مجازی سازی دسکتاپ یا VDI چیست؟

دسته بندی ها :
مجازی سازی دسکتاپ یا VDI چیست؟

مفهوم زیرساخت‌های دسکتاپ مجازی:

 (VDI) سال‌ها است که در دنیای فناوری اطلاعات به وجود آمده اما درصد پذیرش و راه اندازی آن در سازمان‌ها کمی کند و با احتیاط بوده است. همان طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند از سال ۲۰۱۵ رشد انفجاری VDI در سازمان‌ها و شرکت‌ها آغاز شد و در حال حاضر به‌عنوان گزینه اصلی برای جایگزینی کامپیوترهای قدیمی کاربران به کار برده می‌شود.

 

پادکست با موضوع مجازی سازی دسکتاپ:

در این قسمت از مجموعه پادکست‌های رادیو فالنیک در خدمت شما هستیم و در بخش پرونده، قصد داریم به “مجازی سازی دسکتاپ یا VDI  بپردازیم. پرونده‌ها در رادیو فالنیک، طبق آخرین تکنولوژی‌ها و مستندات روز دنیا تهیه می‌شود که مهندس مریم فقیهی عهده‌دار تالیف و ارایه آن است. در کنار آن چند دقیقه‌ای را به بررسی مناسبت‌های ماه و اهم رویدادهای دنیای تکنولوژی می‌پردازیم که کارشناسان ما، ندا ایزدی و زهرا چگینی تهیه و ارایه می‌کنند.

۱- اخبار تکنولوژی:

معرفی لپ تاپ‌ها و ورک استیشن‌های جدید اچ پی، حمله هکرها به پایگاه امنیتی سازمان بهداشت انگلیس، تولید نمایشگر اولد با استفاده از موی انسان و از سرگیری محدودیت‌های هواوی به دستور ترامپ، بخشی از اخبار تکنولوژی این پادکست است.

۲پرونده ویژه:

موضوع پرونده‌ی خرداد ماه ۹۹، مجازی سازی دسکتاپ یا VDI است. با توجه به اینکه مجازی سازی دسکتاپ از جمله تکنولوژی های دنیای مجازی سازی است که روز به روز طرفداران بسیاری پیدا می کند بر آن شدیم تا در این پادکست به بررسی مجازی سازی دسکتاپ یا VDI به عنوان یکی از انواع مجازی سازی بپردازیم.

در  این پرونده به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  1. تاریخچه مجازی سازی دسکتاپ یا VDI
  2. مجازی سازی دسکتاپ یا VDI چیست؟
  3. مزایای مجازی سازی دسکتاپ یا VDI
  4. اجزای لازم برای راه اندازی VDI

۳- مناسبت ماه

در این شماره از پادکست، به سراغ یکی از مناسبت های تیر ماه، بزرگداشت شاعر بزرگمان صائب تبریزی رفتیم و زندگینامه و آثار این شاعر بزرگ را مرور کردیم. در

مجازی سازی دسکتاپ یا VDI چیست؟

در ابتدا بدانیم که vdi مخفف چیست، VDI یا Virtual Desktop Infrastructure در فارسی با مجازی سازی دسکتاپ شناخته می‌شود. این فناوری برای ایجاد محیط مجازی از دسکتاپ ها طراحی شده و با استفاده از بستر مجازی، دسکتاپ های کاربران را روی سرورها قرار می‌دهد.

در VDI:

یعنی سرور به دسکتاپ‌های مختلف مجازی تقسیم می‌شود که بر اساس آن کاربران می‌توانند از طریق دستگاه های خود به دسکتاپ مجازی دسترسی داشته باشند، این دسکتاپ های مجازی می‌توانند از هر سیستمی و در هر مکان و زمانی مورد استفاده قرار گیرند مشروط بر اینکه امنیت، مجوزها، سیاست‌های سازمانی و … تنظیم شده باشد.

 

مجازی سازی دسکتاپ:

 برنامه‌ها و سیستم عامل شما را از کیس جدا کرده و آنها را در یک سرور قرار می‌دهد و سرور فیزیکی در دیتاسنتر مستقر می‌شود. در VDI، از همان اصول و روش های مشابه در مجازی سازی سرور استفاده می‌شود ولی این‌بار برای سیستم عامل هایی که بر پایه کلاینت هستند. به صورت خلاصه می‌توان گفت تکنولوژی مجازی سازی دسکتاپ سیستم فیزیکی شما را به حالت مجازی تبدیل کرده که در آن یک سیستم عامل دسکتاپی (ویندوز ۷ یا ویندوز ۱۰) در یک محیط ابری و یا در بستر داخلی شبکه موجود، پیاده‌سازی و مدیریت شده و تمام اطلاعات کاربر روی سرور قرار می‌گیرد.

تاریخچه VDI

ایده مجازی سازی دسکتاپ‌های ویندوزی به اوایل سال ۲۰۰۲ باز می‌گردد زمانی که مشتریان VMware سیستم عامل‌های دسکتاپی خود را بر روی سرور قرار می‌دادند. در آن زمان، مفهوم مجازی سازی دسکتاپ به صورت معمول امروزی کاربرد نداشت. کاربران از طریق پروتکل RDP به طور مستقیم به دسکتاپ اختصاصی خود که ویندوز ایکس‌پی بود و روی سرور قرار داشت متصل می‌شدند. در سال ۲۰۰۵ شرکت VMware مفهوم Connection Broker را تعریف کرد و در سال ۲۰۰۶ عملا VDI متولد شد و در طول زمان به فناوری کامل و رایج کنونی رسید.

چرا باید از تکنولوژی مجازی سازی دسکتاپ استفاده کنیم؟

در شکل سنتی دسکتاپ‌ها، تمام پروسس‌ها و اغلب فایل‌ها بر روی هاردهای لوکال سیستم قرار می‌گیرند. برای هر کاربر سیستم عامل و برنامه ها جدا نصب می‌شود. به روز رسانی سیستم عامل‌ها و برنامه‌ها به صورت جدا روی هر سیستم اعمال می‌شود. حالا تصور کنید تعداد زیادی PC داریم، زمان بسیار زیادی را برای مدیریت تک به تک این کامپیوترها صرف می‌کنیم، تعداد زیادی اپلیکیشن، کاربرهایی که فاقد تخصص لازم برای کار با کامپیوتر هستند و ادمین هایی که از تکرار طاقت‌فرسای کارهای روزانه خسته شده‌اند و صدها مشکل دیگر …

مثال:

فرض کنید یک شرکت بازرگانی را در اختیار گرفته‌اید. نصب و پیکربندی سخت افزاری تمام کامپیوترها در مرحله اول بر عهده شما است سپس وظیفه دارید برنامه های درخواستی کاربران را نصب کرده و در انتها تعمیر و نگهداری و بروز رسانی سالیانه را انجام دهید. همان طور که آگاه هستید هزینه‌ها و زمان بسیاری زیادی برای انجام این امور باید صرف کنید. با استفاده از زیرساخت های دسکتاپ مجازی می‌توانید با یک تین کلاینت و زیرو کلاینت و یا حتی موبایل به همه موارد دسترسی داشته باشید. VDI امکان دسترسی به کامپیوتر را از هر کجا و در هر زمان و از طریق نرم افزار فراهـم می‌آورد.

 

نرم افزار های VDI را چه شرکت هایی تولید می‌کنند؟

تولیدکنندگان بزرگ در عرصه دسکتاپ مجازی و VDI عبارت‌اند از:

  1. Microsoft
  2. Citrix
  3. VMware

در ابتدای کار سیتریکس و مایکروسافت با برنامه های مجازی و دسکتاپ های اشتراکی بر اساس محاسبات سروری به بازار ورود کردند و بعد از آن VDI بر اساس سیستم عامل های PC ارائه شد. در حالی که VMware در ابتدای راه VDI را راه‌اندازی کرده و بعدا سراغ برنامه های مجازی رفت.

 

نرم افزار های راه اندازی VDI

در سال ۲۰۰۶ بود که VDI تحت عنوان VDI Alliances ساخته شد و Citrix و VMware و Microsoft محصولات خود را برای فروش تولید کردند:

  1. VMware محصول VDI خود را با نام Virtual Desktop Manager منتشر کرد که بعدا به VMware View و سپس Horizon تغییر نام داد.
  2. مایکروسافت در ابتدا ترمینال سرویس را منتشر کرد و با ورود ویندوز سرور ۲۰۰۸ نام آن را به Remote Desktop Services تغییر داد.
  3. محصول سیتریکس هم Citrix Presentation Server 4.0 بود و بعد XenDesktop را به عنوان یک محصول مستقل منتشر کرد.

VMware، بهترین نرم افزار برای راه انداری VDI

بهترین نرم افزار برای راه انداری VDI و مجازی سازی دسکتاپ کدام است؟ بیایید این سوال را به این شکل تغییر دهیم: چرا باید از VMware Horizon View برای VDI استفاده کنیم؟

مدیران IT سازمان‌ها ترجیح می‌دهند وارد پیچیدگی‌های زیاد نشده و مدیریت و وقت خود را صرف چند برنامه مختلف نکنند. همان طور که می‌دانیم در اغلب سازمان‌ها زیرساخت مجازی با محصولات VMware پیاده سازی شده است که همین امر هزینه‌های سرمایه گذاری را کاهش داده و قابلیت اطمینان، کارایی و ضریب امنیت افزایش پیدا می‌کند. با راه اندازی زیرساخت دسکتاپ مجازی در بستر VMware این امکان ایجاد می‌شود تا از قابلیت‌هایی مانند vSAN و NSX که از دیگر محصولات VMware هستند استفاده کنید. VMware در مقایسه با سایر رقبا امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

استفاده از برنامه مجازی سازی VMware Horizon Veiw برای انجام مجازی سازی دسکتاپ، بحث گسترده و مهمی است که در مقالات جداگانه‌ای به بررسی مفصل آن پرداخته‌ایم. با خواندن مطلب “مجازی سازی دسکتاپ با VMware Horizon View” با برنامه مجازی سازی VMware View بیشتر آشنا می‌شوید.

 

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی مطالب مرتبط:

انواع دسکتاپ کاربران در VDI

نحوه‌ی پیکربندی ایمیل و هماهنگ سازی در CRM

مجازی سازی سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟

هوشمندسازی آموزش مجازی چیست و چه مزایایی دارد؟

معنی Footprint در دنیای تکنولوژی چیست؟

اجزا اصلی تشکیل دهنده VDI چیست؟

اجزای تشکیل دهنده VDI به شرح زیر است:

  1. Virtualization

مجازی سازی یا Virtualization یعنی ایجاد نسخه مجازی از یک دسکتاپ یا سیستم عامل یا سرور یا استوریج.

۲. Hypervisor

Hypervisor چیست؟ نرم افزاری است که سیستم عامل را از سخت افزارها جدا می‌کند. در واقع لایه ای است که بین سخت افزار و OS قرار می‌گیرد. پس وظیفه هایپروایزر، ایجاد محیط مجازی است.

۳. Connection Broker

کانکشن بروکر چیست؟ Connection Broker برنامه نرم افزاری است که به کاربر امکان اتصال به دسکتاپ مجازی ریموت را می‌دهد.

۴. Desktop Pool

دسکتاپ پول چیست؟ به گروهی از دسکتاپ های مجازی با پیکربندی یکسان، Desktop Pool گفته می‌شود مانند سیستم عامل، استوریج و اپلیکیشن ها.

۵. Application Virtualization

مجازی سازی اپ یا Application Virtualization تکنولوژی است که برای ایجاد Virtualized Application image استفاده می‌شود و آن را به همه دسکتاپ های مجازی موجود در پول دسکتاپ، Replicate می‌کند.

حالا که با مولفه ها و اجزای زیرساخت دسکتاپ مجازی آشنا شدیم، ببینیم که VDI اصلا چطور کار می‌کند و سپس به مراحل و اجزا مورد نیاز در راه اندازی VMware Horizon View می‌پردازیم.

VDI چطور کار می‌کند؟

دسکتاپ مجازی چطور کار می‌کند؟ طی سه مرحله ساده می‌توان از VDI استفاده کرد:

  1. کاربر، درخواست لاگین به دستگاه را می‌فرستد.
  2. کانکشن بروکر، درخواست را قبول می‌کند.
  3. حالا کاربر می‌تواند از دسکتاپش استفاده کند.

به همین سادگی.

مزایای مجازی سازی دسکتاپ

مزایای استفاده از VDI را در ادامه بررسی می‌کنیم:

دسترسی از راه دور با مجازی سازی دسکتاپ

  • ویژگی برتر VDI دسترسی از راه دور آن است. دسکتاپ‌های قدیمی بسیار محدود هستند و تا زمانی که شما کنار سیستم حضور دارید می‌توانید از آن استفاده کنید و به محض جدا شدن از سیستم این امکان از بین می‌رود.
  • با استفاده از VDI از هر نقطه و در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید به دسکتاپ خود دسترسی داشته باشید. دسترسی بدون محدودیت مکانی و زمانی برای کاربران ایجاد می‌شود.
  • با دستگاه های مختلف (موبایل، تبلت، دسکتاپ، لپ تاپ) می‌توانیم به اطلاعاتمان دسترسی داشته باشیم.

امنیت بالاتر در حفظ اطلاعات

یکی دیگر از جنبه های مهم VDI امنیت آن است.

  • به طور معمول، کاربران سیستم عامل و برنامه ها و اطلاعات خود را در سخت افزار سیستم نگهداری می‌کنند که این سخت افزار می‌تواند لپ تاپ یا PC باشد. در صورت سرقت یا خراب شدن کامپیوتر تمام داده از بین می‌رود. با استفاده از VDI افزونگی بالایی فراهم شده و تمام اطلاعات در سرور ذخیره می‌شود و نیازی به نگرانی در مورد از دست دادن دیتا وجود نخواهد داشت.
  • با این ساز و کار احتمال خروج اطلاعات از سازمان به کمترین میزان خود می‌رسد.
  • ریسک آلوده شدن سیستم‌ها توسط بدافزارها یا ویروس‌ها بسیار کم می‌شود.
  1. امکانات موجود در دیتاسنتر

هنگامی که از خدمات VDI بهره می‌برید، دسکتاپ‌های شما بر روی سرورهای دیتاسنتر با کارایی بسیار بالا قرار می‌گیرند. حالا تمام امکانات و ویژگی های مربوط به دیتاسنتر در اختیارتان قرار دارد. امکاناتی مانند امنیت پیشرفته و زیرساخت های سطح بالا و … دسکتاپ مجازی هیچگاه خاموش نمی‌شود و سرعت و توانایی دسکتاپ، بسیار مناسب و قابل توجه خواهد بود.

  1. کاهش هزینه‌ها

.

  • با فراهم سازی ویژگی VDI هزینه‌های خرید سخت افزار به ازای هر کاربر را از بین می‌برید. از هر دستگاهی به دسکتاپ خود دسترسی دارید و برای انجام این کار می‌توانید از قدیمی‌ترین سخت افزارها استفاده کنید.
  • میزان مصرف برق به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  • از بروز رسانی‌های مداوم سخت افزاری و همچنین از هزینه‌های نگهداری رها خواهید شد.
  • در ابتدای راه اندازی یک پروژه VDI هزینه سرمایه‌گذاری CAPEX بالا است ولی هزینه ‌های عملیاتی OPEX به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  1. متمرکزسازی
  • تمام دسکتاپ‌ها از یک نقطه مدیریت می‌شوند و انجام اموری مانند بروز رسانی، اعمال وصله‌های امنیتی (Patch) و نصب برنامه‌ها بسیار ساده و سریع انجام می‌پذیرد.
  • می‌توانید در ابعاد وسیع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سیستم عامل دسکتاپ‌ها را به روز اول نصب بازگردانید.
  • تمام رویدادها در یک پنل مدیریتی قابل مشاهده بوده و ادمین‌ها می‌توانند چندین پنل مدیریتی را در سایت‌های مختلف به یکدیگر متصل کنند.
  1. مقیاس‌پذیری و انعطاف
  • بستر VDI به شما اجازه میدهد به راحتی توسعه پذیری لازم را انجام دهید بدون اینکه نیاز به خرید دسکتاپ‌های فیزیکی داشته باشید.
  • تا زمانی که سخت افزارهای سرور منابع لازم را در اختیار داشته باشند شما این امکان را دارید تا دسکتاپ جدید برای کاربران فراهم کنید.
  • با بزرگتر شدن سازمان و افزایش تعداد پرسنل در کمترین زمان ممکن و با چند کلیک می‌توانید دسکتاپ‌های بیشتری به کاربران تحویل دهید.
  • کاربران می‌توانند با استفاده از تبلت، تلفن همراه و یا مرورگر خود به دسکتاپ‌ها متصل شده و کارهای روزانه خود را انجام دهند.

۷. بکاپگیری آسان و لحظه‌ای

برای تامین امنیت در مجازی سازی دسکتاب مقاله “چک لیست حفظ امنیت در مجازی سازی دسکتاپ و سرور” را مطالعه کنید.

معایب مجازی سازی دسکتاپ

مهمترین عیب و نقطه ضعف VDI، هزینه بسیار بالا برای پیاده سازی آن است. هزینه ابتدایی برای نصب و راه اندازی VDI بسیار گزاف است. ممکن است در مراحل اولیه اجرا به سرورهای جدیدی نیاز داشته باشید. هزینه ابتدایی VDI شامل خرید سرورها و استورج‌های مناسب است. همچنین اگر بخواهید از Horizon View برای راه اندازی دسکتاپ‌های مجازی استفاده کنید باید بستر مجازی سازی شما VMware باشد.

.

لایسنس یکی از اجزای مهم در پیاده سازی VDI است که در قسمت مراحل و اجزا مورد نیاز در راه اندازی VMware Horizon View به بررسی آن پرداختیم. برای استفاده از تمام امکانات VDI باید لایسنس Enterprise را بخرید که قیمت بالایی به همراه خواهد داشت که توسط اغلب شرکت‌ها نادیده گرفته می‌شود. (ایران را مستثنی کنید)

همان طور که می‌دانیم تخصص هزینه‌بر است و از آنجایی که راهکارهای مجازی سازی دسکتاپ و VDI پیچیدگی‌های خاصی را به IT اضافه می‌کند نیاز به نیروی متخصص حرفه‌ای داریم. پس معقول است که در ابتدای راه اندازی دسکتاپ مجازی، از مشاور استفاده کنید تا بتوانید زیرساخت های مناسب را پیاده سازی کنید. برای استفاده از VDI نیاز به آموزش اولیه برای پرسنل و تیم متخصص IT وجود دارد که بار مالی و زمانی به همراه خواهد داشت.

VDI تکنولوژی گران قیمتی است، برای راه اندازی درست آن نیاز به متخصص ماهر دارید و زمان پیاده سازی آن طولانی است. حال تصمیم با شماست: بودن یا نبودن VDI.

 

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉