نکات مهم در خرید سرور؛ راهنمای انتخاب سرور مناسب

دسته بندی ها :
نکات مهم در خرید سرور؛ راهنمای انتخاب سرور مناسب

خرید سرور و استوریج مناسب در نوع خودش چالشی است که کلید حل مسأله، تشخیص صحیح و دقیق نیازهای خودمان است. بهترین راه برای انتخاب سرور و استوریج مناسب طوری که نه بیش از حد خرج کنید و نه کم بگذارید، این است که مشخصات سرور و ویژگی‌های سخت‌ افزار مورد نظر را متناسب با کار و وظیفه‌ای که قرار است به سرور و استوریج اختصاص دهید، انتخاب کنید. اطلاعاتی که شرکت‌ها، هنگام فروش سرور نمی‌توانند به صورت کامل در اختیارتان قرار دهند و باید پیش از اقدام برای خرید، اطلاعات لازم را کسب کنید. در این مقاله راهنمای خرید سرور و نکات مهم در انتخاب سرور مناسب را ارایه می‌دهیم و با ویدئوی گفتگوی تک تاک با موضوع “انتخاب سرور مناسب” همراه شما هستیم. آنچه در این محتوا می‌خوانید:

مراحل انتخاب سرور

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

به صورت اصولی سه مرحله در انتخاب و خرید سرور مناسب وجود دارد که به طور خلاصه در ادامه به آنها می‌پردازم اما در لینک زیر می‌توانید فایل کامل آن را دانلود و استفاده کنید:

مراحل انتخاب و خرید سرور مناسب عبارتند از:

۱. بررسی سوالات کیفی کسب‌وکار

سوالات بررسی کیفی مانند:

  • اهداف رشد کسب‌وکار شما چیست؟
  • آیا امکان رشد در سازمان شما وجود دارد و آیا زیرساخت‌های منعطف برای تغییر نیازها و رشد کسب‌وکار دارید؟
  • برای بهبود بهره‌وری کارمندان چه برنامه‌ای دارید؟ آیا به اپلیکیشن‌هایی که ارتباط بین کارمندان را برقرار می‌کنند توجه دارید به این معنی که بهره‌وری پرسنل بالا رود؟
  • آخرین باری که به آخرین تکنولوژی سرور آپگرید شده‌اید، چه زمانی بوده؟

پاسخ به این سوالات، راهکارهای مناسب برای پیشبرد کسب‌وکارتان را به شما نشان می‌دهد و بر اساس آنها ادمین می‌تواند پلن کاری خود را بررسی کند.

۲. بودجه در نظر گرفته شده برای خرید سرور

۳. بررسی فنی ادمین ها طبق نتیجه مرحله اول

از ادمین‌ها از کجا شروع می‌کنند؟ ابتدا باید نوع سازمان و شرکت مشخص شود که همان نتیجه‌ای است که در قدم اول مشخص شده است. اینکه نوع کسب‌وکار شما چیست و چه آینده‌ای دارد، مشخص می‌کند سرور مورد نظر در این سازمان چه نقشی خواهد داشت مثلا: DHCP، Core Banking، AD و …

نکته دیگر اینکه در سازمان‌ها، ارزش اپلیکیشن‌ها با هم برابر نیست و باید Availability را برای سازمان خود اندازه‌گیری کنیم. پس در مرحله بعد باید دسترس‌پذیری یا Availability محاسبه شود.

پس از اندازه‌گیری دسترس‌پذیری و بررسی و شناخت نیازهای کسب‌وکار خود، ادمین و مدیر شبکه می‌تواند از سوالات زیر برای رسیدن به هدف خود که انتخاب سرور مناسب است، استفاده کند:

۶ نکته طلایی انتخاب سرور برای ادمین ها

ادمین شبکه می‌تواند به طور کلی در ۶ مرحله زیر به تصمیم نهایی خود برسد و سرور مناسب را انتخاب کند:

  1. فضای مورد نیاز سرور
  2. پیاده سازی و نصب
  3. مدیریت
  4. پاور و کولینگ
  5. ارتباط‌ها و کابل‌کشی‌ها
  6. هزینه که در سازمان‌ها دو دسته‌اند: CAPEX یا هزینه‌های خرید و OPEX یا هزینه‌های نگهداری

اگر این ۶ مورد را در کنار دسته‌بندی سازمان‌ها قرار دهیم، می‌توانیم نوع سرور مورد نیاز خود را تعیین کنیم. به صورت بسیار خلاصه و گزیده دسته‌بندی‌های سرورهای پرولیانت اچ پی به صورت زیر بیان می‌شود تا برداشت درست و مناسبی از تصویر زیر داشته باشیم:

عبارت اند از:

  1. سرورهای ML عموما برای سازمان‌های کوچک و بعضی برای سازمان‌های متوسط مانند شعبه یک بانک
  2. سرورهای DL عموما برای سازمان‌های متوسط و بعضی برای سازمان‌های کوچک
  3. سرور Blade برای سازمان‌های بزرگ مانند دیتاسنترهای سازمان‌های بزرگی مثل ثبت احوال، ثبت اسناد و نیروی انتظامی. در دیتاسنترهای بزرگ می‌توان از سرورهای Apollo و Moonshot نیز استفاده کرد.

به عنوان مثال، خرید ML و DL در تعداد کم، CAPEX پایینی دارد اما OPEX آنها وقتی تعداد زیاد می‌شود بسیار بالا می‌رود. در نتیجه برای پایین آمدن هزینه می‌توان از BLADE System استفاده کرد. شاید در نگاه اول هزینه CAPEX بالایی داشته باشد اما هزینه‌های OPEX کمتری دارد.

ویدئوی تخصصی راهنمای خرید سرور و استوریج

در این ویدئو راهکارهای انتخاب سرور مناسب ارایه شده تا انتخاب سرور خود را به صورت اصولی انجام دهیم.

معرفی سرورهای رده پایین

یک سرور در رده Value (رده ارزان قیمت) از یک پردازنده استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها قادر به مدیریت کارهایی در حد به اشتراک گذاشتن فایل، ارسال ایمیل و به اشتراک گذاشتن چاپگر برای یک گروه حداکثر ده نفری از کاربران هستند.
این دستگاه‌ها به صورت Tower (ایستاده) یا قابل نصب در Rack به ارتفاع یک یونیت هستند و حداقل ۴ گیگابایت حافظه (البته دست کم ۸ گیگا بایت توصیه می شود) با قابلیت گسترش به ۱۶ تا ۳۲ گیگا بایت و حداکثر ۴ هارد دیسک از نوع SATA هستند.
در جستجوی مدلی باشید که سه یا چهار محل برای نصب درایورهای اضافی دارد، از اترنت ۱۰۰۰/۱۰۰/۱۰ مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند و حدود ۵ اسلات PCI دارد که دست کم دو تا از آن‌ها می توانند کنترلرهای مخصوص RAID ‌های ۶۴ بیتی PCI X RAID یا آداپتورهای پر سرعت دیگر را روی خود سوار کنند.

هزینه:

اگر حدود ۷۰۰ دلار هزینه کنید، می توانید یک سیستم ابتدایی شامل یک پردازنده Xeon و 4 گیگابایت حافظه و یک هارد دیسک SATA یک ترابایتی، تهیه کنید. ECC مخفف Error Correction Code است. یک سرور با پردازنده Xeon با مقدار بیشتری رم و هارد دیسک قوی تر (یا هارد دیسک های اضافی موجود روی سیستم) حدود ۱۰۰۰ دلار هزینه برایتان خواهد داشت.

سرور:

سرورهای رده Value دارای قابلیت‌های اضافی مثل RAID تعبیه شده هستند که امکان پشتیبانی از هاردهای SATA را خواهد داشت. توجه کنید که دو سال گارانتی قطعات و کارکرد و پشتیبانی به صورت (دسترسی روزانه به پرسنل بخش پشتیبانی) هم داشته باشد.

به طور متداول، سرورهای رده Value شامل یک هارد دیسک به عنوان پیکر‌بندی پایه‌ای سیستم هستند. اما برای دستیابی به حداکثر راندمان، درایورهای نوع SAS یا Serial ATA) SATA) پیشنهاد می‌شوند. برخی درایورهای SATA با سرعت حدود ده هزار دور در دقیقه هم‌ اکنون موجودند و مخصوص سرورها و ورک استیشن ها طراحی شده‌اند.

معرفی سرورهای رده متوسط

دستگاه‌های این رده به طور معمول بین هزار تا ده هزار دلار قیمت دارند و به‌ صورت ایستاده یا مدل‌های قابل نصب در Rack (اندازه‌های ۱U تا ۴U) عرضه می شوند. این سرورها می توانند چندین کار مختلف را هم زمان اداره کنند، مثلاً بانک های اطلاعاتی کوچک، سرویس‌ فایل، به اشتراک گذاشتن چاپگر و نرم‌ افزارهای سرویس‌دهنده (برنامه‌های کاربردی).

از این سرورها می‌توان در کسب‌ و کارهای کوچک یا گروه‌های کاری بزرگ استفاده کرد. ممکن است از دو یا چند دستگاه از این نوع به صورت پیکر‌بندی خوشه‌ای (Cluster) برای به اشتراک گذاشتن وظایف محوله به نرم‌ افزارهای سرویس‌ دهنده استفاده کرد تا در صورت خرابی یا عدم سرویس‌ دهی یک دستگاه، بقیه دستگاه‌ها بتوانند به ارایه همان سرویس بپردازند و امور روزانه از تحرک باز نماند.

سرورهای رده میانی معمولاً با ۲ الی ۴ پردازنده، حداکثر ۳ ترابایت رم و بین ۸ تا ۴۰ عدد هارد SATA و SAS یا بیشتر در یک RAID ارایه می شوند

امکانات:

و امکان افزودن ابزارهای ذخیره‌ سازی بیرونی (External)، سخت‌ افزار Fiber Channel SAN و ادوات دیگر نیز وجود دارد. سرور شما باید حداقل دارای ۱۵ مگابایت حافظه Cache از نوع Level3، هشت گیگا بایت رم، چیپ‌ست مدیریتی مخصوص سرور، آداپتور SAS یا یک کنترلر RAID و دو سال گارانتی باشد.

سرورهای رده متوسط باید همراه هارد دیسک ها، فن و منبع تغذیه نوع Hot Plug و یدکی (Redundant) باشند تا بتوانید بدون نیاز به خاموش کردن دستگاه، قطعات معیوب را تعویض و جایگزین کنید.

بیشتر سرورهای ارزان قیمت امروزی همراه یک پورت اترنت یک گیگا بیتی عرضه می شوند. اغلب سرورهای قوی تر شامل دو کارت شبکه یک گیگا بیتی (به صورت استاندارد و یا انتخابی) هستند. بعضی کارت‌ها هم با استاندارد‌های قدیمی تری مانند اترنت سریع (Mbps 100) نیز سازگارند.

اگر فکر می کنید در آینده نزدیک به تعداد کلاینت‌های شما در شبکه افزوده خواهد شد، اطمینان حاصل کنید که سرور شما امکان افزودن پردازنده‌های اضافه را ‌دارد و به تعداد کافی جای نصب هارد دیسک های اضافه و اسلات‌های اضافی را روی خود دارد.

راهنمای خرید سرور دست دوم

مهمترین دلیل خرید سرورهای دست دوم قیمت پایین و به صرفه بودن آن است اما باید به این نکته توجه کنید که بیش از خرید سرور نو باید در خرید سرور دست دوم دقت کنید چرا که سابقه دستگاهی که می‌خریم بسیار مهم است. اگر عمر زیادی از سرور می‌گذرد، خرید آن به صرفه نیست بلکه هزینه‌های بیشتری را متوجه شما می‌کند.

خرید از فروشنده مطمئن که مزایا و معایب سرور دست دوم را با انصاف بیان کند مهم است. ب

پیشنهاد مطالعه

بررسی چند ویژگی و قابلیت در سرورها

قابلیت‌هایی که از یک سرور و استوریج انتظار دارید، بستگی به نوع داده‌های شما دارد. به غیر از قیمت سرور باید به ابعاد فیزیکی، ظرفیت ذخیره‌ سازی، میزان در دسترس بودن یا Availability سرور، قابل توسعه بودن یا Scalability و Serviceability توجه داشته باشید. در ادامه به توضیح این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها می‌پردازیم.

در دسترس بودن یا Availibility

درایورهای Hot-Plug، اسلات‌های PCI، ذخیره‌ ساز RAID، وجود منبع تغذیه‌ها و فن‌های متعدد، سرور شما را سرپا نگه می‌دارند. سرورهای موسوم به Fault-Tolerant یا مقاوم در برابر نقص و خرابی قادرند زمان سر پا بودن (Uptime) سرور را باز هم بیشتر کنند.
این کار از طریق تعدد اجزا و قطعات کلیدی دیگر (مثل پردازنده‌های کاملاً مشابهی که به صورت lockstep کار می‌کنند) انجام می‌شود. خوشه‌سازی یا Clustering استفاده از دو یا چند سرور متصل به هم (مثلاً یک سرور به عنوان دستگاه اصلی و دستگاه دوم به عنوان پشتیبان آن) هزینه بیشتری ایجاد می‌کند اما مقاومت کل سیستم در برابر خرابی و نقص فنی را به حد بسیار بالایی می‌رساند.

سرورهایی که دارای قابلیت High Availability هستند از درایورهای Hot-Plug استفاده می‌کنند. این درایورها به کنترلرهای RAID قابل اتصالند، کنترلرهایی که یا به صورت یک کارت PCI سوار شده روی مادر بورد عرضه می‌شوند و یا با مادر بورد یکپارچه (Integrate) شده‌اند. تکنولوژی RAID که در حفاظت از اطلاعات و امنیت کاردبرد دارد در هارد ها استفاد می‌شود پس به این نکته هم توجه کنید.

مدیریت و سرویس‌ پذیری یا Serviceability

نرم‌ افزار مدیریت سیستم در سرورهای خانواده رده پایین و Value بسیار ابتدایی است. در سرورهای رده متوسط، بسته نرم‌ افزاری همراه دستگاه به شما اجازه می‌دهد از راه‌ دور به سرور دسترسی پیدا کنید و فایل‌های Event Log را بررسی کنید، BIOS و نرم‌ افزار سیستم را ارتقا دهید و یا فرمان خاموش کردن کل سیستم را صادر کنید. سایر قابلیت‌های مدیریتی، امکان پیکر‌بندی و مدیریت ابزارهای ذخیره‌ سازی، مانیتور کردن فعالیت پردازنده و میزان استفاده از

دیسک:

دیسک، تنظیم پارامترها برای پیش‌‌بینی خطاها و مشکلات سیستم، عیب‌‌یابی (Diagnose) و نیز تنظیم سیستم برای ارسال هشدار در موارد گوناگون (از طریق email، تلفن و پیجر) را در اختیار قرار می‌دهد.سرویس‌‌پذیری سرور نیز برای همه کسب‌وکارها (چه کوچک و چه بزرگ) مهم است. سرورهایی که کار کردن با آن‌ها راحت است، معمولاً داخل یک Case مخصوص قرار گرفته‌اند که به سادگی و بدون نیاز به آچار و ابزارهای دیگر قابل باز کردن هستند تا بتوان قطعات Hot-Plug یا Hot-Swap را به سرعت جاگذاری کرد.

اندازه فیزیکی و قابلیت گسترش یا Scalability

اندازه فیزیکی می‌تواند یک مؤلفه کلیدی در انتخاب یک سرور باشد. این روزها سرورهای مدل Tower به سرعت جای خود را به انواع Rack-Mount می دهند. سرورهای Rack با ارتفاع‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. این طیف از سایز (۱U تا ۸U اینچ) را در بر می‌گیرد. (عرض استاندارد این مدل‌ها ۱۹ اینچ است). سرورهای Rack علاوه بر صرفه‌‌جویی در فضایی که اشغال می‌کنند، با بهره‌ گیری از قابلیت‌هایی چون امکان سوار کردن درایورهای جدید از جلو و اسلات‌های گسترش (در پشت دستگاه) به‌ سادگی قابل نگهداری هستند.

هر یک از سرورهای داخل Rack را می‌توان به صورت کشویی و خیلی راحت بیرون آورد و یا به داخل فرستاد. این ویژگی به کارمندان IT امکان می‌دهد که کابل‌کشی مجموعه را خیلی تمیز و مرتب و اصولی انجام دهند.

برخی از مطالب مرتبط:

چه هاردی بخریم، نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

نصب و فعال سازی سرویس remote desktop services در ویندوز سرور ۲۰۱۹

راهنمای خرید پرینترهای چندکاره

راهنمای کامل ریکاوری بیت لاکر، چطور درایو قفل شده با بیت لاکر را بازیابی کنیم؟

فعالسازی بیت لاکر bitlocker در ویندوز سرور
منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉