انواع پاور سرور hp و نکات مهم خرید آن

دسته بندی ها :
انواع پاور سرور hp و نکات مهم خرید آن

انواع پاور سرور hp : یکی از مولفه‌های مهم سرورها که مستعد خرابی‌ست و مدل آن بر قیمت سرور تاثیر می‌گذارد، منبع تغذیه یا همان پاور است. پاور سرور ‌اچ پی مدل‌های مختلفی دارند که برای مصارف خاصی ساخته شده‌اند. جالب آن‌که کاربران می‌توانند از پاورهای سرورهای اچ پی برای کاربردهای دیگری نظیر ماینینگ نیز استفاده کنند. در این مطلب با برخی از مهم‌ترین نکات کلیدی که هنگام انتخاب و خرید پاور سرور باید به آن‌ها دقت کنید آشنا خواهیم شد.

پاور سرور چیست

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

پاور سرور hp یک محفظه فلزی است که جریان برق موردنیاز تجهیزات درون سرور را تامین می‌کند. با توجه به نوسانات برق و فشارهای کاری زیادی که به پاور وارد می‌شود، طول عمر پاور کمتر از سایر قطعات سرور است. وظیفه اصلی پاور، تامین جریان برق و تنظیم ولتاژ پایدار خروجی است. پاور از فناوری سوئیچینگ ولتاژ برای تبدیل جریان ورودی AC به ولتاژهای پایین‌تر و با ثبات DC استفاده می‌کند. هرچه طراحی پاور سرور دقیق‌تر و اصولی‌تر باشد، مصرف انرژی را کمتر می‌کند. در این حالت اگر از چند سرور در رک استفاده می‌کنید، در یک‌ سال متوجه کاهش هزینه‌های مصرف برق می‌شوید.

نکات مهم خرید پاور سرور

ابزارهای آنلاینی هستند که به شما کمک می‌کنند از سازگاری منبع تغذیه با سرور مطمئن شوید. HPE Power Advisor  از جمله ابزارهایی است که برای تخمین میزان مصرف انرژی و انتخاب درست پاور در دسترس‌تان قرار دارد.

هنگامی که قصد خرید پاور سروری دارید باید به نکات مختلفی دقت کنید. مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

عملکرد پاور سرور:

به‌طور کلی منابع تغذیه با عملکرد بالا، انرژی کمتری را مصرف می کنند که شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که در طراحی آن‌ها از مقاومت‌ها، خازن‌ها و ترانزیستورهایی استفاده شده که مصرف انرژی کمتر و طول عمر بالاتری دارند . هنگامی که از این منابع تغذیه به‌طور همزمان در چند سرور و در یک رک استفاده کنید هزینه برق مصرفی در سال به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. منابع تغذیه تیتانیوم (Titanium) که از سرورهای نسل دهم به بعد معرفی شده‌اند (مثل hp 750 common slot titanium )، بیشترین عملکرد را نسبت به نمونه‌های مشابه دارند، به‌طوری‌که بازدهی آن‌ها ۹۶% است.

پاور سرور hp مدل تیتانیوم hp 750 common slot

در ادامه منابع تغذیه پلاتینیوم (Platinum) مثل پلاتینیوم اچ پی ۱۴۰۰w 720620-B21 با راندمان ۹۴% قرار دارند.

پاور سرور hp مدل پلاتینیوم ۱۴۰۰w

در ادامه منابع تغذیه طلایی (gold) مثل hp 750w gold با عملکرد ۹۲% است قرار دارند.

پاور سرور hp مدل hp 750w gold

برای آن‌که خرید درستی داشته باشید باید به ارزیابی توازن میان توان خروجی و توان ورودی بپردازید. به‌طور مثال، منبع تغذیه‌ای که قرار است برای تامین توان خروجی ۲۷۰ وات به کار گرفته شود، نیازمند مصرف ۳۰۰ وات توان ورودی است که بازدهی ۹۰% دارد که بر مبنای فرمول ۳۰۰/۲۷۰ = ۰.۹ محاسبه می‌شود که ۱۰ درصد به شکل گرما هدر می‌رود.

توجه کنید الزاما عملکرد و توان خروجی منبع تغذیه خطی نیست و این‌گونه نیست که اگر یک منبع تغذیه ۱۲۰۰ وات خریداری کنید که نهایتا با توان ۴۰۰ وات و ۳۰% ظرفیت کار می‌کند (یعنی توان خروجی که از آن می‌گیرید ۴۰۰ وات است) باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

نکته:

نکته مهم این است که پاوری متناسب با مصرف انرژی سرور تهیه کنید. به بیان ساده‌تر، اگر به دنبال توان خروجی ۴۰۰ وات هستید، بهتر است به فکر خرید یک منبع تغذیه ۵۰۰ واتی (به جای ۱۲۰۰ وات) باشید که در حداکثر بار کاری ۸۰% توان خروجی ۴۰۰ وات را ارایه می‌کند. در مدل‌هایی مثل Common Slot یا Flexible Slot شرکت اچ پی دستیابی به حداکثر عملکرد هنگامی اتفاق می‌افتد که منبع تغذیه با ۵۰% توان کار کند. بنابراین هنگام انتخاب یک منبع تغذیه باید به عملکرد آن دقت کنید و تخمینی در ارتباط با میزان توان مصرفی سرور انجام دهید که فشار مضاعفی به پاور وارد نشود یا پاوری خریداری نکنید که فراتر از نیازها باشد.

برخی از مطالب مرتبط:

آموزش کامل نحوه چیدمان رم سرور hp و افزودن رم به سرور

انواع حملات اسپوفینگ و راه های جلوگیری از آن

راهنمای انتخاب و خرید یو پی اس؛ قبل از خرید این نکات را بدانید

یو پی اس چیست ؛ با انواع ups و کارایی آنها آشنا شوید

معرفی ابزار پیکربندی آنلاین سرور در فروشگاه توسعه شبکه آداک

پاور افزونه (Redundant): حالا ببینیم پاور افزونه چیست. پاور افزونه در محیط‌هایی استفاده می‌شود که حساس هستند و سرور در صورت وقوع خرابی برای یکی از منابع تغذیه بازهم باید به کار خود ادامه دهد. عملکرد سرورهای مختلف در صورت وجود منابع تغذیه اضافی متفاوت است. برخی سرورها از منبع تغذیه اولیه تا ۱۰۰% توان استفاده می‌کنند تا اگر منبع تغذیه به‌طور کامل از کار افتاد منبع تعذیه دوم وارد مدار شود و از آن استفاده کنند. تنظیم این‌که سرور چگونه از دو منبع تغذیه استفاده کند، توسط سرپرست شبکه انجام می‌شود.

محاسبه هزینه عملکرد سرور: برای محاسبه هزینه‌های مصرفی یک منبع تغذیه باید کیلو وات ساعت آن‌را محاسبه و در قیمت هر کیلو وات ساعت ضرب کنید. به‌طور مثال، اگر یک منبع تغذیه ۱۲۰۰ واتی داشته باشیم که در ۲۴ روز فعال است، فرمول محاسبه به شرح زیر است:

۲۴*۱۲۰۰= ۲۸.۸Kwh (28800 کیلووات ساعت)

با ضرب این عدد در قیمت هر کیلو وات ساعت می‌توان میزان هزینه مصرفی برای یک روز را محاسبه کرد.

سرورهای اچ پی بر مبنای نسل‌های مختلف از پاورهایی با ویژگی‌های مختلف استفاده می‌کند تا عملکرد بهبود پیدا کرده و مصرف انرژی کم شود. بنابراین در هنگام خرید پاور باید به نسل سرور دقت کنید. به‌طور مثال، پاور سرور مدل Common Slot برای نسل G9 مثل سری‌های DL500  و ML110  و ML30 ایده‌آل است یا پاور سرور مدل Flex Slot‌ برای نسل G9 پرولیانت سری ML350 و DL300 و آپولو مدل ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰، سینولوژی و BladeSystem مناسب است.

در بازار ایران قاعده کم و بیش یکسانی وجود دارد و پاور سرور hp به ترتیب زیر برای مدل‌های مختلف سرور اچ پی استفاده می‌شوند:

  1. پاورهای سری G5 با توان ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ وات  برای سرورهای DL380 G5 یا HP DL580 G5
  2. پاورهای با توان ۴۶۰ و ۷۵۰ و ۱۲۰۰ مدل platinum یا gold برای سرورهای پرولیانت نسل ششم و هفتم سری dl
  3. پاور با توان ۱۵۰۰ وات برای نسل هشتم و سری dl
  4. پاورهای ۵۰۰ و ۸۰۰ و ۱۴۰۰ وات و مدل Platinum  برای نسل g9 سری dl
  5. پاورهای مبتنی بر فناوری Low Halogen با توان ۵۰۰، ۸۰۰
  6. پاور ۱۶۰۰ وات و مدل Titanium برای نسل g10

انواع ولتاژ منبع تغذیه

پاور سرور اچ پی بر مبنای ولتاژ‌هایی که ارائه می‌دهند، طبقه‌بندی می‌شوند، زیرا هر کدام از این ولتاژها کاربردی متفاوت دارند. عملکرد این پاورها تقریبا مشابه با عملکرد پاور کامپیوترهای عادی است. این ولتاژ‌ها به شرح زیر هستند:

ولتاژ ۵+ ولت: این ولتاژ که با رنگ قرمز در سیم پاور سرور مشخص می‌شود برای تمام مدارها، مادربوردها و وسایل جانبی قابل استفاده است.

۱۲+ ولت: این ولتاژ با رنگ زرد مشخص می‌شود که بیشتر برای درایو دیسک یا خنک‌کننده‌ها کاربرد دارد.

 ۵- و ۱۲- ولت: این نوع ولتاژ جریانی کمتر از یک آمپر دارد.

ولتاژ ۳/۳+ ولت: پردازنده‌ها از این ولتاژ استفاده می‌کنند. این ولتاژ با سیم نارنجی قابل تشخیص است.

عمر مفید پاور

به‌طور معمول، بازه زمانی دقیقی نمی‌توان ارایه کرد، زیرا این موضوع بستگی به مدت زمان روشن بودن سرور در طول روز، میزان بار کاری وارد شده بر پاور، کیفیت ساخت و…. دارد. به‌طور کلی عمر مفید پاور بین ۵ سال است. البته در برخی موارد پاورها تا ۸ سال نیز کار می‌کنند، اما بهتر است قبل از رسیدن به این بازه زمانی به فکر تعویض آن باشید.

انواع پاور سرور hp

پاور سرور اچ پی، همانند سرورهای این شرکت انواع مختلفی دارد است که بر مبنای عملکرد، ولتاژ و سازگاری با سرورهای اچ پی به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود:

پاور سرور اچ پی مدل Common Slot

فناوری استفاده شده در این پاورها اجازه تعویض منبع تغذیه در هنگام کار سرور را می‌دهد. علاوه بر این، فناوری مذکور امکان نصب سریع HOT SWAP بدون نیاز به ابزار خاصی را فراهم می‌کند. این مدل پاورها طیف گسترده‌ای از توان خروجی و ورودی ارائه می‌دهند. پاورهای این گروه از مولفه‌های زیر ساخته شده‌اند:

۱. برچسب شناسایی توان خروجی منبع تغذیه

۲. LED روشنایی

۳. برچسب کنترل ورژن

۴. اتصال‌دهنده

۵. پورت ارتباطی کابل برق

۶. اهرم سریع رها کردن

پاور سرور اچ پی مدل Titanium

این پاورها بیشترین عملکرد و بازدهی ۹۶ درصد دارند و برای سرورهایی که نیازمند توان بالا هستند مناسب هستند. پاور سرور تیتانیوم hpe common slot titanium power supply kits با حداکثر بهره‌وری ۹۶٪ از hp power discovery services و hot plug پشتیبانی ‌می‌کنند. مدل معروف این گروه پاور HP 750W  697581-B21 است.

پاور سرور اچ پی مدل Platinum

این پاورها پس از تیانیوم با ارایه عملکرد تضمین شده ۹۴ درصد گزینه مناسبی برای مراکز داده هستند. پاورهای سروری پلاتینیوم با حداکثر بهره‌وری ۹۴٪ از hp power discovery services پشتیبانی نمی کنند، اما از فناوری Hot Plug پشتیبانی می‌کنند. برخی از مدل‌های این گروه عبارتند از:

  1. hpe 460w 739252-b21
  2. hpe 750w 739254-b21
  3. hpe 1200w supply kit 748287-b21
  4. hpe 1200w 578322-b21

پاور سرور اچ پی مدل Gold

پاورهای سرور گلد با پشتیبانی hpe common slot gold power supply kits با حداکثر بهره‌وری تا ۹۲٪ ‌و پشتیبانی از فناوری hot plug در دسترس کاربران قرار دارند. از مدل‌های این گروه باید به موارد زیر اشاره کرد:

hpe 460w 503296-b21

hpe 750w 512327-b21

پاور سرور سیلور

پاورهای hpe common slot silver power supply kits با حداکثر بهره‌وری تا ۸۹٪ ‌و پشتیبانی از فناوی hot plug از دیگر گزینه‌های در دسترس سرپرستان شبکه است. مدل معروف این گروه hp 1200w 500172-b21 است.

پاور سرور اچ پی مدل Flex Slot

این پاورها ضمن آن‌که از فناوری common slot استفاده می‌کنند، خروجی‌های برق مختلفی ارایه می‌دهند تا کاربران بتوانند بر مبنای سروری که دارند گزینه مناسب را خریداری کنند. منبع تغذیه flexible slot از نظر الکتریکی و فیزیکی طوری طراحی شده تا بتواند در هنگام کار سرور تعویض شود. این منابع تغذیه در رنج وسیعی از توان ورودی و خروجی ساخته شده تا استفاده کننده بتواند از سرورهای hp  بدون مشکل استفاده کند. مدل معروف این گروه پاور سرور hp 500w platinum flex slot است.

پاور ماژولار چیست

پاور‌های ماژولار به دلیل مقیاس‌پذیری خوبی که دارند جایگاه خاصی نزد سرپرستان شبکه دارند. پاورهای ماژولار در مواقع بروز مشکل برای پاور فرایند عیب‌یابی را ساده می‌کنند.

پاور ماژولار چه تفاوتی با نیمه ماژولار و غیر ماژولار دارد؟ پاور‌های غیر ماژولار ولتاژ و آمپر ورودی برق شهری را به ولتاژ و آمپر مورد نیاز سرور تبدیل می‌کنند و به دلیل هزینه کمتری که دارند گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند. در پاور نیمه ماژولار تمامی کابل‌ها به برد منبع تغذیه لحیم نشده و فقط کابل‌های اصلی مورد نیاز مثل کابل ۲۴ پین، کابل ۸ پین پردازنده مرکزی و یک کابل PCIe به برد متصل شده‌اند. در این حالت باید کابل‌های ساتا و دیگر کابل‌های PCIe مورد نیاز اضافی را به شکل جداگانه خریداری کنید.

پاورهای ماژولار برای استفاده در سیستم‌های حرفه‌ای که نیاز به درگاه‌های متعدد جهت تامین انرژی قطعات مختلف دارند مناسب هستند. طراحی این پاورها به‌گونه‌ای است که فضای داخل پاور بیشتر است و در نتیجه چرخش هوا به شکل بهتری انجام می‌شود. همچنین به دلیل کم شدن کابل‌های درون سرور، گرد و غبار کم‌تری جمع شده و به شکل غیر مستقیم دمای داخل سرور نیز کاهش پیدا می‌کند.

بریک اوت پاور سرور

برد بریک اوت پاور سرور (Breakout) یا برد توزیع، به منظور انتقال خروجی ۱۲ ولت پاور سرور برای کارت‌های گرافیک، میکروکنترلر و تجهیزات ماینینگ استفاده می‌شود. یعنی پاور سرور برای اتصال به کارت گرافیک یا میکروکنترلرها به یک برد مبدل نیاز دارد که بریک اوت پاور سرور نامیده می‌شود که به خروجی‌های ۱۲ ولت پاور وصل می‌شود تا برق مورد نیاز تجهیزاتی مثل کارت گرافیک را تامین کند. برد بریک اوت پاور سرور با روشن کردن پاور سرور ۱۲ ولت، خروجی موردنیاز برای تجهیزاتی که نیازمند انرژی نسبتا زیادی هستند را تامین می‌کند.

روی برد بریک اوت پاور نشانه‌گر ای‌ئی‌دی وجود دارد که گزارشی در ارتباط با جریان ولتاژی ارسالی نشان می‌دهد. شما می‌توانید برای خاموش یا روشن کردن پاور از سوئیچ تعبیه شده off/on این برد استفاده کرده و حتا پاور سرور را به شکل تمام وقت روشن نگه‌دارید. علاوه بر این، امکان دیگری در اختیارتان قرار می‌دهد تا همزمان با یک پاور معمولی از آن استفاده کنید.

نکته:

قبل از اتصال برد به پاور اطمینان حاصل کنید، پاور خاموش باشد. بعد از اتصال برد به پاور می‌توانید دوباره جریان برق آن را وصل کنید. برد بریک اوت پاور سرور اجازه می‌دهد تا بتوانید پاورهای ۱۲۰۰ و ۷۵۰ وات را با استفاده از درگاه مولکس همگام‌سازی کنید.

برد بریک اوت پاور در واقع مبدل پاور سرور است و با توجه به این‌که ۱۲ تا خروجی دارند بدون مشکل قادر به توزیع یکسان جریان برق کارت‌های گرافیک هستند.

پاور سرور ماینینگ

در مقایسه با پاورهای عادی، پاور ریگ ماینینگ در گروه پاورهای با طول عمر بالا قرار می‌گیرند که مخصوص سرورها طراحی شده‌اند. علاوه بر این، قیمت متعادل‌تری نسبت به پاورهای معمولی دارند. به‌طور مثال پاورهای  1200 وات عادی چند برابر گران‌تر از پاورهای ماینینگ سرور هستند.

دلیل اصلی این تفاوت محسوس در قیمت، به تولید انبوه پاورهای سرور و فناوری ساخت آن‌ها باز می‌گردد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد مبحث ماینینگ باید به آن دقت کنید، فعالیت تمام وقت سرور‌ها است. به همین دلیل سرورها باید همواره در تامین برق و یکسان نگه داشتن ولتاژ، پایداری خوبی داشته باشند. به همین دلیل است که کاربران حاضر هستند هزینه بیشتری را پرداخت کنند، اما از پاورهای حرفه‌ای با کیفیت استفاده کنند.

پاور سرور ماینینگ

به‌طور مثال پاور ماینینگ ۱۲۰۰ وات سرور اچ پی به همراه تجهیزات جانبی و برد آزمایش شده بهترین گزینه برای تامین برق ۶ تا ۸ کارت گرافیک است. علاوه بر این، طراحی این پاور به‌گونه‌ای است که صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه برق مصرفی دارد.

پاور سرور برای ریگ

با رشد روزافزون بازار پاورهای مخصوص ماینینگ شرکت‌ها به فکر توسعه پاورهای کم مصرفی افتادند که برق کمی مصرف می‌کند، حرارت زیادی تولید نمی‌کند و تا حد امکان کم صدا است. همین مسئله باعث شده تا قطعات کاربردی ریگ‌های ماینینگ مثل پاور توان بالا و منابع تغذیه روند صعودی قیمت را تجربه کنند.

به‌طور کلی، مصرف‌کنندگانی که به دنبال خرید کارت گرافیک ماینینگ هستند با موارد و مشکلاتی مثل تهیه پاور مناسب یا عدم سازگاری آن با رایزرهای pcie برای اتصال کارت گرافیک‌شان به مادربرد روبرو هستند. برای حل این مشکل بهتر است به فکر خرید یک پاور سرور به عنوان پاور سرور ریگ باشید تا ماینینگ بدون مشکل انجام شده و کارت‌های گرافیک به دلیل نوسان برق با مشکل روبرو نشوند.

نکته:

پاورهای ریگ در گروه پاورهای نیمه‌حرفه‌ای قرار می‌گیرند که طول عمر بیشتر و پایداری بهتری دارند. به‌طور مثال، پاور ماینینگ اچ پی مدل‌های ۱۲۰۰W یا ۷۵۰W همراه با متعلقات مخصوص برد و آزمایش شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند تا تامین برق کارت‌های گرافیکی بدون مشکل انجام شود.

برای استفاده از پاور سرور برای ریگ ابتدا باید بریک برد را به پاور وصل کنید و به تعداد  کارت گرافیک که متصل به مادربرد است از کابل‌های انتقال برق استفاده کنید. روش استفاده از پاور سرور hp برای ماینینگ به همین شکل است و پیچیدگی خاصی ندارد. در مجموع باید بگوییم برای اتصال به کارت گرافیک و استفاده از خروجی پاور به یک عدد بریک برد پی‌اس‌یو (PSU) سرور، کابل تبدیل شش پین نر پاور به شش که دو پین ماده کارت گرافیک پی‌سی‌ال‌ای دارد و بریک برد پاور سرور یا همان مبدل پاور سرور نیاز دارید.

هنگامی که قصد خرید پاور سروری دارید باید به نکات مختلفی دقت کنید. مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

عملکرد پاور سرور: به‌طور کلی منابع تغذیه با عملکرد بالا، انرژی کمتری را مصرف می کنند که شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که در طراحی آن‌ها از مقاومت‌ها، خازن‌ها و ترانزیستورهایی استفاده شده که مصرف انرژی کمتر و طول عمر بالاتری دارند . هنگامی که از این منابع تغذیه به‌طور همزمان در چند سرور و در یک رک استفاده کنید هزینه برق مصرفی در سال به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. منابع تغذیه تیتانیوم (Titanium) که از سرورهای نسل دهم به بعد معرفی شده‌اند (مثل hp 750 common slot titanium )، بیشترین عملکرد را نسبت به نمونه‌های مشابه دارند، به‌طوری‌که بازدهی آن‌ها ۹۶% است.
برای آن‌که خرید درستی داشته باشید باید به ارزیابی توازن میان توان خروجی و توان ورودی بپردازید.

نکته:

نکته مهم این است که پاوری متناسب با مصرف انرژی سرور تهیه کنید. به بیان ساده‌تر، اگر به دنبال توان خروجی ۴۰۰ وات هستید، بهتر است به فکر خرید یک منبع تغذیه ۵۰۰ واتی (به جای ۱۲۰۰ وات) باشید که در حداکثر بار کاری ۸۰% توان خروجی ۴۰۰ وات را ارایه می‌کند. در مدل‌هایی مثل Common Slot یا Flexible Slot شرکت اچ پی دستیابی به حداکثر عملکرد هنگامی اتفاق می‌افتد که منبع تغذیه با ۵۰% توان کار کند. بنابراین هنگام انتخاب یک منبع تغذیه باید به عملکرد آن دقت کنید و تخمینی در ارتباط با میزان توان مصرفی سرور انجام دهید که فشار مضاعفی به پاور وارد نشود یا پاوری خریداری نکنید که فراتر از نیازها باشد.

پاور افزونه (Redundant): حالا ببینیم پاور افزونه چیست. پاور افزونه در محیط‌هایی استفاده می‌شود که حساس هستند و سرور در صورت وقوع خرابی برای یکی از منابع تغذیه بازهم باید به کار خود ادامه دهد. عملکرد سرورهای مختلف در صورت وجود منابع تغذیه اضافی متفاوت است. برخی سرورها از منبع تغذیه اولیه تا ۱۰۰% توان استفاده می‌کنند تا اگر منبع تغذیه به‌طور کامل از کار افتاد منبع تعذیه دوم وارد مدار شود و از آن استفاده کنند. تنظیم این‌که سرور چگونه از دو منبع تغذیه استفاده کند، توسط سرپرست شبکه انجام می‌شود.

فرمول محاسبه به شرح زیر است:

۲۴*۱۲۰۰= ۲۸.۸Kwh (28800 کیلووات ساعت)

با ضرب این عدد در قیمت هر کیلو وات ساعت می‌توان میزان هزینه مصرفی برای یک روز را محاسبه کرد.

سرورهای اچ پی بر مبنای نسل‌های مختلف از پاورهایی با ویژگی‌های مختلف استفاده می‌کند تا عملکرد بهبود پیدا کرده و مصرف انرژی کم شود. بنابراین در هنگام خرید پاور باید به نسل سرور دقت کنید. به‌طور مثال، پاور سرور مدل Common Slot برای نسل G9 مثل سری‌های DL500 و ML110 و ML30 ایده‌آل است یا پاور سرور مدل Flex Slot‌ برای نسل G9 پرولیانت سری ML350 و DL300 و آپولو مدل ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰، سینولوژی و BladeSystem مناسب است.

در بازار ایران قاعده کم و بیش یکسانی وجود دارد و پاور سرور hp به ترتیب زیر برای مدل‌های مختلف سرور اچ پی استفاده می‌شوند:

پاورهای سری G5 با توان ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ وات برای سرورهای DL380 G5 یا HP DL580 G5
پاورهای با توان ۴۶۰ و ۷۵۰ و ۱۲۰۰ مدل platinum یا gold برای سرورهای پرولیانت نسل ششم و هفتم سری dl
پاور با توان ۱۵۰۰ وات برای نسل هشتم و سری dl
پاورهای ۵۰۰ و ۸۰۰ و ۱۴۰۰ وات و مدل Platinum برای نسل g9 سری dl
پاورهای مبتنی بر فناوری Low Halogen با توان ۵۰۰، ۸۰۰
پاور ۱۶۰۰ وات و مدل Titanium برای نسل g10″
 منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉