بررسی تخصصی سرور HPE ML30 G10

دسته بندی ها :
بررسی تخصصی سرور HPE ML30 G10

اگر به دنبال استعلام قیمت سرور و تهیه یک سرور با کیفیت و قیمت مناسب هستید، سرور HPE ProLiant ML30 Gen10، می‌تواند انتخاب درستی باشد. سرور قدرتمندی که با ظاهر ایستاده و Tower خود، همچنان به عنوان سروری ارزان قیمت، قابل تهیه و خرید است و برای دفاتر کوچک، دفاتر راه دور و شعبات که به طور کلی در رده کسب‌و کارهای کوچک قرار می‌گیرند، سروری مناسب و ایده‌آل است.

پادکست با موضوع سرور HPE ProLiant ML30 Gen10

با مجموعه پادکست‌های رادیو توسعه شبکه آداکدر خدمت شما هستیم تا چند دقیقه‌ای را با هم به موضوع بررسی سرور HPE ML30 G10 بپردازیم. بخش تخصصی پادکست که از آن به پرونده یاد می‌کنیم، طبق آخرین تکنولوژی‌ها و مستندات روز دنیا تهیه می‌شود که مهندس مریم فقیهی عهده‌دار تالیف و ارایه آن است.

در پرونده این پادکست به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • مزایای سرور HPE ML30 G10
  • کاربردهای سرور HPE ML30 G10
  • ویژگی‌های جدید سرور HPE ML30 G10
  • پردازنده‌های HPE ML30 G10
  • حافظه در HPE ML30 G10
  • ذخیره سازی در سرور HPE ML30 G10
  • انواع هارد درایوها در سرور HPE ML30 G10
  • انواع کنترلر در سرور HPE ML30 G10
  • کارت گرافیک در سرور HPE ML30 G10
  • مقایسه سرور HPE ML30 G9 و HPE ML30 G10
مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب مرتبط:

انواع پاور سرور hp و نکات مهم خرید آن

ویدئو/ معرفی سرور HPE Synergy در دو دقیقه

بررسی سرور HP DL360p G8 و نکات تعمیر آن

بررسی تخصصی سرور HPE ProLiant DL360 Gen10

دارک وب و دیپ وب چیست؟؛ پادکست

بررسی تخصصی سرور HPE ML30 G10

این سرور نسل ۱۰ اچ پی، قابلیت اجرای راهکارهای هیبرید کلود و on-premise را دارد و در کارایی و سرعت، امنیت، قابلیت اطمینان و ارتقاپذیری را در حد رده انترپرایزها ولی با قیمت پایین‌تر به شما ارایه می‌دهد. حتی با ایجاد تغییری کوچک در این سرور، از مزایای بسیاری استفاده خواهید کرد.

سرور ML30 G10 همانند دیگر سرورهای نسل ۱۰ اچ پی، دارای ویژگی امنیتی HPE iLO Silicon Root of Trust است که آن را به یکی از امن‌ترین سرورهای دنیا بدل می‌کند.

منابع تغذیه با ویژگی افزونگی یا همان Radundancy، در کنار Hot-Plug HDD های ۴ LFF و ۸ SFF می‌توانند انعطاف و دسترس پذیری مورد نیاز شما را برایتان فراهم کنند. ارتقاپذیری بسیار بالا در این سرور نسل ۱۰ اچ پی، با وجود کنترلرهای SAS، کارت شبکه‌ها و کارت گرافیک‌ها برای شما فراهم است و نیازهای شما را هنگام رشد کسب‌وکارتان پشتیبانی می‌کند.

از آنجایی که این سرور نسل ۱۰ اچ پی دارای ویژگی‌های انترپرایزی است، رشد کسب‌وکارتان را با TCO کمتری همراهی می‌کنید. از مزایایی که سرور ML30 G10 دارد، متعجب خواهید شد!

ویژگی‌های جدید

  1. پشتیبانی از پردازنده‌های Intel Xeon E که ۴ و ۶ عدد هسته فراهم می‌کنند و حداکثر ۸۰ وات، مصرف دارند.
  2. پشتیبانی از پردازنده‌های Core i3 نسل ۸ و Pentium G
  3. پشتیبانی از حافظه‌های HPE DDR4 Standard Memory UDIMM 2666 MT/s که ظرفیت ۸، ۱۶ و ۶۴ گیگابایت را فراهم می‌کنند.
  4. ۴ اسلات افزونه برای انعطاف بیشتر: دو کانکتور x8 و دو کانکتور  x16
  5. پشتیبانی از Onboard M.2 NVMe SSD
  6. پورت اختصاصی HPE iLO و پورت سریال اختیاری (serial port option kit)
  7. ⁣ظرفیت ذخیره سازی بالاتر
  8. پشتیبانی از درایوهای SFF SAS SSD
  9. ⁣⁣پشتیبانی از ۶ درایو NHP LFF SATA
  10. سازگای با حجم‌های کاری متفاوت در SMBها
  11. پشتیبانی از ClearOS

پردازنده

چیپ ستی که در سرور ML30 G10 استفاده شده، Intel C246 است. در این سرور اچ پی، همانند نسل ۹ آن، از سه پردازنده اینتل زئون، پنتیوم و Core i3 می‌توان استفاده کرد که البته در سری‌های جدیدی که این سرور پشتیبانی می‌کند تعداد هسته‌ها، فرکانس و حافظه Cache تفاوت‌هایی دارند. اگر کنجکاوید که بدانید چه چیپ ستی در سرور ML30 G9 استفاده شده بود، باید بگویم که چیپ ست Intel C236 بوده است. تفاوت مهم این دو چیپ ست این است که حداکثر تعداد PCIe Lane ها در C242 برابر با ۱۰ و در C232 برابر با ۸ است.

این سرور نسل ۱۰ اچ پی، در صورت استفاده از اینتل زئون های سری E که فرکانسی بین ۳.۳ تا ۳.۸ گیگاهرتز دارند و حافظه Cache آن‌ها ۸ یا ۱۲ مگابایت است، می‌توانند ۴ یا ۶ هسته برای شما فراهم کنند. این سری پردازنده‌ها از حافظه‌های نسل ۱۰ اچ پی که سرعت ۲۶۶۶ MT/s دارند، پشتیبانی می‌کنند. با چنین شرایطی، اپلیکیشن‌های SMB ها با کارایی بسیار بالا قابل اجرا هستند.

در صورت استفاده از اینتل زئون های سری E که فرکانسی بین ۳.۳ تا ۳.۸ گیگاهرتز دارند و حافظه Cach آن‌ها ۸ یا ۱۲ مگابایت است، می‌توانند ۴ یا ۶ هسته برای شما فراهم کنند.

حافظه

سرور ML30 G10 از ۴ عدد استاندارد-مموری HPE DDR4 UDIMM با سرعت ۲۶۶۶ MT/s پشتیبانی می‌کند که ظرفیت ۸، ۱۶ و ۶۴ گیگابایت را فراهم می‌کنند. این ۴ عدد DIMM در دو کانال قرار دارند و در هر کانال دو DIMM قرار می‌گیرد. ظرفیت هر DIMM می‌تواند ۲ یا ۴ یا ۱۶ گیگابایت باشد.

حداکثر سرعت حافظه بستگی به مدل پردازنده دارد.

استفاده از ویژگی امنیتی ECC در حافظه از بروز Data Loss و Downtime های پیش‌بینی نشده سیستمی جلوگیری می‌کند.

ذخیره سازی

ظرفیت ذخیره سازی در سرور ML30 G10 برابر با ۶۱.۴۴ ترابایت است و این ویژگی این سرور را به سروری ایده‌آل برای راهکار ذخیره سازی در کسب‌وکارتان تبدیل می‌کند تا بتوانید رشد روزافزون داده‌ها را کنترل کنید. با پشتیبانی از اسلات آنبورد M.2 NVMe SSD می‌تواند سرعت بسیار خارق‌العاده‌ای را برای “بوت درایو – Boot Drive” برایتان فراهم کند. این M.2، ظرفیت ۴۸۰ گیگابایتی دارد.

سرور HPE ProLiant ML30 Gen10 با داشتن تکنولوژی HPE Smart Drives امکان افزودن درایوهای بیشتری را بر اساس نیاز شما در ذخیره‌سازی فراهم می‌کند و شما می‌توانید  Drive Cageهایی با ۴ عدد LFF و ۸ عدد SFF استفاده کنید. در نتیجه انعطاف‌پذیری برای افزایش ظرفیت استوریج لوکال شما فراهم می‌شود. این سرور اچ پی به ازای هر اسلات، حداکثر ۷.۶۸ ترابایت را پشتیبانی می‌کند یعنی اگر از تمامی ظرفیت SFF آن استفاده کنید خواهید توانست از ۶۱.۴۴ ترابایت استوریج داخلی استفاده کنید.

حداکثر ظرفیت ممکن در این سرور اچ پی، توسط SFF های ۷.۶۸ ترابایتی فراهم می‌شود که در کل برابر با ۶۱.۴۴ ترابایت است.

سرور ML30 G10 نیازهای متنوع شما در زمینه ذخیره سازی را فراهم می‌کند و در واقع انعطاف پذیری لازم را دارد و از فرمت‌های متنوعی از هارد درایوها پشتیبانی می‌کند و امکان پیاده‌سازی انواع مختلفی از RAID را فراهم می‌کند. با این شرایط بر اساس رشد و کسب‌وکارتان می‌توانید استوریج مناسب را انتخاب کنید.

انتخاب‌های شما در این زمینه به صورت زیر است:

جدول به روز شده اچ پی در زمینه ذخیره سازی سرور HPE ML30 G10 به شرح زیر است. در مقایسه با قبل می بینید که با پشتیبانی از LFF های ۱۴ ترابایتی ظرفیت ذخیره سازی در فرمت های LFF از ۴۸ به ۵۶ ترابایت رسیده است.

  1. ۴ درایو LFF به صورت هات پلاگ و غیر هات پلاگ (NHP)

LFF های هات پلاگ (SAS و SATA) و غیر هات پلاگ (SATA) هر دو در این سرور نسل ۱۰ اچ پی قابل استفاده است. تفاوت آنها در ظرفیتی است که ارایه می‌دهند، اولی ۱۴ ترابایتی است و دومی ۴ ترابایتی. و از آنجایی که سرور ML30 g10 از ۴ هارد LFF پشتیبانی می‌کند، در نتیجه به ترتیب ظرفیت ۵۶ و ۱۶ ترابایت فراهم خواهد شد. در این مورد تفاوتی بین نسل ۹ و نسل ۱۰ وجود ندارد.

یکی از تفاوت‌های نسل ۹ و نسل ۱۰ در ML30 این است که هنگام استفاده از LFF غیر هات پلاگ، در کنار ۴ درایو ۴ ترابایتی، می‌توانیم از یک Additional Optional LFF Drive Enablement Kit استفاده کنیم تا دو غیر هات پلاگ دیگر هم داشته باشیم و ظرفیت به ۲۴ ترابایت برسد. پس در صورت استفاده از LFF های NHP می‌توان ۶ درایو ۴ ترابایتی داشته باشیم.

و اما در صورت استفاده از Hot Plug LFF SATA SSD که ۱.۹۲ ترابایت ظرفیت دارند، ۷.۶۸ ترابایت ظرفیت خواهیم داشت.

  1. ۸ درایو SFF به صورت هات پلاگ

از آنجایی که حداکثر ظرفیت هارد درایوهای SFF SATA برابر با ۲ ترابایت است، در صورت استفاده از آنها، ۱۶ ترابایت استوریج داخلی خواهید داشت. در صورت استفاده از SFF SAS ها که ظرفیت ۲.۴ ترابایت را دارا هستند، ظرفیت ۱۹.۲ ترابایت فراهم می‌شود که با نسل ۹ تفاوتی نکرده است. در صورت استفاده از SFF SATA SSD ها که ظرفیت ۷.۶۸ ترابایت دارند، به ظرفیت ۶۱.۴۴ ترابایت می‌رسیم که در نسل ۹ از چنین درایوهایی با ظرفیت ۳.۸۴ ترابیت پشتیبانی می‌شود و ظرفیت۳۰.۷۲ ترابایت فراهم می‌شود (ظرفیت نصف می‌شود).

اگر از چنین درایوهایی که ظرفیت ۴۰۰ گیگابایت دارند استفاده کنید، ظرفیت ۳.۲ ترابایت خواهید داشت.

می‌بینیم که حداکثر ظرفیت ممکن در این سرور اچ پی، توسط SFF های ۷.۶۸ ترابایتی فراهم می‌شود که در کل برابر با ۶۱.۴۴ ترابایت است.

  1. Onboard M.2 NVMe SSD

تفاوت مهمی که ML30 G9 و ML30 G10 دارند این است که در نسل ۱۰ از M.2 های آنبورد پشتیبانی می‌شود. این درایوها ۴۸۰ گیگابایتی هستند و سرعت خارق‌العاده‌ای دارند و برای Boot Drive مناسبند. لازم به توجه است که تمام مدل‌های ML30 G10 از آن پشتیبانی می‌کنند.

کنترلر

کنترلری که به صورت تعبیه شده در سرور ML30 G10 قرار دارد، همانند تمامی دیگر سرورهای نسل ۱۰ اچ پی، کنترلر نسل ۱۰ و کنترلر پیش‌فرض SATA HPE Smart Array S100i است. این کنترلر در واقع فرم دوباره طراحی شده HPE Smart Array است و انعطاف لازم برای این که بتوانید مناسب‌ترین کنترلر ۱۲ گیگابیتی (در ثانیه) را متناسب با محیط کاری خود انتخاب کنید، فراهم می‌کند.

نکاتی درباره کنترلر S100i

اچ پی به کاربران لینوکس راهکار استفاده از نرم افزار متن باز In-Distro را برای ایجاد two-disk RAID 1 boot volume می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

انواع کنترلر در ML30 G10

Essential RAID Controller:

  1. HPE Smart Array E208i-p SR Gen10 Controller
  2. HPE Smart Array E208e-p SR Gen10 Controller

Performance RAID Controller:

  1. HPE Smart Array P408i-p SR Gen10 Controller
  2. HPE Smart Array P408e-p SR Gen10 Controller

نکته: کنترلرهای Performance RAID که یکی از سه نوع کنترلرهای نسل ۱۰ اچ پی است، به HPE Smart Storage Battery نیاز دارند که باید به صورت جداگانه خریداری شود.

اسلات‌های افزونه و USB ها

ML30 G9 و ML30 G10، هر دو از ۴ اسلات PCIe پشتیبانی می‎کنند که در نسل ۱۰ برای انعطاف بیشتر، دو کانکتور با کانکتور واید x8 و دو کانکتور با کانکتور واید x16 قابل استفاده است. در هر دو نسل این سرور، از ۶ عدد USB 3.0 پشتیبانی می‌شود اما تعداد USB 2.0 ها از ۴ به ۱ رسیده است.

نرم افزار مدیریتی HPE iLO 5

وجود پورت اختصاصی HPE iLO امکان اختصاص پهنای باند بیشتر برای کارهای شبکه را فراهم می‌کند تا به کارایی بالاتر در شبکه برسیم.

سرور ML30 G10 دارای مجموعه کاملی از HPE iLO 5 است که در سرورهای نسل ۱۰ وجود دارد و ویژگی‌های مدیریتی آن شامل موارد زیر است:

  • HPE Agentless Management
  • HPE Active Health System
  • HPE Intelligent Provisioning

کارت گرافیک

امکان استفاده از کارت گرافیک‌های سه بعدی و حرفه‌ای در ML30 G10 وجود دارد در نتیجه حجم‌های کاری گرافیکی مانند مدل‌های CAD در اندازه متوسط (نرم افزار طراحی برای مهندسان و طراحان و … که مدل‌های دو بعدی و سه بعدی قابل طراحی است)، تولید محتوای دیجیتالی و تصویربرداری پزشکی، قابل کنترل و مدیریت هستند.

منبع تغذیه

این سرور نسل ۱۰ اچ پی از منبع تغذیه هات پلاگ HPE 500W Flex Slot Platinum استفاده می‌کند که قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهد. همچنین در پلت‌فرم‌های مختلف سرور، می‌توان این قطعات را به اشتراک گذارید.

ویژگی‌های امنیتی

سرور ML30 G10 یکی دیگر از سرورهای اچ پی است که فریمور اصلی مستقیما بر روی سیلیکون قرار گرفته تا حفاظت و امنیتی که در سرورهای نسل ۱۰ اچ پی تعبیه شده است، با وجود تکنولوژی Silicon Root of Trust فراهم شود.

قبل از بوت شدن سیستم عامل، میلیون‌ها کدخط فریمور اجرا می‌شود. با وجود Runtime Firmware Validation که در HPE iLO Advanced Premium Security Edition فراهم می‌شود، می‌توان هر ۲۴ ساعت، اعتبار فریمور اصلی سرور را بررسی کرد.

اگر کد نامعتبری تشخیص داده شود، Secure Recovery امکان برگشتن فریمور سرور، به آخرین نسخه مناسب و سالم و یا حالت کارخانه  را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های امنیتی دیگری هم غیر از iLO، در دسترس است مثلا ماژول امنیتی TPM که از دسترسی‌های غیرمجاز به سرور جلوگیری می‌کند.

مشخصات فنی سرور ML30 G10

Processor: Intel

Processor family:

  • Intel® Xeon® E Processor
  • Intel® Core™ i3 Processor
  • Intel® Pentium® Processor

 

Maximum memory: ۶۴ GB with 16 GB DDR4

Memory slots: ۴

Memory type: HPE DDR4 Standard Memory

Memory protection features: Unbufferred ECC

Drive supported:

  • ۴ NHP LFF SATA HDD with optional 2 LFF SATA HDD
  • ۴ LFF SAS/SATA HDD/SSD
  • ۸ SFF SAS/SATA HDD/SSD
  • ۱ M.2 NVMe SSD

Infrastructure management:

  • HPE iLO Standard with intelligent provisioning (embedded)
  • HPE Systems Insight Manager (requires download)
  • HPE OneView Standard (requires download, available in early 2019)
  • HPE iLO Advanced (Optional)
  • HPE iLO Advanced Premium Security Edition (Optional)
  • HPE OneView Advanced (requires download, available in early 2019) (Optional)

Expansion slots: ۴

Network controller: HPE 1 Gb 332i Ethernet adapter, two ports per controller

Storage controller: ۱ HPE Smart Array S100i

Form factor: ۴U Tower

Product dimensions: (H x W x D): 36.83 x 17.50 x 47.50 cm

Weight: ۱۰.۱ kg minimum; 17.6 kg maximum

 

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉