خمیر سیلیکون CPU چیست؟

دسته بندی ها :
خمیر سیلیکون CPU چیست؟

خمیر سیلیکون CPU چیست؟

خمیر سیلیکون ماده‌ای نرم و ضد آب و هادی حرارت است. در ترکیب بسیاری از خمیر سیلیکون‌های معمولی سیلیکون و اکسید روی وجود دارد، اما خمیر های گران‌تر شامل رساناهای بسیار عالی گرما نظیر نقره و سرامیک هستند. مزیت و برتری نقره و سرامیک در انتقال موثرتر و بهتر گرماست.

کاربرد خمیر سیلیکون چیست؟

خمیر کمک می‌کند تا منافذ میکروسکوپی بین دو سطح صاف مانند سطح CPU و Heat Sink پر شود و به این ترتیب به انتقال بهتر حرارت کمک می‌کند و CPU سرور و کامپیوتر شما بهتر خنک می‌شود. اما استفاده نکردن از خمیر باعث می‌شود هوایی که در این منافذ ریز وجود دارد مانند یک عایق حرارتی عمل کند و دمای CPU را بالا برده و خطرات بسیاری را برای CPU و دیگر قطعات سرور به وجود آورد. برای آشنایی بیشتر با هیت سینک مقاله “Heatsink چیست؛ کاربرد انواع هیت سینک و نحوه تعویض هیت سینک پردازنده” را بخوانید.

بیایید مثالی از استفاده نکردن از خمیر بزنیم: وقتی سی پی یو گرم می‌شود، سرعت کلاک پالس را کاهش می‌دهد تا بتواند تا حدودی گرما را کنترل کند اما این کار باعث افت کارایی آن خواهد شد. اگر گرما بیش از حد باشد مثلا وقتی کار گرافیکی یا سنگین روی CPU و GPU داریم، سرور و کامیپیوتر خاموش خواهد شد. چرا که پردازنده های کامپیوتری، بهترین کارایی خود را در دمای مناسب و پایین ارایه می‌دهند.

توجه داشته باشید که هر چند وقت یک بار باید خمیر  را عوض کنید چون با گذر زمان و کارکرد آن، خمیر از حالت نرم به ماده ای خشک تبدیل می‌شود و کارایی لازم را نخواهد داشت. پس در سرویس دوره ای و جنرال سرویس سرور و لپ تاپ خود حتما این نکته را در نظر بگیرید. برای استفاده از خدمات توسعه شبکه آداکدر زمینه سرویس دوره ای و جنرال سرویس به این لینک مراجعه کنید.

بهترین خمیر سیلیکون

موادی که خمیر سیلیکون از آن تشکیل شده تعیین کننده رسانایی گرما، رسانایی الکتریکی، غلظت، دوام و طول عمر است. مهمترین مواد تشکیل دهنده خمیر سیلیکون اکسید زینک و سیلیکون است و اجزای دیگری مثل آلومینیوم به آن اضافه می‌شود. مثلا ۶۰ تا ۸۵ درصد آلومینیوم و ۱۵ تا ۲۵ درصد اکسید زینک و ۱۲ تا ۲۰ در صد روغن سیلیکون به همراه ماده آنتی اکسیدان، مواد تشکیل دهنده یک نوع خمیر سیلیکون است.

در بازار انواع مختلفی خمیر سیلیکون وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی و بررسی می‌کنیم. از بین آنها بهترین خمیر سیلیکون که مناسب کار شماست را انتخاب کنید. نکته مهم این است که تفاوت این خمیر سیلیکون ها در میزان دمایی است که می‌توانند کاهش دهند.

 

معرفی انواع مختلف خمیر سیلیکون:

خمیر سیلیکون: بهترین خمیر، خمیر سیکون سیلیکونی است و رسانایی گرمایی آن بسیار بالاست. البته اگر بتوانید نوع اصل و اورجینال آن را پیدا کنید.

خمیر سرامیکی: بهترین نوع سرامیکی، بسیار گران هستند در نتیجه برای استفاده های خاص و گیمرها مناسب هستند. این نوع خمیر قدرت رسانایی ندارد و استفاده از آن آسان است.

خمیر سیلیکون کربنی: در این خمیر هیچ فلزی به کار نرفته و  هادی الکتریسیته نیست. استفاده آسان و سریع از آن از مزایای آن است اما اگر اورکلاک روی سی پی یو خود لازم دارید اصلا انتخاب خوبی نیست.

خمیر سیلیکون نقره ای: نقره نسبت به مواد میکرونیزه شده که در بازار موجود است فرسایندگی و ضرر کمتری دارد. بنابراین خمیر نقره ای بعد از خمیر سیلیکونی بهترین خمیر سیلیکون است. البته در برخی خمیرها از آلومینیوم هم استفاده می‌کنند.

خمیر سیلیکون مسی: پیدا کردن آن در بازار تقریبا غیرممکن است.

تناسب با بودجه ارائه می‌شود.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

برخی از مطالب مرتبط:

DNS چیست؟ چه کار می کند؟ چگونه تنظیم می شود؟

نرم افزار ادوبی کانکت چیست؟ چگونه با Adobe Connect کلاس آنلاین برگزار کنیم؟

دارک وب و دیپ وب چیست؟؛ پادکست

پرینتر جوهرافشان چیست؟

وب سرور چیست؟

خمیر سیلیکون را از کجا تهیه کنیم

توجه به این نکته الزامی است که خمیر های مختلفی برای استفاده های مختلف وجود دارد مثلا برای اورکلاک کردن سیستم باید خمیر سیلیکون مختص به آن را بخرید. استفاده از خمیر سیلیکون اشتباه باعث آسیب و افزایش دمای CPU خواهد شد. یا مثلا برخی خمیر سیلیکون ها را نباید روی سطوح آلومینیومی استفاده کرد چون باعث واکنش شیمیایی می‌شوند. استفاده از خمیر سیلیکون های حرفه‌ای هم تخصص خودش را لازم دارد چرا که استفاده نادرست از آن باعث ایجاد اتصال کوتاه می‌شود.

با توجه به نوع استفاده و قیمت خمیر سیلیکون، بهترین خمیر را برای سیستم خود انتخاب کنید. همچنین توجه کنید که از تاریخ تولید خمیر زمان زیادی نگذشته باشد زمان می‌تواند بر مرغوبیت و دوام خمیر  تاثیر زیادی داشته باشد. در نتیجه خرید از فروشگاه های بزرگ و معتبر بهترین محل برای خرید خمیر است.

پیشنهاد مطالعه

بهترین جایگزین خمیر سیلیکون

بهترین جایگزین، ترمال پد Thermal Pad است یعنی جایگزین خمیر سیلیکون برای cpu، ترمال پد مخصوص CPU است که ضخامت کم و رسانایی گرمایی بالایی دارد. ترمال پد به چهار دلیل بهترین جایگزین خمیر است:

  1. خمیر نیست در نتیجه خشک نمی‌شود.
  2. برای استفاده از آن لازم نیست سطح را قبل و بعد از استفاده تمیز کنید.
  3. یکبار مصرف نیست.
  4. استفاده از آن آسان است.

جایگزین خمیر سیلیکون

برخی موارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم به عنوان جایگزین خمیر استفاده می‌شوند اما اکیدا توصیه می‌کنیم از آنها به عنوان جایگزین خمیر سیلیکون استفاده نکنید.

  1. وازلین یا petroleum jelly
  2. خمیر دندان
  3. روغن سیلیکون: قبل از خمیر از Silicon Grease استفاده می‌شد.
  4. پودر آلومینیوم
  5. سس مایونز
  6. سس خردل
  7. پماد اکسید زینک

ساخت خمیر سیلیکون cpu در خانه

در ادامه چهار روش ساخت خمیر برای CPU در خانه را ارایه می‌دهیم اما به هیچ عنوان استفاده از چنین راهکاری را توصیه نمی‌کنیم:

  1. ترکیب مقداری نمک و مقداری مربا
  2. ترکیب چند قطره روغن خوراکی و مقداری خمیر دندان
  3. ترکیب مقداری خمیر دندان و وازلین
  4. ترکیب پودر الماس و گریس
مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

منبع

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉