مروری بر تاریخچه crm؛ crm کی به وجود آمد و آینده آن چیست؟

دسته بندی ها :
مروری بر تاریخچه crm؛ crm کی به وجود آمد و آینده آن چیست؟

مروری بر تاریخچه crm : هدف ما از نگارش این مقاله، آشنایی شما با تاریخچه crm در ایران است. اما قبل از آن بهتر است بدانید آیا لازم است در ایران هزینه کنید و برای شرکت‌تان از نرم افزار crm استفاده کنید؟

در این مقاله علاوه بر جواب دادن به سوال بالا در تاریخچه crm در ایران را بیان کرده و با آینده، رشد و پیشرفت crm در ایران و جهان آشنا می‌شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید؛ تا در مورد crm ایران و آینده crm در ایران و جهان نکات مهمی را آموزش ببینید. اگر قصد خرید crm مایکروسافت را دارید می‌توانید با سوالات خود را از توسعه شبکه آداکبپرسید.

فرض کنید، شما یک شرکت هستید؛ که به بهانه‌های مختلف، مشتری را ترغیب می‌کنید تا با شما حرف بزند. با این کار، شما به تدریج با نیازها و خواسته‌های مشتری آشنا می‌شوید. همچنین اطلاعاتی از مشتری می‌دانید که سایر رقبا آنها را ندارند و اگر بخواهند آن اطلاعات را بدست آورند، زمان زیادی باید وقت بگذارند. از طرفی گشتن به دنبال شرکت‌های جدید نیز برای مشتری زمان بر و هزینه‌بردار است.

از طرفی شما می‌توانید با توجه به شناخت‌تان از مشتری، پیشنهادهایی بدهید که مناسب بودجه و خواسته‌های مشتری باشد. البته، در تمام مدت باید پیگیر منافع و خواسته‌های مشتری باشید تا از اعتماد مشتری کم‌رنگ نشود!

تاریخچه crm در ایران و جهان به اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی بر می‌گردد. این سیستم در ابتدای ورودش به صورت تک بعدی بود و اطلاعات مشتریان روی کارت‌ها یا برگه‌های کاغذ، نوشته می‌شد.

تولد و شروع استفاده از crm

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

شاید اگر بخواهیم با جزئیات و دقت بیشتر در مورد رشد و پیشرفت crm در ایران و جهان صحبت کنیم، باید به نحوه تولد و شروع استفاده از crm در چهار دهه اشاره کنیم:

اواسط دهه ۱۹۷۰، عصر راهکارهای نرم افزاری جزیره‌ای

در اواسط دهه ۷۰ میلادی، ابر رایانه‌هایی که در دهه ۱۹۵۰ اختراع شده بودند، مورد استفاده قرار گرفتند. در این دهه میلادی، چند شرکت پیشگام، شروع به دیجیتالی کردن اطلاعاتشان کردند و به تدریج اطلاعات مشتریان از فایل‌های دستی وارد سیستم‌ها شد تا امکان جستجو کردن و یافتن اطلاعات، بهتر شود.

این سیستم‌ها، اجازه می‌دادند تا در شرکت، همه به اطلاعات دسترسی داشته باشند. این مسئله باب میل بازاریابان نبود و نمی‌خواستند، اطلاعاتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.

در دهه ۷۰ میلادی چند شرکت شروع به دیجیتالی کردن اطلاعات پایه‌ای مشتریان خود همچون (اسم، شماره تماس، اطلاعات و …) کردند تا امکان جستجو دسترسی به اطلاعات بهتر شود.

برخی از مطالب مرتبط:

trusted platform module چیست ؛ کاربرد امنیتی TPM در کامپیوتر و سرور

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

پورت usb چیست؟ انواع پورت usb و تفاوت های آنها

قابلیت Alternative Key در CRM 2016 و کاربرد آن

معرفی ترمینال سرور و RDP و کاربرد های آن

اواسط دهه ۱۹۸۰ عصر بازاریابی دیتابیس

در دهه ۱۹۸۰، کامپیوترهای کوچک با قیمت مناسب در اختیار شهروندان عادی قرار گرفت و راه ورود کامپیوترها به خانه‌ها باز شد. این کامپیوترها، می‌توانستند نیازهای افراد عادی در خانه‌ها و شرکت‌ها را تأمین کنند.

اولین نرم افزار مدیریت مخاطب برای کامپیوترها توسط «مایک ماهنی» و «پت سالیوان» با نام ACT وارد بازار شد. ACT اولین نمونه از سیستم‌های CRM امروزی بود. این نرم افزار، اطلاعات مشتریان را جمع آوری کرده و کمی آنها را آنالیز می‌کرد.

نرم افزار ACT از سیستم‌هایی که شرکت‌ها استفاده می‌کردند، بسیار بهتر بود. اما این نرم افزار اطلاعات را طبقه‌بندی نمی‌کرد و برای نحوه‌ی فروش به فروشندگان راهنمایی نمی‌داد. اما از آنجاکه فروشندگان، در خود نیازی به داشتن این اطلاعات نمی‌کردند، با استقبال بسیار زیادی روبرو شد و به میزان بالا به فروش رسید.

در سال ۱۹۸۶، نرم افزار ACT راه‌اندازی شد. این نرم افزار، اولین نرم افزار تماس بود که برای استفاده از آن باید شرکت‌ها در شاخه‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کردند.

دهه ۱۹۹۰ عصر EPR ها

در دهه ۱۹۹۰ استفاده از کامپیوترهای شخصی رواج بیشتری یافت. در این دهه بود که مفهوم جدیدی به نام اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی شروع به کار کردند.

اینترنت WiFi و گوشی‌های بلک بری در اواخر این دهه در بازار، ظهور کردند. در دهه ۹۰ میلادی، تحولی بزرگ در ارتباط با بازاریابی و فروش اتفاق افتاد. در این دهه بود که استفاده از ایمیل برای بازاریابی به صورت شخصی‌تر و موثرتر، رشد کرد و فروشندگان به حجم زیادی از اطلاعاتی دسترسی پیدا کردند که قبل از آن ممکن نبود.

فروشندگان می‌توانستند، به راحتی از ابزارهای خودکار، برای بررسی ارتباط مشتری با شرکت و فهرست دارایی‌ها، اطلاعات کسب کنند. این کار در مدت بسیار کم و به راحتی انجام می‌شد و بسیار مفیدتر از سیستم‌های قبلی بود. اما با این همه، هنوز نرم افزارها، برای مدیریت اطلاعات طراحی شده بودند و کاری به میزان فروش نماینده‌ها و بهبود وضعیت فروش آنها نداشتند. در اواخر دهه ۹۰ میلادی بود که به تدریج مفهوم ارتباط با مشتری یا (Customer Relationship Management ) رواج یافت. بزرگ‌ترین همکاری شکل گرفته در این رابطه، اضافه کردن CRM به نرم افزارهای برنامه‌ریزی منابع ERP بود. این کار با هدف پیگیری فرایند فروش و وضعیت دارایی انجام شد.

شرکت «سیبل» در این دوره، اطلاعات CRM را در نسخه‌های دستی‌اش ارائه کرد. در این دوره بود که CRM به عنوان یک ابزار مفید شناخته شد. اما همچنان این نرم افزار توجه‌ای به نحوه فروش نداشت.

نرم افزار CRM بسیار پیچیده بود و کار با آن به آسانی نبود؛ همین امر، فروشندگان را دلزده و خسته کرد. علاوه براین نمی‌توانستند کارشان را به خوبی قبل انجام دهند و سرمایه‌شان به هدر می‌رفت .

در اواخر دهه ۹۰ تکنولوژی‌های پیچیده ظهور کردند و نیاز به یک نرم افزار سی آر ام احساس شد.

دهه ۲۰۰۰، انفجار شرکت‌های اینترنتی

تکنولوژی‌های ابری در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ به جای تمامی گزینه‌های قبلی وارد بازار شد. این سیستم‌ها این قابلیت را ایجاد می‌کردند که هرکسی بتواند از طریق هر دستگاه متصل به فضای ابری، به اطلاعات فروش دسترسی داشته باشد.

استفاده‌ از این سیستم‌ها، سبب می‌شد که فروشندگان بتوانند حتی در حین استفاده از نرم‌افزار هم به اطلاعات ذخیره شده، دسترسی داشته باشند. اما همچنان این نرم افزارها، برای فروش بیشتر، طراحی نشده بودند و هیچ کمکی به شناخت انواع روش‌ها و زمان مناسب فروش نمی‌کردند.

دهه ۲۰۱۰، دهه عرضه‌ی نرم افزارهای CRM ابری و CRM متن باز

همانطور که گفته شد، پیچیدگی تکنولوژی فروش در اواخر دهه ۱۹۹۰ شروع شد و این پیچیدگی تا دهه ۲۰۱۰ به اوج خود رسید. شرکت‌ها به تدریج بزرگ‌تر شدند و تنوع کارهایی که انجام می‌دادند، بیشتر شد.

در گذشته فقط به کیفیت محصولات توجه میشد؛ به تدریج تعداد عرضه کنندگان یک محصول باکیفیت، افزایش یافت و عصر فروش، آغاز شد. در این عصر رقابت بر سر فروش بیشتر به مشتریان بود.

رشد و پیشرفت crm در ایران و جهان

crmدر ایران، به نام سیستم مدیریت ارتباطات با مشتریان شناخته می‌شود. crm ایران، به معنای جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات و جزئیات کار با مشتری است. اطلاعاتی که در این شرکت‌ها جمع آوری می‌شود، به صورت هدفمند هستند. با کمک نرم افزارهای crm در ایران، می‌توان اطلاعات مشتریان را حفظ و آنها را تبدیل به مشتریان وفادار دائم کرد.

روش‌های ارتباط با مشتریان بسیار متنوع هستند. ارتباط‌ تلفنی، ایمیل، پیامک، وب سایت، یا مراکز خرید و فروش با سازمان‌ها، از جمله روش‌های موثر ارتباط گیری‌اند. نرم‌افزارهایcrm در ایران، مدیریت ارتباط با مشتری را به عهده دارند و از روشی که مشتری بهتر با آنها ارتباط می‌گیرد، استفاده می‌کنند؛ به گونه‌ای که مشتری سهولت در ارتباط را احساس خواهد کرد.

نرم‌افزارهایcrm در ایران، مدیریت ارتباطات با مشتریان را به عهده دارند و از روشی که مشتری بهتر با آنها ارتباط می‌گیرد، استفاده می‌کنند.

Crmدر ایران، به مشتری این احساس را می‌دهد که برای او ارزش قائل است و در جهت برطرف کردن نیازهایش، در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام می‌کند و بهترین پاسخ را به او خواهد داد.

ایده crm در ایران و جهان، در واقع یک ایده‌ی جدید و تازه نیست. در گذشته نیز، مشتریان براساس تجربه خریدی که داشتند، سراغ فروشنده‌‌ای می‌رفتند که بهترین روابط را با آنها برقرار می‌کرد!

حال، در دنیای مدرن که تکنولوژی پیشرفت کرده و شرکت‌ها و سازمان‌ها، وسیع‌ و گسترده شده‌اند، راه‌های ارتباط و تماس با مشتری متنوع‌تر شده‌است. به طور مثال، در گذشته در دهه ۷۰ میلادی، مشتریان از طریق تماس‌های تلفنی، فکس، نامه با فروشگاه‌ها و سازمان‌ها ارتباط برقرار می‌کردند.

با افزایش راه‌های ارتباطی بین مشتری و سازمان، روش‌های بهتر، متنوع‌تر و خلاق‌تری در اختیار مشتریان قرار گرفت، اینجا بود که بحث نرم افزارهای crm در ایران و جهان مطرح شد!

آینده crm در ایران و جهان

نرم افزارهای crm ایران و جهان، روی ۳ ناحیه متمرکز شده‌اند؛ که این سه ناحیه عبارتند از:

  1. اجتماعی شدن بیشتر نرم افزار crm

crmدر ایران و جهان به سمت اجتماعی‌تر شدن با مخاطبانش می‌رود و این مسیر را با تحلیل شبکه‌های اجتماعی، تعداد Likeها و به اشتراک گذاری مطالب، بررسی می‌کند.

  1. بازاریابی با کمک CRMها

CRMهای اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که در زمینه کسب و کار خود بازاریابی کرده و آنها را به اشتراک بگذارید.

  1. CRM‌های تحت موبایل

در آینده با crmهای تحت تلفن همراه روبرو خواهیم بود که اطلاعات مشترکین روی گوشی و یا تبلت‌، قابل دسترس هستند.

یکی از نرم افزار های ماکروسافت سی آر ام که قابلیت استفاده روی موبایل را دارد، ماکروسافت سی آر ام است.

در این مقاله در مورد تاریخچه crmایران و جهان، نحوه پیدایش crm و آینده آن، با شما صحبت کردیم. چنانچه قصد دارید بهترین crm ایران را بخرید پیشنهاد ما ماکروسافت crm است. زیرا این نرم افزار همه امکانات مورد نیاز شما را دارد و می‌تواند اطلاعات مشتریان شما را به بهترین شکل مدیریت کند. برای مشاوره و خرید crm مایکروسافت کافیست درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را راهنمایی کنند.

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉