تفاوت cpu ,core i3 با core i5 و core i7 در پردازنده های اینتل

دسته بندی ها :
تفاوت cpu ,core i3 با core i5 و core i7 در پردازنده های اینتل

درست است که هر چه CPU رده بالاتری داشته باشد بهتر است اما مساله قیمت باعث می‌شود بر اساس کاربری خود اقدام به خرید کنیم. در ادامه به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک از این مدل‌ها می‌پردازیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

مقایسه core i3 و core i5 و core i7 و core i9

هنگام خرید لپ تاپ و کامپیوتر، انتخاب CPU مساله مهم و کلیدی است. (راهنمای خرید CPU در این زمینه اطلاعات مفیدی در اختیارتان می‌گذارد.) اگر CPU خود را از برند اینتل انتخاب می‌کنید، توجه کنید که هر چه عدد کنار core i بزرگتر باشد، یعنی سری CPU بالاتر است و قدرت بیشتری دارد:

  1. پردازنده‌های Core i3 ارزانتر هستند، اما عملکرد ضعیف‌تری دارند و برای کارهای عمومی و رده پایین مناسبند.
  2. پردازنده‌های Core i5 برای پردازش‌های چندکاره و کارهای گرافیک پیشنهاد می‌شود. کلا کارایی خوبی برای اغلب تسک‌ها دارند.
  3. پردازنده‌های Core i7 قدرت بازی‌های رده بالا، ادیت حرفه‌ای ویدئو و تصاویر را دارد. کارایی عالی در تسک‌های most demanding دارد.

هر چه عدد کنار core i بزرگتر باشد، یعنی CPU قدرت بیشتری دارد.

پس وقتی می‌گوییم کدام یک از core i3 و core i5 و core i7 و core i9ها بهتر است در پاسخ باید گفت مدلی که عدد بزرگتری دارد. از طرفی مصرف برق را داریم مثلا core i5 از core i7 و core i9 برق کمتری مصرف می‌کند. این نکته در لپ تاپ‌ها مهم است.

امروزه دیگر کمتر از core i3 ها صحبت می‌شود اما همچنان بهترین انتخاب برای پی سی‌های ارزان قیمت و دسکتاپ‌های بازی رده پایین است. اما باید نسل ۱۰ و ۱۱ آن را بخرید مثلا core i3-10100.

برای مقایسه انواع core i ها دو فاکتور مهم یعنی تعداد هسته و سرعت کلاک باید مورد توجه قرار گیرند. در سال‌های گذشته باید درباره hyperthreading که فاکتور مهمی در کارایی است صحبت می‌کردیم اما الان دیگر تمام CPU های نسل ۱۱ اینتل این فناوری را دارند. همچنین کش پردازنده هم در کارایی و سرعت CPU موثر است.

برای واضح‌تر شدن بحث مثال انسانی می‌آورم: هر چه هسته بیشتری داشته باشید یعنی کارگر بیشتری برای انجام کارها دارید. هر چه سرعت کلاک بیشتری داشته باشید یعنی این کارگرها می‌توانند کار را سریع‌تر انجام دهند. hyperthreading  یعنی به هر یک از این کارگران به جای یک کار، دو کار همزمان بدهیم.

تعداد هسته

هر چه تعداد هسته در Intel Core بیشتر باشد یعنی تسک‌های بیشتری اجرا می‌شود و کاربردش در وب سرور، مرورگر وب و برخی ویدئو گیم‌ها است.

در برخی تسک‌ها مثل بازی بهتر است هسته کم ولی سریع‌تر داشته باشیم؛ اما در کارهای دیگر مثل ادیت ویدئو هسته‌های بیشتر بهتر است چون برنامه‌ها طوری طراحی شده‌اند که حداکثر قدرت CPU را استفاده کنند ولی بازی‌ها اغلب از قدرت کارت گرافیک استفاده می‌کنند.مقدار CPU Cache

Cache ذخیره ساز بسیار سریعی است و دیتایی که هسته‌ها زیاد استفاده می‌کنند را نگه می‌دارد. پردازنده‌های رده بالا، حافظه کش بیشتری نسبت به پردازنده‌های رده پایین و متوسط دارند. مثلا Intel Core i3-10100 دارای ۶ مگابایت کش است و Intel Core i5-11600K دارای ۱۲ مگابایت. پردازنده‌های i5 سرعت کلاک بالاتر و کش بزرگتری دارند، بنابراین کارهای تکراری در آن ها سریع‌تر انجام می‌شود.

CPUهای رده بالا مثل Intel Core i9-11900K و Intel Core i7-11700K دارای ۱۶MB کش است. حتی در i9-10900K مقدار کش ۲۰MB است.

برای آشنایی با CPU Cache مقاله “بررسی حافظه CPU Cache و انواع آن” را بخوانید.

 

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی مطالب مرتبط:

آموزش نحوه ارسال و دریافت فکس با کامپیوتر

ارسال کالاها از واحد انبار توسعه شبکه آداک (ایران اچ پی) به نمایندگی‌های توسعه شبکه آداک در ایران

پرینت از هر نقطه از جهان با گوشی اندروید

اچ پی رهبر بازار سرورهای ماژولار در دنیا

Thin provisioning چیست، بررسی کامل تفاوت های thin و thick در vmware

Hyper Threading چیست؟

این ویژگی به طور مجازی تعداد هسته‌های پردازنده را افزایش می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی چند رشته‌ای (multithreading) کارایی در کارهای چند رشته‌ای افزایش یافته و کاربران می‌توانند چندین برنامه را به طور همزمان اجرا کنند، همچنین کارهای دیگری مانند عملیات چند رسانه‌ای و وب گردی نیز از مزایای این تکنولوژی استفاده می‌کنند. Hyper Threading با پردازنده‌های دو هسته‌ای Core i5 و همچنین i3 کار می‌کنند، و آن ها را طوری می‌سازند که مانند تراشه‌های ۴ هسته‌ای عمل کنند.

Turbo Boost چیست؟

پردازنده‌های اینتل با تکنولوژی توربو بوست می‌توانند مواقعی که حجم دستورات پردازشی در CPU زیاد می‌شود به صورت موقت سرعت کلاک افزایش می‌دهند تا سرعت پردازش دستورات بالا رود. پس از کم شدن حجم پردازش‌ها، سرعت کلاک به حالت پایه برمی‌گردد. پس اگر در مشخصات فنی پردازنده توربو بوست را دیدید، عدد مربوط به آن حداکثر فرکانس در حالت توربو بوست است. مثلا هسته‌ها را از ۱.۹ گیگاهرتز تا ۲.۹ گیگاهرتز کلاک می‌کنند.

نقش حروف در انواع پردازنده‌های اینتل

Core i5 و i7 و i9 به ترتیب یعنی خوب، بهتر، بهترین. اما هنگام انتخاب از بین این core i ها باید به حروفی که در نام مدل CPU آمده توجه کنید.

در رده دسکتاپی سه حرف K و F و T داریم:

حرف K: یعنی Unlocked است و قابلیت اورکلاک کردن CPU را دارد. یعنی می‌توانید برای بالا بردن کارایی، به صورت دستی سرعت پردازنده را از سرعت پیش فرضش بالاتر ببرید. گیمرها معمولا از این قابلیت استفاده می‌کنند و در این کار باید به کولینگ سیستم توجه شود.

حرف F: حرف F در انتهای نام پردازنده، یعنی گرافیک مجتمع ندارد یعنی باید از کارت گرافیک مجزا استفاده کنید وگرنه حتی نمی‌توانید ویندوز را ببینید. می‌توانید هزینه‌ای که اینجا صرف نمی‌کنید را جای دیگر خرج کنید. Intel Core i5-11400F یکی از بهترین CPU های budget gaming است.

حرف T: یعنی سرعت کلاک کمتر به منظور مصرف برق کمتر. هدف از آن تولید گرمای کمتر است و آن را برای مینی پی سی ها مناسب می‌کند. برای آشنایی با مینی پی سی مقاله “معرفی تجهیزات مناسب دورکاری” را بخوانید.

در رده لپ تاپ سه حرف G و H و U داریم:

حرف G: یعنی کارت گرافیک تعبیه شده خوبی دارد. G4 یعنی لپ تاپ دارای چیپ Intel UHD graphics است که ضعیف است. G7 یعنی لپ تاپ دارای چیپ Intel Xe graphics است که بسیار عالی است و می‌توانید در بازی‌ها روی آن حساب کنید. مثل i5-1135G7 و i7-1165g7 و i5-1185g7 و i7-1185g7. سی پی یو i5-1135G7 یکی از بهترین سی پی یو های لپ تاپ است.

حرف H: یعنی High Performance و رده بالا. چنین CPU ای لپ تاپ را همردیف دسکتاپ می‌کند. البته مصرف باتری بیشتر، آن را کمی گرم‌تر می‌کند. معمولا در لپ تاپی که ضخامت بیشتری دارد و سنگین‌تر است به کار می‌رود تا سیستم کولینگ بهتری برایش فراهم شود.

حرف U: در نسل ۱۱ دیده نمی‌شود امادر نسل‌های قبلی یعنی Ultra Low Voltage و مصرف کم باتری و در لپ تاپ های سبک و باریک استفاده می‌شوند.

نامگذاری پردازنده های نسل نهم اینتل تا نسل ۶ همانند حالت بدون پسوند G در نسل ۱۰ و ۱۱ است: یک رقم نسل، سه رقم SKU و یک یا دو حرف پسوند.

بررسی core i5 های نسل ۱۰

در این قسمت جدولی مشتمل بر ۶ مدل core i5 داریم که همگی ۶ هسته، ۱۲ رشته و ۱۲ مگابایت کش دارند. TDP در مدل‌های بدون K دارای ۶۵ وات هستند اما در مدل با K برابر با ۱۲۰ وات است.

در ۱۰th-gen Core i5 ها، تفاوت ۱۰۴۰۰ و ۱۰۵۰۰ و ۱۰۶۰۰ بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاهرتز است و چون از مدل‌های Locked هستند نمی‌توان کلاک اسپیدشان را عوض کرد اما مدل‌های ۱۰۶۰۰K و ۱۰۶۰۰KF را می‌توان اورکلاک کرد. برای این کار باید مادربوردهای سری x را استفاده کنید.

بررسی core i7 های نسل ۱۰

CPU های core i7 دارای ۸ هسته‌ و ۱۶ رشته هستند. مدل Core i7-10700 قابل اورکلاک نیست و Locked است. و کلاک پایه آن با حداکثر توربو، ۴.۸ گیگاهرتز است و TDP آن ۶۵ وات است. مدل Core i7-10700K که Unlocked است کلاک پایه ۳.۸ GHz و کلاک بوست ۵.۱ GHz را ارایه می‌دهد و TDP آن ۱۲۰ وات است. مقدار L3 Cache در هر دو ۱۶ مگابایت است.

بررسی core i9 های نسل ۱۰

CPU های core i7 دارای ۱۰ هسته‌ و ۲۰ رشته هستند و مقدار L3 Cache در هر دو ۲۰ مگابایت است.

مدل Core i7-10900 مدل پایه است که فرکانس پایه آن ۲.۸ GHz و در حالت توربو ۵.۱ GHz است. کلاک در مدل Core i9-10900K که Unlocked است کمتر از ۳.۷ GHz نیست و و حداکثر توربو بوست ۵.۲ GHz است و TDP آن ۱۲۵ وات است.

CPU های نسل ۱۲ اینتل کور

نسل ۱۲ سی پی یو های اینتل که به عنوان Alder Lake شناخته می‌شوند تغییرات مهمی نسبت به نسل ۱۱ دارند. اگر Core i9 های امروزی ۸ هسته دارند، در نسل آینده ۱۶ هسته خواهند داشت و می‌توانند پردازنده‌های رده بالای AMD Ryzen 9 5900x/5950X را کنار بزنند CPU های نسل ۱۲ به مادربورد جدید نیاز دارند تا سوکت‌های مناسب را داشته باشند. خواندن مقاله کدام CPU بهتر است؟ اینتل یا AMD؟ به شما پیشنهاد می‌شود.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

منبع

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉