هک چیست؟ چرا و چگونه انجام میشود؟

دسته بندی ها :
هک چیست؟ چرا و چگونه انجام میشود؟

تاریخچه هک

عمر هک (Hacking) به عنوان بخشی از پردازش و سیستم‌های پردازشی، به ۵ دهه می‌رسد و عناوین و بخش‌‌های مختلفی دارد.

هک چیست؟

در واقع کاری است که برای پیدا کردن نقاط ورودیِ ممکن در سیستم‌های کامپیوتری و یا شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شود و در نهایت رخنه و ورود، اتفاق می‌افتد. Hacking معمولا برای پیدا کردن راه دسترسی البته از نوع دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شود.

اما هک می‌تواند وجهه قانونی هم داشته باشد و آن زمانی است که از هک برای پیدا کردن نقاط ضعف سیستم‌های شبکه و کامپیوتری استفاده می‌شود. در واقع هک با هدف تست انجام می‌شود. این نوع هک را Ethical Hacking (هک اخلاقی) می‌نامیم. در این محتوا سعی داریم مفاهیم مختلفی از Ethical Hacking را بیان کنیم.

توصیه های امنیتی برای جلوگیری از هک شدن

  1. استفاده از فایروال در سطح سیستم کامپیوتری و شبکه
  2. استفاده از نرم افزارهای معتبر
  3. استفاده از ابزارهای مانیتورینگ برای شبکه و سرورها
  4. آپدیت سیستم و Firmware و نرم افزارهای نصب شده
  5. استفاده از سیستم عامل و نرم افزارهای تست و تایید شده
  6. استفاده از سخت افزارهای معتبر و قطعات اورجینال از شرکت های معتبر
  7. نصب و آپدیت آنتی ویروس

گفتگوی TechTalk: هک چیست و چرا و چگونه انجام می‌شود؟

در این قسمت از تک تاک به معرفی هک سیستم های پردازشی می‌پردازیم. هک کردن چیست و هک کردن یعنی چه؟ هک چه انواعی دارد؟ چرا اصلا هکرها هک می‌کنند؟ چه دلایلی برای هک کردن سیستم ها وجود دارد؟ و هکر از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟ ویژگی‌های شخصیتی و مهارتی لازم برای هکر چیست؟ در زمینه امنیت چه راهکارهایی وجود دارد تا سیستم ما هک نشود؟

عناوین مورد بررسی:

  1. بررسی علت هک شدن و هک کردن سیستم‌های پردازشی
  2. تاریخچه هک
  3. اهداف هک و هکر چیست؟
  4. انواع هک بر اساس اهداف هک چیست؟
  5. انواع هکر (کلاه سفید، کلاه سیاه، کلاه خاکستری)
  6. مهرت‌ها و ویژگی‌های لازم برای هکرها
  7. معرفی هکرهای معروف
  8. بررسی فرآیند هک
  9. بررسی انواع روش‌های هک
  10. توصیه‌هایی برای امنیت زیرساخت‌ها و کامپیوترها

هکر کیست؟

هکر یعنی چه؟ به متخصص کامپیوتری که کار هک کردن را انجام می‌دهد هکر (Hacker) گفته می‌شود. هکر در واقع به دنبال اطلاعاتی است که بفهمد سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند و سپس بازی آغاز می‌شود.

انواع هک چیست؟

بر اساس اینکه چه چیزی هک می‌شود، می‌توان هک را به دسته‌ها و انواع مختلفی تقسیم کرد. در ادامه انواع هک را معرفی می‌کنیم:

Website Hacking – هک وب سایت

هک وب سایت یعنی به دست گرفتن غیرمجاز کنترل روی وب سایت و نرم افزارهای مربوط به آن مانند دیتابیس و اینترفیس‌های دیگر. خواندن مطلب “روش های جلوگیری از هک وب سایت ها” در زمینه امنیت مفید است.

Network  Hacking هک شبکه

هک شبکه یعنی جمع‌آوری اطلاعات درباره شبکه با استفاده از ابزارهایی مانند Telnet، NS lookup، Ping، Tracert، Netstat و غیره. این کار با هدف آسیب رساندن به سیستم شبکه و از کارانداختن آن انجام می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

Email Hacking – هک ایمیل

هک ایمیل شامل دسترسی غیرمجاز به اکانت ایمیل و استفاده از آن بدون اجازه مالک آن است. مطلب “جلوگیری از هک ایمیل و بالا بردن امنیت آن” در این زمینه نکات بسیار کاربردی و مهمی ارایه می‌دهد.

Ethical Hacking – هک اخلاقی

با هدف تست سیستم شبکه و کامپیوتر است و شامل یافتن نقاط ضعف این سیستم‌ها است. در نهایت هم این نقاط ضعف، اصلاح می‌شود.

Password Hacking – هک رمز عبور

هک کردن رمز عبور و پسورد شامل ریکاور کردن پسوردها از اطلاعاتی است که یا روی سیستم‌ها ذخیره شده یا در تراکنش‌ها استفاده شده است.

Computer Hacking – هک کامپیوتر

هک کردن کامپیوترها شامل دزدیدن رمز عبور و ID با استفاده از روش‌های هک است و هکر با این اطلاعات، اقدام به دسترسی غیرمجاز به سیستم پردازشی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

 

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی مطالب مرتبط:

زیرساخت شبکه چیست و چه اجزایی دارد و چگونه طراحی می‌شود؟

اصطلاحات و نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات؛ ویدئو

مجازی سازی سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟

چگونه پرینتر را نصب کنیم؟

بررسی مشکلات و راهکارهای قطعی برق؛ ویدئو

مزایای هک چیست؟

هک در مواردی که در ادامه آمده، نه تنها ضرر ندارد بلکه از مزایای هک محسوب می‌شود:

  1. ریکاور کردن اطلاعات گمشده مخصوصا وقتی پسورد تان را فراموش کرده‌اید.
  2. انجام تست نفوذ برای بالا بردن امنیت شبکه و کامپیوتر
  3. قرار دادن مقیاس‌های پیشگیرانه به میزان کافی
  4. داشتن سیستم‌های کامپیوتری‌ای که جلوی هکرهای بدجنس را از دسترسی بگیرند.

معایب هک چیست؟

با وجود تمام مزایایی که برای Hacking برشمردیم، هک می‌تواند خطرناک باشد و با مقاصد خرابکاری انجام شود که نتیجه آن به شرح زیر است:

  1. رسوخ امنیتی به شکل انبوه
  2. دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها برای به دست آوردن اطلاعات شخصی
  3. تجاوز به حریم شخصی
  4. مختل کردن سیستم‌ها
  5. حمله Denial of Service یا DoS
  6. حمله به سیستم‌ها

هک چگونه صورت می گیرد؟

هکری چیست؟ هکرها معمولا به دو شیوه به سامانه‌های کاربران و زیرساخت‌های ارتباطی حمله می‌کنند:

۱. مدل اول الگویی ثابت و شناخته شده دارد : هکر یا هکرها بدافزارهایی را تولید می‌کنند و به روش‌های مختلفی همچون تزریق کد، ضمایم آلوده ایمیلی یا سایت‌های مخرب بدافزارها را به سامانه قربانیان وارد می‌کنند. در این شیوه بدافزار به سامانه قربانیان وارد می‌شود، بخش‌های مختلف سامانه را آلوده می‌کند و خساراتی به سامانه‌ها وارد می‌کند.

۲. مدل دوم، الگویی متغیر دارد و انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیار هکرها قرار می‌دهد، به‌طوری که هکرها زیرساختی را برای حمله به اهداف مختلف آماده می‌کنند. در این حمله، هکرها زیرساختی متشکل از هزاران یا صدها هزار کامپیوتر آلوده را آماده می‌کنند و هنگامی که شرایط مهیا شد از این زیرساخت غیر متمرکز برای حمله به وب‌سایت‌ها یا شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای اصلی این زیرساخت در حمله‌های منع سرویس توزیع‌شده (DDoS) است که با هدف از دسترس خارج کردن سرویس‌های کاربردی یک وب‌سایت به مرحله اجرا در می‌آید. برای آشنایی با حمله دیداس و انواع و نحوه پیاده سازی آن مقاله “حمله ddos چیست و چگونه از حملات دیداس جلوگیری کنیم” را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه

هدف از هک کردن چیست؟

دلایلی که افراد، اقدام به هک کردن می‌کنند به شرح زیر است:

  1. تفریح
  2. خودنمایی
  3. دزدیدن اطلاعات مهم

انواع هکرها بر اساس هدف هکر

در این قسمت می‌خواهیم هکرها را دسته‌بندی کنیم. این دسته‌بندی بر اساس هدف هکر از هک کردن سیستم است. در ادامه انواع هکرها را از این منظر معرفی می‌کنیم:

  1. هکرهای کلاه سفید (White Hat Hacker)

هکرهای کلاه سفید را با عنوان Ethical Hacker هم می‌شناسیم. این هکرها نه تنها هرگز به سیستم‌ها آسیب نمی‌زنند بلکه سعی دارند نقاط ضعف سیستم شبکه و کامپیوتر را با تست‌های پیشگیرانه و ارزیابی‌های آسیب‌پذیری پیدا کنند.

Ethical Hack یا هک اخلاقی، غیرقانونی نیست و یکی از سِمت‌هایی است که در صنعت IT وجود دارد. شرکت‌های بسیاری هستند که اتیکال هکرها را استخدام می‌کنند تا تست‌های پیشگیرانه و ارزیابی‌های آسیب‌پذیری را انجام دهند.

  1. هکرهای کلاه سیاه (Black Hat Hacker)

هکرهای کلاه سیاه را با عنوان Cracker هم می‌شناسیم. این هکرها به منظور دسترسی غیرمجاز به سیستم و آسیب زدن به آن و یا دزدیدن اطلاعات، اقدام به هک می‌کنند.

 

  1. هکرهای کلاه خاکستری (Grey Hat Hacker)

هکرهای کلاه خاکستری، مخلوطی از هکرهای کلاه سفید و هکرهای کلاه سیاه هستند. آنها بدون اهداف شرورانه هستند اما هک برای آنها جنبه فان و تفریح دارد، و یا ضعف امنیتی سیستم و شبکه را پیدا می‌کند که البته بدون اجازه صاحبان آن انجام می‌شود.

هدف هکرهای کلاه خاکستری این است که صاحبان سیستم‌ها را از ضعف‌ها مطلع کنند و مورد سپاسگزاری قرار گیرند و یا هدیه‌ای دریافت کنند.

مطالعه مقالات “روش های جلوگیری از هک کامپیوتر و لپ تاپ” و “جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل و اکانت های شبکه های اجتماعی” پیشنهاد می‌شود.

انواع هکرها بر اساس چگونگی هک کردن

در این قسمت می‌خواهیم دسته‌بندی دیگری برای هکرها ارایه کنیم. این دسته‌بندی بر این اساس است که هکر چه چیزی را هک می‌کند و چگونه هک می‌کند. در ادامه انواع هکرها را از این منظر معرفی می‌کنیم:

انواع هکرها بر اساس چگونگی هک کردن
  1. هکرهای کلاه قرمز (Red Hat Hacker)

هکرهای کلاه قرمز، مخلوطی از هکرهای کلاه سفید و هکرهای کلاه سیاه هستند که فعالیت آنها در زمینه هک کردن سیستم‌های دولتی، مراکزی که از نظر امنیتی سطح بالایی دارند، و در کل هر آنچه را که شامل اطلاعات حساس است را هک می‌کنند.

  1. هکرهای کلاه آبی (Blue Hat Hacker)

هکرهای کلاه آبی کسانی هستند که دقیقا خارج از گود امنیت کامپیوتر فعالیت می‌کنند و در زمینه پیدا کردن باگ های سیستم مشاوره می‌دهند. آنها به دنبال روزنه‌هایی هستند که احتمال دارد مورد سواستفاده قرار گیرند و سعی دارند این گپ‌ها را ببندند. مایکروسافت اصطلاح Blue Hat را برای ارایه یک سری موارد امنیتی استفاده می‌کند.

  1. هکرهای الیت (Elite Hacker)

در بین هکرها موقعیت اجتماعی دارد که بهترین مهارت‌ها را توضیح می‌دهند و اخیرا هم تمام رخنه‌ها توسط این گروه از هکرها کشف شده است.

  1. هکرهای اسکریپت (Script Kiddie)

هکرهای اسکریپتی هیچ مهارتی در رخنه به سیستم ندارند و این کار را فقط با استفاده از ابزارهایی که دیگران نوشته‌اند انجام می‌دهند.

  1. هکرهای مبتدی یا کلاه سبز (Neophyte / Green Hat)

هکرهای مبتدی یا کلاه سبز کسانی هستند که در زمینه هک، تازه‌کار است و تقریبا هیچ تجربه و دانشی برای کار روی تکنولوژی و هک ندارند.

  1. هکرهای Hacktivist

هکتیویست، هکری است که از تکنولوژی استفاده می‌کند تا پیام سیاسی یا مذهبی یا اجتماعی یا … را اعلام کند. این هکرها معمولا حمله DoS و یا هک وب سایت ها را انجام می‌دهند.

مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی لازم برای هکرها

هک کردن سیستم‌های کامپیوتری علاوه بر اینکه علم است هنر هم هست. و برای اینکه هکر ماهری شوید باید دانش زیادی کسب کنید. علاوه بر این باید دانش خود را آپدیت نگه دارید و جدیدترین تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های رخنه را بررسی کنید.

هکر باید کارشناس سیستم‌های کامپیوتری باشد، برنامه‌نویس بسیار قوی و دارای مهارت‌های شبکه کامپیوتری باشد.

باید به اندازه کافی باهوش باشد تا شرایط را درک کرده و مدل تفکری دیگران را بداند تا بتواند رخنه‌ها را تشخیص دهد.

مهارت و قدرت حل مساله در سطح بالا را دارد.

پیشنهاد مطالعه

مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای هکرها

  1. مدرک علوم کامپیوتر، گواهی نامه های آشنایی با سخت افزارها و نرم افزارها
  2. برنامه نویسی به مدت چند سال و سپس داشتن جایگاه پشتیبانی فنی
  3. گواهی نامه های شبکه شامل Network+ و CCNA
  4. گواهی نامه های امنیت شامل Security+ و CISSP و TICSA
  5. تجربه کار در جایگاه مهندس شبکه و ادمین سیستم
  6. یادگیری پیوسته در زمینه امنیت کامپیوتر و به کارگیری آن برای امن کردن سیستم‌های شبکه و کامپیوتری در جایگاه مهندس امنیت شبکه
  7. مطالعه و یادگیری در زمینه‌های زیر:
  • Trojan horses
  • Backdoors
  • Viruses
  • Worms
  • Denial of Service (DoS) Attacks
  • SQL Injection
  • Buffer Overflow
  • Session Hijacking
  • System Hacking

 

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

منبع

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉