معرفی کارت گرافیک های NVIDIA رده بندی و نسل های آنها

دسته بندی ها :
معرفی کارت گرافیک های NVIDIA رده بندی و نسل های آنها

کارت گرافیک های NVIDIA:

کارت گرافیک در سیستم‌های حرفه‌ای استفاده می‌شوند و به طور کلی سه دسته هستند: NVIDIA Quadro و NVIDIA GeForce و Nvidia Tesla. کاربرد انویدیا در گیمینگ، انیمیشن، شبیه سازی، طراحی‌های ۳D و صنعتی است. از بین این سه دسته، انویدیا تسلا مخصوص سرورها و دیتاسنترهاست و در ورک استیشن ها هم به کار می‌روند. یکی از سوالاتی که هنگام کانفیگ پی سی و ورک استیشن با آن روبه‌رو می‌شویم،

این است که کدام کارت گرافیک انویدیا بهتر است؟ جی فورس یا کوآدرو؟ هر یک برای چه کاربردی مناسب است؟ در ادامه به مقایسه  nvidia و بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این  ها می‌پردازیم.

تاریخچه انویدیا

NVIDIA شرکتی آمریکایی است که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد و در تولید تکنولوژی‌های کارت‌های ویدئویی، گرافیکی، ورک استیشن، رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های پورتابل در سرتاسر جهان فعال است. NVIDIA یکی از فروشنده‌های اصلی کارت و پردازنده‌های گرافیکی (GPU) و رقیب AMD است. برای آشنایی با پردازنده گرافیکی مقاله “پردازنده گرافیکی چیست؟” را مطالعه نمایید.

NVIDIA GPU:

تمام NVIDIA GPU ها از GPGPU یا General Purpose GPU پشتیبانی می‌کنند اما تمام انواع NVIDIA، کارایی و ویژگی‌های یکسانی ندارند. برخی ویژگی‌ها هم فقط در  حرفه‌ای Tesla و Quadro وجود دارد. در نسل های nvidia از معماری‌های مختلفی استفاده شده که جدیدترین آنها معماری تورینگ است. تورینگ و کودا و پاسکال همواره بهترین تکنولوژی‌هایی است که انویدیا به بازار عرضه کرده است.

انواع کارت گرافیک nvidia

سری های nvidia به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. Quadro
  2. Geforce
  3. Tesla

۱- کارت گرافیک NVIDIA Quadro

محصولات گرافیکی حرفه‌ای کوادرو (Quadro)، کارایی و قابلیت های حرفه‌ای زیادی در زمینه مهندسی، پزشکی، معماری و رسانه‌ای و … فراهم می‌آورد. این محصولات بر پایه قدرت پردازش سریع و معماری کپلر (Kepler) ساخته شده‌اند.

Quadro:

کارت‌های گرافیکی سری Quadro به دو مجموعه کاملاً مجزا تقسیم می‌شوند. مجموعه اول کارت‌های سری Quadro FX هستند که شامل پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا برای اجرای نرم‌افزارهای طراحی صنعتی هستند و دسته دوم کارت‌های سری Quadro NVS هستند که در زمینه CAD/CAM و سیستم‌هایی که به چندین خروجی نمایشگر به هم پیوسته نیاز دارند طراحی شده‌اند.

نام‌گذاری مدل‌های مختلف سری Quadro نسبت به کارت‌های گرافیکی مخصوص سیستم‌های خانگی، متفاوت است.  این دسته از محصولات بیشتر در Workstation ها استفاده می‌شوند.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

برخی مطالب مرتبط:

رونمایی اچ پی از نسل جدید لپ‌ تاپ‌های گیمینگ Omen

جدیدترین لپ تاپ‌های اچ پی با پردازنده رایزن پرو معرفی شد

اتصال پرینتر بی سیم به گوشی های هوشمند و تبلت ها

آموزش روش های اتصال مستقیم گوشی موبایل به پرینتر hp

معرفی فایروال های سیسکو Cisco Firepower 2100

کارت‌های گرافیکی سری Quadro به دو مجموعه NVS و FX تقسیم می‌شوند.

۲- کارت گرافیک NVIDIA Geforce

این دسته  بر اساس معماری کپلر طراحی شده‌اند و از GPGPU پشتیبانی می‌کنند که باعث بالا بودن کارایی در آنها می‌شود. اولین دسته از محصولات جی فورس در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و جدیدتر های Geforce در قالب سری ۲۰ و سری ۱۶ به ترتیب در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارد بازار شد. تا به حال ۱۶ سری مختلف از جی فورس ها به مشتریان ارایه شده است.

۳- کارت گرافیک NVIDIA Tesla

های Tesla در زمینه دیتاسنتر حرف اول را می‌زنند زیرا توان عملیاتی، کارایی و Uptime را به حداکثر می‌رسانند. NVIDIA آن را برای مصارف پیشرفته و انترپرایزی ارایه داده و از جمله کاربردهای آن در محاسبات سنگین گرافیکی، انیمیشن و رندرینگ، تحقیقات آنالیز علمی، پیاده‌سازی VDI، سرورها و سیستم‌های HPC و بیگ دیتا، به بازار معرفی کرده است. NVIDIA Tesla K40 و NVIDIA Tesla K80 از جمله مدل‌های این دسته های انویدیا است.

 Tesla در زمینه دیتاسنتر حرف اول را می‌زنند.

نقاط قوت کارت گرافیک انویدیا جی فورس (NVIDIA GeForce GPU)

سرعت کلاک (clock Speed) سریع‌تر: کارت گرافیک های Geforce معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد، GPU Clock Speed سریع‌تری دارند. مثلا سرعت کلاک در Geforce GTX 1070 برابر با ۱۶۸۳ مگاهرتز است در حالی که در Quadro P2000 که کمی گران‌تر هم هست، ۱۴۷۰ مگاهرتز است. چنین سرعتی، کارایی کلی سیستم را بهتر می‌کند.

تنوع و ارزشمندی: سرعت کلاک بیشتر در کنارِ داشتن هسته‌های cuda و vram بیشتر که کار پردازش را سریع‌تر می‌کنند، باعث می‌شود Geforce ها برای اغلب سیستم‌ها مناسب باشند. با بودجه متوسط می‌توانید Geforce بسیار خوبی بخرید.

پشتیبانی از چند مانیتور و صفحه نمایش: گیمرها و کسانی که Multi Tasking انجام می‌دهند، اغلب از ۳ یا ۴ یا حتی ۸ مانیتور استفاده می‌کنند. کارت گرافیک های Geforce بهترین راهکار را دارند. کارت گرافیک های سری ۲۰، از مدل RTX 2060 به بعد از ۴ مانیتور پشتیبانی می‌کنند و با استفاده از کارت گرافیک دوم، این تعداد، دو برابر می‌شود. بسیاری کارت گرافیک های Quadro (البته بدون در نظر گرفتن سری nvs و سری‌های بسیار پیشرفته)، حداکثر دو صفحه نمایش را پشتیبانی می‌کنند و برای تعداد بیشتر باید آداپتور و اسپیلیتر استفاده کرد.

GeForce برای چه کسانی بهترین کارت گرافیک است؟ گیمینگ و بازی، CAD معمولی، جاهایی که نیاز به چندین مانیتور داریم و ادیت ویدئو در حد معمولی.

مزایای انواع کارت گرافیک های NVIDIA GeForce

نقاط قوت کارت گرافیک انویدیا کوآدرو (NVIDIA Quadro GPU)

کارهای خاص رندر کردن:  Quadro برای کارهای خیلی خاصی در رندرینگ، طراحی شده‌اند مانند طراحی CAD و رندرینگ حرفه‌ای ویدئو. واضح است که در این موارد Quadro بهترین انتخاب است و با فاصله بسیار با GeForce قرار می‌گیرد.

قدرت بسیار بالا:  Geforce، گزینه‌های قدرتمندی مثل RTX 2080 Ti را دارد اما برای داشتن حداکثر کارایی، رقیبی برای Quadro وجود ندارد. مثلا Quadro P6000 دارای ۲۴ گیگابایت GDDR5X VRAM و هسته‌های۳۸۴۰ CUDA  است در نتیجه قدرت ۱۲ TFlops را فراهم می‌کند و Quadro حتی نزدیک آن هم نمی‌رسد. البته که این قدرت، بودجه بیشتری هم می‌طلبد اما اگر در بودجه محدودیتی ندارید، Quadro GPU سلطان این عرصه است.

Quadro را می‌توان به انویدیا تسلا (NVIDIA Tesla) وصل کرد که در این صورت رندرینگ و مجازی سازی، همزمان پشتیبانی می‌شود و همچنین کارایی بسیار بسیار بالایی خواهیم داشت. NVIDIA Tesla سیستمی است که به عنوان NVIDIA Maximus هم می‌نامند.

پردازش‌های بسیار دقیق و حساس: برای پردازش‌های بسیار دقیق و پیچیده مانند محاسبات علمی و ریاضی،  Quadro مناسب هستند. کوآدرو نسبت به همتای Geforce آن، کارایی بالاتری دارد. این مورد، مورد خاصی است اما اگر با آن سروکار داشته باشید، اهمیت آن را می‌دانید.

طول عمر: Quadro مشابه پردازنده‌های زئون، با هدف طول عمر و دوام بالا طراحی شده‌اند.

کوآدرو، برای چه کسانی بهترین کارت گرافیک است؟ محاسبات دیتا و علمی، بورس، CAD Rendering، تولید حرفه‌ای ویدئو، تولیدات سه بعدی.

مزایای  NVIDIA Quadro

مقایسه انواع کارت گرافیک های NVIDIA Quadro و NVIDIA GeForce

پردازش موازی از مهمترین ویژگی‌ های انویدیا کوآدرو است که سرعت و کارایی بالایی برای مدل سازی و انیمیشن و طراحی صنعتی فراهم می‌کند اما  از طرفی باعث می‌شود  quadro برای بازی و گیمینگ، کم‌تر مناسب باشد و حتی در برابر کارت گرافیک های معمولی که در پردازش پیکسل توانا هستند، کارایی کم‌تری در این زمینه دارند چون بخش اعظمی از فعالیت آنها مربوط به پردازش‌های سنگین است. با این توضیحات Geforce GPU برای گیمینگ مناسب‌تر است. مثلا Quadro FX 1800 بسیار نزدیک به Geforce GT 9600 است اما هر یک کاربردهای مختلفی دارند یکی برای کار با نرم افزارهای حرفه‌ای و دیگری برای بازی.

انهایی که برای مصارف حرفه‌ای کاربرد دارند، قیمت بالاتری هم نسبت به معمولی دارند. اما قیمت بالاتر و مخاطب حرفه‌ای و خاص آنها باعث نشده این محصولات، تنوع کمی داشته باشند.

مقایسه  Quadro و GeForce

کدام کارت گرافیک؟ NVIDIA Quadro یا NVIDIA GeForce؟

حالا رسیدیم به این که واقعا کدام برای PC و Workstation و یا سرور شما مناسب است و کدام را باید انتخاب کنید. ابتدا باید کاربرد مورد نظرتان را  مشخص کنید و در مرحله بعد بودجه مطرح می‌شود. برای بودجه‌های کم تا متوسط، همواره  NVIDIA GeForce پیشنهاد می‌شود

چون ارزشمندی خرید و تنوع دارد و برای گیمینگ و مصارف عمومی مناسب هستند اما اگر به صورت حرفه‌ای با CAD و ویدئو کار می‌کنید و کارایی بسیار بالا در رندرینگ لازم دارید، NVIDIA Quadro برای شما مناسب است که دارای دو سری FX و NVS است. البته نوع نرم افزار مورد استفاده شما هم می‌تواند تعیین کننده نوع کارت گرافیک مورد نیاز شما باشد. برخی نرم افزارها با جی فورس و برخی با کوآدرو سازگارند. بعد از بررسی تفاوت کارت گرافیک quadro با Geforce gtx، برویم به سراغ برترین های سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰.

رده بندی بهترین کارت گرافیک nvidia در سال ۲۰۱۹ (دسکتاپی و عمومی)

ترتیب کارت گرافیک های nvidia از نظر کاربران در بازار به شرح زیر است:

  1. Nvidia GeForce RTX 2080 Ti
  2. Nvidia GeForce RTX 2080 super
  3. Nvidia GeForce RTX 2070 Super
  4. Nvidia Geforce RTX 2060 Super
  5. Nvidia GeForce GTX 1660 Ti 6G
  6. Nvidia GeForce GTX 1660 6G
  7. Nvidia Quadro RTX 6000
  8. Nvidia GeForce GTX 1060 6GB

رده بندی بهترین کارت گرافیک nvidia برای بازی در سال ۲۰۲۰

GeForce RTX 3080: از نظز سرعت در مکان دوم قرار دارد و قیمت معقول‌تری نسبت به ۳۰۹۰  و ۲۰۸۰ Ti دارد. پشتیبانی از ۴K، برق ۳۲۰ وات، کلاک پایه ۱۷۱۰ مگاهرتز و رم ۱۰GB GDDR6X 19 Gbps و تعداد هسته‌های ۸۷۰۴ از ویژگی‌های آن است.

GeForce RTX 3090: سریع‌ترین کارت گرافیک است و دو برابر قیمت نسبت به ۳۰۸۰ و ۱۰ تا ۱۵ درصد کارایی بیشتر دارد. پشتیبانی از بازی‌های  4K و حتی ۸K، برق ۳۵۰ وات، کلاک پایه ۱۶۹۵ مگاهرتز و رم ۲۴GB GDDR6X 19.5 Gbps و تعداد هسته‌های ۱۰۴۹۶ از ویژگی‌های آن است.

GeForce RTX 3070: بهترین کارت گرافیک با قیمت حدود ۵۰۰ دلار است. با نصف قیمت نسبت به ۲۰۸۰ Ti کارایی نزدیک به آن را دارد. پشتیبانی از تورینگ و DLSS، برق ۲۲۰ وات، کلاک پایه ۱۷۳۰ مگاهرتز و رم ۸GB GDDR6X 14 Gbps و تعداد هسته‌های ۵۸۸۸ از ویژگی‌های آن است.

GeForce RTX 2060: کمترین قیمت را با وجود تکنولوژی تورینگ و DLSS دارد. پشتیبانی از تورینگ و DLSS و سرعت بالا، برق ۱۶۰ وات، کلاک پایه ۱۶۸۰ مگاهرتز و رم ۶GB GDDR6X 14 Gbps و تعداد هسته‌های ۱۹۲۰ از ویژگی‌های آن بوده و از GTX 1070 Ti بهتر است.

GeForce GTX 1660 Super: این کارت گرافیک ۱۵ درصد از ۱۶۶۰ معمولی و ۲۰ درصد از RX 5500 XT 8GB سریعتر است. پشتیبانی از برق ۱۲۵ وات، کلاک پایه ۱۷۸۵ مگاهرتز و رم ۶GB GDDR6X 14 Gbps و تعداد هسته‌های ۱۴۰۸ از ویژگی‌های آن  است.

GeForce GTX 1650 Super: این کارت گرافیک ۱۵ درصد از ۱۶۶۰ معمولی و ۲۰ درصد از RX 5500 XT 8GB سریعتر است. با بودجه کم، هر نوع بازی را می‌توانید اجرا کنید. پشتیبانی از برق ۱۰۰ وات، کلاک پایه ۱۷۲۵ مگاهرتز و رم ۴GB GDDR6X 12 Gbps و تعداد هسته‌های ۱۲۸۰ از ویژگی‌های آن است.

تفاوت کارت گرافیک gtx با rtx

چند وقتی است که با ورود کارت‌های گرافیک RTX تحول چشم‌گیری در بازار به وجود آمده است. بیایید کارت گرافیک های سری GTX و RTX انویدیا را با هم مقایسه کنیم.

RTX برگرفته از هسته‌های به کار رفته در معماری این نوع کارت گرافیک است: هسته‌های Ray Tracing و Tensor. عبارت Ray Tracing به معنی رهگیری پرتو است که ردپایش را در نام‌گذاری کارت گرافیک‌های RTX می‌بینیم. RT هسته‌های پردازشی جدیدی هستند که به همراه هسته‌های تنسور – Tensor در کنار هسته‌های کودا جای خود را بین کارت گرافیک‌های GTX بازکرده‌اند. هسته‌های RT رفتار نور را در برخورد به اجسام شبیه سازی می‌کند و تکنیک سایه‌زنی یا Shading را پیاده سازی می‌کنند. هسته‌های Tensor برای DLSS یا Deep Learning Super Sampling به کار می‌روند تا یادگیری ماشین را با کارت گرافیک همراه کنند. DLSS اساسا هوش مصنوعی را در بازی‌ها به کار می‌برد تا زوایا را طبیعی‌تر کند.

.

شاید هنوز تمام بازی‌ها نتوانند از این تکنولوژی‌ها استفاده کنند اما با همراهی بازی‎سازان روز به روز به تعداد بازی‌های قابل پشتیبانی در RT و DLSS اضافه می‌شود. بازی‌هایی مثل Battlefield V و Control و Metro Exodus و Shadow of the Tomb Raider با RT و DLSS سازگارند.

در سال ۲۰۱۹ انویدیا کارت گرافیک های سری GTX 10 با معماری پاسکال و سری GTX 16 با معماری تورینگ – Turing را عرضه کرد. مدل‌های GeForce RTX 2080 Ti و GeForce RTX 2080 از جمله این نوع GPU ها هستند.

آنچه مسلم است این است که قیمت RTX ها بیشتر از GTX هاست. ۴ کارت گرافیک برتر هم از آن این معماری انویدیا هستند. در ادامه به مقایسه کارت گرافیک های GTX 1080 با معماری پاسکال و کارت گرافیک های RTX 2080 با معماری تورینگ می‌پردازیم.

تفاوت کارت گرافیک gtx با rtxمقایسه کارت گرافیک های GTX 1080 با معماری پاسکال و کارت گرافیک های RTX 2080 با معماری تورینگ
.

هم RTX 2080 هم GTX 1080 Ti بسیار سریع هستند و تفاوت آنها به غیر از معماری، رم‌های GDDR6 و رزولوشن بالاتری است که RTX 2080 دارد و باعث می‌شود مچ GTX 1080 Ti را در بازی‌های ۴K بخواباند. وگرنه هم در رده‌بندی و بنچمارک و هم در کارایی تفاوت چندانی ندارند.

HDR برای بیشتر گیمرها فاکتور مهمی نیست اما اگر قصد بازی ۴K با HDR دارید، RTX 2080 عملکرد بهتری نسبت به GTX 1080 Ti دارد مخصوصا که با مانیتورهای ۴K HDR که قیمت بسیار بالایی دارند استفاده شود.

“محصولات گرافیکی حرفه‌ای کوادرو (Quadro)، کارایی و قابلیت های حرفه‌ای زیادی در زمینه مهندسی، پزشکی، معماری و رسانه‌ای و … فراهم می‌آورد. این محصولات بر پایه قدرت پردازش سریع و معماری کپلر (Kepler) ساخته شده‌اند.”

این دسته کارت گرافیک بر اساس معماری کپلر طراحی شده‌اند و از GPGPU پشتیبانی می‌کنند که باعث بالا بودن کارایی در آنها می‌شود. اولین دسته از محصولات جی فورس در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و جدیدترین کارت گرافیک های Geforce در قالب سری ۲۰ و سری ۱۶ به ترتیب در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارد بازار شد. تا به حال ۱۶ سری مختلف از جی فورس ها به مشتریان ارایه شده است.”

کارت گرافیک های Tesla در زمینه دیتاسنتر حرف اول را می‌زنند زیرا توان عملیاتی، کارایی و Uptime را به حداکثر می‌رسانند. NVIDIA آن را برای مصارف پیشرفته و انترپرایزی ارایه داده و از جمله کاربردهای آن در محاسبات سنگین گرافیکی، انیمیشن و رندرینگ، تحقیقات آنالیز علمی، پیاده‌سازی VDI، سرورها و سیستم‌های HPC و بیگ دیتا، به بازار معرفی کرده است. NVIDIA Tesla K40 و NVIDIA Tesla K80 از جمله مدل‌های این دسته کارت گرافیک های انویدیا است.”

.

“text”: “پردازش موازی از مهمترین ویژگی‌های کارت گرافیک های انویدیا کوآدرو است که سرعت و کارایی بالایی برای مدل سازی و انیمیشن و طراحی صنعتی فراهم می‌کند اما از طرفی باعث می‌شود کارت گرافیک quadro برای بازی و گیمینگ، کم‌تر مناسب باشد و حتی در برابر کارت گرافیک های معمولی که در پردازش پیکسل توانا هستند، کارایی کم‌تری در این زمینه دارند چون بخش اعظمی از فعالیت آنها مربوط به پردازش‌های سنگین است. با این توضیحات Geforce GPU برای گیمینگ مناسب‌تر است. مثلا کارت گرافیک Quadro FX 1800 بسیار نزدیک به Geforce GT 9600 است اما هر یک کاربردهای مختلفی دارند یکی برای کار با نرم افزارهای حرفه‌ای و دیگری برای بازی.”

.

RTX برگرفته از هسته‌های به کار رفته در معماری این نوع کارت گرافیک است: هسته‌های Ray Tracing و Tensor. عبارت Ray Tracing به معنی رهگیری پرتو است که ردپایش را در نام‌گذاری کارت گرافیک‌های RTX می‌بینیم. RT هسته‌های پردازشی جدیدی هستند که به همراه هسته‌های تنسور – Tensor در کنار هسته‌های کودا جای خود را بین کارت گرافیک‌های GTX بازکرده‌اند. هسته‌های RT رفتار نور را در برخورد به اجسام شبیه سازی می‌کند و تکنیک سایه‌زنی یا Shading را پیاده سازی می‌کنند. هسته‌های Tensor برای DLSS یا Deep Learning Super Sampling به کار می‌روند تا یادگیری ماشین را با کارت گرافیک همراه کنند. DLSS اساسا هوش مصنوعی را در بازی‌ها به کار می‌برد تا زوایا را طبیعی‌تر کند.”

 

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

منبع

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉