تجسم داده چیست؟ تکنیک‌های اساسی تجسم داده ها را بیاموزیم

دسته بندی ها :
تجسم داده چیست؟ تکنیک‌های اساسی تجسم داده ها را بیاموزیم

همچنین می‌تواند به شناسایی الگوها، داده‌های خراب، عناصر غیرضروری و… کمک کند.

اگر در زمینه تصویرسازی، کمی اطلاعات داشته باشید، می‌توانید از این روش برای شناسایی و بیان روابط مهم و کلیدی در نمودارها استفاده کنید.

تجسم داده ها چیست؟

همچنین تجسم داده‌، بخشی از سیستم معماری داده (Data architecture) به شمار می‌رود که ضمن مستند سازی دارایی‌های یک سازمان، نحوه جریان داده‌ها را نیز ترسیم می‌کند و طرحی برای مدیریت داده‌ها ارائه می‌دهد.

سایت wikipedia، سوال تجسم داده چیست را به این شکل پاسخ می‌دهد:

تجسم داده‌ ها، یک زمینه بین رشته‌ای است که با نمایش گرافیکی داده ها سر و کار دارد. این نمایش، را می‌توانید به عنوان نگاشت بین داده‌های اصلی (عددی) و عناصر گرافیکی (مانند نقاط بر روی نمودار) در نظر بگیرید. نگاشت، به شما نشان می‌دهد که چگونه ویژگی‌های این عناصر با توجه به داده‌ها متفاوت است.

 

 

بسیار دقیق است

تجسم داده ها به شما امکان می‌دهد تا دقت، وضوح و یکپارچگی داده ها را در اولویت قرار دهید و آنها را به شکلی ارائه دهید که دستکاری نشوند.

مفید و کارآمد است

با این سیستم، می‌توانید به کاربران کمک کنید تا داده‌ها را با ابعادی که بر مقایسه و بررسی تاکید دارند، هدایت کنند.

مقیاس پذیر است

با این سیستم می‌توانید تجسم‌ها را متناسب با حجم و اندازه اطلاعات مطابقت دهید. علاوه بر این، قادر خواهید بود در عمق و پیچیدگی داده‌ها، نیازهای مخاطبان را نیز پیش بینی کنید.

ویژگی های تجسم داده

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

تجزیه و تحلیل تک متغیره

در اینجا، باید از یک ویژگی واحد برای تجزیه و تحلیل تمام ابعاد و ویژگی‌های اطلاعات، استفاده کنید.

یکی از بهترین و موثرترین نمودارهای تک متغیره برای دریافت اطلاعات راجع به توزیع داده‌ها، قطعه توزیع است.

زمانی که قصد دارید تاثیر روی متغیر خروجی (هدف) را با توجه به متغیر ورودی (مستقل) تحلیل کنید، باید از نمودار توزیع استفاده کنید. این نمودار ترکیبی از توابع چگالی احتمال و هیستوگرام را در یک نمودار واحد به ما ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل دو متغیره

زمانی که داده‌ها را دقیقا بین دو ویژگی مقایسه می‌کنید، تجزیه و تحلیل دو متغیره انجام داده‌اید.

تجزیه و تحلیل چند متغیره

در این روش بیش از دو متغیر را با هم مقایسه می‌کنید.

مدل‌های گوناگون تجسم داده ها چیست؟

هر چند که این روش هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امروزه روش‌ها و تکنیک‌های پیچیده‌تری هم در دسترس قرار دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • نمودارهای گلوله‌ای
  • نقشه‌های حرارتی
  • نمودارهای سری زمانی
  • نمودارهای خطی
  • نمودارهای درختی
  • نمودارهای مساحتی

برای چه مواردی می‌توانیم از تجسم داده ها استفاده کنیم؟

 

انتقال تغییرات در طول زمان

به عنوان مثال، می‌توانید از نمودار خطی برای ارائه چگونگی تغییر ارزش دلار در یک بازه زمانی خاص استفاده کنید.

تعیین دفعات رویدادها

برای تجسم فراوانی رویدادها در یک بازه زمانی خاص، می‌توانید از یک هیستوگرام استفاده کنید. به عنوان نمونه، تعداد کاربران اینترنت از سال 2010 تا 2022

بررسی شبکه

اگر تمایل دارید بدانید در یک شبکه خاص (مثلا پایگاه مشتریان) چه می‌گذرد، می‌توانید از تجسم شبکه استفاده کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا ارتباطات و خوشه‌های معنی دار را در شبکه مورد نظر خود شناسایی کرده و آنها را به تصویر بکشید.

برجسته کردن روابط بین متغیرها

برای برجسته کردن همبستگی میان متغیرها، می‌توانید از یک نمودار نقطه‌ای استفاده کنید. مانند نمایش روابط میان دو متغیر هزینه بازاریابی و درآمد

تجزیه و تحلیل ارزش و ریسک

اگر می‌خواهید ارزش و ریسک را اندازه گیری کنید تا بفهمید کدام یک از استراتژی‌های کسب و کار شما ارزش پیگیری دارد، تجسم داده می‌تواند با دسته بندی و شناسایی موارد امکان پذیر، به شما کمک کند.

تجسم داده ها مهم است؛ چرا؟

این موضوع به کسب و کارها امکان می‌دهد تا تشخیص دهند کدام عوامل بر رفتار مشتریان تاثیر می‌گذارد و کدام مناطق به بهبود و توجه بیشتری نیاز دارد.

اهمیت تجسم داده

مزایای تجسم داده ها چیست؟

  • کمک می‌کند تا از گام‌های بعدی که باید برای بهبود سازمان برداشته شود، درک بیشتر و بهتری پیدا کنید.
  • با افزایش توانایی برای عملکرد سریع بر روی یافته‌ها، می‌توانید با سرعت بیشتر و اشتباهات کمتر به موفقیت برسید.

تجسم داده ها و داده‌های بزرگ

سازمان‌ها برای جمع آوری حجم عظیم داده‌ها از یادگیری ماشین استفاده می‌کنند.

این نوع تجسم از روش‌های نمایشی‌ پیچیده‌تر مانند نقشه‌های حرارتی و نمودارهای تب استفاده می‌کند.

تجسم داده‌های بزرگ به سیستم‌های کامپیوتری قدرتمندی نیاز دارد تا ضمن جمع آوری داده‌های خام، آنها را پردازش کرده و به نمایش‌های گرافیکی تبدیل کنند. به این ترتیب افراد می‌توانند از آنها برای تصور و ترسیم سریع استفاده کنند.

برخی از مطالب مرتبط:

راهنمای کامل خرید و مقایسه پرینترهای hp

آسان ترین روش ها برای نوشتن ایمیل تبلیغاتی جذاب

تمام کلیدهای میانبر ویندوز ۱۰ و سرور را بدانید

دریافت و ارسال نکردن فکس و راه های برطرف کردن آن

دلایل آفلاین شدن پرینتر و راه حل‌های آن

چرا باید از تجسم داده ها استفاده کنیم؟

 

  • می‌توانید حقایق ناشناخته، نقاط دو از دسترس و روندها را مشخص کنید.
  • می‌توانید روابط و الگوها را به سرعت تجسم کنید.
  • و در نهایت، سوالات بهتری بپرسید و تصمیمات بهتری بگیرید.

استفاده از تجسم داده ها

تجسم داده ها چه کاربردی دارد؟

تجسم داده‌ ها در بخش‌ها و صنایع مختلف کاربرد دارد. در این بخش به بررسی تعدادی از آنها می‌پردازیم.

بهداشت و درمان

تصویر سازی در این بخش، داشبوردی از تاریخچه بیمار را به تصویر می‌کشد و به پزشک در درک سلامت او کمک می‌کند. از آنجا که مراقبت‌های بهداشتی یک روش زمان‌بر است و بیشترین زمان صرف بررسی گزارش‌‌های قبلی می‌شود، تصویرسازی، ضمن آسان‌تر کردن تجزیه و تحلیل‌ اطلاعات، امکان واکنش سریع‌تر را نیز فراهم می‌کند.

به عنوان مثال، تصویرسازی به پزشک امکان می‌دهد به جای بررسی صدها صفحه از اطلاعات پزشکی، تسهیلات مراقبتی را در مواقع اضطراری هرچه سریع‌تر برای بیمار تجویز کند.

هوش تجاری

از آنجا که این سیستم‌ها متنوع هستند و از اجزای متعدد تشکیل شده‌اند، ممکن است برای دسترسی به داده‌های ذخیره شده از امکانات رابطه‌ای خود استفاده کنند. در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

مطلب هوش تجاری چیست را بخوانید تا بدانید سیستم BI چگونه باعث رونق کسب و کار شما می‌شود.

سرمایه گذاری

برای بررسی اطلاعات مشتریان، داشتن جریان واضح اطلاعات، درک رفتار مصرف کنندگان و…

همچنین برای بهبود چشم انداز کسب و کار، بر آخرین روندها تاکید می‌کند.

بازاریابی

استفاده کنید. این تحقیقات به عنوان پایه‌ای برای بازاریابی و فروش عمل می‌کنند.

با ابزارهای تصویر سازی، مخاطبان، پیام شما را با درگیری و جذب بصری درک می‌کنند. در واقع آنها با تصاویر ارتباط بهتری برقرار می‌کنند تا با صفحات خسته کننده. بنابراین، اگر واقعیت‌ها را به عنوان آمار بصری ارائه دهید، مخاطبان بیشتر به واقعیت‌هایی که ارائه کرده‌اید علاقه‌مند می‌شوند.

تجارت الکترونیک

برای موفقیت در تجارت الکترونیک، باید از هر فرصتی برای بهبود تجربه مشتری استفاده کنید. یا ممکن است با داده‌ها، اینفوگرافیک‌های موثر و جذابی تولید کند که به راحتی منتقل می‌شوند.

معمولا الگوها در تمامی داده‌ها وجود دارند، اگر آنها را قابل مشاهده کنید، به راحتی قابل شناسایی خواهند بود. به این ترتیب در جریان انواع گرایش‌های مصرف کننده قرار خواهید گرفت. همچنین، دانشی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آن می‌توانید مشتریان جدید را جذب کرده و فروش خود را افزایش دهید.

و در انتها…

 

پس ما برای درک و انتقال داده‌ها، به جداول و نمودارهای مختلف نیاز داریم، چرا که با استفاده از آنها می‌توانیم الگوها، روندها و چشم‌اندازها را درک و تحلیل کنیم و تصمیمات درست و موثری بگیریم. بنابراین، هر کسب و کاری به تجسم یا تصویر سازی داده‌ها نیاز خواهد داشت.

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉