؛ تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد

دسته بندی ها :
ریکاوری اطلاعات چیست؛ تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد فاجعه‌ای که به احتمال زیاد همه ما آن را تجربه کرده‌ایم: از دست رفتن و پاک شدن اطلاعات هارد، فلش مموری، حافظه داخلی تلفن همراه، کارت SD و دوربین دیجیتال است. پاک شدن اطلاعات انواع حافظه‌ها می‌تواند به دلیل وارد شدن ضربه فیزیکی، نفوذ آب به درون دستگاه، فرمت شدن، خطا و اشتباه انسانی و غیره اتفاق بیفتد.

برای برگرداندن اطلاعات کامپیوتر و احیای حافظه نابود شده چه می‌توان کرد؟ چگونه کامپیوتر خود را ریکاوری کنیم؟ در این مطلب نحوه ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات از دست رفته را به طور جامع برای شما توضیح دهیم، پس با توسعه شبکه آداک همراه باشید.

دلایل از بین رفتن اطلاعات هارد

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هاردبه طور کلی از دست رفتن اطلاعات به دو دلیل سخت افزاری و نرم افزاری اتفاق می‌افتد و در پی آن به ریکاوری و بازیابی اطلاعات نیاز پیدا می‌کنیم:

تهیه بکاپ را فراموش نکنید

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد از قدیم گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است! پس اگر می‌خواهید کابوس وحشتناک از دست رفتن اطلاعات (Data Loss) گریبان‌گیر شما نشود، بهتر است همیشه یک نسخه‌ بکاپ از اطلاعات مهم خود تهیه کرده و داشته باشید. در مورد PC و لپ تاپ ها، معمولا قبل از خراب شدن کامل هارد درایو، شما متوجه برخی اختلالات در عملکرد دستگاه خود می‌شوید. مثلا ممکن است دستگاه شما هنگام کپی کردن اطلاعات روی هارد درایو دچار مشکل شود و یا عملکرد کلی سیستم با مشکل رو به رو شود، به طوری که ریست کردن سیستم و یا حتی عوض کردن سیستم عامل مشکل شما را برطرف نکند.

پس اگر تشخیص دادید که مشکل از هارد درایو شما است، به سرعت و قبل از اینکه سیستم شما به طور کامل از کار بیفتد اقدام به تهیه یک نسخه‌ پشتیبان از اطلاعات مهم خود کنید. نرم افزارهای پشتیبان گیری مختلفی هستند که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند، اما اگر می‌خواهید به طور دستی فایل های خود را کپی پیست کنید، دقت کنید که در هر مرحله فقط این کار را برای تعداد محدودی فایل انجام دهید، زیرا کپی کردن همزمان تعداد زیادی فایل باعث کاهش سرعت عملیات کپی پیست و بالا رفتن احتمال کرش کردن عملیات می‌شود. پس بکاپگیری از اطلاعات خود را دست کم نگیرید!

سولوشن‌های پیشگیری از فقدان اطلاعات

برای این که اطلاعات و داده­ های شما روی سرور از دست نرود، کارهای زیر را انجام دهید:

  1. از داده‌­ها و اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید. بکاپگیری می‌­تواند به شما برای حفظ داده‌ها و اطلاعات بسیار کمک کند.
  2. مراقب سیستم عامل و کارکرد صحیح آن باشید و ترجیح این است که از سیستم عامل اورجینال استفاده کنید.
  3. از آنتی ویروس قوی و آپدیت شده استفاده کنید.
  4. از سولوشن‌های مطمئن در ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد استفاده کنید.

اگر با رعایت نکاتی که در بالا گفتیم، باز هم هارد از دسترس خارج شد یا فقدان اطلاعات اتفاق افتاد، به نکاتی که در ادامه آمده توجه کنید.

نکات مهم در بازیابی و ریکاوری حافظه

بیایید ببینیم برای احیای حافظه پاک شده چه می‌توان کرد؟

نرم افزارهای ریکاوری رایگان موجود در اینترنت فقط برخی از فایل ها را می‌توانند بازیابی کنند.

قدم اول برای اینکه چگونه کارت حافظه را ریکاوری کنیم و یا چگونه هارد را ریکاوری کنیم رعایت این نکات است:

  1. شاید فکر می‌کنید که با دانلود کردن یک نرم افزار ریکاوری مشکل شما حل خواهد شد، اما باید بدانید که نرم افزارهای ریکاوری رایگان موجود در اینترنت فقط برخی از فایل ها را می‌توانند بازیابی کنند و حتی ممکن است روند ریکاوری کامل اطلاعات شما را سخت‌تر کنند.
  2. اگر اطلاعات موجود بر روی حافظه شما پاک شده باشند (بدون وارد آمدن آسیب فیزیکی)، باید مطمئن شوید که اطلاعات جدیدی به جای اطلاعات پاک شده بر روی حافظه شما ثبت نشوند، زیرا این کار بازاریابی اطلاعات را تا حد بالایی غیر ممکن می‌کند. بنابراین باید از کپی کردن هرگونه اطلاعات جدیدی بر روی حافظه‌ و هارد درایو خودداری کنید. بهتر است به محض پاک شدن اطلاعات، حافظه (جانبی یا داخلی) را از سیستم خود جدا کنید. اگر اطلاعات پاک شده برای شما خیلی با اهمیت هستند، بدون انجام هیچ گونه کار اضافی، درایو یا USB خود را به دست متخصصان مربوطه بسپارید تا عملیات ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات را برای شما انجام دهند.
مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب مرتبط:

چگونگی نصب و تعویض هارد سرور hp

معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور hp

متخصص شبکه کامپیوتر کیست و چه مهارت هایی لازم دارد؟

چگونه بفهمیم مادربورد کامپیوترمان چیست؟

انتخاب هارد مناسب دوربین مداربسته؛ هارد بهتر است یا استوریج

در صورتی که برای خدمات مرتبط نرم افزاری و سخت افزاری لپ تاپ و کامپیوتر به کمک نیاز دارید، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا از راه دور مشکل را برطرف کنند.
برای مشاوره و تماس با کارشناس فنی می‌توانید از خط ثابت با شماره تلفن ۹۰۹۹۰۷۱۸۴۳ تماس بگیرید.
از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰پاسخگوی شما هستیم.

نرم افزارهای مختلفی هم وجود دارند که می‌تواند در امر ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات، کم و بیش موفق باشند. اگر تصمیم به استفاده از این نرم افزارها را دارید، بهتر است حافظه‌ی خود (اعم از هارد دیسک و هارد اکسترنال و USB و…) را از طریق پورت USB به یک کامپیوتر وصل کرده و از نرم افزارها استفاده کنید. پس در اولین قدم پس از پاک شدن اطلاعات، فقط سیستم خود را خاموش کرده و حافظه مربوطه را از آن جدا کنید.

چگونه هارد را ریکاوری کنیم؟

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد برای ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات هارد، شرایط درایو خود را بررسی کنید:

۱. بررسی آسیب فیزیکی به هارد

در مورد هارد درایو خارجی، باید نگاهی دقیق به درایو خود بیندازید. آیا درایو شما ضربه خورده و یا آسیبی دیده است؟ و یا اثر خم شدگی یا شکستگی بر روی آن دیده می‌شود؟ قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که شرایط درایو شما به اندازه‌ی کافی برای استفاده مناسب است، زیرا در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های وارده به آن را افزایش دهید. اگر درایو شما از نظر فیزیکی آسیب شدیدی دیده باشد، حتما باید آن را تحویل متخصصان ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات دهید.

۲. ایراد در اتصالات و کابل‌ها

گاهی اوقات از کار افتادگی هارد درایو خارجی به دلیل مشکل کابل‌های اتصالی آن با کامپیوتر اتفاق می‌افتد، بنابراین باید امیدوار باشید که مشکل شما همین بوده و درایو شما صدمه ندیده باشد! دقت کنید، قبل از اینکه هر نوع سخت افزاری را باز کنید، مطمئن شوید که الکتریسیته ساکن بدن خود را با اتصال به زمین تخلیه کرده باشید سپس می‌توانید هارد دیسک خود را به صورت یک حافظه خارجی به دستگاه دیگری متصل کنید. اگر هارد اکسترنال شما مشکل پیدا کرده باشد، با این کار به سادگی می‌توانید بفهمید که مشکل از خود هارد بوده و یا از اتصالات آن.

ابزار مورد نیاز برای اتصال امن

برای این که ابزار مورد نیاز برای اتصال امن این درایو به کامپیوتر دیگری را داشته باشید. بهتر است هارد خود را از محفظه‌اش خارج کرده و از یک کابل SATA/IDE به USB یا یک محفظه USB جدید برای اتصال آسان آن به کامپیوتر استفاده کنید. اگر درایو شما بدون مشکل توسط کامپیوتر شناخته شد، پس مشکل از اتصالات آن بوده است، در غیر این صورت مشکل هارد شما جدی است.

در مورد هارد درایو داخلی، از کارکرد صحیح اتصالات آن مطمئن شوید گاهی اوقات از کار افتادگی آن می‌تواند به دلیل مشکل در اتصالات فیزیکی آن با مادربورد باشد. پس در اولین قدم، برق سیستم خود را کاملا قطع کرده، الکتریسیته ساکن موجود در بدن خود را تخلیه کرده و اتصال کابل‌های پاور و دیتای هارد خود را بررسی کنید. پس از انجام این کار، کامپیوتر خود را دوباره روشن کنید.

چگونه کارت حافظه را ریکاوری کنیم؟

در این قسمت می‌خواهیم به ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات USB و کارت SD بپردازیم. اگر USB شما توسط کامپیوتر تشخیص داده نمی‌شود، آن را بر روی سیستم‌های مختلفی امتحان کنید. ابزارهای موجود روی ویندوز می‌توانند تا حدی شما را کمک کنند. اگر از کار افتادگی حافظه جانبی شما به دلیل آسیب‌های فیزیکی باشد، تقریبا بازگردانی اطلاعات آن غیرممکن می‌شود. اما برخی اوقات USB و کارت SD شما از نظر فیزیکی آسیب ندیده اند ولی به دلایل دیگری کار نمی‌کنند و شما نمی‌توانید به اطلاعات درون آن‌ها دسترسی داشته باشید. در این حالت نرم افزارهایی مثل EaseUS Data Recovery می‌توانند مشکل شما را تا حدی حل کنند. اما اگر در آخر سیستم موفق به تشخیص USB شما نشد، باید برای ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات آن به متخصصان ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات مراجعه کنید.

همین امر برای کارت SD هم صادق است. از خشاب‌های مختلف برای اتصال کارت SD به سیستم استفاده کنید تا مطمئن شوید که آیا آسیب از خود کارت SD است یا نه.

ریکاوری و بازیابی اطلاعات کارت حافظه

چگونه کامپیوتر خود را ریکاوری کنیم؟

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد شاید برایتان جالب باشد که بدانید ریکاوری کامپیوتر چیست. به فرآیند ریکاور کردن کامپیوتر از مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری و سپس ری استور کردن آن به حالت نرمال، ریکاوری PC یا ریکاوری کامپیوتر می‌گویند. در نتیجه‌ی ریکاوری کامپیوتر، کاربر می‌تواند پس ار بروز خرابی که کامپیوتر را غیرقابل استفاده کرده، به کار عادی خود برگردد. ریکاوری کامپیوتر شامل تشخیص مشکل و استفاده از راهکار مناسب برای رفع مشکل است. مقدمه لازم برای اینکه بدانید چگونه کامپیوتر را ریکاوری کنیم و چگونه لپ تاپ را ریکاوری کنیم، رعایت نکات زیر است:

۱. اقدامات غیرعلمی و غیرمنطقی نکنید.

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد در اینترنت برخی راهکارها مثل گرما دادن به هارد دیسک، تکان دادن آن، خشک کردن آن در اجاق و قرار دادن آن در فریزر پیشنهاد می‌شود. دقت کنید که همه‌ی این کارها بدون منطق و غیر علمی بوده و باعث ایجاد آسیب‌های بیشتر می‌شوند.

۲. به صدای هارد گوش دهید.

پس از روشن کردن کامپیوتر، گوش خود را بر روی هارد درایو گذاشته و به آن گوش دهید. آیا هارد شما به طور کامل از کار افتاده و یا هنوز صدای چرخش از درون آن به گوش می‌خورد؟

آسیب وارده می‌تواند داخلی و یا خارجی باشد. مثلا شنیده شدن صدای کلیک و یا کاهش و افزایش غیرعادی چرخش هارد، می‌تواند دلیلی برای عملکرد نادرست آن به دلیل آسیب داخلی باشد. از سوی دیگر، یک درایو کاملا مرده می‌تواند ناشی از یک مدار چاپی معیوب (PCB) باشد که یک آسیب خارجی است.

نشانه های خرابی هارد دیسک

۳. آیا هارد دیسک شناخته می‌شود؟

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد گاهی اوقات صدای چرخش هارد دیسک شما به گوش می‌رسد، اما توسط سیستم شناخته نمی‌شود. یا شاید هم هارد دیسک به طور کامل از کار افتاده باشد. برای مشخص کردن نوع آسیب، سعی کنید به صورت دستی بررسی کنید که آیا درایو توسط کامپیوتر شما شناسایی می‌شود یا نه.

این کار را می‌توانید از طریق BIOS انجام دهید. پس از روشن کردن کامپیوتر، با فشردن دکمه‌های مخصوص (که می‌تواند [DEL] [ESC] [F2] یا [F10] باشد) وارد BIOS شوید. در اینجا شما می‌توانید لیست درایوهای متصل به کامپیوتر خود را بررسی کنید.

اگر هارد خود را به کامپیوتر دیگری متصل کرده‌اید، در محیط ویندوز کلیدهای [Windows] + [R] را فشرده و وارد محیط Run شوید. عبارت cmd را تایپ کرده و اینتر بزنید. سپس عبارت diskpart را تایپ کنید و اینتر بزنید تا ابزار مربوطه باز شود. در پنجره‌ی diskpart عبارت list volume را تایپ کرده و اینتر بزنید تا تمام درایوهای متصل به سیستم‌تان مشخص شوند.

به عبارت دیگر، اگر درایو به هر شکلی توسط سیستم شناخته شود، احتمالا PCB کار می‌کند و جایگزین کردن آن باعث درست شدن هارد دیسک شما نمی‌شود.

۴. آیا مدار چاپی PBC مشکل دارد؟

در بحث ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات گفتیم که آسیب وارده به هارد درایو می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. PCB خارجی می‌تواند به سادگی تعویض شود، هر چند که بهتر است این کار توسط متخصصان انجام پذیرد. زیرا اگر خودتان این کار را انجام دهید ممکن است به درایو آسیب‌های بیشتری وارد کنید که موجب عدم ریکاوری آن در آینده شود و پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه این کار را خودتان انجام ندهید.

۵. مراجعه به متخصصان ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد خب، درایو شما آسیب فیزیکی دیده، یا اطلاعات موجود بر روی آن پاک شده و اطلاعات جدیدی بر روی آن‌ها ذخیره شده و با این حال، شما به شدت به اطلاعات قدیمی خود نیاز دارید. چه می‌توان کرد؟ برای بازیابی و ریکاوری اطلاعات هاردباید اقداماتی انجام دهیم اما این کار به دو مورد بستگی دارد: ارزش اطلاعات از دست رفته برای شما و هزینه‌ای که برای این کار صرف می‌کنید.

به خاطر داشته باشید، هر چقدر کمتر برای ریکاوری کردن اطلاعات خود سعی کنید بهتر است! هر اطلاعاتی که از درایو خود می‌خوانید باعث تشدید آسیب‌های وارده به آن می‌شود.

برای استفاده از خدمات بازیابی و ریکاوری اطلاعات توسعه شبکه آداکروی لینک بزنید.

چرا بعد از ریکاوری فایل باز نمی شود؟

نحوه پاک شدن فایل ها در ریکاوری فایلها بسیار مهم است اینکه فرمت دلیت انجام شده یا به خاطر ویروس پاک شده است. اما نکته مهم که بالاتر هم به آن اشاره کردیم این است که نباید روی درایو چیزی نوشته شود تا درصد موفقیت ریکاوری فایل ها بالا رود.

استفاده از نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات ممکن است کمک کنند اما یا باید اورجینال باشند یا کرک خوبی داشته باشند تا شانس ریکاوری فایل ها به خصوص عکس و فیلم بالا رود.

در نهایت ریکاوری سخت افزاری و مراجعه به مراکز معتبر ریکاوری و بازگردانی اطلاعات می‌تواند شما را به فایل های سالم برساند.

پادکست: ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات

تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد در این پادکست، به ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات می‌پردازیم و نکات مهم مربوط به آن را بررسی می‌کنیم. حجم اطلاعاتی که افراد نیاز به ذخیره آنها دارند، روز به روز در با ما در این پرونده همراه باشید.

در این پادکست به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • دلایل اصلی از بین رفتن اطلاعات
  • دلایل خرابی هارد
  • راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از فقدان اطلاعات
  • دلایل از دست رفتن اطلاعات RAID
  • ۸ نکته مهم در ریکاوری و بازیابی RAID
  • Firmware چیست؟
  • علایم و نشانه‌‌های خرابی Firmware
  • بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد با مشکل فریمور

 

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉