چه هاردی بخریم، نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

دسته بندی ها :
چه هاردی بخریم، نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

 

خرید هارد اینترنال

نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال در بازار، انواع و اقسام هارد درایوها با انواع قیمت و مدل وجود دارد، از هارد اینترنال و اکسترنال گرفته تا هارد سرور؛ همین موضوع انتخاب و خرید هارد مناسب را سخت می‌کند. در این مقاله قصد داریم با معرفی انواع هارد کامپیوتر و بررسی مزایا و معایب و مقایسه آنها،راهنمای خرید هارد اینترنال مناسب را برایتان فراهم کنیم. آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم به ترتیب زیر است:

گفتگوی TechTalk: انواع هارد از نظر کاربری و معیارهای انتخاب

در قسمت قبل انواع رسانه ذخیره سازی شامل Tape ها، هارد ها و رسانه مغناطیسی، Solid State یا همان SSD را معرفی کردیم. همچنین درباره ساختار و اجزای داخلی هارد صحبت کردیم. اما آنچه در این تک تاک بررسی می‌شود ن:

  1. نکات کاربردی هنگام انتخاب و خرید هارد مناسب
  2. بررسی انواع کاربری هارد دیسک
  3. بررسی انواع هارد دیسک وسترن دیجیتال
  4. ظرفیت اسمی و واقعی هارد دیسک چیست؟

هارد را برای چه کاری می‌خرید؟

کسی که در حوزه IT فعالیت می‌کند، به طور قطع باید دانش کافی در زمینه استوریج، سرور و کارایی و ظرفیت برنامه‌ریزی IO را داشته و به عنوان یک ادمین سیستم، پاسخگوی نیاز مشتریان و سیستم‌های خود باشد. فروشندگان در تلاشند مشتریان خود را حفظ کنند و باید قادر به راهنمایی مشتریان برای خرید تجهیزات موردنیازشان باشند.

از بین انواع هارد، چه هاردی بخریم؟ هارد درایوها انواع مختلفی دارند و چاره ای نیست جز اینکه بسته به نوع استفاده از آن‌ها از بین محصولات موجود در بازار انتخاب مناسبی انجام دهید. آیا هارد را برای یک مجموعه بزرگ لازم دارید و یا کسب و کار کوچک یا متوسطی دارید؟ شاید برای مصرف خانگی به هارد نیاز دارید. اگر قصد ارایه مشاوره برای فروش هارد را دارید باید اطلاعات مناسب و کاملی در این زمینه داشته باشید. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

پیشنهاد مطالعه
نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

.

اما پاسخ این سوال که از بین انواع هاردهای موجود در بازار چه هاردی بخرم و چه مدل هاردی به کار من می‌آید و مناسب کار من است، موضوع این قسمت است.

شرکت های تولید کننده هارد برای اینکه تشخیص نوع کاربری هاردهایشان برای مشتری راحت تر باشد از روش هایی مانند رنگ بندی و یا نام گذاری استفاده کرده‌اند. مثلا وسترن دیجیتال از ۶ رنگ برای تعیین نوع کاربری هاردهایشان استفاده کرده و سیگیت از نام هایی مانند عقاب آسمان و گرگ آهنی استفاده کرده است. برندهای دیگر به اندازه وسترن دیجیتال و سیگیت تنوع ندارد. در ادامه به بررسی شرکت ها و برندهای تولیدکننده هارد می‌پردازیم و سپس انواع رنگ و هارد وسترن دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

شرکت های تولید کننده هارد دیسک در دنیا ۳ تاست.

شاید تعجب کنید که فقط ۳ شرکت تولید کننده هارد دیسک در دنیا وجود دارد. یعنی هر هارددیسکی که در بازار است ساخت یکی از این سه شرکت است و مابقی برندها، زیرمجموعه این سه شرکتند: یا روزی توسط یکی از این سه شرکت خریداری شده‌اند یا تحت برند آنها کالا تولید می‌شود. این سه شرکت عبارتند نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال  از:

  1. وسترن دیجیتال
  2. سیگیت
  3. توشیبا

.

شرکت های زیرمجموعه شامل:

  1. ترنسند
  2. سونی
  3. سامسونگ
  4. Adata
  5. HGST
  6. IBM
  7. هیتاچی
  8. سیلیکون پاور و …

داخل این هاردها قطعا یکی از هاردهای سه شرکت مادر وجود دارد. مثلا HGST هاردی است که وسترن دیجیتال با تکنولوژی هیتاچی می‌زند. هیتاچی و IBM مدت هاست که هارد تولید نمی‌کنند. مثلا هارد سیلیکون پاور می‌خرید، باز که می‌کنید داخل آن نوشته شده سامسونگ اما آدرس اصلی سایت آن سیگیت است. سیلیکون پاور هاردهایی است که سیگیت با تکنولوژی سامسونگ تولید می‌کند. چیزی که هاردها را از هم مجزا می‌کند، قابی است که به شما فروخته می‌شود وگرنه داخل آنها فرقی با هم ندارند. حتی استانداردهای این سه شرکت مادر هم بسیار به هم شبیه است و ارجحیت و بهتر بودن و زود یا دیر خراب شدن در آنها مطرح نیست.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

تفاوت این موضوع با هاردهای OEM این است که در OEM تولید مصرف کننده به شرکت سازنده سفارش داده می‌شود. مثلا اچ پی به سیگیت یا وسترن دیجیتال سفارش هارد دیسکی می‌دهد که کدهای فریموری خاصی در ماژول های آن وجود داشته باشد و گزارشات خاصی بتواند ارایه دهد.

فریب حربه های تبلیغاتی را نخورید

وقتی هارد دیسک روشن است، به شدت آسیب پذیر است. اما وقتی هارد خاموش می‌شود، هد در مکان امنی قرار می‌گیرد و اگر داخل جعبه مطمئنی باشد احتمال ضربه خوردن و آسیب دیدن آن کمتر می‌شود. پس اگر هارد ضد آب، ضد ضربه و … خریدیم، فکر نکنیم که هر کاری با هارد کنیم مشکلی برای آن پیش نمی‌آید. این زمانی ممکن است واقعیت داشته باشد که هارد خاموش باشد. هارد روشن شامل این حربه های تبلیغاتی نمی‌شود.

هد هارد با صفحه ۵ نانومتر فاصله دارد و با کوچکترین تکان و ضربه ممکن است هد روی صفحه بیفتد و هم صفحه را خراش دهد و خود هد خراب شود. پس فرقی ندارد این هد و صفحه داخل قاب ضد آب و ضد ضربه باشد یا در یک قاب ساده.

انواع هارد: هارد داخلی و خارجی

بیشتر هارد درایوها اینترنال هستند یعنی در داخل دستگاه (لپ تاپ، کامپیوتر، سرور و …) قرار می‌گیرند. برخی هاردها حالت مستقل دارند و به صورت اکسترنال و خارجی استفاده می‌شوند و برای افزایش فضای ذخیره سازی کاربرد دارند. هر دوی این هاردها مزایا و معایبی دارند. اگر ظرفیت بالا لازم دارید، هارد اینترنال و اگر قابلیت حمل لازم دارید، هارد اکسترنال را انتخاب کنید. پس هارد اکسترنال بهتره یا اینترنال؟ کاملا بستگی به گاربری شما دارد. در ادامه به بررسی نکاتی در انتخاب هارد مناسب و مشخصات هارد اینترنال خوب می‌پردازیم.

هارد درایوهای داخلی یا اینترنال

داخلی یا Internal Hard Disk Drive رایج ترین هارد درایو ها در بازار هستند. در داخل دستگاه (لپ تاپ، کامپیوتر، سرور و …) قرار می‌گیرند و فقط همان دستگاه می‌تواند از آن استفاده کند. دو نوع اینترنال هارد داریم: HDD که با دیسک های گردان کار می‌کنند و SSD که در واقع فلش مموری است. برای آشنایی بیشنر با انواع هارد، مقاله “معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور hp” را مطالعه کنید.

مزایای اینترنال هارد

  • همواره به سیستم وصل هستند و کارهایی چون بکاپگیری و آپدیت، راحت‌تر انجام می‌شود.
  • پردازش داده سریع‌تر انجام می‌شود زیرا مستقیما به مادربورد سرور و کامپیوتر وصلند.

معایب اینترنال هارد

  • قابل اتصال به درگاه های مختلف نیستند در نتیجه برای انتقال از یک سیستم به سیستم دیگر باید تمهیداتی لحاظ کرد.

نکات مهم برای انتخاب هارد مناسب

هارد درایوهای خارجی یا اکسترنال

هاردهای اکسترنال – External Hard Disk Drive، مستقل هستند و امکان ذخیره اطلاعات را در خارج از کامپیوتر و سرور فراهم می‌کنند. این هاردها معمولا در قاب های محکم قرار دارند و از طریق USB یا FireeWire به سیستم وصل می‌شوند. برخی اکسترنال هاردها با استفاده از وای فای می‌توانند متصل شوند. مطالعه مقاله “هارد اکسترنال، مزایا و معایب آن و نحوه رفع خطا و ارتباط با سیستم های مختلف” را از دست ندهید.

مزایای اکسترنال هارد

  • قابل حمل و بسیار سبک هستند در نتیجه به راحتی قابل انتقال و جابجایی هستند.
  • برای اینکه شروع به کار کنند باید به سیستم متصل شوند.
  • برای انتقال دیتا بسیار مناسب و راحت هستند.
  • به کامپیوترهای مختلف وصل می‌شوند بدون اینکه نیاز باشد آنها را فرمت کنید.

معایب اکسترنال هارد

  • نسبت به هارد درایوهای اینترنال، ظرفیت ذخیره سازی کمتری دارند.
  • از آنجایی که داده از طریق سیم منتقل می‌شود، سرعت کمتری دارند.
  • در اثر اتصال زیاد به سیستم ممکن است سیم آن خراب شود.
  • قابل جابجا کردن هارد اکسترنال اگرچه مزیت دارد اما عیب هم دارد. ممکن است به آنها ضربه بخورد و امکان گم کردن آنها بیشتر است.

انواع اینترفیس در هارد درایوها

اینترفیس های مختلفی برای هارد دیسک ها وجود دارد که HDD را به کامپیوتر وصل می‌کند: SCSI و IDE و Serial ATA و  SASو Fiber-Channel. اما چه اینترفیسی برای ما مناسب است؟ استفاده ما از HDD برای کار شخصی است یا حرفه‌ای؟

سرعت رابط‌های کاربری در هاردها عبارتند از: ۳Gb و ۶Gb و ۱۲Gb.

برای کار شخصی و ذخیره سازی، دو اینترفیس PATA یا IDE و SATA مناسب است. برای کار حرفه‌ای و سرورها، SAS مناسب است. در ادامه با شما هستیم تا مفهوم هر یک از این اینترفیس های هارد درایو را توضیح دهیم و مزایا و معایب هر یک را برشماریم.

  1. اینترفیس PATA یا IDE

PATA مخفف Parallel ATA و IDE مخفف Internal Drive Electronics است. این رابط کاربری، یکی از قدیمی‌ترین اینترفیس های دیسک است که عمرش به دهه ۱۹۸۰ می‌رسد. برای اتصال، از کابل‌هایی که ۴۰ یا ۸۰ سیم دارند استفاده می‌کند، واز اتصال موازی استفاده می‌کند.

مزایای اینترفیس PATA یا IDE

  • کابل PATA امکان اتصال دو هارد درایو را به طور همزمان می‌دهد.
  • تکنولوژی ارزانی است که امتحانش را پس داده است.
  • PATA همزمان به دو هارد درایو وصل می‌شود.

معایب اینترفیس PATA یا IDE

  • حداکثر طول کابل برای اتصال هارد درایو به مادربورد محدود و حدود ۴۶ سانتی متر است. پس بسته به جای قرارگیری هارد، می‌تواند محدودیت زا باشد.
  • سرعت آن ۶۶/۱۰۰/۱۳۳ MB/s است و کمتر از SATA است.
  • دو عدد اتصال PATA در مادربود PATA، وجود دارد ولی در SATA این تعداد، ۴ یا ۶ است.
  1. اینترفیس SATA

SATA مخفف Serial AT Attachment است و در سال ۲۰۰۳ عرضه و جایگزین PATA شد. این رابط کاربری، از تکنولوژی Serial Signallin استفاده می‌کند.

مزایای اینترفیس SATA

  • سرعت آن ۱۵۰/۳۰۰/۶۰۰ MB/s است و بیشتر از PATA است. در نتیجه داکیومنت‌ها و برنامه‌های بزرگ را سریع‌تر لود می‌کند.
  • کابل‌های SATA بلندتر و حداکثر یک متر است که انعطاف بیشتری در انتخاب محل قرارگیری هارد، برایمان فراهم می‌کند.
  • کابل‌های SATA باریک‌ترند در نتیجه جریان هوا در داخل کیس، بهتر است و گرمای کمتری داخل آن تولید می‌شود.
  • امکان اتصال چند هارد SATA فراهم است چرا که ۴ تا ۶ پورت SATA روی مادربورد وجود دارد. در صورتی که دو عدد اتصال PATA در مادربود PATA، وجود دارد.

معایب اینترفیس SATA

  • هاردهای SATA معمولا دیوایس درایور خاصی برای شناخته شدن توسط کامپیوتر، لازم دارد.
  • کابل SATA فقط به یک هارد درایو وصل می‌شود ولی PATA همزمان به دو هارد درایو وصل می‌شود.
انواع اینترفیس در هارد درایوها – SAS vs SATA
  1. اینترفیس SAS

پیشنهاد می‌شود برای کاربردهای حرفه‌ای از HDD های SCSI -Small Computer System Interface استفاده کنید. SCSI HDD ها کارایی بالاتری در زمینه نرخ انتقال، عملکرد و حالت چند کاربره دارند و برای ذخیره سازی دینامیکیِ اطلاعاتِ کاری، روی سرورها مناسب است. از بین تکنولوژی‌های SCSI، تکنولوژی SAS – Serial Attached SCSI به چشم می‌خورد.

مزایای اینترفیس SAS

  • SAS HDD ها سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر از SATA HDD ها هستند.
  • نرخ انتفال آنها به ۶ Gb/s می‌رسد.
  • به طور ۲۴ ساعته و ۷ روز در هفته قابل استفاده هستند.
  • ظرفیت عملیاتی آنها به ۱.۶ میلیون ساعت می‌رسد و دمای کارکردشان، ۴۵ درجه سانتی گراد است.

معایب اینترفیس SAS

  • هارد درایوهای SAS حداقل ده درصد گران‌تر از تجهیزات SATA هستند.
  • معمولا ظرفیت ذخیره سازی کمتری دارند.
  • برق زیادی مصرف می‌کنند.

مقایسه اینترفیس های SATA و SAS در هارد

SATA برای مصارف خانگی و SAS برای سیستم های سروری و انترپرایزی. SAS ها به شدت گران‌تر و سریع‌تر و امن‌تر و مطمئن‌تر هستند و ظرفیت کمتری دارند. SATA ها ارزان تر اما سرعت کمتر و ظرفیت بیشتری دارند.

گفتگوی TechTalk: بررسی انواع تکنولوژی در هارد درایوها

هارد درایو ها هم در حوزه مصارف خانگی، و هم مصارف تجاری و انترپرایزی بسیار مهم و قابل توجه است و در واقع ابزار اصلی در راهکارهای ذخیره سازی و استوریج است. در این تک تاک به بررسی هاردها و تکنولوژی‌های به کار رفته در آنها می‌پردازیم.

  • بررسی تکنولوژی ATA، IDE و SCSI
  • بررسی و مقایسه تکنولوژی SATA و SAS و Midline SAS
  • معرفی و مقایسه و کاربرد انواع SSD ها (SCL و MLC و TLC)
  • چگونگی انتخاب هارد درایو مناسب

HDD انتخاب کنم یا SSD یا SSHD؟

بیایید اول توضیح مختصری درباره هر یک از انواع هاردها ارایه دهیم تا مقایسه و بررسی تفاوت انواع هارد آسان‌تر شود. برای تکمیل این مبحث پیشنهاد می‌کنم مقاله “مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD” را مطالعه کنید.

هارد HDD چیست؟

دیتا در هاردهای HDD روی پلاترها ذخیره می‌شود و از هد برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی پلاتر هارد، استفاده می‌شود. تفاوت هاردها در تعداد صفحات دیسک گردان و تعداد هدهای خواندن و نوشتن‌شان است.

سرعت چرخش (RPM) در هاردهای HDD بسیار متنوع است و حداکثر آن ۱۵۰۰۰ rpm است. این عدد هر چه بیشتر باشد بهتر است.

هارد SSD چیست؟

SSD ها تکنولوژی مبتنی بر چیپ – NAND flash هستند. یعنی دیتای شما روی فلش مموری ذخیره می‌شود. در نتیجه هیچ قطعه متحرکی در SSD وجود ندارد و این خود مزایایی را برای SSD به ارمغان می‌آورد.

ذخیره ساز اصلی در کامپیوترها هارد HDD است زیرا ارزان هستند و ظرفیت بالایی دارند. در سال‌های اخیر، تمایل به استفاده از SSD – Solid State Drive، بیشتر شده و بیشتر از گذشته، جایگزین HDD ها می‌شوند. دلیل آن چیست؟ بی‌شک به دلیل مزایای SSD است مثلا SSDها عمر بیشتر دارند، قطعات متحرک ندارند و … اما علی‌رغم مزایای بسیار SSDها، همیشه هم راهکار مناسبی نیستند و این بستگی به کاربردی دارد که از SSD انتظار دارید.

هارد SSHD چیست؟

نوع جدیدی از هارد ها به نام Hybrid HDD استفاده می‌شود و نام دیگرشان SSHD است و از ترکیب SSD و HDD به دست آمده است. SSHD در واقع هیبرید هارد درایوی است که مزایا و عناصر مغناطیسی موجود در HDD و مزایا و فلش مموری موجود در SSD را ترکیب می‌کند. در هیبرید هاردها، اطلاعات روی قسمت HDD ذخیره می‌شود و قسمت SSD برای دسترسی سریع‌تر به دیتا استفاده می‌شود بدین صورت که داده‌هایی که زیاد استفاده می‌شوند روی SSD قرار می‌گیرند.

HDD انتخاب کنم یا SSD یا SSHD

مقایسه انواع هارد: HDD و SSD و SSHD

  • SSHD مزایا و معایب HDD و SSD را با هم دارد.
  • در HDD نسبت به SSD، زمان تاخیر و Latency و زمان خواندن و نوشتن بالاتر است و IOPS کمتر دارد. SSHD، همان کارایی SSD را در بوت و لود دیتا دارد. رتبه‌بندی انواع هارد در زمینه کارایی، به این ترتیب است: اول SSD، دوم SSHD و سوم HDD.
  • در HDD به دلیل وجود قطعات متحرک امکان خرابی وجود دارد و SSD دیتای شما را امن‌تر نگه می‌دارد.
  • در HDD به صورت دوره‌ای باید Defrag انجام شود ولی در SSD نیازی به این کار نیست.
  • SSD ها سریعترند.

.

  • در HDD به دلیل حرکت و چرخش اجزای هارد، گرما و نویز تولید می‌شود و برق بیشتری مصرف می‌شود. SSD با نداشتن اجزای متحرک، در این زمینه‌ها مزیت دارد و عمر باتری لپ تاپ بیشتر خواهد بود.
  • در HDD به دلیل داشتن اجزای متحرک، امکان خرابی در آن بالاتر است. SSD با نداشتن اجزای متحرک، قابلیت اطمینان بیشتری دارد.
  • SSD های با ظرفیت بالا، خیلی گران هستند.
  • SSD ها به دلیل داشتن اندازه کوچک در لپ تاپ و کامپیوترهای قابل حمل استفاده می‌شوند.
  • هر چه اندازه HDD Cache بیشتر باشد سرعت پردازش دیتا بالاتر است.

در ادامه جدولی را می‌بینید که خصوصیات اصلی HDD و SSD و SSHD را نشان می‌دهد و می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید هارد مناسب شما باشد.

.

ویژگی HDD SSD SSHD-Hybrid HDD
سرعت از نظر کاربر کمتر از SSD و SSHD بالاترین سرعت متوسط به بالا
سرعت دسترسی به داده ۵.۵ تا ۸ میلی ثانیه ۰.۱ میلی ثانیه
سرعت انتقال یا سرعت خواندن و نوشتن خواندن: ۱۲۸ Mb/s

نوشتن: ۱۲۰ Mb/s

خواندن: ۵۵۰ Mb/s

نوشتن: ۵۲۰ Mb/s

خواندن: ۱۷۵ Mb/s

نوشتن: ۱۶۲ Mb/s

اندازه دسکتاپ و سرور ۳.۵” و لپ تاپ ۲.۵” ۲.۵” و ۱.۸” و ۱.۰”
سرعت چرخش بین ۵۴۰۰ rpm و ۷۲۰۰ rpm ۷۲۰۰ rpm
IOPS ۴۰۰ io / sec ۶۰۰۰ io / sec
نرخ خطا ۲ تا ۵ درصد ۰.۵ درصد
ظرفیت حداکثر ۱۶ ترابایت با قیمت بالا حداکثر ۳ ترابایت
مصرف برق به دلیل داشتن قطعات متحرک، برق زیادی مصرف می‌کند. ۶ تا ۱۵ وات کم، در نتیجه عمر باتری بالا می‌رود.

۲ تا ۵ وات

قابلیت اطمینان به دلیل داشتن قطعات متحرک، امکان فرسوده شدن وجود دارد و به مرور زمان کمتر قابل اطمینان است. فلش مموری ها قابلیت اطمینان بیشتری دارند.
حرارت و گرما

به دلیل داشتن قطعات متحرک، بیشتر است و باعث فرسودگی قطعات هم می‌شود.

کم

          سروصدا به دلیل وجود پلاتر و هدهای خواندن و نوشتن وجود دارد. ندارد
قابلیت مغناطیسی قدرت مغناطیسی به مرور زمان کم می‌شود. مگنت های قوی می‌تواند باعث پاک شدن دیتا از دیسک شوند. ندارد
قیمت (نسبت به فضای ذخیره سازی) کم زیاد یا خیلی زیاد متوسط
کاربرد ذخیره داده لود سیستم عامل، گیم و بازی، کامپایل ویدئو ذخیره داده، لود سیستم عامل
دیتا ریکاوری امکان بازیابی و ریکاوری اطلاعات وجود دارد. گزینه ندارد زیرا قطعات متحرک ندارد. ممکن است. تجربه ای در این زمینه ثبت نشده

۱۵ نکته در انتخاب هارد مناسب

چه هاردی برای کامپیوتر خوبه؟ HDD یا SSD یا SSHD؟ کدامیک بهتر است؟ کدام یک برای من مناسب‌تر است؟ کدام را انتخاب کنم؟ مشخصات هارد اینترنال خوب چیست؟ به پانزده نکته زیر توجه کنید تا بتوانید از بین این سه نوع هارد، هارد مناسب را انتخاب کنید و بخرید:

  1. نوع هارد
  2. کاربری هارد
  3. کارایی
  4. تحمل پذیری
  5. Defragmentation
  6. نویز
  7. مصرف برق
  8. قابلیت اطمینان
  9. ظرفیت
  10. قیمت
  11. اندازه
  12. Cache
  13. اینترفیس
  14. طول عمر
  15. برند

هارد خوب برای لپ تاپ و کامپیوتر را با توجه به این ۱۵ نکته بخرید و از همه بیشتر به کاربری، ظرفیت، سرعت، اندازه، اینترفیس و کش توجه کنید.

انواع کاربری هارد دیسک

انواع کاربری هارد دیسک به شرح زیر است:

  1. ذخیره کردن دیتا که خود چند دسته دارد: آرشیو، خوانش مکرر، نوشتن مکرر و …
  2. DVR و دوربین مدار بسته برای خرید هارد مناسب برای دوربین مدار بسته مقاله “انتخاب هارد مناسب دوربین مدار بسته” را مطالعه کنید.
  3. SAN استوریج
  4. NAS استوریج

کارایی هارد درایوها

سه نکته مهم در مورد کارایی هارد درایوها شامل موارد زیر است که باید مد نظر قرار گیرد:

  1. توان عملیاتی یا Throughput
  2. زمان تاخیر یا Latency
  3. سرعت یا نرخ جابجایی اطلاعات در یک ثانیه IOPS

بررسی هاردهای ۱۵k و SAS و پرسرعت انترپرایز

حداکثر سرعت هارد دیسک را در هارد های سرور و SAS و NAS داریم که ۱۵K سرعت دارند. نوع پلیت متفاوت است و اسپیندر موتور بزرگتری در این هاردها وجود دارد. گشتاور نیروی گریز از مرکز آنها بیشتر است و قرار است با سرعت بالایی حرکت کنند پس باید موتور اسپیندر بزرگتری داشته باشند. به همین دلیل بخش ذخیره سازی دیتا این نوع هارد ها باریک تر است زیرا بخشی از پلیت آن توسط موتور گرفته می‌شود و فضایی که برای ذخیره دیتا باقی مانده کوچکتر شده است. به همین دلایل، اگر چه که ممکن است هاردی ۲.۵ اینچ باشد اما ظرفیت هارد های انترپرایز SAS با ظرفیت هاردهای معمولی متفاوت است. هارد های معمولی را با ظرفیت ۵۰۰G و ۱T و ۲T و … دارید اما هارد های SAS را با ظرفیت ۳۰۰ و ۶۰۰ و … دارید.

ظرفیت اسمی هارد دیسک چیست؟

ظرفیت واقعی با ظرفیت نام تجاری دو عدد کاملا مجزا هستند. هارد دیسک ۱ ترابایت نزدیک به دو میلیارد LBA یا سکتور دارد. هر LBA 512 است. شرکت ها تعداد LBA را می‌فروشند اما نام تجاری آن را یک ترابایت می‌گذارند. پس هاردی که دو میلیارد LBA دارد در اصطلاح آن را هارد یک ترابایت می‌دانیم. اما اگر تبدیل به بایت و کیلوبایت و … را انجام دهیم، ظرفیت واقعی عدد ۹۳۱ گیگابایت می‌شود.

حالا در همین عدد که در مثال ما ۹۳۱ گیگ است و ظرفیت واقعی هارد است، بسته به بلاک سایزی که برای فرمت کردن انتخاب می‌کنیم، از ظرفیت واقعی هارد کم می‌شود مثلا ممکن است ۲۰G از ظرفیت واقعی کم شود. تا ۴k می‌توانیم بلاک سایز انتخاب کنیم.

بخشی از ظرفیت هارد برای OS System  Reserve شامل آدرس دهی و جدول پارتیشن بندی و … است.

کش Cache هارد

کش واسط ذخیره سازی است بین رم و ترنسلیتور و پری آمپلی فایر و هد. کار کش هارد چیست؟ ما معمولا مداوم در حال رکورد کردن و ذخیره دیتا نیستیم. با هجمه‌ای دیتا را رکورد می‌کنیم و بعد خوانش انجام می‌شود. برای اینکه جریان ذخیره سازی، مداوم صورت گیرد و منقطع نباشد، و در نتیجه معطل ذخیره سازی نشوید، قطعه کوچک کش را در این بین قرار داده‌اند و دیتا ابتدا روی این Cache ذخیره می‌شود و بعد در یک فرصت مناسب روی پلیت ذخیره می‌شود. پس کش حافظه موقتی است تا بتوانید در کمترین زمان، دیتا را ذخیره کنید. هر چقدر کش بیشتری در هارد داشته باشیم، ذخیره سازی سریع تری خواهیم داشت.

کش در خوانش تاثیر چندانی ندارد زیرا هنگام Call کردن باید از روی پلیت بخواند.

در چه کارها و کاربری هایی باید به مقدار کش هارد توجه کنیم؟ در ذخیره سازی های آنیِ کوتاه مدت مثل دانلود و ذخیره شیت اکسل، ذخیره یک دفعه‌ای دیتابیس های کوچک؛ که پس از آن خوانش انجام می‌شود. اگر مقدار رکورد کردن ها زیاد است ترجیح این است که از سیستم های RAID و انترپرایزی یک سویه استفاده شود.

Density یا چگالی چیست؟

نکته قابل توجه در مورد هاردها، Density یا همان چگالی است. Density به میزان فضای داخلی هارد مربوط است و ظرفیت ذخیره سازی در این فضا فراهم می‌شود. هاردهای با سایز متنوع دارای ظرفیت متفاوتی هستند. ممکن است دو هارد با سایز یکسان، ظرفیت متفاوتی داشته باشند، یا اینکه ممکن است یک هارد با سایز کوچک‌تر، ظرفیت بیشتری داشته باشد. شما براساس استفاده‌ای که از هارد دیسک دارید باید از بین این تنوع یکی را انتخاب کنید.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

بهترین هاردهای لپ تاپ و کامپیوتر در سال ۲۰۲۱

هارد چه مارکی خوبه؟ بهترین مارک هارد اینترنال لپ تاپ و کامپیوتر، سیگیت و ویسترن دیجیتال و توشیبا است.

در ادامه لیست بهترین هارد اکسترنال و HDD های لپ تاپ و کامپیوتر در سال ۲۰۲۱ را می‌بینید:

۱- Seagate BarraCuda:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbp
  2. ظرفیت: ۲ تا ۳ ترابایت
  3. کش: ۶۴MB
  4. RPM – دور در دقیقه:۷,۲۰۰p

قیمت مناسب و سرعت بالا از مزایا و کم بودن کش از معایب این هارد است.

۲- Toshiba X300:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. ظرفیت: ۴ تا ۸ ترابایت
  3. کش: ۱۲۸MB
  4. RPM – دور در دقیقه:۷,۲۰۰

ظرفیت و سرعت بالا از مزایای این هارد است.

۳- WD VelociRaptor:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. ظرفیت: ۲۵۰GB تا ۱TB
  3. کش: ۶۴MB
  4. RPM – دور در دقیقه: ۱۰۰۰۰

بهترین هارد دیسک برای بازی است، سرعت بالا و کولر تعبیه شده از مزایای آن است اما قیمت آن در حد SSd است.

۴- WD Blue Desktop:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. ظرفیت: ۵۰۰GB تا ۶TB
  3. کش: ۶۴MB
  4. RPM – دور در دقیقه: ۷۲۰۰ و ۵۴۰۰

ظرفیت و قیمت مناسب از مزایای این هارد است.

.

۵- Seagate Firecuda Desktop:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. ظرفیت: ۱TB و ۲TB
  3. کش: ۶۴MB
  4. RPM – دور در دقیقه: ۷۲۰۰
  5. ۸GB :solid state cache storage

بهترین هیبرید هارد درایو است که از HDD گران‌تر و از SSD ارزان‌تر است. کارایی بالا با وجود فلش مموری و RPM بالا از مزایای آن است و بی‌رقیب در بین بهترین هاردهای دسکتاپ است.

۶- Seagate IronWolf NAS:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. ظرفیت: ۶TB تا ۱۲TB
  3. کش: ۲۵۶MB
  4. RPM – دور در دقیقه: ۷۲۰۰

بهترین هارد NAS است و دارای قابلیت RAID و سرعت بالا و کارکرد ۲۴ ساعته است و از هاردهای استاندارد و غیر NAS گران‌تر است.

۷- Seagate FireCuda Mobile:نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال 

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. ظرفیت: ۵۰۰GB تا ۲TB
  3. کش: ۲۵۶MB
  4. RPM – دور در دقیقه: ۵۴۰۰
  5. ۸GB :solid state cache storage

این هارد هیبریدی ۲.۵ اینچی، بهترین هارد لپ تاپ است و کارایی بالاتری نسبت به هارد معمولی دارد. داشتن ظرفیت‌های مختلف از مزایای دیگر آن است.

۸- WD My Book:

  1. اینترفیس: USB 3.0
  2. ظرفیت: ۳TB تا ۲۰TB

این هارد، بهترین هارد اکسترنال کنسول بازی است و کارایی بالاتری نسبت به هارد معمولی دارد. داشتن ظرفیت‌های مختلف از مزایای دیگر آن است.

۹- G-Technology G-Drive:

  1. اینترفیس: USB 3.1 (Type-C)p
  2. ظرفیت: ۴TB تا ۱۰TBp

این هارد، بهترین هارد اکسترنال است که از USB Type-C V2 و Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند در نتیجه برای لپ تاپ و MacBook Pro هارد اکسترنال مناسبی است. کارایی بالایی دارد اما از نظر اندازه کمی بزرگ است.

برای استفاده از خدمات تعمیر لپ تاپ در توسعه شبکه آداکروی لینک بزنید.

بهترین هاردهای ۱ ترابایتی لپ تاپ و کامپیوتر در سال ۲۰۲۱

بهترین هارد درایوهای اینترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر به شرح است:

۱- Seagate 1 TB Surveillance Hard Disk:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. کش: ۶۴MB
  3. RPM – دور در دقیقه: ۷۲۰۰

به دلیل داشتن تکنولوژی Tarnish-protected تحت تاثیر عوامل محیطی خراب نمی‌شود و قابلیت اطمینان و عمر بالا دارد. گرمای کمی تولید می‌کند در  نتیجه بهره‌وری بالایی دارد. مناسب استفاده در RAID نیست. از ضبط دوربین‌های های رزولوشن پشتیبانی می‌کند و مناسب موارد زیر است:

  1. Network Video Recorder(NVR)
  2. Embedded Surveillance DVR
  3. Surveillance DVR
مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

 برخی از مطالب مرتبط:

ویدیو/ نکات کاربردی در مورد بازیابی‌ اطلاعات و هاردهای دست‌ دوم

گردش کار در CRM به چه معناست؟

روتر چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

خرید پرینتر از ایران اچ پی، نصب رایگان از آچارباز

HP Spectre X360 اولین پیشنهاد مایکروسافت در خرید لپ تاپ

.

۲- Western Digital 1TB Blue Notebook:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. کش: ۸MB
  3. RPM – دور در دقیقه: ۵۴۰۰

این هارد ۲.۵ اینچی، پرفروش ترین هارد لپ تاپ با کارایی بالا، قیمت مناسب، وزن کم (۲۸۱ گرم) و مصرف برق کم است. از معایب آن این است که با همه برندهای لپ تاپ سازگار نیست.

۳- Seagate 1TB Laptop HDD SATA:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. کش: ۱۲۸MB
  3. RPM – دور در دقیقه: ۵۴۰۰

این هارد ۲.۵ اینچی، قیمت مناسبی دارد و به دلیل میزان کش بالایی که دارد سرعت بالایی برایتان فراهم می‌کند. از معایب آن این است که با همه دستگاه‌ها سازگار نیست، وزن زیادی (۵۰۰ گرم) دارد و ممکن است نیاز به هیت سینگ داشته باشد.

۴- Western Digital 1TB for Desktop:

مدت زمان زیادی از حضور این این هارد ۳.۵ اینچی، در بازار نمی‌گذرد. برای کامپیوترهای دسکتاپی و All-in-One، نوت بوک و هارد اکسترنال (در داخل انکلوژر) مناسب است، برای RAID مناسب است، امکان دادن پسورد و تامین امنیت بیشتر دارد و تاکنون نقطه ضعفی نداشته است.

۵- Toshiba 2.5 1TB Internal Hard Drive for Laptop:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. کش: ۸MB
  3. RPM – دور در دقیقه: ۵۴۰۰

این هارد ۲.۵ اینچی، برای بازی و لپ تاپ و افزایش ظرفیت ذخیره سازی مناسب است. بی‌صدا کار می‌کند و وزن کم (۱۱۸ گرم) و مصرف برق کمی دارد اما نسبت به برندهای دیگر کمی گران‌تر است.

۶- HGST Corporation 1 TB Laptop:

  1. اینترفیس: SATA 6Gbps
  2. کش: ۳۲MB
  3. RPM – دور در دقیقه:۷۲۰۰

وسترن دیجیتال مالک HGST است.HGST از جمله بهترین برندهای هاردهای SATA است. این هارد ۲.۵ اینچی، رم ۹۱۲ گیگابایتی و سرعت بالایی دارد و برای بلاگرها، عکاسان و گیمرها مناسب است. بی‌صدا کار می‌کند و وزن کم (۹۰ گرم) و مصرف برق کمی دارد اما نسبت به محصولات دیگر گران‌تر است و با تمام لپ تاپ‌ها سازگار نیست.

راهنمای خرید هارد اینترنال وسترن دیجیتال

شرکت وسترن دیجیتال، شش رنگ برای نمایش کاربری هاردهایش ارایه داده است یعنی بر اساس کاربری در رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شوند پس دسته‌بندی هاردها بر اساس کاربرد است نه عدد و مدل. این شش رنگ هارد وسترن دیجیتال هر کدام ویژگی و خاصیت مخصوص به خود دارند و شما بر اساس کاربری خود از بین آنها انتخاب می‌کنید.

از مزایای این رنگ‌بندی این است که کاربران راحت‌تر می‌توانند هارد مناسب خود را انتخاب کنند. با وجود رنگ در انواع هارد وسترن دیجیتال فرصت مطرح شدن بیشتر این برند افزایش می‌یابد (مثلا محتواهایی باید تولید شود تا تفاوت این رنگ‌ها را توضیح دهند) در حالی که ممکن است تفاوت ناچیزی با هم داشته باشند.

چرا هارد بنفش یک ترابایت از هارد سبز وسترن دیجیتال گران تر است، چرا با هم فرق دارند و کدام یک برای من و کار من مناسب است؟ آیا هارد گران تر بهتر است؟ در ادامه انواع هارد وسترن دیجیتال و رنگ بندی آن را بررسی می‌کنیم.

۱- رنگ سبز هارد وسترن دیجیتال

اصلا برای استفاده مداوم ساخته نشده‌اند. اما برای چه کاربردی مناسب هستند؟ دیتایی روی آن ذخیره کنیم و هر جند وقت یک بار گاهی به آن سر بزنیم. مثلا آرشیو داده. هارد سبز بسیار بی صدا هستند و هنگام کار موتور آنها با سرعت کمی شروع به چرخیدن می‌کند. حالت محیط زیستی طور هم دارد.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

قطعا اگر هارد سبز را در کامپیوتری استفاده کنید که صبح تا شب روشن است، پاسخگوی نیاز شما نیست. گاهی قیمت هارد سبز از هارد آبی کمتر است.

  • بهینه و کم مصرف
  • قیمت پایین
  • بی‌صدا بودن
  • ظرفیت بالا و مناسب برای آرشیو کردن
  • سرعت پایین نسبت به دیگر رنگ‌ها در نتیجه برای کارهای پردازشی مناسب نیستند.
  • مناسب برای هارد ثانویه و در کنار هارد اولیه بودن
  • معمولا در لپ تاپ به کار نمی‌رود.

۲- رنگ آبی هارد وسترن دیجیتال

برای کارهای روزمره کارهای و بیزنس های کوچک و خانگی بسیار مناسب هستند. چرا؟ چون قرار نیست زیاد روشن باشند، قرار نیست دیتای زیادی ذخیره کنند، قرار نیست غیر از کار روزمره کار خاصی انجام دهند. قیمت هارد آبی از هارد مشکی معمولا پایین‌تر است.

  • مناسب برای کاربری خانگی و مصرف روزمره
  • سرعت مناسب
  • قیمت متوسط
  • از رنگ سبز صدا و مصرف بیشتری دارد.
  • مناسب برای لپ تاپ و کنسول بازی

۳- رنگ مشکی هارد وسترن دیجیتال

بالاترین عملکرد و کیفیت را دارند. اگر کامپیوتری دارید که مدت زمان طولانی روشن است مثلا صبح تا شب و زمان طولانی با آن کار می‌کنید، هارد مشکی وسترن دیجیتال را انتخاب کنید اما مشکل مهم آن قیمت بالای آن است. این هارد برای گیمرها مناسب است.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

  • مناسب برای کاربری High Performance، کارهای پردازشی و سرعتی
  • سرعت بالا
  • قیمت بالا
  • نسبت به رنگ آبی، لرزش کمتر، قابلیت اطمینان بیشتر و دو پردازنده دارد.
  • دارای RPM 7200
  • مناسب برای بازی و بوت سریع ویندوز

۴- رنگ قرمز هارد وسترن دیجیتال

در ادامه دو نوع هارد ۲۴ ساعته را بررسی می‌کنیم: هارد NAS و هارد دوربین مداربسته.

هارد قرمز مخصوص دسترسی های شبکه ساخته شده است. منظور از دسترسی شبکه، Network Area است مثل NAS. در راهکارهای NAS دستگاه ها ۲۴ ساعت شبانه روز روشن هستند و دیتا شبانه روز باید در دسترس باشد.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

هر لحظه به قسمت خاصی از هارد دیسک مراجه می‌شود و از هارد خوانده می‌شود. هم قیمت و هم کیفیت هارد قرمز بالا است. اما همین هارد NAS قرمز رنگ را روی پی سی معمولی استفاده کنید، ماندگاری و عمر زیادی نخواهد داشت و زود خراب خواهد شد. پس هارد قرمز را نه در PC و نه در سرور استفاده نمی‌کنیم.

پس این فرض که هر چه هارد بهتری داشته باشیم سرعت کامپیوترمان بهتر خواهد شد فرض اشتباهی است. نوع استفاده، تعداد دفعات خاموش و روشن کردن و استفاده های مدام به صورت قطع و وصلی، می‌تواند بهترین هارد بازار را برای شما تبدیل به بدترین هارد کند. پس

تعیین نوع کاربری هارد در انتخاب نوع هارد و هارد مناسب تاثیر بسیار زیادی دارد.

  • مناسب برای استفاده ۲۴ ساعته و شبکه و NAS
  • دارای دو مدل WD Red و WD Red Pro که RPM در آنها به ترتیب ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ است.

۵- رنگ بنفش هارد وسترن دیجیتال

یکی دیگر از کاربردهای هاردهای ۲۴ ساعته هارد های دوربین های مدار بسته است که با بیت ریت خاصی از جایی از هارد شروع به رکورد کردن می‌کنند تا انتها و این سیکل ۲۴ ساعته در حال چرخیدن است. به ندرت پیش خواهد آمد که در دوربین مدار بسته جای خاصی از دیتا را بخوانیم و همواره در حال ذخیره سازی است.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

هاردهای ۲۴ ساعته طوری طراحی می‌شوند که دیتای جدید جایگزین دیتای قدیمی‌تر شود. هد این نوع هارد ها طراحی خاص خود را دارد: هد ذخیره سازی این هاردها از هد خوانش آنها قوی‌تر است. نحوه ذخیره سازی آنها در کد فریمور نوشتاری آنها به صورت دایره مدور است و پرش ندارد.

حالا اگر این نوع هارد را در کامپیوتر معمولی استفاده کنید، به خاطر پرش ها و خوانش های زیاد، هارد دیسکی که هزینه بیشتری هم برای آن صرف کرده‌اید، از دست خواهید داد. اگر هارد مشکی را به جای هارد بنفش ببندیم، هارد را از دست خواهیم داد هر چند که ممکن است از نظر قیمتی با هم برابر باشند.

  • مناسب برای سیستم های امنیتی مثل دوربین مداربسته، NVR و DVR
  • دارای دو مدل WD Purple و WD Purple NVR که به ترتیب برای دوربین‌های معمولی و سیستم‌های مداربسته تحت شبکه مناسب هستند.

۶- رنگ طلایی هارد وسترن دیجیتال

هاردهای طلایی مخصوص ذخیره سازی روی سرورها در کسب‌وکارهای کوچک هستند. برای ذخیره سازی های حرفه‌ای یعنی ۲۴ ساعته روشن باشد، تعداد کاربران و تعداد مراجعه به هارد برای ذخیره و خواندن دیتا زیاد باشد، مثل سرورهای لوکالِ بیزینس های داخلی. اگر بخواهیم سراغ سرورهای رده بالاتر برویم باید سراغ NAS استوریج و SAN استوریج برویم.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

می‌توانیم SAN استوریج را با هارد طلایی پر کنیم ولی کار درستی نیست و بهتر است از هارد های SAS که مخصوص SAN استوریج است استفاده کنیم.

  • مناسب برای دیتاسنتر
  • سرعت بالا
  • قابلیت اطمینان بالا
  • دقت بالا
  • لرزش کم
  • گرمای کم
  • دوپردازنده‌ای

چه هاردی برای NAS مناسب است؟

بی‌شک یکی از بزرگترین تغییرات در دنیای هارد دیسک ها، پیدایش NAS سرورها است – Network Attached Storage. سیستم های NAS به عنوان راهکاری برای پاسخ به رشد داده و بیگ دیتا، رشد ذخیره سازی و نیازهای آرشیو داده، ارایه شده است.

NAS Server ها امکان ذخیره اطلاعات روی شبکه لوکال را دارند و فقط به افراد مجاز، اجازه دسترسی به آنها را می‌دهند. کارشان شبیه به ابر خصوصی است.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

NASها مزایای بسیاری دارند مثلا:

  • قابل اطمینان ترند.
  • امکان دسترسی همزمان چند کاربر به طور همزمان به یک هارد وجود دارد.
  • امکان افزایش ظرفیت به راحتی قابل انجام است.

NAS HDD یا HDD استاندارد؟

هارد دیسک هایی مخصوص NAS سرورها طراحی شده که کارکرد هارد های معمولی را دارد اما مزایایی هم دارد که در ادامه می‌خوانید.

  • مصرف کمتر برق و در نتیجه افزاریش عمر باتری
  • کنترلر بهتر روی مصرف برق در زمان استراحت، با اینکه NAS Server همیشه روشن است اما هارد همیشه استفاده نمی‌شود.
  • نسبت به هاردهای معمولی ۳۰ درصد قابل اطمینان تر است.
  • نرخ انتقال بالا تا حداکثر ۷۲۰۰ rpm، که لرزه ها را کاهش می‌دهد.
  • ارایه ظرفیت ذخیره سازی ۱۶ ترابایت

نکات مهم در انتخاب هارد NAS سرور

برای انتخاب هارد درایو مناسب باید به مولفه ‌های آن توجه داشت و با توجه به نیازی که داریم، هارد مناسب و قابل اطمینان را انتخاب کنیم. برای انتخاب از بین انواع هاردها، مولفه ها و اجزای زیر را در نظر بگیرید:

  • مصرف برق: ممکن است هارد ها ۲۴ ساعته و هفت روز هفته رئشن باشند مثلا اگر در سرور و استوریج و در دوربین مدارد بسته استفاده شوند. بهتر است هاردی انتخاب کنید که مصرف برق کمتری دارد.
  • حرارت و گرما: هاردها ممکن است خیلی داغ شوند. پس اگر گرمای تولیدی آنها روی سیستم شما تاثیرگذار است، به این نکته توجه کنید.
  • نویز: در NAS سرورها باید به دسی بل هارد توجه کنید.
  • ویبره و لرزه: NAS سرورها چندین هارد دارند پس لرزه در یکی روی دیگری هم تاثیر می‌گذارد.
  • سرعت: اگر می‌خواهید NAS سرورها شما نویز و ویبره و مصرف برق کمتری داشته باشد، باید از بین مدل‌های کم سرعت – کمتر از ۶۰۰۰ rpm انتخاب هارد را انتخاب دهید.

.

نکته مهم

نکته دیگر اینکه برای انتخاب هارد باید به فضای فیزیکی دستگاه (که در اصطلاح فوت پرینت گفته می‌شود) خود توجه کنید.نکاتی در مورد خرید هارد اینترنال

در کنار مشخصات فیزیکی، باید به مشخصات فنی و منطقی هم توجه کرد شامل: نوع حجم کاری، بزرگی و کوچکی IOPS، خواندن و نوشتن‌های متوالی و تصادفی و یا ترکیبی از هردو. همچنین سایر مشخصات شامل نوع فایل سیستم یا ظرفیت خام دستگاه، تعداد کاربران، IO Threadهای کنونی، فضای فیزیکی قرارگیری استوریج و … روی تصمیم ما برای انتخاب هارد تاثیر دارد. همچنین این موارد به جدید بودن و یا کهنه بودن دستگاه نیز بستگی خواهد داشت.

ابزار متنوعی برای اندازه‌گیری IO و حجم کاری وجود دارد. این ابزارها شامل Bonnie و Iometer و Iorate و IOzone و Vdbench و TPC, SPC و Microsoft ESRP و SPEC و netmist و Swifttest و Vmark و DVDstore و PCmark 7  و موارد دیگر است.

پیشنهاد مطالعه

چگونه می‌توان از کیفیت، اصالت و کارایی هارد دیسک ها هنگام خرید مطمین باشیم؟

راحت‌ترین و ساده‌ترین راه، خرید قطعه و خدمات از یک مرکز معتبر است و بعد از پایان بازه گارانتی استوریج های خود آنها را جایگزین کرده و این قطعات را در جای دیگری استفاده کنیم. یعنی اگر از هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات مهم خود استفاده می‌کنیم، حتما هارد دیسک های با گارانتی باشد و در بازه کیفیت مطلوبشان باشند. معمولا با گذشت سه سال از تاریخ تولید هارد دیسک، تقریبا می‌توان گفت که عمر مفیدش را گذرانده است و افت امنیت، افت سرعت و الوکیشن تایم از پیامدهای این هارد خواهد بود.

اگر به صورت تخصصی بخواهیم به بررسی هاردها بپردازیم، می‌توانیم از ابزارهای کنترلی برای بررسی بیت‌های هارد و Allocation time در سکتورها استفاده کنیم.

بهترین روش برای اینکه از قابل اطمینان بودن هارد مطمین شویم این است که زمان دسترسی سکتورها چک شود.

.

بهترین روش برای اینکه از قابل اطمینان بودن هارد مطمین شویم این است که زمان دسترسی سکتورها چک شود. برای این کار از برنامه‌های sentinel hard disk یا hdd tune یا Scan HDD یا هر برنامه دیگری که بتواند دسترسی سکتوری به هارد دیسک پیدا کند و زمان صدا زدن سکتور تا پاسخگویی آن را چک کند، استفاد کنید. پس  می‌توان Allocation Time سکتور را چک کنید. اگر این زمان بالای ۱۰۰ یا ۱۵۰ میلی ثانیه باشد، هارد مورد نظر قطعا مورد اطمینان نیست. یعنی این هارد دیسک دست دوم است.

ابزارهای دیتاریکاوری توانایی پاک کردن کامل Firmware را دارند. بدین ترتیب تا شما هم دقیقا همان ابزار را نداشته باشید نمی‌توانید ادیت شدن یا نشدن هارد را تشخیص دهید. در نتیجه راه ساده‌ای در پیش نیست و باید از متخصصین کمک بگیرید.

به عنوان مثال شما هاردی برای کامپیوتر خود می‌گیرید که ظرفیت آن ۷۵۰ گیگابایت است در صورتی که وقتی آن را با ابزارهای ریکاوری چک می‌کنید، می‌بینید که این هارد دیسک در حقیقت یک ترابایت بوده و به دلیل آسیبی که دیده یکی از هدها معیوب شده و با ابزارهای تخصصی این هد معیوب از دسترس خارج شده و شما به سه هد دیگر دسترسی دارید که ۷۵۰ گیگابایت به شما حجم می‌دهد. شاید همه دسترسی ها هم درست باشد ولی این هارد دیسک، هارد دیسک قابل اطمینانی نیست مخصوصا برای کارهای انترپرایزی و تجاری.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉