مودم فیبر نوری چیست؟ بررسی انواع مودم فیبر نوری

دسته بندی ها :
مودم فیبر نوری چیست؟ بررسی انواع مودم فیبر نوری

مودم فیبر نوری چیست : برای استفاده از اینترنت فیبر نوری به تجهیزات مخصوصی نیاز دارید که مودم فیبر نوری یکی از آن‌ها است. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید تا به بررسی مودم فیبر نوری و بهترین مدل‌های موجود در ایران بپردازیم.

مودم فیبر نوری چیست؟

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مودم فیبر نوری یکی از تجهیزات مدرن و امروزی برای اتصال به شبکه اینترنت پرسرعت است. با استفاده از مودم فیبرنوری می‌توان در مناطقی از کشورکه زیرساخت‌های مناسب مخابراتی در آن‌ها تعبیه شده به اینترنت فیبر نوری وصل شوید. مودم فیبر نوری دستگاهی است که در سمت مشترک نصب می‌شود و کابل‌های مخصوص اینترنت فیبر نوری از مخابرات تا داخل خانه کاربر کشیده می‌شوند.

اینترنت فیبرنوری چیست؟

اینترنتی که توسط فناوری فیبر نوری ارائه می‌شود، مبتنی بر کابل‌هایی از نوع فیبر نوری (الیاف شیشه) است. در این نوع کابل‌ها، انتقال داده از طریق سیگنال‌های نوری انجام می‌شود و محدودیتی در پهنای باند وجود ندارد. برای انتقال اطلاعات در این سرویس‌ها از کابل‌ های فیبر نوری در کنار تجهیزات خاص استفاده می‌شود. سیگنال‌های نوری در مقایسه با سیگنال‌های الکتریکی، سرعت و کیفیت بیشتر و نسبت به کابل‌های مسی، مقاومت بیشتری دارند. در اصطلاح تخصصی به این نوع اینترنت UFB مخفف Ultra Fast Broadband می‌گویند.

برخی از مطالب مرتبط:

مزایا و معایب انتقال کابل فیبر نوری

آشنایی با کابل فیبر نوری هوایی

Das storage چیست؛ بررسی انواع مزایا و معایب آن

راهنمای خرید مودم مخابرات

آپدیت فریمور مودم به چه معناست و چگونه انجام می شود؟

انواع مودم فیبر نوری

مودم های فیبر نوری (ONT) نسل جدید فناوری‌های ارتباطی هستند که سرعتی به مراتب بیشتر از adsl و vdsl و نمونه‌های مشابه ارایه می‌کنند و گزینه مناسبی برای تماشای استریم‌های ویدیویی و آپلود فایل‌های حجیم روی شبکه هستند. کابل‌های فیبر نوری به دلیل داشتن ظرفیت بالا برای انتقال داده‌ها به کاربر تحولی در صنعت ارتباطی دنیا به وجود آورده است.

مودم فیبرنوری دارای پورت‌های مختلفی است و به راحتی می‌توان با استفاده از آن، شبکه اینترنت را راه‌اندازی کرد و چند کلاینت را به‌طور همزمان به اینترنت پرسرعت فیبر نوری متصل کرد.

انواع مودم فیبرنوری توسط شرکت‌های سازنده به دو شکل تولید می‌شوند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند و البته شباهت‌های زیادی به هم دارند. این دو مدل عبارتند از:

اولین نمونه از مودم فیبر نوری که توسط شرکت‌ها روانه بازار شد Optical Network Terminal یا در اصطلاح ONT نام داشت. این نوع از مودم‌ها برای مصارف خانگی و شرکت‌های کوچک در نظر گرفته شده بود. هنگامی که کابل فیبر نوری تا محل مورد نظر کشیده می‌شود در ادامه کاربر می‌تواند از مودم فیبرنوریONT برای اتصال به اینترنت فیبر نوری استفاده کند.

دومین نوع مودم‌های فیبر نوری که روانه بازار شد Optical Network Unit یا در اصطلاح ONU نام دارد که از نظر عملکردی بسیار شبیه به مودم‌های ONT است.

شبکه PON چیست؟

PON مخفف Passive Optical Network است. شبکه فیبر نوری که بین اپراتور و مشترک خانگی برقرار می‌شود فاقد هرگونه تجهیزات اکتیو است و به همین دلیل به آن پسیو گفته می‌شود. مهمترین مزیت شبکه پان همین پسیو بودن آن است.

استفاده از gpon مزایای دیگری نیز دارد:

  1. پشتیبانی از مسافت‌های بالا
  2. وزن فیبر نوری از کابل مسی بسیار کمتر است.
  3. پسیو بودن gpon باعث مصرف کمتر برق می‌شود.
  4. مصرف برق کمتر، نیاز به کولینگ را کم می‌کند.
  5. بدون نویز و قطعی

پروتکل‌های شبکه PON عبارتند از APON و BPON و EPON و GPON است و تکنولوژی‌های پیشرفته آن۱۰G EPON  و XG-PON1 است.

GPON به عنوان یکی از پروتکل‌های شبکه پان مصرف جهانی دارد و شامل دو قسمت است:

  1. OLT که مخفف Optical Line Terminal است و در مرکز اپراتور قرار می‌گیرد.
  2. ONT/ONU که مخفف Optical Network Terminal-Unit است سمت مشتری قرار می‌گیرد. این دو تکنولوژی در نوع پروتکلی که استفاده می‌کنند متفاوت هستند. ONT از FTTH استفاده می‌کند و ONU از FTTHB.

تفاوت مودم‌های gpon

مودم‌های فیبرنوری از نظر مشخصات و قابلیت‌هایی که دارند متفاوت از مودم‌های adsl هستند. به‌طور مثال، نباید دنبال مودم فیبر نوری با وای فای دو بانده چند گیگابیت باشیم. در حال حاضر مودم فیبر نوری با وای فای دو بانده در ایران وجود ندارد و در کشورهای دیگر نیز به سختی پیدا می‌شود. مثلا یک مدل مودم GPON ONT دو بانده به نام DPN-144DG در رده AC1200 است. هواوی هم چند مدل مودم GPON دو بانده دارد که وارد بازار ایران نشده‌اند.

دلیل کم بودن مودم فیبرنوری دو بانده در بازار این است که این مودم‌ها زمانی ساخته و عرضه شدند که وای فای دو بانده مطرح نبوده و هنوز استانداری برای آن عرضه نشده است. در ایران بیشتر مودم‌های gpon از سری N وای فای هستند و در بهترین حالت سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ارایه می‌کنند. اگر به وای فای دو بانده سریع نیاز دارید باید یک روتر دو بانده از طریق کابل LAN را به مودم فیبرنوری متصل کنید.

به طور کلی تفاوت مودم‌های gpon در تعداد درگاه‌های ارتباطی، سرعت درگاه‌ها و امکانات جانبی است و در اصل کار و سرعت دانلود و آپلود آنها مشابه است. مودم‌های gpon از حداکثر سرعت دانلود ۲۴۸۸ مگابیت و آپلود ۱۲۴۴ مگابیت برخوردار هستند.

معرفی ۶ مودم فیبر نوری

در ادامه به معرفی ۶ مودم فیبرنوری GPON می‌پردازیم که بهترین مودم های فیبر نوری در بازار ایران هستند. عوامل مهم در قیمت مودم فیبر نوری عبارتند از:

  1. برد مودم
  2. تعداد آنتن‌ها
  3. برند مودم و گارانتی مودم
  4. نوع و تعداد پورت‌های مودم

مودم فیبر نوری tp-link مدل TX-VG1530

مودم فیبر نوری tp-link مدل tx-vg1530 یکی از بهترین مودم‌های GPON در بازار ایران است. یک مودم VOIP GPON که ویژگی‌های زیر را دارد:

  1. وای فای تک بانده N300
  2. دو آنتن خارجی ۵ دی‌سی‌بل
  3. پورت‌های ارتباطی کامل در کلاس +B
  4. یک پورت SC/APC GPON
  5. چهار پورت RJ45 LAN گیگابیتی
  6. دو پورت RJ11 FXS برای مصارف VOIP
  7. یک پورت USB 2.0
  8. مجهز به کلیدهای روشن/خاموش و وای‌فای به همراه کلیدهای WPS و ریست

مودم فیبر نوری tp-link مدل TX-6610

مودم فیبر نوری tp-link مدل tx-6610 یکی دیگر از مودم‌های GPON در کلاس C+ است که سرعتی یکسانی با مودم tx-vg1530 در دانلود و آپلود ارایه می‌کند، اما فاقد وای فای است و درگاه‌های ارتباطی کمتری دارد.

این مودم مجهز به یک درگاه SC/APC و یک درگاه RJ45 گیگابیتی است، اما خبری از پورت یو‌اس‌بی و همان‌گونه که اشاره شد وای فای نیست. بنابراین اگر در نظر دارید از طریق وای فای به اینترنت وصل شوید یا دستگاه‌های زیادی دارید که باید از طریق کابل به اینترنت وصل شوند، باید یک روتر وای فای با پورت‌های گیگابیتی به آن متصل کنید.

مودم فیبر نوری هواوی مدل  hg8245h

سرعت دانلود و آپلود مودم هواوی hg8245h بسیار خوب است. این مودم از سرعت دانلود ۲۸۸ مگابیت و آپلود ۱۲۴۴ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.  مجهز به موارد زیر است:

  1. وای فای تک بانده N300 با دو آنتن خارجی
  2. چهار درگاه LAN گیگابیتی
  3. دو درگاه PON
  4. درگاه RJ11 برای VOIP
  5. درگاه USB 2.0
  6. قابلیت کنترل و راه‌اندازی از راه دور

مودم فیبر نوری هواوی مدل  hg8546m

  1. ۴ درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی
  2. یک درگاه PON
  3. یک درگاه RJ11 با وای فای تک بانده
  4. دو آنتن خارجی
  5. یک پورت USB 2.0 برای اشتراک‌گذاری اطلاعات

مودم فیبر نوری هواوی مدل  hg8245h

از وای فای پشتیبانی می‌کند، دارای دو آنتن خارجی، چهار پورت اترنت و یک پورت usb است و مناسب کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک است و برای استفاده داخلی طراحی شده است. چراغ‌های روی آن وضعیت lan و usb و los و wlan وwps  وpon  را نشان می‌دهد.

مودم فیبر نوری ایرانی یوتل g242

مودم فیبر نوری یوتل g242 مودم GPON ایرانی با ویژگی‌های زیر است:

  1. وای فای N300
  2. یک پورت اترنت LAN هزار مگابیتی
  3. یک درگاه اترنت LAN صد مگابیتی
  4. یک پورت FXS RJ11
  5. یک درگاه یو‌اس‌بی ۲.۰
  6. دو آنتن خارجی برای وای فای

شرکت یوتل سه مدل مودم GPON دارد که به ترتیب قدرت عبارتند از:G241 و G242 و G242 New Face هستند. مودم G242 New Face باز نظر ظاهری با G242 متفاوت است، اما از نظر مشخصات سخت‌افزاری یکسان است. این مودم فاقد وای فای است و تنها یک پورت گیگابیتی دارد.

مودم فیبر نوری  fiberhome

دارای دو پورت RJ11 (خط تلفن)، یک پورت usb، چهار پورت lan است و از مودم‌های فیبرنوری مورد تایید مخابرات است.

در کنار این مودم های فیبر نوری، شرکت‌های دیگری مثل تندا هم دو مدل مودم gpon به نام‌های g103 و hg305G در بازار ایران دارند.

مودم فیبر نوری مخابرات چیست؟

مودم هایی که در مخابرات ایران استفاده می‌شود از بین مدل‌هایی است که در بالا معرفی کردیم. توجه داشته باشید که نمی‌توانیم مودم فیبر نوری را از هر برندی بخریم چون باید زیرساحت مخابرات و اپراتور محل استفاده، سازگار و هماهنگ باشد. تعداد پورت‌ها و آنتن‌ها (داخلی و خارجی) در مودم فیبر نوری مخابرات تعیین کننده قیمت آن است. پس بعد از اینکه مطمئن شدید مخابرات، زیرساخت لازم را در منطقه شما دارد، با توجه به نیازهای خود مودم فیبر نوری خود را انتخاب کرده و بخرید.

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉