بدسکتور چیست و چگونه رفع می شود؟

دسته بندی ها :
بدسکتور چیست و چگونه رفع می شود؟

بدسکتور هارد آسیبی است که در هارد درایوها دیده می‌شود چه هارد دیسک‌ها و چه SSD ها. برای آشنایی با انواع بدسکتور، شناسایی و روش‌های رفع بدسکتور هارد با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

Bad sector چیست؟

فضای ذخیره سازی هارد‌ دیسک از سکتورهای ۴ کیلوبایتی تشکیل شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با سکتور و اجزای تشکیل دهنده هارد، مقاله “هارد دیسک چیست و چگونه کار می‌کند” را مطالعه کنید. وقتی سکتوری آسیب ببیند اصطلاحا گفته می‌شود بدسکتور گرفته است. بدسکتور هارد یعنی سکتور به درخواست‌های خواندن و نوشتن پاسخ نمی‌دهد. بدسکتور در هارد درایوهای مغناطیسی (HDDها) و Solid State Drive ها می‌تواند رخ دهد. دو نوع بدسکتور داریم: یکی به دلیل ایراد فیزیکی و سخت افزاری است که قابل تعمیر نیست و یکی بدسکتور منطقی است که به دلیل خطاهای نرم افزاری رخ می‌دهد و قابل رفع است. بدسکتور ممکن است بیشتر شود و دیتای شما از بین برود. پس حتما حتما از اطلاعات هارد خود بکاپ بگیرید. برای آشنایی با انواع روش های بکاپ گیری از اطلاعات کامپیوتر و هارد اکسترنال، روی لینک بزنید.

خطا:

وقتی کامپیوتر بدسکتور را تشخیص می‌دهد آن سکتور را به عنوان بدسکتور علامتگذاری می‌کند و در آینده از آن استفاده نمی‌کند. پس اگر اطلاعاتی در این سکتورها داشته باشید از بین خواهد رفت و ممکن است یک یا چند فایل با مشکل مواجه شوند. برای آشنایی بیشتر با خطای SMART مقاله “SMART در هارددیسک چیست؛ خطای اسمارت و رفع آن” را مطالعه کنید. اگر بدسکتورهای هارد درایو به سرعت در حال افزایش باشند یعنی هارد در شرف خرابی است. در این حالت در ادامه به بررسی انواع بدسکتور و دلایل ایجاد آنها می‌پردازیم. رفع بدسکتور، اولین قدم در انجام ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد است. انجام ریکاوری به دست متخصصین این حوزه شانس بازیابی را بالا می‌برد. از کارشناسان بازیابی اطلاعات و هارد و خدمات بازیابی اطلاعات در توسعه شبکه آداکدر این زمینه حتما استفاده کنید.

بدسکتور فیزیکی چیست و چرا به وجود می‌آید؟

در بدسکتور فیزیکی یا سخت افزاری، کلاستر هارد به صورت فیزیکی آسیب دیده است. هد هارد ممکن است به آن قسمت از هارد برخورد کرده باشد و باعث خرابی آن شده باشد. ممکن است روی آن سکتور گردوغبار نشسته باشد و سکتور را خراب کرده باشد. سلول فلش مموری هارد SSD ممکن است خراب شده باشد. چنین خرابی‌هایی قابل رفع و تعمیر نیست. در مقاله “مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD” نکات جالبی درباره تفاوت هارد و SSD می‌خوانید.

رایج‌ترین دلایل ایجاد بدسکتور فیزکی عبارت است از:

  1. آسیب فیزیکی
  2. ایراد هنگام تولید هارد: مثلا پوشش طبیعی دیسک ایراد داشته باشد.
  3. ایراد در قطعات مثل بورد و هد و پلیت
  4. تماس هد هارد با پلاتر
  5. نفوذ هوا به فضای مهروموم شده هارد
  6. نفوذ گرد و غبار
  7. استفاده زیاد از هارد و تعداد دفعات بالای خواندن و نوشتن

بدسکتور منطقی چیست و چرا به وجود می‌آید؟

در بدسکتور منطقی یا نرم افزاری، کلاستر هارد به درستی کار نمی‌کند. سیستم عامل برای خواندن دیتا از آن سکتور ناکام است و می‌فهمد که error correcting code (ECC) با محتواهای سکتور سازگار نیست. بدین ترتیب عدم کارکرد درست نمایان می‌شود و باعث بروز صداهای ناهنجار در هارد می‌شود. چنین بدسکتوری با انجام low level format (یعنی پر کردن کل هارد با صفر) رفع می‌شود. برای رفع بدسکتور منطقی هارد می‌توان از ابزار Windows Disk Check استفاده کرد. سیستم عامل‌های لینوکس و OS X هم دارای ابزارهای تعبیه شده مثل Linux disk برای تشخیص بدسکتور هستند.

دلایل ایجاد بدسکتور منطقی عبارت است از:

  1. خاموشی ناگهانی کامپیوتر به دلیل قطع برق یا جدا شدن کابل. ممکن استدر این لحظه، هارد در حال کار نوشتن باشد.
  2. سکتورهای هارد که دیتا دارند با ECC یکسان نیست.

تست بدسکتور هارد

ابزار داخلی ویندوز به نام ChecK Disk که به صورت chkdsk هم شناخته می‌شود، می‌تواند هارد را برای تشخیص بدسکتور اسکن کند. سپس بدسکتور فیزیکی را علامت می‌زند و بدسکتور منطقی را تعمیر می‌کند تا دوباره قابل استفاده باشد.  ولی شما هم می‌توانید به صورت دستی آن را اجرا کنید. اجرای ChecK Disk ممکن است کمی زمان ببرد اما می‌تواند از بروز مشکلات بزرگتر و از دست رفتن اطلاعات در طول زمان پیشگیری کند. این ابزار بر اساس نوع اجرای آن کارهای مختلفی انجام می‌دهد.

توصیه می‌شود هر چند ماه یکبار ابزار ChecK Disk و ابزار SMART را اجرا کنید. همچنین هر وقت ویندوز به شکل غیرنرمال خاموش شد اجرا کنید مثلا قطع برق یا هنگ کردن سیستم.

رفع بدسکتور هارد از طریق ابزار ChecK Disk

ابزار ChecK Disk در تمام نسخه‌های ویندوز وجود دارد و در هر نسخه فقط با ظاهر متفاوتی روبرو می‌شوید وگرنه عملکرد یکسانی دارد. در ادامه به نحوه کار با این ابزار در ویندوز ۱۰ و ۸ و ۷ می‌پردازیم. توجه کنید که این روش برای رفع بد سکتور هارد اکسترنال و رفع بد سکتور فلش هم استفاده می‌شود.

۱- File explorer را باز کنید.

۲- روی درایوی که می‌خواهید چک کنید راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.

۳- در پنجره Properties روی تب Tools بروید و روی دکمه Check بزنید. ۴- در ویندوز ۸ و ۱۰، ممکن است ویندوز اعلام کند که هیچ خطایی روی درایو پیدا نکرده اما می‌توانید به صورت دستی با کلیک روی گزینه Scan Drive، اسکن دستی را اجرا کنید. ابتدا اسکن بدون تعمیر انجام می‌دهد بنابراین سیستم ری استارت نمی‌شود. اگر Quick Scan مشکلاتی را تشخیص دهد، ویندوز آن را نمایش می‌دهد. پس از انتخاب گزینه‌های موردنظرتان دکمه Start را بزنید. این کار ممکن است چند ساعت طول بکشد. هنگام انجام عملیات نباید از هارد استفاده شود و چون زمان زیادی برای انجام کار نیاز است می‌توانید انجام این کار را زمانبندی کنید که بار دیگری که سیستمتان را روشن می‌کنید این کار انجام شود.

 

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی مطالب مرتبط:

ttl در پینگ به چه معناست و چگونه کاهش و افزایش پیدا می کند؟

چگونه از طریق گوشی ایمیل بفرستیم

SMART در هارددیسک چیست؛ خطای اسمارت و رفع آن؛ ویدیو

روتر برد چیست ؛ معرفی روتربرد های میکروتیک

چگونه آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنیم؟

بررسی زمانبندی disk check در cmd

۱- در قسمت سرچ ویندوز عبارت cmd را تایپ کنید تا Command Prompt را ببینید.

۲- حالا روی Command Prompt راست کلیک کنید و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید تا پنجره cmd باز شود.

رفع بدسکتور هارد با cmd

اگر سیستم شما به درستی بوت نمی‌شود و نمی‌توانید از رفع بدسکتور هارد از طریق بوت اقدام کنید، می‌توانید از روش رفع بدسکتور هارد با cmd استفاده کنید. دستور chkntfs با سوئیچ‌های مختلفی قابل اجرا است که در زیر می‌بینید. اما مهمترین آنها /f و  /r است. اگر دستور chkdsk را بدون هیچ سوئیچی اجرا کنید، درایو در حالت فقط خواندنی – read only اسکن می‌شود. خطاها را گزارش می‌دهد اما رفع نمی‌کند.

به همین دلیل بدون نیاز به ری استارت کردن قابل اجرا است. اگر بخواهید خطاهای منطقی سیستم فایل را هنگام اسکن رفع کنید  باید سوئیچ /f را اضافه کنید. فایل‌ها روی درایوی باشد که در حال استفاده است (که احتمالا هست)درخواست زمانبندی اسکن را برای ریبوت بعدی سیستم می‌خواهد. اگر بخواهید بدسکتورها را اسکن کنید باید از سوئیچ /r استفاده کنید که در این صورت سوئیچ /f هم اجرا می‌شود یعنی هم خطاهای منطقی و هم بدسکتورها را اسکن می‌کند. می‌توانید به صورت همزمان هم این دو سوئیج را استفاده کنید.


رفع بدسکتور هارد با نرم افزار HDD Regenerator

نرم افزار HDD regenerator می‌تواند بدسکتورهای هارد تشخیص دهد. همچنین خطاهای مغناطیسی و بدسکتور را رفع می‌کند. این نرم افزار برای فایل سیستم‌های FAT و NTFS و … استفاده می‌شود و نسخه تریال آن رایگان است.

این نرم افزار قابلیت تعمیر دیسک‌های بدون پارتیشن بندی و بدون فرمت را دارد و برای رفع و تعمیر بدسکتور از الگوریتم خاص magnetization استفاده می‌کند.

نرم افزار HDD regenerator رابط کاربری آسانی دارد، دیتاهای غیرقابل خوانش را ریکاوری می‌کند و از اطلاعات شما در هر شرایط محافظت می‌کند. این نرم افزار برای رفع بد سکتور هارد اکسترنال و رفع بد سکتور فلش و رفع بدسکتور هارد اصلی استفاده می‌شود. در ادامه چگونگی رفع بدسکتور هارد را با این نرم افزار آموزش می‌دهیم:

۱- برنامه را دانلود و نصب کنید.

۲- روی آن راست کلیک کنید و Open را بزنید.

۳- گزینه‌های زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید درایوی که سیستم عامل روی آن اجرا می‌شود را اسکن کنید:

  1. اسکن و تعمیر دستگاه ذخیره سازی متصل به کامپیوتر
  2. ایجاد Bootable USB Flash
  3. ایجاد Bootable CD / DVD

در این آموزش می‌خواهیم اسکن درایو را با ساخت bootable USB flash drive انجام دهیم.

توجه کنید که این کار باعث می‌شود تمام دیتای موجود روی فلش پاک شود پس حتما از اطلاعات این فلش بکاپ بگیرید.

۴- فلش درایو را انتخاب کنید، روی Reset Flash Size کلیک کنید و سپس Ok بزنید.

۵- با انتخاب گزینه yes سیستم ری استارت می‌شود.

۶- برای اینکه سیستم از USB بوت شود باید در بایوس سیستم، Boot Priority Order را تغییر دهید.

۷- پس از اینکه سیستم بوت شد، درایوی که می‌خواهید اسکن کنید را انتخاب کنید و اینتر بزنید.

۸- حالا ۴ گزینه نمایش داده می‌شود:

۹- ما می‌خواهیم درایو repair شود پس دکمه ۲ را زده سپس اینتر می‌کنیم.

۱۰- مرحله اسکن و تعمیر طول می‌کشد. در این بین می‌توانید سکتورهایی که اسکن و عیب یابی و ریکاور شده‌اند را ببینید.

۱۱- کار اسکن و ریکاوری تمام شد.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

منبع

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉