علائم خرابی درام کارتریج؛ چرا در هنگام شارژ کارتریج درام هم باید تعویض شود؟

دسته بندی ها :
علائم خرابی درام کارتریج؛ چرا در هنگام شارژ کارتریج درام هم باید تعویض شود؟

یکی از اصلی‌ترین قطعات موجود در کارتریج، درام است که نقش مهمی در چاپ ایفا می‌کند. در صورت خرابی درام کارتریج، نتیجه چاپ، دور از چیزی است که از آن انتظار دارید. در اینجا به معرفی درام و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.

درام کارتریج چیست؟

درام قطعه‌ای است که تنها در کارتریج پرینترهای لیزری وجود دارد. قطعه درام در چاپ نقش بسیار مهمی در کارتریج ایفا می‌کند. به طوری که اگر در زمان ارائه خدمات شارژ کارتریج از بهترین تونر هم استفاده شود و درام مشکل داشته باشد کیفیت چاپ مناسبی نخواهید داشت.

درام کارتریج میله‌ای استوانه‌ای در دستگاه‌های کپی و انواع پرینتر است که عملکرد اصلی آن، انتقال تصویر از سوی پردازشگر به روی کاغذ است و در حقیقت فرایند اصلی چاپ از طریق درام صورت می‌گیرد. درام در حالت اولیه خود دارای سطحی صاف، براق، بدون خط و خش و رسانای نور است و در آن الکتریسیته ساکن ایجاد می‌شود.

در حقیقت رسانا بودن و حساس به نور بودن درام، اساس و پایه اصلی کار این قطعه را فراهم می‌سازد.  بعد از هر بار چاپ این فوم درام را تمیز می‌کند.

در مقاله شارژ کارتریج چیست، در مورد شارژ کارتریج و انواع آن صحبت کردیم. در زمان شارژ کارتریج برخی از قطعات مصرفی نیز باید تعویض شوند، که یکی از این قطعات مصرفی درام کارتریج است. با توجه به این روال درام کارتریج به مرور و بر اثر استفاده، فرسایش پیدا می‌کند و کم کم روی آن خط و خش ایجاد می‌شود که این خط و خش روی کیفیت پرینت شما موثر است، در نتیجه پیشنهاد می‌شود درام کارتریج پس از شارژ هرباره کارتریج تعویض شود.

درام قطعه‌ای رسانا و حساس به نور است که همین امر موجب چاپ وهر روی برگه می‌شود.

تفاوت کارتریج و درام چیست؟

یونیت درام و کارتریج در پرینترها، جدا از برند و نوع آنها، دو بخش مجزا اما وابسته به یکدیگر هستند به گونه‌ای که با از کار افتادن هر یک از آنها کار چاپ در پرینترها به صورت کامل مختل می‌شود. کارتریج تونر در پرینتر وظیفه نگهداری پودر تونر را برعهده دارد، کارتریج قابل شارژ کردن است و بعد از تمام شدن پودر، با شارژ دوباره قابل مصرف خواهد شد. در حالیکه درام کارتریج وظیفه انتقال پودر داخل کارتریج را به کاغذ برعهده دارد.

انواع درام کارتریج و نقش درام در کارتریج

درام موجود در چاپگرها به دو صورت است، درام‌هایی که متصل به کارتریج هستند مثل کارتریج های A53، ۰۵A، ۸۵A، ۸۳A، ۲۶A و در برخی دیگر درام و کارتریج از هم جدا هستند. به عنوان مثال در برخی از کارتریج‌های لیزری رنگی، هر ۴ کارتریج از یک درام مشترک استفاده می‌کنند که به صورت جدا از کارتریج‌ها داخل دستگاه قرار دارد. مثل پرینتر اچ پی مدل M177 و پرینتر اچ پی مدل CP1025 البته این مورد در کارتریج‌های لیزری مشکی هم دیده می‌شود. مثل پرینتر اچ پی مدل  M130Aمنطبق با کارتریج A17 که درام و کارتریج مجزا هستند.

علائم خرابی درام کارتریج درام‌هایی که به صورت جدا از کارتریج هستند، دوام بالاتری نسبت به درام‌هایی که روی کارتریج سوار هستند دارند، معمولا درام‌های جدا پس از ۳ الی ۴ بار شارژ کارتریج نیاز به تعویض دارند، در صورتی که درام‌هایی که روی کارتریج سوار هستند، پس از هر ۲ بار شارژ باید تعویض شود.

زمان تعویض درام کارتریج

زمانی که درام کهنه شود کیفیت چاپ پایین می‌آید. شاید تصور کنید که با تعمیر پرینتر، مشکل کیفیت چاپ برطرف می‌شود. درصورتی که نیاز به این کار نیست و شاید با تعویض درام، تمام مشکلات برطرف شود.

البته مدت زمان ماندگاری درام به نوع چاپگر بستگی دارد. در واقع درام یک قطعه مصرفی است که نیاز به تعویض دارد، درام کارتریج قابل تعمیر نیست.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب مرتبط:

تفاوت dimm و udimm ، همه چیز در مورد رم های سرور

آموزش تعویض کارتریج پرینتر hp مدل hp LaserJet CP1025

گیمیفیکیشن چیست و چطور در کسب و کار استفاده می‌شود؟

همه چیز در مورد پروتکل FTP و کارایی های آن

چرا نباید هاردهای بالک بخریم؟

سه دلیل تعویض درام کارتریج

۱- زمانی که برای اولین بار کارتریج اصلی را شارژ می‌کنیم

شاید برای اولین بار که کارتریج خود را شارژ می‌کنید، انتظار تعویض درام را نداشته باشید، ولی لازم است بدانید کارتریج و به طبع قطعات آن هم بر اثر استفاده کهنه می‌شوند و باید آنها را تعویض کنیم. در بیشتر مواقع و در زمان شارژ اولیه کارتریج، حتی در صورت نو بودن درام این قطعه باید تعویض شود، به دلیل اینکه تونر و تمام قطعات در کارتریج اصلی، اورجینال هستند. همچنین با توجه به این نکته که در زمان شارژ کارتریج، پودری که در تمام مراکز شارژ استفاده می‌کنند، غیر اصلی است و با درام کارتریج هماهنگ نیست و کیفیت چاپ را بسیار پایین می‌آورد، بهتر است که همزمان درام کاتریج هم تعویض شود.

۲- تعویض درام کارتریج در صورت زخمی بودن درام

گفتنیست چگونگی استفاده از کارتریج در تعویض درام بی تاثیر نیست.   در این شرایط هم حتما درام تعویض می‌شود.علائم خرابی درام کارتریج

در صورتی که برای نصب، راه اندازی، تنظیمات و کار با پرینتر، پلاتر و اسکنر خود مشکل دارید. می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا آنها از راه دور مشکل را برطرف کنند.
جهت مشاوره و تماس با کارشناس فنی می‌توانید از خط ثابت با شماره تلفن ۹۰۹۹۰۷۱۸۴۳ تماس بگیرید.
از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰پاسخگوی شما هستیم.

۳- در صورتی که حجم کار پرینتی بالا باشد

به طور مثال درام کارتریج اچ پی، در کارتریج ۴۲A اچ پی لیزری، با ظرفیت ۱۰۰۰۰ برگ، در هنگام شارژ باید تعویض درام انجام شود ولی در کارتریج ۰۵A اچ پی لیزری، با ظرفیت ۲۰۰۰ برگ ممکن است درام هم تعویض نشود. همچنین در صورتی که تعداد بالای پرینت در مدت زمان کم انجام شود باعث ضعیف شدن درام خواهد شد. به طور مثال در حالتی که ۱۰۰ برگ پرینت به صورت متوالی در یک ساعت گرفته شود، به مراتب درام ضعیف‌تر از حالتی خواهد بود که این تعداد پرینت در طول مدت ۱ هفته گرفته شود.

بهتر است درام کارتریج بعد از هر بار شارژ تعویض شود.

در دستگاه‌هایی که درام، جدای از کارتریج است، هنگام تمام شدن درام، دستگاه خطای Replace drum می‌دهد و باید درام را تعویض کرد، ولی در دستگاه‌هایی که درام روی کارتریج قرار دارد، از مشاهده ایراداتی که اعلام خواهد شد باید درام را تعویض کرد. لازم به ذکر است در صورتی که دستگاه ارور خالی بودن کارتریج دهد، مربوط به درام نیست.

علائم خرابی درام کارتریج

۱- پرینتر چاپ نخواهد کرد

اگر تعداد برگه‌های چاپ شده از این تعداد بیشتر باشند سنسورها فعال شده و هشدار می‌دهند. پس از شنیدن آلارم این هشدارها، باید درام کارتریج را تعویض کنید، در غیر این صورت پرینتر عملیات چاپ خود را متوقف می‌کند.

۲- برگه‌های چاپ شده تار و محو هستند

در صورتی که ترکیبات شیمیایی موجود در درام پرینتر تجزیه شده باشند، قدرت درام برای جذب تونر کم می‌شود. شارژ کردن مجدد و مکرر پرینتر در گذر زمان می‌تواند باعث ایجاد این عمل شیمیایی و درنتیجه تار و محو شدن پرینت شما شود.

۳- انداختن خط سیاه هنگام پرینت گرفتن

بیشتر پرینترها دارای وایربلید هستند که وظیفه ی پاک کردن تونرهای اضافه روی درام را برعهده دارند.  این خط و خش‌ها و رسوبات به مرور زمان خطوط عمودی نازکی را روی صفحات ایجاد می‌کنند، در این زمان باید درام کارتریج را تعویض کرد.

۴- وجود نقاط سیاه کوچک در چاپ

در صورتی که درام کهنه و فرسوده شده یا کثیف باشد، ذرات گرد و غبار را به  خود جذب می‌کند و درنتیجه روی خروجی پرینتر شما نقاط سیاهی را چاپ می‌کند، این یکی از زمان هاییست که باید درام کارتریج خود را تعویض کنید.

۵- بی‌کیفیت بودن چاپ

یکی از دلایل علائم خرابی درام کارتریج بی‌کیفیت بودن نتیجه چاپ تصاویر، به وجود مشکل در درام برمی‌گردد. در صورت نامفهوم بودن متون چاپ شده، اولین کاری که می‌کنید این است که درام را بررسی کنید. گاهی کثیف بودن درام هم موجب ناخوانا بودن چاپ است.

از قرار دادن کاغذهای منگنه‌دار داخل پرینتر خودداری کنید.

نحوه تعویض درام

به اینصورت است که ابتدا باید کارتریج باز شود و در انواع کارتریج‌ها نحوه باز شدنشان متفاوت است. یکی از مشکلات درام کارتریج حساسیت بالای آن است که متاسفانه بر اثر یک ضربه یا حتی تحت فشار بودن آن ممکن است آسیب ببیند. در این زمان ممکن است با مشکل خط انداختن کارتریج روبرو شویم و نیاز است که آن را تعویض کنیم. البته قیمت درام کارتریج متناسب با نوع کارتریج متفاوت است و البته به دلیل اینکه قطعات موجود در بازار از نظر کیفیت متفاوت است باید در خرید درام کارتریج دقت داشت.

آیا درام کارتریج اچ پی هم باید بعد از شارژ تعویض شود؟

مهم نیست که پرینتر شما اچ پی باشد و یا هر نوع برند دیگری. حتی بهترین نوع‌های پرینتر هم در هنگام شارژ کارتریج، باید درامشان را تعویض کنید. در بهترین پرینترهای چندکاره خانگی و حتی اداری هم با گذشت زمان، درام دچار خرابی شده و برای اینکه انتظار شما از چاپ برآورده شود، باید درام را تعویض کنید.

رنج قیمت درام پرینتر اچ پی در چه محدوده‌ای قرار دارد؟

قیمتی که برای درام کارتریج پرینتر اچ پی در بازار وجود دارد بین ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان است. البته برخی از سایت‌های فروش درام، این امکان را به شما می‌دهند تا تا با خرید چند درام، از تخفیف خوبی بهره‌مند شوید.

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉