اتصال به سوییچ سیسکو

دسته بندی ها :
اتصال به سوییچ سیسکو

اتصال به سوییچ سیسکو در یک شبکه، اتصال به سوییچ شبکه اولین گام برای برقراری ارتباط تجهیزات با سوییچ، پیکربندی، عیب‌یابی و نظارت بر عملکرد شبکه است. اتصال به سوییچ‌های سیسکو همانند سایر سوییچ‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود: اتصال از طریق پروتکل SSH یا پروتکل Telnet یا پروتکل HTTP یا کابل کنسول. در این مطلب قصد داریم روش‌های رایج اتصال به سوییچ‌های سیسکو را بررسی کنیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

اتصال سوئیچ سیسکو از طریق پروتکل ssh

یکی از بهترین مکانیزم‌های اتصال به سوئیچ های سیسکو به‌کارگیری یک حالت ایمن و اتصال بر مبنای پروتکل رمزنگار SSH است. مزیت روش فوق در مقایسه با تلنت Telnet در این است که اطلاعات به شکل رمزنگاری شده مبادله می‌شوند. در نتیجه اگر هکری موفق شود به هر شکل ممکن (نفوذ به شبکه بر مبنای بردار حمله مرد میانی) به شبکه نفوذ کند، دیگر قادر نخواهد بود اطلاعات را در قالب یک متن ساده مشاهده کند.

.

پروتکل SSH در حالت پیش‌فرض از پورت ۲۲ استفاده می‌کند. پیشنهاد ما این است که برای برقراری اتصال از راه دور به سوئیچ از پروتکل فوق همراه با برنامه Putty استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم نحوه اتصال به سوییچ کاتالیست سیسکو مدل ۳۷۵۰ را بررسی کنیم.

برای آشنایی با تنظیمات سوییچ سیسکو مقاله “کانفیگ اولیه سوئیچ های سیسکو” را مطالعه نمایید.

به‌طور پیش‌فرض، هنگامی که یک دستگاه سیسکو را پیکربندی می‌کنید باید از کابل کنسول استفاده کنید و به شکل مستقیم آن‌را به سیستم متصل کنید. با این‌حال، گاهی اوقات شرایط ایجاب می‌کند از مکانیزم‌های غیر کابلی استفاده کنید. برای اتصال به سوئیچ از طریق پروتکل SSH ابتدا باید ویژگی فوق را روی سوییچ فعال کنید و در ادامه با استفاده از PuTTY یا هر سرویس‌گیرنده دیگر SSH به سوییچ متصل شوید. مراحل انجام این‌کار به شرح زیر است:

  1. تنظیم IP مدیریتی

ابتدا اطمینان حاصل کنید سوییچ را بر مبنای تنظیمات اولیه پیکربندی کرده‌اید. به‌طور مثال‌، می‌توان گیت‌وی پیش‌فرض، آدرس آی پی مدیریتی و غیره را اختصاص دهید. اگر این کار قبلا  انجام شده به مرحله بعدی بروید. در مثال زیر، آدرس آی پی مدیریتی به مقدار ۱۹۲.۱۶۸.۱۰۱.۲ در ۱۰۱ VLAN تخصیص داده شده است. همچنین گیت‌وی پیش فرض به دیوارآتشی که آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱۰۱.۱ دارد اشاره دارد.

 # ip default-gateway 192.168.101.1
# interface vlan 101
(config-if)# ip address 192.168.101.2 255.255.255.0
  1. تنظیم نام میزبان و نام دامنه

در مرحله بعد باید اطمینان حاصل کنید که سوئیچ یک نام میزبان و نام دامنه در اختیار دارد. برای انجام این‌کار دستورات زیر را وارد کنید.

 # config t(config)# hostname myswitch(config)# ip domain-name falinc.com
  1. ساخت کلید RSA

.

سوییچ یا روتر باید کلید RSA داشته باشند. این کلید در فرآیند رمزنگاری اطلاعات توسط SSH استفاده می‌شود. برای ساخت این کلید باید از فرمان رمزنگاری به شرح زیر استفاده کنید:

myswitch(config)# crypto key generate rsa
 The name for the keys will be: myswitch.falinc.com
 Choose the size of the key modulus in the range of 360 to 2048 for your
 General Purpose Keys. Choosing a key modulus greater than 512 may take
 a few minutes.
How many bits in the modulus [512]: 1024
 % Generating 1024 bit RSA keys, keys will be non-exportable...[OK]

اگر از یک ایمیج قدیمی سیستم عامل سیسکو استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ امنیت شبکه سیستم‌عامل دستگاه را ارتقا دهید.

  1. تنظیم پیکربندی Line VTY

درمرحله بعد باید پارامترهای مربوط به vty را مطابق با نیازهای کاری تنظیم کنید. وضعیت ورود را محلی و گذرواژه را به مقدار ۷ تنظیم کنید. توضیح پارامتر vty در راهکار اتصال به سوییچ از طریق تلنت در ادامه همین مقاله شرح داده شده است.

# line vty 0 4
(config-line)# transport input ssh
(config-line)# login local
(config-line)# password 7
(config-line)# exit

اگر هنوز خط کنسول را تنظیم نکرده‌اید، مقدار آن‌را به شرح زیر تنظیم کنید:

# line console 0
(config-line)# logging synchronous
(config-line)# login local
  1. ساخت نام کاربری و گذرواژه

اگر نام کاربری را هنوز ایجاد نکرده‌اید، برای انجام این‌کار دستورات زیر را اجرا کنید:

 myswitch# config t
Enter configuration commands, one per line.  End with CNTL/Z.
myswitch(config)# username hamidreza password mypassword

نکته: اگر هنوز ویژگی پیکربندی گذرواژه را فعال نکرده‌اید، دستور زیر را اجرا کنید:

myswitch# enable secret myenablepassword

اطمینان حاصل کنید که سرویس password-encryption در وضعیت فعال قرار دارد. ویژگی فوق زمانی که فرمان sh run را اجرا می‌کنید گذرواژه را رمزنگاری می‌کند. در این حالت گذرواژه در قالب یک متن غیرقابل تشخیص نشان داده می‌شود.

 myswitch# service password-encryption
  1. دسترسی SSH را بررسی کنید

فرمان sh ip ssh را اجرا کنید. این فرمان تایید می‌کند که SSH روی دستگاه سیسکو فعال است.

myswitch# sh ip ssh
SSH Enabled - version 1.99
Authentication timeout: 120 secs; Authentication retries: 3

بعد از اجرای دستورات پیکربندی بالا، از طریق یک ماشین راه دور به سوییچ لاگین کنید تا اطمینان حاصل کنید که دسترسی به سوئیچ بر مبنای پروتکل SSH فراهم است. در مثال فوق ۱۹۲.۱۶۸.۱۰۱.۲ آدرس IP مدیریتی تعیین شده برای سوییچ است.

remote-machine# ssh 192.168.101.2
login as: ramesh
Using keyboard-interactive authentication.
Password:
myswitch>en
Password:
myswitch#

آموزش اتصال به سوییچ سیسکو از طریق telnet

با این‌حال، به دلیل سهولت استفاده راهکار فوق هنوز هم از جانب سرپرستان شبکه برای اتصال به سوییچ استفاده می‌شود. برای دسترسی به سوییچ از طریق تلنت مراحل زیر را دنبال کنید:

گام ۱:  در اولین گام باید سرویس تلنت روی سوییچ سیسکو فعال شود. فرآیند فوق ساده بوده و با اجرای چند دستور سرویس فوق روی سوئیچ فعال می‌شود. ابتدا آدرس آی پی را برای سوییچ تعریف کنید. در حالت کلی، سوییچ‌ها نیازی به آدرس IP ندارند، اما تعریف آدرس آی پی دسترسی از راه دور به سوییچ را فراهم می‌کند. تلنت از جمله این موارد است. برای تخصیص آدرس IP به ترتیب دستورات زیر را روی شبکه محلی مجازی اول (VLAN1) به شرح زیر اجرا می‌کنیم:

Switch1(config)#interface vlan 1
Switch1(config-if)#ip address 10.0.0.100 255.0.0.0
Switch1(config-if)#no shutdown
Switch1(config-if)#exit
  1. اگر تمایل دارید که نام سوییچ را ویرایش کنید باید از دستور زیر استفاده کنید:
 Switch(config)#hostname Switch1
  1. پس از تخصیص آدرس آی پی و نام سوییچ باید سرویس تل نت را با استفاده از دستورات زیر فعال کنیم:
 Switch1(config)#line vty 0 4
Switch1(config-line)#password 123456
Switch1(config-line)#login
Switch1(config-line)#exit
مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب کرتبط:

قابلیت‌های اضافه شده به Microsoft Dynamics CRM 2016

آموزش نصب پرینتر اچ پی P1102w و ۱۲w به صورت وایرلس

راه‌های جذب مشتری جدید به کمک crm

بیگ دیتا چیست، چگونه به دست می آید و مصرف آن چیست؟

آموزش گام به گام خرید سوئیچ سیسکو

آموزش اتصال به سوییچ سیسکو از طریق Telnet

اگر در شکل بالا دقت کنید، واژه vty را مشاهده می‌کنید که سرنام ترمینال مجازی (Virtual terminal) است. ارقام ۰ و ۴ که همراه با این فرمان ذکر شده‌اند، تعداد کاربران همزمان تلنت را نشان می‌دهد که توصیف می‌کند حداکثر ۵ نفر به شکل همزمان می‌توانند به سوییچ متصل شوند. گذرواژه‌ای که برای اتصال به تلنت استفاده می‌شود برابر با مقدار ۱۲۳۴۵۶ است که البته توصیه نمی‌شود در دنیای واقعی از چنین گذرواژه‌ای استفاده کنید.

پس از آن‌که پیکربندی سوییچ در شبکه محلی مجازی یک به اتمام رسید در مرحله بعد باید آدرس آی پی ۰.۰.۰.۱ را به کامپیوتر اختصاص دهیم.

در کامپیوتر محیط خط فرمان را باز کنید و فرمان telnet 10.0.0.100 را تایپ و کلید اینتر را فشار دهید.

سوییچ برای برقراری اتصال گذرواژه تلنت را درخواست می‌کند. پس از آن‌که گذرواژه موردنظر (۱۲۳۴۵۶) را وارد کردید و پس از احراز هویت، اتصال به سوئیچ از طریق تل نت انجام می‌شود. همان‌گونه که در شکل زیر مشاهده می‌کنید اتصال به سوییچ ۱ با موفقیت انجام شده و اکنون قادر هستید دستورات مورد نظر را از طریق تلنت وارد کنید.

اگر در نظر دارید دستوراتی که وارد کردید در سوییچ ذخیره‌سازی شود دستور زیر را اجرا کنید:

 Switch(config)#wr
آموزش اتصال به سوییچ سیسکو از طریق Telnet

اتصال سوئیچ سیسکو با استفاده از کابل کنسول

اتصال به سوییچ از طریق کابل سنتی، یک روش قدیمی، شناخته شده و پایدار است که اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل به سوییچ متصل شوید. تمامی پورت‌های سیسکو مجهز به یک پورت کنسول هستند و حتی در نرم‌افزارهای شبیه سازی مثل پکت تریسر Packet Tracer نیز امکان اضافه کردن چنین پورتی به روترها و سوییچ ها امکان‌پذیر است تا روند آموزش به شکل مجازی و فیزیکی به یک شکل انجام شود.

.

در روش فوق شما کابل کنسول را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل می‌کنید. البته با توجه به عدم وجود درگاه فوق لازم است از یک تبدیل یو‌اس‌بی برای اتصال کابل به کامپیوتر استفاده کرد. اگر از سوییچ‌های جدیدتر سیسکو استفاده می‌کنید دیگر نیازی به مبدل سریال به یو‌اس‌بی نیست. در این حالت یک مینی پورت USB روی سوئیچ تعبیه شده است. البته دقت کنید گاهی اوقات به دلایل مختلفی همچون وجود گذرواژه‌ها لازم است تا سوییچ را به تنظیمات کارخانه باز گردانیم که در مقاله “چگونه سوییچ سیسکو را ریست کنیم” به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

پس از بازگرداندن تنظیمات به حالت اولیه و برقراری ارتباط سوییچ با کامپیوتر شخصی در مرحله بعد باید از نرم‌افزارهایی شبیه به PUTTY استفاده کنیم. پس از اجرای نرم‌افزار فوق در پنجره تنظیمات باید کنسول و پورت COM که قرار است برای اتصال به سوییچ از آن‌ها استفاده کنیم را مشخص کنیم. همچنین دقت کنید که Baud Rate روی بیشتر محصولات سیسکو به مقدار پیش‌فرض ۹۶۰۰ تنظیم شده که امکان ویرایش این مقدار برای اجرای سریع‌تر دستورات و دریافت پاسخ‌ها فراهم است.

اگر همه چیز در شرایط مطلوب باشد روند راه‌اندازی و اتصال به سوییچ بدون مشکل انجام می‌شود، اما اگر مشکلی در این زمینه به وجود آمد لازم است تا مقدار Baud Rate را تغییر وضعیت دهید. پس از برقراری ارتباط با سوییچ EN به معنای enable را تایپ کرده و در ادامه دستور Conf T را برای ورود به حالت پیکربندی سوییچ تایپ می‌کنیم.

 Switch(config)#line console 0
Swtich(config-ln)#password
Switch(config-ln)#login

برای آن‌که تنها تعداد محدودی از افراد توانایی دسترسی به سوئیچ را داشته باشند پیشنهاد می‌کنیم مکانیزم تعیین گذرواژه را روی سوییچ فعال کنید. برای این منظور باید از دستور زیر استفاده کنیم:

 Switch(config)#enable password

اتصال سوئیچ سیسکو از طریق پروتکل http

اتصال به روتر از طریق پروتکل HTTP اجازه می‌دهد از طریق رابط کاربری به روتر خود متصل شوید. سیسکو شامل یک سرور HTTP در سرور IOS است. شما می‌توانید ویژگی فوق را روی یک روتر سیسکو فعالی کنید و سپس با استفاده از یک مرورگر استاندارد وب و به جای تلنت از طریق راهکار فوق به روتر دسترسی پیدا کنید. برای انجام این‌کار دستورات زیر را اجرا کنید:

.

 Router1#configure terminal
Enter configuration commands, one per line.  End with CNTL/Z.
Router1(config)#access-list 75 permit 172.25.1.1
Router1(config)#access-list 75 deny any
Router1(config)#ip http server
Router1(config)#ip http access-class 75
Router1(config)#end
Router1#

پس از اعمال پیکربندی فوق روی یک روتر، شما می‌توانید به روتر از طریق یک مرورگر استاندارد متصل شوید. به‌طور مثال، با استفاده از مرورگر وب متن‌محور Lynx دسترسی به صفحه خانگی روتر شبیه به حالت زیر است:

 Router1 Home Page         
                       Cisco Systems
Accessing Cisco 2621 "Router1"    
    Telnet - to the router.    
    Show interfaces - display the status of the interfaces.   
   Show diagnostic log - display the diagnostic log.    
   Monitor the router - HTML access to the command line interface at            
          level ۰,۱,۲,۳,۴,۵,۶,۷,۸,۹,۱۰,۱۱,۱۲,۱۳,۱۴,۱۵     
   Connectivity test - ping the nameserver.     
   Show tech-support - display information commonly needed by tech support.    
   QoS Device Manager - Configure and monitor QoS through the web interface.    ______________________________________________________________
   Help resources   
  1. CCO at www.cisco.com - Cisco Connection Online, including the Technical Assistance Center (TAC). 
  2. tac@cisco.com - e-mail the TAC.
  3. 1-800-553-2447 or +1-408-526-7209 ..

 

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉