چگونه از لپ تاپ خود محافظت کنیم؟

دسته بندی ها :
چگونه از لپ تاپ خود محافظت کنیم؟

در این مقاله قصد داریم ببینیم چگونه عمر لپ تاپ را افزایش دهیم و راه‌های استفاده صحیح از لپ تاپ که به افزایش طول عمر لپ تاپ کمک می‌کند و راهکارهای نگهداری و مراقبت از لپ تاپ را بررسی کنیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

راهکارهای افزایش طول عمر لپ تاپ

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟ اگر از لپ تاپ خود به خوبی مراقبت کنید، طول عمر بیشتری خواهد داشت و به خوبی برایتان کار می‌کند. راهکارهای مراقبت از لپ تاپ و افزایش عمر باتری لپ تاپ را در ادامه بررسی می‌کنیم:

چگونه لپ تاپ را تمیز کنیم؟

تمیز کردن لپ تاپ هم به صورت سخت افزاری باید انجام شود و هم نرم افزاری. سخت افزاری شامل کیبورد، LCD، اتصالات باتری و فن ها است و نرم افزاری شامل مراقبت نرم افزاری از لپ تاپ. تمام این موارد را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تمیز کردن نرم افزاری لپ تاپ عبارتند از:

پاک کردن فایل‌ها و برنامه‌های اضافی: تعداد نرم افزارها نباید زیاده از حد باشد. هنگام خرید  و حتی گوشی، فروشنده نرم افزارهای زیادی روی آن نصب می‌کند که از خیلی از آنها هیچوقت استفاده نمی‌کنید. نرم افزارها می‌توانند فضای هارد و رم را درگیر کنند در نتیجه برای کارهای اصلی ممکن است با کمبود آنها مواجه شویم. هنگام دانلود فایل دقت کنید نرم افزار نصب کننده دانلود نکنید چون برنامه‌هایی که شما نمی‌خواهید و لازم ندارید را نصب می‌کند. از نرم افزار کلین کننده مثل tune up utilities و c cleaner استفاده کنید تا برنامه‌های غیرضروری کامپیوترتان را پاک کنید. برای افزایش رم سیستم می‌توانید از رم مجازی و ویژگی windows ready boost هم استفاده کنید.

آپدیت منظم سیستم عامل و نرم افزارها: آپدیت‌های خودکار را فعال کنید تا سروقت آپدیت‌های لازم نصب شود. این کار باعث افزایش کارایی و سرعت سیستم تان می‌شود.

نصب آنتی ویروس: حتما از آنتی ویروس استفاده کنید. ممکن است فایلی دانلود کنید که ویروس داشته باشد. ویروس نه تنها باعث کندی سیستم می‌شود بلکه مشکل نرم افزاری ایجاد می‌کند.

نصب مجدد سیستم عامل: هر دو یا سه سال یک بار سیستم عامل را به صورت Clean install دوباره نصب کنید.

بدین ترتیب کارایی بهتری در  و کامپیوتر دارید. برای آشنایی بیشتر دراین زمینه مقاله “آموزش کامل نصب ویندوز ۱۰” را بخوانید.

تمیز کردن سخت افزاری لپ تاپ عبارتند از:

هر دو ماه یک‌بار پارچه‌ای را به الکل آغشته کرده و اتصالات فلزی باتری را تمیز کنید. این کار راندمان جابجایی انرژی بین باتری و لپ‌تاپ را بالا می‌برد.

نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ: باز کردن  گارانتی آن را از بین می‌برد در نتیجه برای تمیز کردن اصولی فن های  آن را به متخصصین ارجاع دهید. اما اگر خواستید خودتان انجام دهید به این ترتیب عمل کنید:  را خاموش کرده و باتری را آن جدا کنید. دمنده را به دریچه های  نزدیک کنید تا گرد و غبار آن جدا شود. هرگز از جاروبرقی استفاده نکنید.

هر سه یا شش ماه، نهایت یک سال یکبار حتما باید گرد و غبار داخل ل را تمیز کنید. این کار باید توسط متخصص انجام شود. برای استفاده از خدمات جنرال سرویس لپ تاپ لینک را بزنید. قسمتی از برنامه ماهیانه شما باید بررسی و تمیز کردن دریچه های هوا در  باشد کثیف بودن این دریچه ها، باعث عدم جریان هوا می‌شود. به خاطر داشته باشید که هرگز چیزی را درون دریچه ها نگذارید.


۱- اخبار تکنولوژی

خبرهای متنوعی از جمله جیمزوب، حمله‌ای در ایفون که کنترل گوشی شما رو به دست می‌گیرد، ۲۰۲۲ CES، و Log4Shell، باگی که دنیای اینترنت را به آتش کشیده؛ بخشی از خبرهای تکنولوژی این پادکست است.

۲- پرونده ویژه:

  • نکات مهم هنگام استفاده از لپ تاپ
  • از لپ تاپ چگونه نگهداری کنیم؟
  • لپ تاپ را در چه دمایی استفاده کنیم؟
  • لپ تاپ را چگونه تمیز کنیم؟

 

چگونه فن لپ تاپ را خاموش کنیم؟

چگونه فن  را روشن کنیم و یا خاموش کنیم؟ آیا اصلا این کار درست است؟ فن برای خنک کردن قطعات داخلی  به کار می‌رود و عملکرد ضعیف آن باعث آسیب به  می‌شود چه برسد به خاموش کردن آن. کنترل فن به صورت اتوماتیک است و موقع گرم شدن با سرعت بیشتری کار می‌کند. هرگاه صدای فن بیش از حد معمول بود و فن طولانی مدت با دور بالا کار می‌کرد دو احتمال وجود دارد: یا فن کثیف شده و پرز و گردوخاک گرفته یا فن خراب شده است. در هر صورت می‌توانید برای تعمیر می‌توانید روی متخصصین توسعه شبکه آداکحساب کنید.

خاموش کردن فن به صورت سخت افزاری به این شکل انجام می‌شود که باید درب  را باز کنید و سیم اتصال فن را قطع کنید. برای کم و زیاد کردن سرعت فن از روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید:

  1. تنظیم سرعت فن در BIOS
  2. تنظیمات Windows Power Plan
  3. نرم‌افزارهای تنظیمات فن لپ تاپ

چگونه از باتری لپ تاپ محافظت کنیم؟

وقتی  نو است مدت زمان بازدهی باتری آن عالی است اما پس از مدتی استفاده، این زمان بازدهی کم می‌شود. مدت زمان نگه داشتن شارژ باتری  بستگی به نوع باتری و برند و مدل  و توان مصرفی آن دارد.  های جدید تا ۱۲ ساعت هم شارژ نگه می‌دارند اما اگر بخواهید دقیق بدانید که چقدر باید شارژ نگه دارد به مشخصات خود مراجعه کنید. در ادامه می‌پردازیم به اینکه چگونه باتری  را سالم نگه داریم و چه راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری  وجود دارد.

برد باتری  برای برقراری ارتباط بین باتری و مادربرد کاربرد دارد.

  1. استفاده از  هنگام شارژ به مرور زمان باعث ضعیف شدن و محدودیت ظرفیت باتری می‌شود. توصیه می‌شود  را به مدت طولانی به برق نزنید و هنگام شارژ از آن استفاده نکنید و اگر مجبور به این کار شدید، باتری آن را دربیاورید.
  2. کنید.
  3. باتری را زیر نور مستقیم قرار ندهید.
  4. باتری را در دمای بالا نگه ندارید.
مدت زمان نگه داشتن شارژ باتری  بستگی به نوع باتری و برند و مدل  و توان مصرفی آن دارد.

راهکارهای کاهش مصرف باتری در لپ تاپ

۱- اگر کامپیوترتان در طول روز مدتی بدون استفاده است، آن را به گونه ای تنظیم کنید که پس از مدت معینی وارد وضعیت استند بای یا هایبرنت شود. با استفاده از حالت Sleep و Hibernate می‌توانید  را طوری تنظیم کنید که پس از مدت زمان مشخصی کار نکردن با آن به صورت اتوماتیک صفحه نمایش و هارد دیسک خاموش شوند اما نیاز به بوت مجدد نیست.

در حالت Sleep که در نسخه‌های قبلی ویندوز به استندبای معروف بود، برق همه اجزا به غیر از رم قطع می‌شود ولی برنامه‌ها و فایل‌های باز را باز نگه می‌دارد. در نتیجه  مصرف برق بسیار کم می‌شود اما برق مصرفی در حالت خواب از Hibernate و Shut down بیشتر است. اگر چه قرار دادن  در حالت استند بای باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود و خیلی سریع به حالت آماده به کار بر می‌گردد، اما به هیچ وجه کارایی آن به اندازه صرفه جویی انرژی در حالت هایبرنت نیست. کارکردن مجدد با لپ‌تاپ در حالت Sleep راحت‌تر است: سرعت شروع به کار با لپ‌تاپ ۱۰ برابر سریع‎تر از زمانی است که لپ‌تاپ را مجدد روشن می‌کنید. قبل از قرار دادن در حالت خواب، برنامه‌ها و فایل‌هایتان را ذخیره کنید.

چگونه کامپیوتر را در حالت استندبای قرار دهیم؟ منوی استارت را باز کنید، روی دکمه پاور بروید. در این حالت سه گزینه Sleep و Hibernate و Shut Down را می‌بینید.

 

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی مطالب مرتبط:

پرینتر HP را با کابل یو اس بی نصب و Wifi Direct را فعالسازی کنیم؟

چگونه امضای ایمیل را در Dynamics CRM 2016 شخصی سازی کنیم؟

دیسک mbr را به gpt تبدیل کنیم؟

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش؛ چگونه از سیستم‌های بازی‌وار در آموزش الکترونیک استفاده کنیم؟

ویدیو/ چگونه اسناد خود را بر روی فلش مموری اسکن کنیم؟

۲- نور صفحه نمایشتان را کم کنید. اغلب لپ‌تاپ ها دارای قابلیت کم کردن نور صفحه نمایش هستند. برخی هم حتی دارای قابلیت بهبود کارکرد سی پی یو و سیستم خنک کننده هستند. پس میزان مصرف انرژی آنها را تا حداقل ممکن کاهش دهید، تا بالاترین میزان عمر باتری را داشته باشید.

۳- از برنامه مدیریت انرژی لپ‌تاپ استفاده کنید. با این برنامه سرعت پردازنده متناسب با کاری که با لپ‌تاپ انجام می‌دهید تنظیم می‌شود و برق کمتری مصرف می‌شود.

4- دیفراگ منظم. هارد شما کارش را هر چه سریعتر انجام دهد، تقاضای کار کمتری برای هارد و باتری‌تان ارسال خواهد شد. با انجام مرتب سازی (Defregment) منظم هارد دیسک  کارایی آن را تا حد ممکن افزایش دهید. مرتب سازی هارد باعث می‌شود هرگاه درخواستی برای استفاده از هارد فرستاده می‌شود، کار با سرعت بالاتری انجام شود و مصرف برق هارد کم می‌شود؛ در نتیجه باتری مدت زمان بیشتری شارژ می‌ماند.

مصرف باتری در لپ تاپ

هر چند وقت یک بار، هارد را دیسک ریفرگمنت گنید.

۷- ابزارهای خارجی غیرضروری را به  وصل نکنید. ابزارهای USB (موس، کول پد و …) باتری لپ‌تاپ‌تان را خالی می‌کنند. هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید، خاموش‌شان کنید. شارژ دیگر وسایل از طریق  مانند (IPod) هنگامی که لپ‌تاپ از باتری استفاده می‌کند، سریع شارژ را خالی می‌کنند.

۸- اگر نیازی به کارت شبکه بیسیم و بلوتوث‌تان ندارید آنها را هم خاموش کنید. زیرا هنگام روشن بودن به صورت خودکار، دائم برای یافتن شبکه جستجو می‌کنند و این کار میزان بسیار زیادی انرژی باتری را مصرف می‌کند.

۹- رم سیستم‌تان را افزایش دهید. این کار به شما اجازه می دهد تا به جای اینکه سیستم مرتب از هارد استفاده کند، پردازش هایتان را بیشتر با رم انجام دهد. توجه داشته باشید که افزودن رم باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود، اما برق مصرفی آن نسبت به هارد کمتر است.

۱۰- ابزارهای سی دی / دی وی دی را خاموش کنید. میزان مصرف انرژی سی دی/ دی وی دی درایو ها از هارد هم بیشتر است. حتی وجود سی دی در درایو باعث مصرف بیشتر می‌شود، حتی اگر از آن استفاده هم نشود. تا جایی که ممکن است سعی کنید که به جای درایو نوری از برنامه‌های درایو مجازی مانند Alcohol 120% استفاده کنید.

۱۱- از باتری‌تان مراقبت کنید. باتری را به کار وادارید. باتری شارژ شده را برای مدت طولانی بلا استفاده نگذارید. هر بار که باتری را شارژ می کنید، آن را حداکثر طی یک تا دو هفته استفاده کنید. همچنین، شارژ باتری های Li-On را هیچگاه کاملاً خالی نکنید.

در صورتی که از باتری های نیکل کادمیوم استفاده می‌کنید، اجازه دهید که کاملاً خالی شوند و سپس آنها را شارژ کنید.

باتری های جدید NiMH نیازی به این کار ندارند و باتری های Lithium-ion از آن هم بهترند.

مصرف باتری در لپ تاپ

هر بار که باتری را شارژ می کنید، آن را حداکثر طی یک تا دو هفته استفاده کنید.

۱۲- عملکرد ذخیره خودکار را خاموش کنید. قابلیت ذخیره خودکار مایکروسافت ورد و اکسل بسیار به درد بخورند، اما برای انجام منظم این کار هارد باید بیشتر کار کند و مصرف انرژی آن بالا می‌رود. البته اگر آن را خاموش کنید، بهتر است که هنگامی که باتری ضعیف است این قابلیت را دوباره روشن کنید تا قبل از اینکه سیستم تان بیهوش شود کارهایان ذخیره شوند. درخصوص استفاده از این نکته دقت بیشتری به خرج دهید تا اطلاعات‌تان را از دست ندهید.

۱۳- از چند برنامه به شکل همزمان استفاده نکنید. هنگامی که از باتری استفاده می کنید، هر بار فقط یک کار را انجام دهید و سپس سراغ کار بعدی بروید. هنگامی که بر روی یک صفحه گسترده کار می کنید، برنامه ایمیل تان هم در حال کار است؛

همزمان به موسیقی هم گوش می‌دهید. ذهن تان را بر روی یک کار متمرکز کنید. اگر این کار را نکنید.

قبل از اینکه هیچ کاری به پایان برسد باتری‌تان خالی شده است.

۱۴- زمان کار با باتری لپ‌تاپ، بهتر است کارهای ساده را از لپ‌تاپ‌تان بخواهید.

فعالیت هایی مانند چک کردن ایمیل و پردازش متن بسیار کمتر از بازی ها و پخش دی وی دی مصرف انرژی دارند. اگر در هنگام مسافرت تنها یک باتری شارژ شده دارید.

در مورد نحوه کارتان عاقلانه‌تر فکر کنید.

۱۵- لپ تاپ قدیمی‌تان را با مدل‌های جدیدتر و کاراتر جایگزین کنید. تولیدکننده‌ها از باتری های یک روز کامل صحبت می‌کنند.

۱۷- همیشه هنگام مسافرت حداقل دو باتری شارژ شده را به همراه داشته باشید.

 

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

منبع

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉