تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP

دسته بندی ها :
تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP

تقریباً اکثر افراد در رابطه با سرویس Voice over IP) VoIP) شنیده اند، فناوری جدیدی که امکان ارسال ارتباطات صوتی و ویژگی های مختلف چندرسانه ای را از طریق پروتکل اینترنت فراهم می کند. اما ممکن است با تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی این سیستم آشنایی نداشته باشند. ما در این مقاله می خواهیم شما را با این تجهیزات آشنا نماییم.

 

همانطور که می دانید ساختار سیستم تلفنی VOIP با تلفن های معمولی کاملا متفاوت است زیرا کاملا به اینترنت وابسته می باشد. از این رو قبل از هر چیزی به یک اتصال اینترنتی قوی احتیاج دارید. استفاده از کابل های فیبر نوری به دلیل سرعت انتقال بالا بسیار مناسب می باشد اما به دلیل هزینه بالا و گرانی می توان از کابل شبکه با کیفت به جای آن استفاده کرد.

بیشتر افراد بر این باورند راه اندازی سیستم VOIP به هزینه زیادی نیازمند است این در حالی است که ممکن است این نظر کاملا درست نباشد. این سیستم انعطاف پذیر بوده و می توانید بر اساس شرایط و امکانات مورد نیاز خود آن را در مقیاس کوچک و یا بزرگ تغییر دهید. البته می توان گفت استفاده از تجهیزات در VOP محدودیتی نداشته اما ما در این مقاله به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

رایج ترین تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP:

1ـ پهنای باند اینترنت:

هرچه میزان تماس بیشتر باشد به پهنای باند بیشتری نیز نیاز خواهیم داشت. برای مثال اگر حجم تماس کمی داشته باشیم استفاده از اینترنت با سرعت 100 مگابایت بر ثانیه پهنای باند زیادی خواهد بود.

2ـ روتر اترنت (Gateway):

در این قسمت گزینه های زیادی برای انتخاب دارید اما پیشنهاد ما به شما انتخاب یک روتر مناسب بوده که دارای قابلیت QOS و تعداد پورت مناسب برای اتصال باشد.

3ـ سیستم کامپیوتری که به عنوان سرور PBX عمل کند:

استفاده از این این سیستم بسیار مناسب بوده و قیمت زیادی نیز ندارد اما اگر تعداد کاربر و تماس زیادی دارید، این سیستم پیشنهاد نمی شود. به همین دلیل اگر حجم تماس زیادی دارید حتما از سرور مناسب برای این کار استفاده نمایید.

جهت مشاوره جهت خرید سرور مناسب با کارشناسان مسترشبکه تماس حاصل نمایید.

4ـ نرم افزار سرور PBX:

نرم افزار PBX همان چیزی است که بر روی سرور شما نصب می شود تا به عنوان مغز شبکه تلفن محلی شما عمل کند و این امکان را به شما می دهد تا با سیستم تلفن خود همه کارهایی را به آن نیازمندید را انجام دهید. از جمله این نرم افزارها می توان به Elastix , Issabel , FreePBX , Ombutel اشاره کرد. که از این میان Elastix و Issabel از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

5ـ تلفن های IP و یا IP Phone:

این تلفن ها در انواع و برنده های مختلفی در بازار موجود می باشند که می توانید بر اساس نیاز و بودجه خود آن را خریداری نمایید. البته لازم به ذکر است قبل از تصمیم گیری حتما مطمئن شوید که آی پی فون مد نظر شما با سیستم تلفنی VOIP راه اندازی شده سازگاری داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در راه اندازی VOIP:

علاوه بر تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP عوامل موثر در راه اندازی عبارتند از:

1ـ اتصال اینترنت شما (پهنای باند شما) چقدر است؟

اگر به دنبال راه اندازی VOIP برای کاهش هزینه ها هستید، این مسأله را فراموش نکنید که قبل از راه اندازی VOIP حتماً باید از افزایش پهنای باند اینترنت خود اطمینان حاصل نمایید.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب مرتبط:

نکات مهم در خرید سرور؛ راهنمای انتخاب سرور مناسب؛ ویدئو

نحوه راه اندازی IPIP Tunnel در میکروتیک

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش؛ چگونه از سیستم‌های بازی‌وار در آموزش الکترونیک استفاده کنیم؟

راه اندازی و تنظیم اولیه فکس در پرینترهای اچ پی M426,M477,M277

راهنمای خرید هارد اکسترنال

 

2ـ آیا کسب و کار شما دارای تماس محلی و یا در مسافت های دور می باشد؟

هنگام انتقال سیستم به VOIP در نظر داشته باشید، اکثر تماس های شما محلی بوده و یا به مسافت های دور صورت می گیرد. در صورتی که شرکت شما بیشتر تماس های محلی دارد ممکن از راه اندازی VOIP برای شما مقرون به صرفه نباشد.

3ـ PSTN (با PSTN چه کار کنیم؟)

همانطور که در بالا گفته شد برقراری سیستم VOIP برای کسب و کارهای کوچک اصلا مقرون به صرفه نیست و بهتر است از PSTN استفاده نمایند. حال اگر قصد استفاده از VOIP را دارید حداقل یک خط PSTN را نگه داشته، تا در صورت عدم موفقیت بتوانید، تماس تلفنی معمولی خود را حفظ نمایید.

4ـ اگر برق یا اینترنت قطع و یا ضعیف شود چه اتفاقی می افتد؟

همان طور که می دانید VOIP به دو عامل اینترنت و برق نیازمند است. پس حتماً برای زمان های کاهش اینترنت و برق در آینده برنامه ریزی نمایید تا از وجود مشکل جلوگیری کنید.

5ـ بررسی شرایط و نیازمندی ها:

کسب و کارها در اندازه های مختلفی وجود دارند به همین دلیل هنگام راه اندازی VOIP حتما باید آن را بررسی نمایید.

به عنوان مثال ، اگر شما یک دفتر کوچک 1 – 3 نفر هستید، یک سرویس اصلی VoIP ممکن است کافی باشد.

6ـ به چه سخت افزار VoIP نیازمندید؟

قبل از انتخاب سخت افزار VoIP خود (مانند تلفن های VoIP، تلفن و هدفون) اطمینان حاصل کنید که ارزیابی نیازها را انجام دهید تا مشخص شود نیاز هر موقعیت یا شخص از سخت افزار VoIP مورد استفاده شما چیست.

7ـ بودجه شما (چقدر باید برای این استقرار VoIP هزینه کنید؟)

قیمت استقرار VoIP بسیار متفاوت است زیرا روش های مختلف زیادی برای استقرار VoIP وجود دارد. بنابراین اطمینال حاصل کنید که نیازمندی های شما چیست و متناسب با آن هزینه استقرار VOIP را بپردازید.

در این مقاله تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سیستم VOIP و همچنین عوامل تاثیر گذار در راه اندازی این سیستم مورد بررسی قرار گرفته است. به همین دلیل هنگامی که تصمیم به راه اندازی این سیستم می گیرید ابتدا بودجه خود را بررسی کرده و متناسب با نیاز خود با شرکت های معتبر در این زمینه مشورت کرده و کالاهای خود را با کیفیت بالا خریداری نمایید.

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉