۶ دلیل برای جایگزینی سرور قدیمی با سرور نو؛ پادکست

دسته بندی ها :
۶ دلیل برای جایگزینی سرور قدیمی با سرور نو؛ پادکست

 

تهیه و خرید سرورهای جدید هزینه‌های سنگینی را به شرکت‌ها و سازمان‌ها متحمل می‌کند. از دیدگاه تئوری چه زمانی باید به فکر تعویض و تغییرات گسترده در زمینه سرورها باشیم؟ با سرورهای قدیمی چه باید کرد؟ چه برنامه‌ای برای سرورهای قدیمی‌ و از رده خارج داریم؟ چه زمانی سروری به انتهای عمر عملیاتی خود می‌رسد؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها با ما همراه باشید …

اکثر متخصصین زمانی به فکر تعویض سرورهای خود می‌افتند که سرورها کرش می‌کنند، از لحاظ سخت افزاری خراب شده‌اند و چاره‌ای جز تعویض با سرورهای نو نیست. حتما درباره چنین پیشامدهایی آگاهی دارید که اگر امکان بازیابی داده‌ها و اطلاعات وجود نداشته باشد، چه هزینه سنگینی را متحمل خواهید شد و یا فرض کنید سرورها از دسترس خارج شده‌اند این امر چقدر روی سودآوری شما تاثیر می‌گذارد.

البته ممکن است به جای تعویض سرور، سناریوی ارتقای سرور را انتخاب کنید. مثلا به سرور خود، رم و هارد بیشتری اضافه کنید. اگر کمتر از دو سال از عمر سرور شما می‌گذرد، ارتقا می‌تواند راهکار خوب و معقولی باشد.

اما به خاطر داشته باشید برای کارهای مهم، حساس و حیاتی، حتما از سرورهایی با عمر کمتر از دو سال استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

عمر مفید سرور چقدر است؟

عمر مفید یک سرور معمولا سه سال است. اما این امکان وجود دارد که سرورهای خود را تا سال‌ها متمادی استفاده کنید ولی این نکته را در نظر داشته باشید که سرورها به دلیل ماهیتی که دارند وظایف حساس و خطیری را عهده دار هستند و تجارت سازمان‌ها بر اساس سرویس‌دهی آنها شکل می‌گیرد پس نگهداری بیش از سه سال از آنها عملا ریسک بزرگی برای شما به همراه دارد.

هر خرابی ممکن است هزینه های زیادی را تحمیل کرده و زمان دان تایم سرویس‌ها را غیرقابل پیش‌بینی کند. از خود بپرسید: بالا رفتن زمان دان تایم چه هزینه‌ای برایتان به همراه دارد؟ اگر سرویس‌های خود را از دست دهید چقدر خسارت مالی به سازمان وارد می‌شود؟ حال اگر سرورها را با سرورهای جدید تعویض کنید چقدر هزینه خواهید کرد؟ آیا مقرون به صرفه است؟ مدیریت ریسک پیشنهاد می‌کند بهترین بستر را مهیا کنید تا کمتر استرس بکشید!

پادکست با موضوع بررسی دلایل تعویض سرورها و خرید سرور جدید

۱- اخبار تکنولوژی

زیان بزرگ مالی کمپانی اوبر بعد از شیوع کرونا، تولید اسپری پوشش ضد کرونا توسط موسسه واترلو کانادا، تحریم ویچت و تیک تاک توسط ایالت متحده آمریکا و انتشار نسخه جدید واتساپ و تلگرام، تنها بخشی از خبرهای تکنولوژی ما هستند.

۲- پرونده ویژه:

در  این پادکست به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • چرا باید سرورهای قدیمی را کنار بگذاریم؟
  • چرا باید سرورهای نو بخریم؟
  • با سرورهای قدیمی چه کنیم؟

۳- مناسبت‌های ماه:

این شماره از پادکست، به سراغ یکی از مناسبت های شهریور ماه، بزرگداشت دانشمند بزرگ کشورمان ابوریحان بیرونی رفتیم و درباره زندگینامه و آثارش صحبت کردیم. در ادامه بشنوید.

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست ۳۵ مگابایت حجم و ۳۵  دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

محدوده زمانی موضوع بحث پادکست
دقیقه ۰۲:۴۷ تا ۰۸:۳۳ خبرهای ۳۰ روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه ۱۰:۰۱ تا ۲۱:۳۹ ۶ دلیل برای جایگزینی سرور قدیمی با سرور جدید
دقیقه ۲۲:۴۸ تا ۳۱:۳۱ تقویم روز: بزرگداشت ابوریحان بیرونی

معایب و ریسک استفاده از سرورهای قدیمی و دست دوم

به خاطر داشته باشید که نگه داشتن سرورهای قدیمی مساوی است با هزینه بیشتر. معایب و چالش های کار با سرورهای قدیمی عبارتند از:

  1. هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار گرانی دارند که سالانه افزایش می‌یابد.
  2. قطعات سخت افزاری سرور شما در بازار موجود نخواهد بود و اگر تهیه شود بسیار گران قیمت بوده و به صورت دست دوم در دسترس است.
  3. سیستم عامل‌های جدید، سرورهای قدیمی و مستهلک را پشتیبانی نخواهند کرد.
  4. سرعت پایین
  5. مصرف بالای برق
  6. پشتیبانی از قابلیت های جدید امکان پذیر نیست.

معایب و ریسک استفاده از سرورهای قدیمی و دست دوم

پیشنهاد مطالعه

چالش به تعویق انداختن خرید سرورهای نو

به تعویق انداختن پروسه تعویض سرورهای قدیمی همیشه امکان پذیر است اما این تاخیر، پیامدهای گزافی را برای شما به همراه دارد زیرا از طرفی ریسک زیادی می‌کنید (که در ادامه به آنها می‌پردازیم) و هزینه‌های تعویض را برای شما گران‌تر می‌کند. معایب به تعویق انداختن تعویض سرورهای قدیمی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  1. قابلیت های جدید را از دست خواهید داد

استفاده از سرورهای قدیمی باعث می‌شود امکانات زیادی را از دست بدهید که در سیاست‌های تجاری سازمان تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. مثلا استفاده از سرورهای قدیمی باعث می‌شود امکان نصب آخرین نسخه از برنامه‌ها میسر نشود. هر ساله با معرفی نسل‌های جدید سرورها امکانات بسیار زیادی از لحاظ سخت افزاری اضافه می‌شود که سرورهای قدیمی از داشتن آنها بی بهره هستند. برای آشنایی با امکانات سرورهای به روز کافی است به مطالب قبلی و یا تک‌تاک‌های ما در بخش سرور و شبکه نگاهی بیندازید.

  1. بالا رفتن هزینه‌های تعمیر و نگهداری

اگر سه سال یا بیشتر از عمر سرورها گذشته باشد به طور جدی باید به فکر تعویض آنها باشیم. زیرا بعد از گذشت سه سال تهدیدات بالقوه در زمینه قطعی سرویس‌ها شما را تهدید می‌کند. وقتی سرورها چهارمین سال تولدشان را جشن می‌گیرند هزینه‌های پشتیبانی آنها تقریبا ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. در سال پنجم این مقدار تا ۲۰۰ درصد بالا می‌رود. اگر در سال هفتم سرورهای خود را تعویض نکنید چیزی در حدود ۴۰۰ درصد باید هزینه های پشتیبانی برای آنها در نظر بگیرید. این نکته را به خاطر داشته باشید که نوع نگهداری از سرویس‌ها تاثیر به سزایی در افزایش و یا کاهش اعداد دارد. اما در اصل قضیه تغییری حاصل نمی‌شود. برای آشنایی با خدمات جنرال سرویس توسعه شبکه آداک“خدمات جنرال سرویس در فالنیک” را بخوانید.

  1. تمام شدن گارانتی سرور

گارانتی سرور یکی از مهم‌ترین مقوله‌های خرید سرور است. معمولا سرورها ضمانت سه ساله دارند و حتی بعضی از فروشندگان تا پنج سال نیز آنها را ضمانت می‌کنند. حالا در نظر بگیرید این مدت زمان به پایان رسیده و سرور شما خراب می‌شود! این خرابی بسیار ترسناک و پرهزینه است. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که فروشندگان بیشتر از پنج سال سرور را ضمانت نمی‌کنند و این موضوع خود گویای عمر مفید یک سرور است.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب مرتبط:

سرور مناسب برای adobe connect؛ پادکست

آنتی ویروس چیست و چگونه امنیت کامپیوتر، سرور یا گوشی شما را حفظ می کند؟

راه‌های شناسایی قطعات اورجینال سرور اچ پی؛ ویدیو

آموزش کامل نصب و کار با نرم افزار anydesk ؛ پادکست

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10؛ پادکست

یکی دیگر از گارانتی ها و خدماتی که توسعه شبکه آداکبه مشتریانش ارایه می‌دهد، خدمات گارانتی آرامش توسعه شبکه آداکاست. این خدمت توسعه شبکه آداکدر نوع خودش در ایران بی نظیر است.

  1. عدم پشتیبانی سخت افزاری

آیا هنوز قطعات سخت افزاری سرور موجود است؟ اگر سرور هنوز تولید می‌شود یعنی جای نگرانی نیست و می‌توانیم قطعات جایگزین آن را پیدا کنیم. اما اگر چنین نباشد باید نگران باشید. زیرا در صورت بروز مشکلات سخت افزاری نمی‌توانید به سرعت قطعات را جایگزین کنید. اگر حتی قطعات سخت افزاری پیدا شوند با قیمتی گران عرضه شده و معمولا دست دوم هستند و همین امر باعث عدم اطمینان کامل به آنها می‌شود در ضمن توجه داشته باشید که شما با سرور سر و کار دارید و امکان قطع و وصل سرویس‌ها به صورت مداوم وجود ندارد.

مشکلات جزئی و ناچیز در سخت افزار سرورها آغازگر طوفانی شدید است. مثلا خرابی یک چراغ در نشانگرهای سرور یا از کار افتادن یکی از کارت‌های شبکه می‌تواند شروع اتفاقات ناخوشایند باشد. پس علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد!

پیشنهاد مطالعه
  1. کاهش کارایی و سرعت

سازمان‌ها رشد می‌کنند و هنگاهی که در حال رشد هستند تقاضاها افزایش پیدا می‌کند. طبق استانداردهای تعیین شده زمانی  که استفاده از سرورها به ۷۰ درصد برسد افت عملکرد سرور را شاهد خواهیم بود. اگر سازمان شما در حال رشد است و سرویس‌های جدیدی راه اندازی می‌کنید بهتر است اولین اقدام خرید سرورها باشد.

  1. عدم پشتیبانی از سیستم عامل های جدید

سرور از برنامه و سیستم عاملی پشتیبانی می‌کند که برای آن در نظر گرفته شده است. وقتی این پشتیبانی تمام شود و دیگر نتوانید سیستم عامل‌های جدید را بر روی آن نصب کنید یعنی زمان ارتقا فرا رسیده و باید از سرورهای قدیمی خداحافظی کنید.

پیشنهاد مطالعه

با سرورهای قدیمی چکار کنیم؟

راه‌کارهای متعددی برای از چرخه خارج کردن سرورهای قدیمی وجود دارد. با یک سناریوی برنامه‌ریزی شده می‌توانید سرورهای قدیمی را به دفاتری که حساسیت زیادی ندارند منتقل کنید با این‌کار هم بار کاری موجود بر روی سرور را کاهش می‌دهید و هم چرخه حیات سرور را حفظ می‌نمایید از طرفی در کاهش هزینه‌های سازمان هم موثر خواهید بود.

شرکت‌های کوچک و تازه تاسیس برای کنترل هزینه‌های خود معمولا از سرورهای دست دوم و قدیمی و از رده خارج استفاده می‌کنند همین امر سبب می‌شود تا سرورهای قدیمی خود را با قیمتی پایین به آنها بفروشید. همچنین امکان فروش قطعات سرور به صورت مجزا در بازار وجود دارد که این مورد اصلا توصیه نمی‌شود.

جمع‌بندی دلایل جایگزینی سرور قدیمی با سرور جدید

سرورها زیربنای اصلی سیستم‌ها و کسب‌وکار شما را تشکیل می‌دهند. پس عاقلانه‌ترین کار این است که برای تعویض و جایگزینی سرورها، برنامه مشخصی داشته باشید. بدین ترتیب نه تنها هزینه کمتری صرف خواهید کرد بلکه کارایی و سرعت سیستم ها و سرویس ها را بالا می‌برید و همین کار باعث میشود سودآوری بیشتری برایتان به همراه داشته باشد.

حرکت در مسیر پیشرفت‌های فناوری، سرعت و کارایی را افزایش می‌دهد و از طرفی بر روی مصرف برق هم تاثیرگذار است؛ امروزه مصرف منابع از جمله چالش‌هایی است که بشر با آن روبرو است.

تمام موارد گفته شده، دلایلی منطقی برای تعویض سرورها و خرید سرور جدید است. شاید در نگاه اول هزینه‌های گزافی را برای سازمان به همراه داشته باشد اما در دراز مدت امنیت سرویس‌دهی و روند کسب و کار را تضمین می‌کند.

همین حالا اقدام کنید و از طریق مشاوره با همکاران ما در بخش فروش توسعه شبکه آداکبهترین و مناسب‌ترین سرورها را بر اساس نیازهای خود انتخاب نمایید.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

منبع

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉