آموزش پرینت دورو به صورت دستی + ویدئو

دسته بندی ها :
آموزش پرینت دورو به صورت دستی + ویدئو

آموزش پرینت دورو : امروزه بیشتر پرینترهای تولید شده توسط کمپانی‌های معروف مانند اچ پی و کانن و… از قابلیت چاپ دورو بصورت اتوماتیک برخوردارند و این قابلیت در انتخاب پرینتر مناسب برای شما گزینه مهمی بشمار می‌آید.

قابلیت چاپ دو رو به صورت خودکار، ویژگی است که در بیشتر پرینتر‌های جدید دیده می‌شود. این قابلیت که به آن پرینت پشت و رو هم می‌گویند، به شما امکان می‌دهد بدون اتلاف وقت و اعمال تنظیمات خاصی، جزوات و اسناد خود را در دو طرف کاغذ پرینت بگیرید و در مصرف ملزومات پرینتر صرف جویی کنید. اما این امکان در بیشتر پرینتر‌های خانگی و پرینتر‌های قدیمی دیده نمی‌شود و شما باید در صورت نیاز به چاپ دو رو،  آن را به صورت دستی انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم نحوه پرینت دورو به صورت دستی در پرینتر‌های مختلف را به شما توضیح دهیم، لازم به ذکر است که این روش، مختص به برند خاصی نیست و در همه پرینتر‌ها کاربرد دارد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اولین نکته برای پرینت پشت و رو

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

قبل از اینکه به آموزش پرینت دو رو به صورت دستی بپردازیم، باید با نوع سینی ورودی و خروجی دستگاه و نحوه کشیدن کاغذ آشنا شویم.

در برخی از چاپگر‌ها، سینی ورودی کاغذ در بالای دستگاه قرار گرفته و سپس سند چاپ شده از جلو خارج می‌شود.

در بعضی مدل‌ها نیز، سینی ورودی کاغذ در جلوی دستگاه قرار داشته و سپس سند چاپ شده، از قسمت زیرین سینی ورودی خارج می‌شود. بعد از آشنایی با انواع سینی کاغذ ورودی و خروجی، متوجه نحوه تغذیه و کشیدن کاغذ در این پرینتر‌ها می‌شوید. تا هنگامی که قصد پرینت دو رو را دارید، با جایگذاری اشتباه، باعث چاپ اسناد روی قسمت پرینت شده نشوید.

قبل از یادگیری نحوه پرینت پشت و رو، باید سینی ورودی و خروجی کاغذ پرینتر توجه کنید

print on both sides یعنی چه؟

برای بسیاری از افراد این پرسش وجود دارد که، print on both sides یعنی چه؟ این واژه به معنای چاپ دوبلکس یا پرینت پشت و رو است. پرینت پشت و رو، به معنای چاپ روی هر دو طرف کاغذ است، این پروسه می‌تواند به صورت دستی و یا خودکار انجام بگیرد. اغلب پرینتر‌ها چاپ را ساده و روی یک طرف کاغذ انجام می‌دهند. در مدل‌های بالا‌تر این قابلیت که باعث صرفه‌جویی در مصرف کاغذ می‌شود، به صورت خودکار وجود دارد.

نحوه پرینت گرفتن پشت و رو در پی دی اف

فایلی که می‌خواهید چاپ کنید را انتخاب کنید، این فایل می‌تواند فرمت‌های مختلفی داشته و word  یا pdf  باشد.

الا صفحه پرینت برای شما باز خواهد شد، تا تنظیمات مورد نظر را در آن اعمال کنید. اگر پرینتر‌های متعددی را به سیستم متصل کرده‌اید، ابتدا باید در قسمت printer نام چاپگر مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب چاپگر درست، دکمه کنار آن، یعنی properties را فشرده تا به صفحه تنظیمات پرینتر مورد نظر وارد شوید. حالا باید تب finishing  را انتخاب کرده و از درست بودن تنظیمات پرینتر برای چاپ دورو اطمینان حاصل کنید، این اطمینان با چک کردن بودن تیک گزینه print on both sides حاصل می‌شود، بعد از درست بود این مرحله دکمه ok را بفشارید تا دوباره به صفحه قبل یعنی print برگردید.

حالا باید برای چاپ اسناد، یکسری تنظیمات را اعمال کنید، به قسمت دوم پنجره یعنی pages to print نگاه کنید و در کادر خالی گزینه pages صفحات مورد نظر خود را برای چاپ انتخاب کنید. در ضمن می‌توانید در قسمت more د. بعد از انجام این پروسه خواهید دید که اسناد، در دو طرف کاغذ چاپ خواهند شد.

نحوه پرینت گرفتن پشت و رو در ورد

حالا در ادامه مقاله قصد داریم، به نحوه پرینت دو رو در فایل ورد بپردازیم. چاپ دو رو یک راه عالی، برای صرفه جویی در مصرف کاغذ است. اگر پرینتر شما از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند، جای نگرانی نیست زیرا خود فایل ورد به شما این امکان را خواهد داد.

  • فایل ورد مورد نظر را باز کنید، بعد از انجام ویرایش نهایی کلید file را فشار دهید و یا دکمه‌های ترکیبی ctrl+p را باهم بفشارید. اکنون به منوی پرینت خواهید رفت، تا تنظیمات مورد نیاز برای چاپ را اعمال کنید.

  • حالا در منوی print هستید، در قسمت copies می‌توانید تعداد نسخه چاپی مورد نیاز از فایل خود را وارد کنید. اگر در شرکت و یا محل کار خود هستید، ممکن است پرینتر‌های زیادی به سیستم متصل باشند. بنابراین در قسمت Printers نام چاپگر مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس پرینت را شروع کنید. اگر نام چاپگر مورد نظر خود را، در لیست روبرو نمی‌بینید باید اتصالات پرینتر و سیستم را بررسی کنید. اگر مشکلی در اتصالات نمی‌بینید، باید از یک متخصص برای بررسی و رفع ایراد دستگاه کمک بگیرید و تعمیر پرینتر را در برنامه خود بگذارید.
  • در منوی پرینت گزینه‌ای به نام setting را مشاهده خواهید کرد، در این گزینه تنظیمات مختلفی وجود دارد که، شما می‌توانید برحسب نیاز خود آن‌ها را روی پروسه چاپ اعمال کنید.
  • یکی از گزینه‌هایی که مشاهده خواهید کرد، print on both sides است. اگر قصد دارید پرینت دو رو بگیرید و از دو طرف کاغذ استفاده کنید، علاوه بر این چاپگر شما نیز قابلیت پرینت دو رو دارد، باید گزینه print on both sides را انتخاب کنید.

اگر پرینتر شما از قابلیت چاپ دورو به صورت خودکار پشتیبانی می‌کند، کافیست گزینه print on both sides را فشار دهید

  • همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، ورد مشکل عدم پشتیبانی پرینتر شما از قابلیت چاپ دو رو را حل خواهد کرد. هنگامی که فلش کنار print on both sides را می‌فشارید، با گزینه دیگری به نام، manually print on both sides روبرو خواهید شد. اگر پرینتر شما از قابلیت چاپ دو رو پشتیبانی نمی‌کند، باید این گزینه را انتخاب کنید تا ورد بتواند چاپ دو رو را امکان پذیر کند.
Word راهکار‌هایی ساده اما کاربردی را برای چاپ دو رو در پرینتر‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند دارد

تنظیمات چاپگر برای پرینت پشت و رو

روی گزینه Only Print Even Pages کلیک کنید و دوباره ایکون پرینت را بزنید تا پروسه چاپ دو رو به طور کامل انجام شود.

اگر به دنبال روشی هستید که در مصرف مواد مصرفی و ملزومات پرینتر صرفه جویی کنید، پرینت دو رو باعث صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. . با انجام این تنظیمات برای پرینت پشت و رو، به راحتی می‌توانید کارت‌های شناسایی خود را که نیاز به پرینت پشت و رو دارند را چاپ کنید.

حوه پرینت گرفتن پشت و رو در مک

  • فایل مورد نظر را، در برنامه‌ای مانند word باز کرده و سپس گزینه file را فشار دهید.
  • به پایین منو file رفته و گزینه Print را انتخاب کنید.
  • حالا باید روی قسمت presets زده و گزینه را از Copies & Pages به layout تغییر دهید.
باید از روی لیست گزینه presets گزینه copies & pages را انتخاب کنید
  • حالا روی پرینت کلیک کنید.
بعد از اعمال تنظیمات مورد نظر باید روی گزینه print کلیک کنید

پرینت پشت و رو از صفحه اینترنتی در مک

پرینت پشت و رو از صفحه اینترنتی، در مک کمی متفاوت است. در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

  • روی گزینه file در نوار ابزار منوی بالای صفحه کلیک و سپس روی گزینه print بزنید.
  • اکنون پنجره print برای شما باز خواهد شد، باید روی Print using system dialog کلیک کنید.
حتی برای چاپ صفحات اینترنتی نیز می‌توانید، از قابلیت پرینت پشت و رو استفاده کنید
  • پنجره جدیدی برای شما باز خواهد شد، روی گزینه Two-Sided کلیک کرده و تیک بزنید.
پرینت پشت و رو از صفحه اینترنتی در مک
  • اکنون گزینه پرینت را بفشارید.

پرینت دو صفحه در یک صفحه پشت و رو

در ادامه مقاله قصد داریم، به آموزش پرینت دو صفحه در یک صفحه پشت و رو در فایل بپردازیم.

ر منو پرینت، شما می‌توانید سند مورد نظر را در حالت پیش نمایش نگاه کرده و هر گونه تنظیماتی که می‌خواهید را برای تغییر فایل اعمال کنید. به قسمت setting منو print نگاه کنید. . به عبارت دیگر، اگر شما سندی ۳۵ صفحه‌ای داشته باشید، با کلیک روی گزینه ۶page per sheet، اسناد شما در ۶ صفحه پرینت خواهند شد.

نحوه پرینت دو صفحه در یک صفحه پشت و رو

پرینت پشت و رو در adobe reader

  • adobe reader را باز کرده و سپس از روی منو، گزینه file را انتخاب و print را بزنید.
  • سپس از روی پنجره پرینت که برای شما باز خواهد شد، گزینه Print On Both Sides Of Paper را انتخاب کنید.
  • حالا باید گزینه print رابفشارید.
آموزش پرینت پشت و رو در adobe reader

پرینت پشت و رو اتوماتیک در پاور پوینت

در این قسمت می‌توانید برای اعمال برخی از تنظیمات، مانند تعداد نسخه چاپی و… اقدام کنید. بعد از تغییر تنظیمات روی گزینه print کلیک کنید.

پرینت پشت و رو اتوماتیک پاور پوینت

تنظیمات چاپ دورو در پرینترهای canon

در ادامه قصد داریم به شما، تنظیمات چاپ دورو در پرینترهای canon را بگوئیم. هر چاپگر mfp برای انجام این پروسه، دارای دستورالعمل‌هایی منحصر به فرد است، در ابتدا با پرینتر کانن شروع می‌‌کنیم:

  • ابتدا روی دکمه start کلیک کرده و به بخش Devices and Printers بروید. از بین لیست نام چاپگر‌ها، پرینتر مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی آن راست کلیک کرده و گزینه Printer Properties را انتخاب کنید.
  • پنجره‌ای به نام پرینتر مورد نظر شما باز خواهد شد.
  • پنجره جدیدی به نام printing preferences برای شما باز خواهد شد. در این پنجره می‌توانید منو

۱-sided/2-sided/Booklet Printing را مشاهده کنید. روی دکمه آن کلیک کرده و از فهرست داده شده گزینه ۲-Sided Printing را انتخاب کنید.

  • در پنجره printing preferences بمانید. اگر پرینتر کانن شما از قابلیت چاپ رنگی برخوردار است، می‌توانید برای صرفه جویی در هزینه‌ها، در منو color mode گزینه Black and White را انتخاب کنید.
  • برای ذخیره کردن تغییرات کافیست روی گزینه apply و سپس ok کلیک کنید.

تنظیمات چاپ دورو در پرینترهای اچ پی hp

  • برای شروع روی دکمه start کلیک کرده و سپس از طریق control panel به بخش Devices and Printers بروید.
  • در پنجره Printing Preferences، باید از روی نوار ابزار گزینه printing shortcuts را انتخاب کنید. شما می‌توانید در این بخش، بسیاری از تنظیمات پیشفرض پرینتر را تغییر دهید.
  • در سمت راست منو printing shortcuts، گزینه‌ای به نام Print on Both Sides وجود دارد. روی آن کلیک کرده و گزینه Yes, Flip Over را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید این تغییرات را به صورت پیشفرض در پرینتر ذخیره کنید، باید گزینه apply را انتخاب و سپس ok را بفشارید.

برخی از منابع مرتبط:

دستیابی به نام کاربری و رمز عبور انواع مودم و سایر تنظیمات

آموزش ویدئویی و تصویری نصب ویندوز سرور ۲۰۱۹

 تعویض کارتریج پرینترهای HP M177fw و HP M176n

آموزش تصویری تنظیمات پرینت در گوگل کروم

آموزش نصب پرینتر HP Pro MFP M426 به صورت وایرلس

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉