بیگ دیتا چیست، چگونه به دست می آید و مصرف آن چیست؟

دسته بندی ها :
بیگ دیتا چیست، چگونه به دست می آید و مصرف آن چیست؟

بیگ دیتا چیست : در این مجال قصد داریم به معرفی بیگ دیتا و تحلیل کلان داده، کاربردها و مزایای آن بپردازیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

دیتا چیست؟

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

دیتا کلمه دیگری برای information – اطلاعات است اما در دنیای کسب‌وکار و پردازش، منظور از دیتا همان بیگ دیتاست.

اطلاعاتی که فقط انسان می‌تواند تفسیر و مطالعه کند دیتای human readable است که در دسته دیتای ساختار نیافته – unstructured data قرار می‌گیرد و فقط انسان قادر است آن را تفسیر کند مثل عکس.

در مقابل، دیتای ساختار یافته – structured data قرار دارد که برنامه‌های کامپیوتری می‌توانند آنها را پردازش کنند. این برنامه‌ها مجموعه دستورالعمل‌هایی برای دستکاری دیتا هستند. برای اینکه این برنامه دستورالعمل را روی دیتا انجام دهد باید دیتا ساختار خاصی داشته باشد.

پس دیتا یعنی اطلاعاتی که برای ماشین قابل خواندن – machine readable است و منظور از قابل خواندن بودن این است که قابل مطالعه و تفسیر و تجزیه و تحلیل باشد.

بیگ دیتا چیست؟

بیگ دیتا به زبان ساده یعنی دیتای حجیم و پیچیده که با سرعت زیاد تولید می‌شود و تحلیل آن با روش‌های سنتی سخت و یا غیرممکن است.

پس big data چیست؟ بیگ دیتا یعنی به دست آوردن اطلاعات کاربردی و قابل فهم و قابل پیاده سازی از اطلاعات خامی که به طور مجزا ساختار و معنی و مفهوم خاصی ندارند و قابل استفاده نیستند، بیگ دیتا نام دارد. بیگ دیتا یعنی تحلیل کلان داده. حال ببینیم کلان داده یا داده های حجیم چیست.

  • حجم زیاد
  • سرعت تولید بالا
  • تنوع زیاد

با وجود این ویژگی‌ها باید از راهکار و شیوه‌هایی برای تحلیل استفاده کرد که هزینه مناسبی داشته باشد و از نتایج پردازش آن بتوان برای بهبود در زمینه‌های مختلف سازمانی مثل بینش و اتوماسیون و تصمیم گیری و مدیریت استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه
چگونگی عملکرد بیگ دیتا در پردازش و تحلیل دیتا

در مدل ۳v بیگ دیتا، دیتاها دارای سه ویژگی حجم زیاد (volume)، سرعت تولید بالا (velocity)، تنوع زیاد (variety) هستند. چنین حجم از دیتا را نمی‌توان با ابزارهای معمولی و ستنی پردازش و تحلیل کرد و باید در زمانی بهینه بتوان از این اطلاعاتِ بدون ساختار و ناقص، نتایجی به دست آورد و بتوان از این اطلاعات استفاده مفید برد.

در مدل ۵v کلان داده، علاوه بر سه ویژگی قبلی، دو ویژگی ارزش (Value) و صحت (Veracity) هم مورد توجه است و نشانگر آن است که ارزش دیتا و درستی دیتا ما را به تحلیل درست‌تر هدایت می‌کند وگرنه بدون ارزشمندی و درستی، به بیراهه خواهیم رفت.

data analytics چیست؟

data analytics علمی برای آنالیز دیتای خام است تا بتوان از اطلاعات نتیجه‌گیری کرد. انواع تکنیک‌ها و پروسه‌ها برای تحلیل دیتا وجود دارد تا الگوریتم‌هایی برای کار روی دیتای خام و ایجاد نتایج برای انسان به دست آید.

تحلیل و آنالیز داده یعنی آنالیز دیتای خام برای به دست آوردن بینش و ترندها. تکنیک‌ها و ابزارهایی که برای data analytics استفاده می‌شود به سازمان‌ها در تصمیم‌گیری و موفقیتشان کمک می‌کند.

تحلیل کلان داده ها در سیستم ها و ابزارهای سنتی مثل دیتابیس، نه تنها هزینه زیادی برای ذخیره لازم دارد بلکه زمان زیادی هم برای تحلیل لازم است که در عمل راهکاری ناکارآمد است. اما اگر دیتای خام جمع‌آوری شده، ورودی‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی باشند، با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده می‌توان الگوهای تکرارشونده‌ای را از بین این دیتاها پیدا کرد و فقط لازم است این خروجی را تحلیل کنیم.

پیشنهاد مطالعه

مزایای بیگ دیتا و تحلیل کلان داده

از مزایای بیگ دیتا و تحلیل کلان داده این است که:

  1. جواب‌های کامل‌تری دارید چون اطلاعات بیشتری دارید. و هر چه جواب‌های کامل‌‌تری داشته باشید راحت‌تر می‌توانید مشکلات را حل کنید.

تاریخچه کلان داده

مفهوم بیگ دیتا مفهوم جدیدی است اما اولین مجموعه دیتاهای بزرگ در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی مطرح بودند. درست زمانی که دیتا تازه داشت کارش را در دنیا شروع می‌کرد و اولین دیتاسنترها و دیتابیس‌ها در حال شکل‌گیری بود.

مفهوم بیگ دیتا در اوایل قرن ۲۱ و معرفی مدل ۳V مطرح شد. حدود سال ۲۰۰۵ بود حجم زیادی دیتا توسط مردم در فیس بوک و یوتیوب و دیگر سرویس‌ها در حال تولید بود. Hadoop (برنامه متن بازی که با هدف ذخیره و تحلیل بیگ دیتا به وجود آمد) هم در همین سال توسعه یافت و NoSQL در همین زمان محبوبیت پیدا کرد.

حالا دیگر فقط انسان‌ها نبودند که روی تحلیل دیتاهایی که هر روز بیشتر و بیشتر تولید می‌شدند کار می‌کردند. هم اکنون استفاده ترکیبی از این دو ابزار تحلیل بیگ دیتا بهترین راهکار است .

ظهور اینترنت اشیا که باعث اتصال اشیای بیشتر به هم از طریق اینترنت شد حجم دیتای تولیدی را بیشتر افزایش داد. و در این حین، پردازش رایانش ابری – Cloud Computing وارد میدان شد و قابلیت‌های بیگ دیتا را توسعه داد.

Predictive Analytics چیست؟

بررسی صنعت Predictive Analytics

Predictive Analytics در مبحث کلان داده‌ها، صنعت بزرگی است و شرکت‌ها از اطلاعات حاصل از آن استفاده می‌کنند که خود چند مرحله دارد:

  1. جمع‌آوری دادها: جمع‌آوری و آماده‌سازی داده‌ها از منابع گوناگون برای تحلیل
  2. تحلیل داده‌ها: فرایند بررسی، شفاف‌سازی و مدل‌سازی داده‌ها
  3. آمار: استفاده از تکنیک‌ها و مدل‌های آماری برای تایید فرضیه‌ها با هدف کشف اطلاعات مفید و نتیجه‌گیری
  4. مدل‌های قابل پیش‌بینی: آماده‌سازی مدل‌های قابل پیش‌بینی برای پیش‌بینی رفتارهای آینده مشتری
این ابزارها به سازمان‌ها کمک می‌کند که الگوهایی که در داده‌ها هستند را پیدا کنند و بفهمند در پیش‌بینی اتفاقات آینده، چه مسایلی وجود دارد.

از طرفی، Predictive Analytics شامل فنون اجرایی تحلیل آماری، پرسش‌های تحلیلی و الگوریتم‌های خودکار است و قابلیت‌های آنالیز و تحلیل پیشرفته را که شامل موارد زیر است، در کنار هم جمع می‌کند:

  1. ad-hoc statistical analysis
  2. predictive modeling
  3. data mining
  4. text analytics
  5. optimization
  6. real-time scoring
  7. Machine Learning Predictive Analytics

کاربردهای بیگ دیتا

جمله کاربردهای بیگ دیتا در موارد زیر:

  • سلامت و پزشکی
  • رسانه و تلویزیون
  • صنعت بیمه
  • برنامه های مسیریابی مانند Waze و Google Maps
  • رفتارشناسی در شبکه های اجتماعی
  • بانکداری
  • پیش بینی وضعیت هوا
  • بورس و اقتصاد
  • بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ
  • سیستم های توصیه کنند – Recommendation Engins
  • مدیریت ارتباط با مشتری – CRM
  • آموزش
  • شناسایی مجرمان و تبهکاران و تامین امنیت
  • کشاورزی
  • راهنمایی و رانندگی
  • شبکه و ارتباطات
تحلیل داده در کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط

کاربرد بیگ دیتا در بازاریابی

کاربرد بیگ دیتا در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به این صورت است که با شناخت مشتریان و بررسی نظر شخصی آنها پرسونای خود را تعریف می‌کنیم و بدین ترتیب متناسب با پرسونای برند خود کمپین‌های تبلیغاتی را طراحی و اجرا می‌کنیم در نهایت صرفه‌جویی در هزینه ودرآمد بیشتر نصیب ما خواهد شد.

در طراحی پرسونا استفاده از بیگ دیتا می‌تواند مواردی مانند نقاط قوت و نقاط ضعف، نیاز به ارتقای خدمات و محصولات، معرفی فرصت تجاری جدید را به شما نشان دهد. حال اگر با توجه به دیتایی که از رفتار مشتری دارید مثلا روی چه مطلبی کلیک کرده یا برایش جذاب است یا کدامیک به کارش نمی‌آید، کجا زندگی می‌کند، چه سابقه خریدی دارد و هزاران نکته دیگر می‌توانید دقیقا آنچه مورد نیاز اوست را برایش تبلیغ کنید و فرد دقیقا همان زمانی که به محصول و خدمات شما نیاز دارد این تبلیغ را دریافت می‌کند و احتمال تبدیل شدن او به مشتری و سپس مشتری وفادار بالا خواهد رفت.

در کمپین‌های تبلیغاتی توجه به سه نکته مهم است: چه کسی، چه زمانی و چه چیزی. در این صورت دایره هدف شما گسترش می‌یابد و درصد موفقیت در تبلیغات بسیار بالا می‌رود. اینترنت اشیا یا IOT چیست؟

بیگ دیتا در بانکداری

از جمله مزایای کاربرد بیگ دیتا در بانداری به شرح زیر است:

  1. مدیریت ریسک برای کاهش میزان کلاهبرداری و خطا در زمینه تروریسم و فعالیت‌ها جامعه ستیزی
  2. مبارزه با پول شویی
  3. دارای الگوریتم تشخیص کلاهبرداری است و به مشتریانی که اعتبار کمی دارند تسهیلات تعلق نمی‌گیرد.
  4. ابزارهای هوش تجاری قابلیت تشخیص ریسک های بالقوه را دارد.
  5. امکان آنالیز ترندهای بازار
  6. امکان حل مشکلات به صورت بلادرنگ در شعبات بانک ها
  7. مانیتورینگ دقیق شعبه با نظارت بر کارایی کارمندان و نیازهای مشتریان و …
  8. افزایش کارایی کلی سیستم
  9. ارایه راهکارهای شخصی سازی شده برای مشتریان

بیگ دیتا در بورس

کاربرد بیگ دیتا در بورس از این جهت حایز اهمیت است که با بررسی و تحلیل رفتار بازار می‌تواند آینده بازار را پیش بینی کند و سود زیادی برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد. همچنین امکان تشخیص تقلب و شفافیت در معاملات بورس را به همراه دارد و بدین ترتیب رضایت مشتریان و مدیریت ریسک حاصل می‌شود. ابزارهای زیادی در زمینه تحلیل بازار بورس در دسترس شما قرار دارد که با آموختن طریقه کار با آن می‌توانید معاملات مطمئن‌تری انجام دهید.

کاربرد بیگ دیتا در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

زیرا اگر داده‌ها زیاد هم باشد اما کسب‌و کار، بزرگ نیست! پس آیا این تکنولوژی مناسب چنین کسب‌و کارهایی نیست؟

اما این نتیجه چه نقشی در SMBها می‌تواند بازی کند؟ آنچه مسلم است این است که داده‌ها برای اینکه بینش تجاری ما مشخص کنند، نیازی نیست بزرگ باشند! راه‌های متفاوتی برای SMBها وجود دارد تا داده‌ها را جمع‌آوری، ذخیره و استفاده کنند.

مثلا بینش تجاری ما می‌تواند شامل عملیات درون سازمانی، رفتار مشتریان، اثرگذاری کمپین‌ها و فرصت‌های تجاری بازار باشد. شناسایی مشتریان، علایق مشتریان و کمبودهای بازار هم می‌تواند مورد توجه باشد. اما داشتن داده به معنای این که بتوانیم از آنها استفاده کنیم نیست. پس نوع داده‌هایی که ذخیره می‌کنیم، نیز مهم است.

مزایای تحلیل داده‌ها برای SMBها بسیار مهم است چرا که باعث تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر می‌شود و امکان بررسی اثرات این تصمیم‌ها وجود دارد پس داده‌ها برای اینکه بر کسب‌وکار شما تاثیرگذار باشند، نیازی ندارند بیگ و بزرگ باشند.

یکی از ابزارهای ساده و بدون‌ کدنویسی در زمینه کسبو کارهای کوچک ابزار رپیدماینر – RapidMiner و IBM SPSS Modeler و Knime و Orange و SAS است.این ابزارهای با آنالیز مشتری و پیش بینی کالا و خدمات مورد نیاز او و پیشنهاد قیمت مناسب شما را در کسب درآمد بیشتر یاری می‌کنند.

برخی از مطالب مرتبط:

جوین کردن ویندوز سرور ۲۰۱۹ به دامین اکتیو دایرکتوری

DHCP چیست و چگونه کار می کند؟؛ پادکست

پرینت اسپولر چیست و چگونه می‌توان آن را متوقف کرد؟

آموزش جوین کردن کلاینت به دامین

آپدیت فریمور مودم به چه معناست و چگونه انجام می شود؟

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉