ذخیره سازی مبتنی بر نوار یا Tape

دسته بندی ها :
ذخیره سازی مبتنی بر نوار یا Tape

استوریج های مختلفی در بازار وجود دارند که تکنولوژی ساخت و ویژگی‌های متفاوتی دارند. به همین دلیل قیمت استوریج در مدل‌های مختلف آن متفاوت است. یکی از روش‌های ذخیره‌سازی، ذخیره سازی مبتنی بر نوار یا Tape است که یکی از راهکارهای رایج و محبوب در ذخیره سازی اطلاعات و دیتا است. در این محتوا قصد داریم به بررسی دقیق و تخصصی این تکنولوژی بپردازیم و با پادکست “ذخیره سازی Tape و Tape Cartridge ها و انواع LTO” و ویدئوی “راهکارهای ذخیره سازی مبتنی بر Tape” با شما همراه هستیم.

ابزارهای ذخیره سازی داده

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

سازمان‌های امروزی حتما از شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت استفاده می‌کنند پس طبیعیست که در معرض خطراتی مثل ویروس‌ها، بدافزارها و باج افزارها و … قرار گیرند. اگر فایل‌های اتوماسیون اداری سازمان دچار مشکل شوند، تمام داده‌ها و سوابق پیشین از بین می‌رود. و یا اگر فایل‌هایی که به صورت اشتراکی و پابلیک در سرورها قرار می‌گیرند، با مشکلی مواجه شوند، نتیجه کار پرسنل سازمان از بین خواهد رفت. ایمیل‌ها، اطلاعات شخصی و تمامی مستندات یک شرکت می‌توانند آینده یک کسب‌وکار را رقم بزنند پس عقلانی‌ترین راه، تامین امنیت داده‌ها و اطلاعات است.

یکی از تکنولوژی‌های پرکاربرد در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات در سطح شبکه، تکنولوژی Tape یا نوار است. نمی‌شود به قدمت این تکنولوژی در ذخیره‌سازی اطلاعات، شک کرد اما این قدمت به معنای منسوخ شدن آن نیست بلکه بسیاری از سازمان‌ها برای تهیه نسخ پشتیبان و بکاپ‌گیری از اطلاعات شبکه خود و آرشیو آن‌ها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

گزارشات:

  1. ۸۲ درصد مشتریان قصد و برنامه‌ای برای ادامه و یا افزایش استفاده از Tape برای آرشیو دارند.

ایبوک: بررسی جامع راهکار ذخیره سازی مبتنی بر Tape

چرا از Tape استفاده کنیم؟

این تکنولوژی در سال‌های ۱۹۸۰ توسعه یافت و نوارهای DLT همچنان تولید می‌شوند. Quantum در سال ۱۹۹۴ این تکنولوژی را خرید.

پیشنهاد مطالعه

گفتگوی TechTalk: راهکارهای ذخیره سازی مبتنی بر Tape

در این قسمت، کارشناسان ما مسعود سوری و علی کاظمی، به بررسی Tape Solution می‌پردازند. مبحثی که در حوزه امنیت و حفاظت از اطلاعات، بسیار مهم و قابل توجه است. عناوین مهمی که در این ویدئوی ۱۴ دقیقه‌ای می‌بینید عبارتند از: موارد استفاده از Tape، مزایای Tape، مقایسه LTO-6 و LTO-7 و معرفی کارتریج‌های WORM و RW و Cleaning و محصولات hp در زمینه Tape Storrage.

مزایای Tape

هرچند که امروزه محبوبیت نوار یا Tape به عنوان رسانه ذخیره سازی برای بکاپگیری روزانه با وجود دیسک و کلود کم شده اما همچنان برای آرشیو و بکاپگیری طولانی مدت، محبوب و رایج است که دلیل آن هم فقط ظرفیت، هزینه و قابلیت اطمینانی است که دارد. حجم داده‌ها مدام در حال افزایش است و Tape گزینه مناسبی برای ذخیره حجم‌های زیاد اطلاعات است. شرکت‌هایی که بیشتر در زمینه رسانه، سرگرمی و علم فعالیت دارند، روزانه حجم‌های متفاوتی داده تولید می‌کنند و اغلب هم از نوار به عنوان استوریج کم هزینه استفاده می‌کنند.

اگر اتاق سرور یا دیتاسنتر اصلی شرکت دچار ایراد و خرابی یا حمله بدافزار شود، می‌توان داده‌ها را از بکاپ موجود روی Tape، ری‌استور کرد.

هر چند که سرعت ریکاوری از بکاپ‌هایی که روی دیسک قرار دارند بیشتر است اما مزیتی که نوار فراهم می‌کند، آفلاین بودن است که باعث می‌شود از ویروس‌ها در امان باشد. در نتیجه نوارهای آفلاین LTO در زمینه DR یا Disaster Recovery، کاربرد دارند.

نوارهای مغناطیسی برای انتقال داده‌های بزرگ، مزیت محسوب می‌شوند زیرا انتقال چندین ترابایت داده به کلود از طریق شبکه نسبت به انتقال داده به کلود از طریق نوار، زمان بیشتری لازم دارد. در عین حال همان نوار می‌تواند به عنوان بکاپ استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه

لیست مزایای Tape عبارتند از:

  • ظرفیت بالا (چند ترابایتی و پتابایت)
  • سرعت بالا در نرخ انتقال
  • پشتیبانی از LTFS برای سادگی بیشتر در استفاده و در دسترس بودن
  • قابلیت اطمینان بالا و با کمترین نرخ خطا (Error Rates)
  • طول عمر بالا و قابلیت آرشیو طولانی مدت داده به مدت ۳۰ سال
  • ارتقاپذیری و قابل حمل بودن
  • کمترین میزان هزینه کل مالکیت یا TCO
  • صرفه‌جویی در مصرف برق
  • داشتن نقشه راه با پشتیبانی از Barium Ferrite

امنیت، صرفه‌جویی، ارتقاپذیری و هزینه کم از مزایای Tape است.با تمام این ویژگی‌های عالی که گفته شد، نکته قابل توجه این است که محصولات LTO با محصولات غیر LTO سازگار نیستند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با Tape و نوار

صرفه‌جویی در هزینه‌ها شامل صرفه‌جویی در مصرف برق و صرفه‌جویی در هزینه خرید است. چنانچه بخواهیم برای تهیه بکاپ به طور مثال در صورت استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند هاردهای SSA یا SATA یا SSD علاوه بر داشتن سرعت بیشتر در ری‌استور کردن، دسترسی Random خواهیم داشت در نتیجه دیسک برای استفاده در بکاپ گیری بهتر از نوار مغناطیسی خواهد بود اما هزینه‌ای که بابت هر ترابایت باید بپردازید چیزی حدود ۶ الی ۱۰ برابر نسبت به حالتی خواهد بود که تکنولوژی Tape را بکار می‌برید. Tape دارای دسترسی Linear است یعنی از آنجایی که Tape دستگاهی است که داده را به صورت سریال ذخیره می‌کند، کاربر برای دسترسی به داده‌ای که در انتهای نوار قرار گرفته، باید کل طول نوار را طی کند.

کلود:

امروز کلود محبوبیت خود را در زمینه بکاپگیری پیدا کرده چرا که به سادگی قابل ارتقاست و دارای دسترسی Random است. Cloud Storage حتی از Tape هم می‌تواند ارزان‌تر تمام شود مخصوصا برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که برخلاف انترپرایزها حجم داده زیادی تولید نمی‌کنند. با این حال سرعت ری‌استور کردن داده از کلود پایین است مخصوصا اگر حجم داده زیاد باشد و پهنای باند، ضعیف.

از طرفی حتی اگر شما به فکر استفاده از راهکار کلود برای ذخیره داده‌هایتان به مدت طولانی مثلا ۳ یا ۴ سال هستید، ممکن است داده‌های شما همچنان بر روی نوار نگهداری شود و فقط مدیریت آن به دست شما نیست.

مقایسه هزینه ذخیره سازی LTO با دیگر رسانه های ذخیره سازی

شرایط نگهداری tape

Tape ها باید در استاندارد نگهداری شوند. در محیطی به دور از:

  • گرد و غبار و آلودگی و گاز های سمی و خورنده و دود سیگار
  • میدان‌های مغناطیسی
  • نور شدید آفتاب
  • رطوبت
  • دمای بالای ۴۳ درجه

هر چند وقت یکبار باید دیتای روی Tape را بازخوانی کنید. کارتریج ها باید قبل از خاموش کردن درایو unload شوند و در قاب مخصوص خودشان نگهداری شوند. آنها در جایی نگه دارید که سرقت نشوند.

  1. تکنولوژی WORM

یکی از قابلیت‌هایی که در Tape Cartridge ها مطرح است، Rewritable بودن آن است. برخی مدل‌های Tape Cartridge این قابلیت را دارند و برخی نیز چنین قابلیتی ندارند. Tape Cartridge ها از نسل سوم به بعد، از تکنولوژی WORM برخوردار شدند. .

  1. تکنولوژی پارتیشن بندی

تکنولوژی Partitioning یا پارتیشن بندی به Tape ها اضافه شد تا کنترل فایل و مدیریت فضا از طریق LTFS بهبود یابد. یک پارتیشن، فایل را نگه می‌دارد و پارتیشن دیگر برای ایندکس کردن رزرو می‌شود تا به درایو LTO جایی که فایل روی نوار، ذخیره شده را بگوید.

LTFS Partitioning در LTO-5 اضافه شد که کنترل فایل و مدیریت فضا را بهبود می‌دهد. پارتیشن بندی از طریق ایندکس کردن، مکانی که فایل بر روی نوار ذخیره شده را به درایو می‌گوید. درایو، اطلاعات ایندکس شده را می‌خواند. این اطلاعات به فرمتی که کاربر بتواد فایل‌ها را درگ اند دراپ کند ارایه می‌شود در واقع چیزی شبیه به استفاده از Thumb Drive در LTO Program. کاربر برای اینکه سیستم عامل بتواند LTFS را بشناسد، باید نرم افزار دانلود کند.

خواندن مطلب “آشنایی با دیسک بکاپ گیری HPE RDX” توصیه می‌شود.

تاریخچه تکنولوژی LTO

سال ۲۰۰۰ بود که تکنولوژی LTO برای اولین بار توسط اچ پی، IBM و Seagate وارد بازار شد. Seagate در سال ۲۰۰۰ تجارت خود در زمینه Tape را به صورت راهکارهای Seagate Removable Storage Solutions ادامه داد و در سال ۲۰۰۳ نام Certance را برای آن برگزید که در سال ۲۰۰۵ توسط Quantum خریداری شد. با این اتفاق، Seagate در زمینه تکنولوژی Tape از اچ پی و IBM جدا شد. هم اکنون سه شرکت HPE، IBM و Quantum عضو کنسرسیوم LTO هستند وLTO  را بهبود می‌دهند.

پیشرفت‌ها در تکنولوژی LTO شامل موارد زیر است:

  • موادی که در تولید نوارهای مغناطیسی استفاده می‌شود
  • روش‌های فشرده‌سازی و کدگذاری
  • سرعت فیزیکی که شامل حرکت نوار در درایو است.
  • طول نوار در هر کارتریج LTO

ذخیره ۳۰ ترابایت داده فشرده بر روی نوار LTO-8 اصولا ارزان‌تر از استفاده از فلش یا هارد دیسک برای همان نوع ذخیره سازی است. LTO Tape، برای ذخیره سازی نیاز به برق زیادی ندارد و عمر آن تا سی سال است. علاوه بر این، BER یا Bit Rate Error در نوارهای LTO-7 و LTO-8، به میزان ۱ x 10-۱۹ است و طبق LTO Program، چهار برابر بهتر از دیسک است.

مقایسه ظرفیت فشرده LTO-8 با LTO-7 و LTO-6

ظرفیت غیرفشرده ۱۲ ترابایتی در LTO-8 می‌تواند تعداد ۷۱۴۰۰۰۰ عکس، ۲۸۸۰۰۰۰ آهنگ، یا ۸۰۰۰ فیلم را ذخیره کند.

مقایسه ظرفیت غیرفشرده LTO-8 با LTO-7 و LTO-6

بررسی تکنولوژی LTO-8 Tape Drive

تکنولوژی‌های LTO-8 Tape، هم اکنون در سبد محصولات HPE Tape در دسترس است.

ایبوک: راهکار ذخیره سازی مبتنی بر Tape و LTO

تفاوت‌های مهم LTO-8 با LTO های قبلی این است که تنها با LTO-7 سارگازی دارد و از تکنولوژی LTO-7 Type M media پشتیبانی می‌کند.

ویدئوی بررسی LTO-8 Tape Drive

استوریج های hp در زمینه ذخیره سازی Tape

حالا اچ پی در بازار نوار و Tape چه فرقی با بقیه دارد. همچنین در زمینه Tape Autoloader ها با داشتن ۴۲.۱ درصد از سهم جهانی، نامبر وان است که تقریبا دو برابر، بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبانش است.

با داشتن ویژگی‌های اصلی و مهم، علی رغم تکنولوژی‌های جدید و ادغامی امروزه، همچنان در بازار ایده‌آل است. ۴ ویژگی اصلی Tape Storage های hp عبارتند از: صرفه اقتصادی، کارایی، بسیار ارتقاپذیر، امنیت.

سبد محصولات HPE StoreEver LTO Tape

بیایید نگاهی به سبد محصولات HPE StoreEver LTO Tape و دیتا کارتریج hp بیندازیم.

محصولات رده پایین

۱. HPE StoreEver LTO-8 Ultrium 3750 Tape Drive است که ۳۰ ترابایت ظرفیت و ۳۰۰ مگابایت در ثانیه را فراهم می‌کند.

از Tape Drive های LTO-8 Ultrium 30750 FC and SAS پشتیبانی می‌کند.

در تصویر می‌توانید ۴ نسل از Autoloader ها را که از ۴ نسل LTO استفاده می‌کنند را با هم مقایسه کنید.

۳. HPE MSL2024 0-Drive Tape Library به همراه LTO-8 که می‌تواند تا ۷۲۰ ترابایت ظرفیت را با ۲۴ عدد اسلات کارتریج فراهم کند.

محصولات رده متوسط

۱. MSL 4048 که ظرفیت ۱.۴۴ پتابایت را با ۴۸ کارتریج در ۴ درایو فراهم می‌کند.

۲. MSL 4680 Base Module دارای ۸۰ اسلات و ۱ تا ۶ درایو است. حداکثر ظرفیت انکلوژرهای بیس، برابر با ۲.۴ پتا بایت است.

MSL 6480 Expansion Module همان تعداد اسلات و درایو و ظرفیت را دارد اما زمانی افزایش ظرفیت خواهیم داشت که از ماژول افزونه استفاده کرده و آن را درون رک قرار دهید و دوباره ۱ تا ۷ ماژول در رک می‌توانید داشته باشید که از ۸۰ تا ۵۶۰ اسلات، ۱ تا ۴۲ درایو و ظرفیت ۱۶.۸ پتابایت را فراهم می‌کند. MSL 6480 در دو مدل Base و Expansion Modules شبیه همند.

۳. MSL 3040 یونیت بیس و ماژول‌های افزونه دارد. مدل Base، یک تا سه درایو با ۳۲ اسلات دارد و ظرفیت ۹۶۰ ترابایت را برای داده‌های فشرده فراهم می‌کند. می‌توانید حتی تا ۶ یونیت افزونه را در رک ۴۱ یونیتی اضافه کنید. MSL 3040 Expansion Module دارای ۴۰ اسلات است که در کل تا ۷۲۲ اسلات، ۲۱ درایو و ظرفیت ۸.۱۶ پتابایتی را فراهم می‌کند.

 

ویژگی های استوریج HPE StoreEver MSL3040 Tape Library

ویژگی های استوریج HPE MSL3040

  1. ارتقاپذیری بسیار بالا: به سرعت همگام با رشد اطلاعات شما، قابل ارتقا است و امکان افزودن ماژول‌های افزونه برای توسعه اسلات‌های Tape وجود دارد.
  • استفاده از ماژول ۳ یونیتی Base Library با ۴۰ اسلات که قابلیت افزودن ۶ ماژول Expansion Library در MSL3040 وجود دارد و در رک ۲۱ یونیتی با ۶ ماژول افزونه، می‌تواند بین ۴۰ تا ۲۸۰ اسلات را ارایه دهد و ارتقاپذیری فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند.
  1. راهکاری کم‌هزینه
  • کاربرانی که هم اکنون از Tape Library های MSL2024 و MSL4048 و MSL6480 استفاده می‌کنند می‌توانند از درایوهای موجودشان که LTO-6 و LTO-7 و LTO-8 است در MSL3040 ها استفاده کنند.
  • Density آن باعث صرفه‌جویی در فضای رک و فضای فیزیکی اتاق، و هزینه‌های برق، کولینگ و مدیریت می‌شود؛ ۱۳ اسلات کارتریج (۳۹۰ ترابیت) به ازای هر یونیت فضا در رک.
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا با وجود حداکثر ۲۱ پارتیشن لاجیکال در Library
  • قابل نصب، ارتقا و سرویس‌دهی توسط خود کاربر
  1. قابلیت اطمینان و مدیریت در رده انترپرایزی

  • امکان مدیریت چندین HPE Tape Library از یک دستگاه با وجود نرم افزار HPE StoreEver Command View Tape Library که به صورت رایگان قابل دانلود است.
  • ارایه گرازش‌ها به صورت Proactive و Predictive، با وجود HPE StoreEver TapeAssure Advanced
  1. ویژگی‌های امنیتی پیشرفته

  • استفاده از رمزگذاری HPE Encryption Kit، که ساده‌ترین و ارزان‌ترین راهکار رمزگذاری و مدیریتی است و نیاز به هیچ نرم افزار اضافی نیست.
  • HPE Secure Manager License سطح اضافی‌تری از امنیت را فراهم می‌کند که امکان Control Access به Tape Library را با سرورهای خاصی که مشخص شده‌اند، به شما می‌دهد.
  • تامین سطوح بالاتر دسترس پذیری با وجود Data Path Failover و Control Path Failover.

محصولات رده سازمانی

 

  1. HPE T950 Tape Library

HPE T950 Tape Library، یک تا ۸ فریم، ۱ تا ۱۲۰ درایو، ۵۰ تا ۱۰۰۰۰ اسلات با حداکثر ظرفیت ۳۰۰.۶ پتابایت دارد و دارای مدیریت BlueScale است. اگر فکر می‌کنید چه ظرفیت زیادی دارد، پس HPE TFinity ExaScale Tape Library را ندیدید!

  1. HPE TFinity ExaScale Tape Library

HPE TFinity ExaScale Tape Library دارای ۳ تا ۴۴ فریم، ۱ تا ۱۴۴ درایو، ۵۰ تا بیش از ۵۳۰۰۰ اسلات LTO با حداکثر ظرفیت ۱.۶ اگزابایت است. واو! همچنین دارای مدیریت BlueScale است.

برخی از مطالب مرتبط:

آموزش پرینت دورو به صورت دستی + ویدئو

بررسی سرورهای خصوصی و اختصاصی مجازی یا VPS و VDS؛ پادکست

بررسی تخصصی لپ تاپ اچ پی HP ProBook 450 G3؛ ویدئو

قابلیت ویرایش در Grid یا Editable Grid در CRM

آشنایی با مجازی سازی یا virtualization و انواع آن

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉