کارت گرافیک چیست؟

دسته بندی ها :
کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک چیست : در این محتوا به بررسی کارت گرافیک، انواع و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب مرتبط:

سرور مناسب برای adobe connect؛ پادکست

هسته یا Core در CPU چیست؟؛ ویدئو

دلایل عدم شناسایی کارتریج در پرینتر چیست؟

مشتری مداری چیست و اهمیت مشتری مداری در کسب و کار

DHCP چیست و چگونه کار می کند؟؛ پادکست

کارت گرافیک چیست؟

قطعه سخت افزاری است که تصاویری که شما روی مانیتور می‌بینید تولید می‌کند.  گرافیک مسئول تولید (رندر کردن) تصویر برای مانیتور است و این کار را با تبدیل دیتا به سیگنالی که مانیتور بتواند بفهمد انجام می‌دهد. منظور از تصویر قابل نمایش روی مانیتور این است که برای انسان تصاویر قابل فهم باشند.

هر چه کارت گرافیک بهتری داشته باشید تصاویر باکیفیت‌تری خواهید داشت. این مساله برای گیمرها و کسانی که ویدئو ادیت می‌کنند بسیار مهم است.

انواع کارت گرافیک

کارت گرافیک در کجا قرار دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم کارت گرافیکمان چه نوعی است؟ دو نوع کارت گرافیک داریم:

  1. Integrated – یکپارچه

کارت گرافیک یکپارچه، کارت گرافیک تعبیه شده در مادربورد است و آن را در لپ تاپ ها و کامپیوترهای استاندارد می‌بینیم. این کارت گرافیک ها به صورت add-in نیستند، قیمت کمی دارند اما به راحتی آپگرید نمی‌شوند.

کاربرد کارت گرافیک های یکپارچه در سیستم هایی است که برای انجام کارهای معمولی مانند وبگردی، ایجاد اسناد، تماشای ویدئو و کارهایی از این دست استفاده می‌شوند.

کارت گرافیک یکپارچه یا آنبورد، کارت گرافیک تعبیه شده در مادربورد است.

مزایای کارت گرافیک یکپارچه عبارت است از:

  1. اندازه کوچکتر
  2. مصرف کم برق
  3. تولید گرمای کمتر
  4. عدم نیاز به کولینگ اضافه
  5. نیاز به صرف هزینه جداگانه ندارد.

معایب کارت گرافیک یکپارچه عبارت است از:

  1. کاربری محدود
  2. قابل آپگرید و قابل جدا کردن نیست.
  3. مناسب بازی نیست.

تولیدکنندگان کارت گرافیک یکپارچه AMD و Intel هستند. AMD در کنار رهبر بازار یعنی اینتل، کارت گرافیک های یکپارچه ارایه می‌دهد.

  1. مستقل و اختصاصی

این نوع کارت گرافیک ها با عناوینی چون dedicated، Individual و Discret شناخته می‌شوند. کارت گرافیک های اختصاصی به صورت add- in هستند یعنی به عنوان یک قطعه جداگانه روی مادربورد نصب می‌شوند. این کارت گرافیک ها برای کسانی که می‌خواهند با آپگرید کردن کارت گرافیک، سیستمشان را بهتر کنند مناسب هستند.

کارت گرافیک اختصاصی – Dedicated

گیمرها و کسانی که از نرم افزارهای گرافیکی به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنند، از این نوع کارت گرافیک دارند تا سرعت پردازش تصویر بالا رود. کار با نرم افزارهای گرافیکی و اجرای بازی بدون کارت گرافیک مناسب، باعث می‌شود بازی لگ بیندازد یا در طول بازی دچار Jitter می‌شوید. مطالعه مطلب “jitter چیست؛ تفاوت jitter و delay در شبکه” در این زمینه اطلاعات مفیدی در اختیارتان می‌گذارد.

دو تولیدکننده اصلی این نوع کارت گرافیک، nvidia و AMD هستند.

۱- اخبار تکنولوژی

سرمایه‌گزاری HPE بر روی محاسبات لبه، کلاه قرمز بر سر پاورهای IBM، حمله امنیتی جدید به شرکت‌های بزرگ با نام DependencyConfusion و به‌روزرسانی‌های امنیتی جدید Exchange Server بخشی از خبرهای تکنولوژی این پادکست است.

۲- پرونده ویژه:

  • کارت گرافیک چیست و چه کار می کند؟
  • انواع کارت گرافیک
  • کارت گرافیک رفرنس چیست؟
  • شکل، اندازه و انواع پورت کارت گرافیک

کارت گرافیک رفرنس چیست؟

کارت گرافیک رفرنس توسط Nvidia و AMD طراحی می‌شوند که قبلا گفتیم دو شرکتی هستند که GPU طراحی و تولید می‌کنند. این دو شرکت طراحی مرجع یا طراحی اولیه کارت گرافیک را ارایه می‌دهند مثل مدل Radeon RX 5700.

سپس شرکت های واسطی چون Asus و MSI و Gigabyt آن را طراحی مجدد کرده و با افزودن کولینک کاستومایز شده برای آن، استفاده از قطعات باکیفیت‌تر به منظور پایداری بیشتر و OverClocking طراحی غیررفرنس را ارایه می‌دهند.

در طراحی غیر رفرنس از کولر اختصاصی استفاده می‌شود و تعداد هسته و مقدار حافظه متفاوت از طراحی رفرنس کارت گرافیک است.

GPU چیست؟

مخفف Graphics Processing Unit است. GPU مغز کارت گرافیک است و تصاویر بصری که بتوانید روی مانیتور ببینید ایجاد می‌کند. قدرت GPU به مدل آن بستگی دارد.

به عنوان مترجم کار می‌کند یعنی دیتایی که از cpu می‌آید را می‌گیرد و به تصویر تبدیل می‌کند. هر چه تصویر پیچیده‌تری داشته باشیم مثل بازی‌هایی با گرافیک بالا، باید پردازش‌های تصویری پیچیده‌تری انجام شود در نتیجه gpuهای سریع‌تر و پیچیده‌تری لازم داریم.

انواع اسلات کارت گرافیک

اسلات‌های افزونه یا اکسپنشن، راهکاری برای ارتقای سیستم ها است. می‌دانیم که با افزودن کارت های add-in می‌توان کامپیوترها را توسعه داد و برای این کار معمولا از PCIe ها استفاده می‌شود که پهنای باند بالایی ارایه می‌دهند. برای آشنایی با نحوه انتخاب کارت PCIe مناسب، مقاله ” نکات مهم در انتخاب و خرید کارت PCIe” را بخوانید.

برخی مادربوردها امکان افزودن بیش از یک کارت گرافیک دارند مثل SLI (انویدیا) و Crossfire (AMD) و هدف از آن استفاده از دو کارت گرافیک یکسان به طور همزمان است بدین ترتیب کارایی سیستم را بسیار بالا می‌برند. توجه داشته باشید که برای استفاده از این تکنولوژی باید مادربورد Crossfire یا SLI داشته باشید.

FPS در کارت گرافیک چیست؟

بازی‌های مدرن، اکشن‌های سه بعدی و تصویرسازی نزدیک به واقعیت، ارایه می‌دهند اما برای اینکه بتوانیم از این تجربه استفاده کنیم باید استانداردهای لازم را داشته باشیم.

برای داشتن تصویر صاف و یکدست، کامپیوتر باید بتواند جزییات را با Frame Rate قابل قبول دریافت کند. Frame Rate یعنی تعداد دفعاتی که بازی می‌تواند تصویر را برای شما آپدیت یا رفرش کند. شما این آیتم را به صورت FPS یا Frame Per Second می‌بینید.

اگر فریم ریت کارت گرافیک خیلی کم باشد، کیفیت تصویری که می‌بینید بسیار پایین خواهد بود چیزی در حد PC های سال ۱۹۹۸.

پیکربندی رم در کارت گرافیک

کارت گرافیک ها دارای حافظه RAM هستند. این حافظه‌های گرافیکی مختص به خود کارت گرافیک است در نتیجه مستقل از رم PC است.

Video ram چیست؟ از اصطلاح VRAM استفاده می‌شود تا نشان دهیم حافظه مخصوص کارت گرافیک است. رم کارت گرافیک بین ۵۱۲ مگابایت تا ۸ گیگابایت و فرمت رایج آن DDR3 و DDR4 و GDDR5 SDRAM است. مطالعه مطلب “حافظه یا RAM چیست؟” در این زمینه مفید است.

حافظه در کارت گرافیک نقش مهمی دارد مثلا در کارت گرافیک گیمینگ رزولوشن بالا ارایه می‌دهد در نتیجه اجرای بازی هایی مثل Skyrim که Texture Pack های بسیار بزرگ دارد.

حداقل حافظه پیشنهادی برای گیمرها ۱ گیگابایت است اما باید به دیگر جوانب کارت و رزولوشن مورد نیاز در بازی هم توجه کنید.

چگونه حافظه کارت گرافیک را بفهمیم؟

گرافیک کامپیوتر و مشخصات آن مانند حافظه را از کجا بفهمیم؟ برای فهمیدن کارت گرافیک سیستم خود در ویندوز ۱۰ از دو روش زیر استفاده کنید:

روش اول:

  1. زدن دکمه با لوگوی Win و انتخاب گزینه Setting . این گزینه به شکل چرخ دنده است.
  2. با باز شدن پنجره تنظیمات ویندوز، گزینه Display را انتخاب کنید تا تنظیمات Display در سمت چپ پنجره نمایش داده شود.
  3. با اسکرول به پایین پنجره گزینه Advanced display settings را بزنید.
  4. برای دین مشخصا کارت گرافیک کامپیوتر خود گزینه Display adapter properties for Display را بزنید تا پنجره‌ای با سه تب باز شود.
  5. در تب Adapter مشخصات کارت گرافیک را می‌بینید. برای فهمیدن حافظه کارت گرافیک به عدد جلوی گزینه Dedicated video memory نگاه کنید.

روش دوم:

  1. در پنجره Run عبارت dxdiag را تایپ و اینتر کنید.
  2. پنجره‌ای باز می‌شود که دو گزینه Yes و No دارد. گزینه No را بزنید.
  3. پنجره DirectX Diagnostic Tool باز می‌شود که ۴ تب دارد. تب Display را انتخاب کنید.
  4. به قسمت Device توجه کنید. اگر کارت گرافیکی روی سیستم تان نصب باشد، مشخصات آن را در این قسمت می‌بینید.

کارت گرافیک ورودی است یا خروجی؟

کارت گرافیک می‌توانند از چند مانیتور به طور همزمان پشتیبانی کند. این تعداد بستگی به GPU و به تعداد خروجیِ در دسترس دارد.

کارت گرافیک از طریق چند خروجی به مانیتور وصل می‌شود. توجه کنید کارت گرافیکی بخرید که با یک پورت مانیتورتان سازگار باشد.

بسیاری کارت های گرافیک  حداقل دو یا سه پورت دارند.

انواع پورت در کارت گرافیک

انواع پورت در کارت گرافیک عبارتند از:

۱- VGA – Video Graphics Array: دارای اتصال آنالوگ ۱۵ پین است و به عنوان D-sub هم شناخته می‌شود. VGA اولین کانکتور ویدئویی است و واضح است که کمترین کیفیت را دارد. پورت‌های VGA خوب کار می‌کنند اما انواع دیگر پورت، کیفیت‌های بهتری ارایه می‌دهند.

۲- DVI – Digital Visual Interface: این نوع پورت شامل دو نوع است:

  1. DVI-I: که سیگنال‌های دیجیتالی و آنالوگ را منتقل می‌کند.
  2. DVI-D: که فقط سیگنال‌های دیجیتالی را منتقل می‌کند.

DVI در اغلب مانیتورهای Flat Panel دیده می‌شوند و و لینک خوبی بین کارت گرافیک و مانیتور هستند.

مقایسه پورت DVI و HDMI

۳- HDMI: یکی از محبوب‌ترین اتصالات است و دلیلش سرعت و تطبیق پذیری بالای آن است. HDMI هم سیگنال صوتی و هم سیگنال ویدئویی را منتقل می‌کند.

۴- DisplayPort: اتصال دیگری است که محبوب‌تر شده و در مانیتورهای نسل جدید وجود دارد. علاوه بر صدا و تصویر، فرمت‌های دیگر دیتا را هم منتقل می‌کند.

شکل و اندازه کارت گرافیک

شکل و طراحی کارت گرافیکی می‌خواهید بخرید بسیار مهم است. به فضای موجود در PC خود توجه کنید. کارت گرافیک با دو اندازه زیر در بازار هستند:

ATX/Full Height که اندازه آن بزرگ است و مطابق با استاندارد دسکتاپی است که محدودیت فضا نداریم.

Low Profile یا Half Height که که باریک تر از ATX ها هستند و دارای براکت های باریکتر هستند که اغلب در HTPC استفاده می‌شوند.

چه کارت گرافیکی به مادربرد میخورد؟

سه نکته زیر را در نظر بگیرید تا هنگام انتخاب و خرید کارت گرافیک به مشکل برنخورید:

  1. اندازه فیزیکی PCIe باید به فضای داخل کیس شما بخورد. (Full یا Half)
  2. تعداد Lane ها در اسلات افزونه PCI: تعریف Lane عبارت است از مسیری که برای ارسال و دریافت همزمان استفاده می‌شود و هر چه عدد بیشتری باشد سرعت بیشتری داریم. توجه کنید که با نصب کارت PCIe x8 در اسلات PCIe x4 نیمی از ظرفیت پهنای باند را از دست می‌دهیم.
  3. نسل و نسخه تکنولوژی PCIe: اغلب مادربوردهایی که از سال ۲۰۱۳ به بعد تولید شده‌اند از PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کنند اما با سرعت مادربورد (سرعت نسخه پایین تر) کار می‌کند.

تاثیر کارت گرافیک در بازی

کارت گرافیک چیزی است که تاثیر مستقیم روی بازی شما دارد. هر چه کارت گرافیک بهتر باشد یعنی گرافیک بهتری دارید و هرچه قوی‌تر باشد یعنی پردازش سریع‌تری دارید. در نتیجه فریم ریت روان و تصاویری با جزییاتِ باکیفیت خواهید داشت.

از عوامل مهم و موثر دربازی میزان حافظه کارت گرافیک است که هر چه بیشتر باشد کارایی بالاتری شاهد هستید.

برای گیمرهای معمولی کارت گرافیک های رده متوسط کافی است. اما در کاربری‌هایی مثل کار با اسناد در Word و انتقال تصویر و وبگردی، کارت گرافیک های یکپارچه کفایت می‌کند.

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉