راهنمای انتخاب و خرید یو پی اس؛ قبل از خرید این نکات را بدانید

دسته بندی ها :
راهنمای انتخاب و خرید یو پی اس؛ قبل از خرید این نکات را بدانید

احتمالا هنگام خرید یو پی اس  متخصصین به شما تهیه کردن یک ups را هم پیشنهاد کرده‌اند زیرا بررسی مشکلات و راهکارهای قطعی برق از مواردی است که کسب‌و‌کار‌ها باید به آن توجه کنند. استفاده از سیستم UPS (یو پی اس) به عنوان بهترین راهکار مقابله با این مشکل وجود دارد. قطع برق، فعالیت کسب‌و‌کار‌های گوناگونی در سطح کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کسب‌و‌کار‌ها برای کاهش اثرات مخرب آن، به یو پی اس احتیاج دارند. برای اینکه بدانید UPS چیست و چه اجزا و چه انواعی دارد مطلب “یو پی اس چیست؛ با انواع ups و کارایی آنها آشنا شوید” را بخوانید. در ادامه به نکات مهم در انتخاب UPS می‌پردازیم و با پادکست و ویدئوی تک تاک با موضوع بررسی سیستم‌های UPS همراه شما هستیم.

انواع کسب‌و‌کار‌‎ها که به UPS احتیاج دارند

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

۱. دیتاسنتر‌ها و اتاق سرور: پیاده‌سازی UPS مناسب دیتاسنتر‌ ها و اتاق سرور که اطلاعات مهم و حساس بسیاری از کسب‌وکارها را در دل خود دارند و لازمه تامین امنیت آنها، تامین تجهیزات لازم امنیتی است که شرایط مناسبی در مواقع بحرانی قطع برق برای این سیستم‌ها فراهم می‌کند تا کمترین آسیب به آن‌ها وارد شده و بتوانند به روند عادی فعالیت خود ادامه دهند.

۲. تجهیزات پزشکی: با توجه به اهمیت سلامت تجهیزات پزشکی در سلامت جامعه، قطعی و نوسان برق بر این دستگاه‌ها، اثرات مخرب و جبران نشدنی به همراه دارد. به همین دلیل استفاده از  UPS در مراکز درمانی، بسیار ضروری و مهم است.

۳. سیستم‌های مخابراتی: شبکه‌های مخابراتی، مجموعه‌ای از فرستنده‌ها، گیرنده‌ها و ترانزیستور سیگنال‌های مخابراتی هستند. با توجه به طیف گسترده کاربران سیستم‌های مخابراتی و تجهیزات فنی، و گستردگی و شرایط استفاده از هرکدام، استفاده از UPS امری ضروری و مهم است، تا به کمک آن‌ها از آسیب‌های ممکن جلوگیری شود و خللی در فعالیت کاربران رخ ندهد.

۴. سیستم‌های صنعتی:

دستگاه‌های یو پی اس در صنایع مختلف نظیر مخابرات و ISP‌ها، دفاتر خدمات پستی، اتاق فرمان کارخانجات و شرکت‌ها، بخش‌های مالی و اداری کارخانجات، بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی و غیره به وفور استفاده می‌شوند.

بررسی مشکلات و راهکارهای قطعی برق از مواردی است که کسب‌و‌کار‌ها باید به آن توجه کنند.

۵. سیستم‌های بانکی: بانک‌ها، از تجهیزات الکترونیکی متعدد استفاده می‌کنند تا بتوانند با شعبه‎‌های مختلف بانکی در ارتباط باشند. برای اینکه هنگام قطعی و نوسانات برق، در تراکنش‌ها، سرویس‌دهی‌ها و ارتباط بانکی خللی وارد نشود، UPS از تجهیزاتی است که در هنگام اختلالات برقی و قطع آن، ضروری است و باید استفاده شود.

۶. سیستم‌های امنیتی: با توجه به اهمیت اتصال دایمی سیستم‌های امنیتی و دوربین‌های مدار بسته، استفاده از UPS اهمیت ویژه‌ای دارد. مجرمان همواره سعی می‌کنند با قطع برق، سیستم امنیتی را از کار بیندازند و یو پی اس مانع از این کار می‌شود.

کسب‌و‌کار‌های مختلف برای ادامه روند فعالیت‌های معمول خود هنگام نوسانات برق، به سیستم UPS روی می‌آورند.

۷. مصارف خانگی: در منازل می‌توان از UPS‌ های کوچک برای تامین روشنایی و تامین برق تجهیزات الکترونیکی، تلویزیون، کامپیوتر و پکیج‌ها و غیره استفاده کرد. همانطور که قبلا اشاره شد، قطع و وصل ناگهانی برق شهر باعث آسیب دیدن تجهیزات الکترونیکی می‌شود. در صورت استفاده از UPS، علاوه بر در دسترس بودن همیشگی برق، امکان آسیب دیدن تجهیزات خانگی نیز به کمترین مقدار خود می‌رسد.

با استفاده از UPS، علاوه بر در دسترس بودن همیشگی برق، امکان آسیب دیدن تجهیزات برقی را به حداقل برسانید.

۸. پکیج‌های خورشیدی:

با توجه به نیاز جامعه به ذخیره و صرفه‌جویی در انرژی برق، نیاز به انرژی خورشیدی بیش از پیش احساس می‌شود. سیستم‌های خورشیدی خود شامل تجهیزات متفاوتی هستند که از آن جمله می‌توان به پنل خورشیدی و UPS یا اینورتر اشاره کرد. با استفاده از UPS در این سیستم‌ها، علاوه بر اطمینان از وصل بودن برق، می‌توان در هزینه و قیمت نیز بسیار صرفه‌جویی کرد.

۹. ادارات: امروزه با توجه به نیاز اساسی ادارات به کامپیوتر، چاپگر، فکس و دیگر وسایل الکترونیکی و همچنین اهمیت اطلاعات و آسیب ندیدن تجهیزات، استفاده از UPS امری کاملا طبیعی است.

UPS‌ها در حفاظت و ادامه روند فعالیت سیستم‌های بسیاری از کسب ‌و‌کار‌ها اهمیت دارد، پس انتخاب یو پس اس مناسب با کسب‌و‌کار، امری ضروری است.

نکات مهم در انتخاب UPS مناسب

در انتخاب UPS مناسب، باید به نکاتی توجه کرد و ویژگی‌های UPS از جمله شکل، ظرفیت و زمان پشتیبانی، و توان بار مصرفی را مد نظر قرار داد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. خرید یو پی اس

۶ نکته مهم در انتخاب بهترین UPS مناسب عبارتند از:

  1. انواع UPS توجه به تکنولوژی:
  • آنلاین، لاینتراکتیو یا آفلاین
  • تک فاز، سه فاز، یا سه به تک
  • ترانس بیس یا ترانس لس
  1. نوع و میزان مصرف دستگاه‌های متصل

  2. باتری:

  • تعیین حداکثر زمان قطع برق در منطقه
  • تعیین میزان مصرف در مصرف‌کننده‌های مختلف
  • استفاده از چند باتری بسته به اندازه باتری ها و فضای فیزیکی
  • بررسی پارامتر آمپر ساعت در برندهای مختلف
  1. محل نصب و نگهداری UPS

  • توجه به وزن و ابعاد دستگاه (Tower یا Rackmount)
  • توجه به استانداردهای محل قرارگیری UPS
    • مشخصات فیزیکی
    • مساحت محیط
    • مسیر عبور برای سرویس‌دهی UPS
    • گرد و غبار، دما، رطوبت و تهویه
  1. رعایت استانداردهای کابل کشی و تابلو مانند نبود نول مشترک و …
  2. سابقه شرکت و برندی که UPS را آن می‌خریم.

استاندارد اتاق یو پی اس

اتاق یو پی اس باید دارای استانداردهایی باشد تا بهترین شرایط نگهداری و کارایی برای این سیستم ها فراهم شود. مثلا دیواره های محکم برای نصب تابلو برق، مکان های مناسب برای جایگیری UPS های ایستاده و رک مونت، رعایت دمای استاندارد، فاصله مناسب با نور خورشید و منابع گرمایشی، رطوبت مناسب،حداقل امکان ورود و خروج گردوغبار و از این قبیل موارد.

در این قسمت، کارشناسان ما مهندس مریم فقیهی، مهمان زهرا چگینی است تا به موضوع بررسی سیستم های UPS بپردازند. پس از اینکه توان مصرفی دستگاه‌های برقی خود را تخمین زدید، می‌‌توانید UPS مناسبی انتخاب کنید، در این ویدئوی ۱۱ دقیقه‌ای با اجزا و انواع یو پی اس و مزایای آن‌ها آشنا می‌شوید.

سه ویژگی‌ مهم در انتخاب یو پی اس مناسب

در انتخاب سیستم‌های یو پی اس به سه نکته باید توجه کنید:

۱. شکل ظاهری UPS

شکل عمومی و اندازه UPS در انتخاب آن یک عامل مهم است. ظرفیت باتری ‌UPS‌ ها در ابعاد کلی این سیستم نقش بسزایی دارد، به نحوی که هر چه باتری ‌UPS ها بزرگ و ظرفیت آن‌ها بیشتر باشد، سایز آن بزرگتر است و مشتری متناسب با ظرفیت مورد نیاز خود، سایز یو پی اس را انتخاب می‌کنند. خرید یو پی اس

UPS‌ ها از نظر شکل به دو دسته Tower و Rackmount تقسیم می‌شوند:

  • UPS Tower درون قابی قرار گرفته‌ و برای اینکه در مجاورت وسیله‌ای که پشتیبانی می‌کند، قرار گیرد، روی زمین گذاشته می‌شود.
  • UPS‌ Rackmount در رک قرار می‌گیرد و برای پشتیبانی از سرور، سخت افزار‌های شبکه و دیگر تجهیزات است. این شکل UPS ها مزایایی دارند که توجه صنایع و کسب‌و‌کار‌ها را به خود جلب کرده است: مثلا ارتفاع این نوع یو پی اس قابل افزایش است، باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شوند و اجزای سیستم یو پی اس در مجاورت همدیگر قرار می‌گیرند.

۲. ظرفیت و زمان پشتیبانی

ظرفیت و زمان دو عامل مرتبط به هم هستند، زیرا یو پی اس، با توجه به ظرفیت و انرژی خود، مدت زمان مشخصی دستگاه‌های تحت پوشش خود را پشتیبانی می‌کند. زمان مورد پشتیبانی یک یو پی اس، زمانی است که UPS می‌تواند در هنگام قطعی برق شهری، برق لازم برای فعالیت دستگاه‌های الکترونیکی را تامین کند. طبیعی است که هر چه تعداد دستگاه‌هایی که برق آن‌ها باید تامین شود بیشتر باشد، UPS باید زمان پشتیبانی بیشتری را تامین کند.

  • محاسبه زمان پشتیبانی یا بکاپ:

زمانی که UPS قادر است دستگاه‌های متصل به آن را روشن نگه دارد از فرمول زیر محاسبه می‌شود. یعنی با تقسیم حاصل ضرب ولتاژ باتری در تعداد باتری در آمپرساعت باتری در ضریب توان بر توان ظاهری به دست می‌آید:

فرمول محاسبه زمان بکاپ UPS

  • ظرفیت باتری:

ظرفیت باتری به دما، تعداد، زمان و عمق سیکل‌های دشارژ و نحوه حفاظت بستگی دارد.

دو روش برای بیان ظرفیت باتری استفاده می‌شود:

  1. آمپر ساعت
  2. وات ساعت

با دانستن زمان بکاپ، توان مصرفی و ولتاژ باتری، آمپر ساعت باتری را به دست می‌آوریم: ضرب توان در زمان، تقسیم بر ولتاژ باتری.

۳. توان بار مصرفی

توان تجهیزات الکتریکی بر حسب ولت-آمپر تعیین می‌شود که حاصل ضرب ولتاژ نامی در جریان دستگاه است . ولتاژ و جریان دستگاه‌ها روی برچسب مشخصات دستگاه و با علامت اختصاری V یعنی ولت برای ولتاژ و A یعنی آمپر برای جریان نوشته شده است. جریان بر اساس استفاده از حداکثر کارایی دستگاه‌ها و در بدترین شرایط ولتاژی نوشته می‌شود پس میزان محاسبه شده غالباً بیشتر از مقدار واقعی مصرف خواهد بود.

در لینک زیر، جدول توان مصرفی دستگاه های برقی را مشاهده می‌کنید:

توان تمام دستگاه‌هایی که یو پی اس باید از آن‌ها حفاظت و پشتیبانی کند را محاسبه کرده و با هم جمع کنید. توصیه می‌شود توان متصل به UPS، بیشتر از ۷۰% توان اسمی یو پی اس بیشتر نباشد.

  • توان اسمی یو پی اس (S):

از حاصل ضرب ولتاژ ups یعنی (V) در جریان (I) به دست می‌آید.  در بازار توان UPS با توان اسمی آن شناخته می شود. توان اسمی UPS، بر حسب KVA محاسبه می‌شود. پس کاوا در یو پی اس یعنی توان اسمی UPS.

  • توان حقیقی یو پی اس (P):

فرمول محاسبه توان ups عبارت است از حاصل ضرب توان اسمی یو پی اس (S) در ضریب توان (Power Factory). ضریب توان در واقع اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان است و معمولا عددی بین ۰.۷ تا ۰.۹ است. واحد سنجش توان حقیقی یو پی اس، KW است. خرید یو پی اس

  • محاسبه توان تجهیزات:

برای انتخاب UPS مناسب، باید توان دستگاه‌هایی که می‌خواهیم به آن وصل باشند را محاسبه کنیم و سپس یو پی اس با توانی بیشتر از توان محاسبه شده، انتخاب کنیم. در این حالت، توان یو پی اس باید ۳۰ درصد بالاتر در نظر گرفته شود یا به عبارت دیگر باید ۷۰ درصد توان مصرفی را در نظر بگیریم. مثلا برای محاسبه یو پی اس برای دوربین باید توان دوربین را داشته باشیم و ۳۰ درصد بیشتر از آن را برای توان UPS در نظر بگیریم و یا مثلا اگر قرار است ۳ دستگاه با توان ۴۸۰ وات و در مجموع ۱۴۴۰ وات به UPS وصل شود، با احتساب ۳۰ درصد توان بیشتر، باید ۱۸۷۲ وات را در نظر بگیریم. با ضرب پاور فکتوری در توان ظاهری، توان حقیقی را به دست می‌آوریم. در مثال فوق، UPS ای با ۳kv مناسب خواهد بود.

توصیه می‌شود، توان متصل به UPS از ۷۰ درصد توان اسمی آن بیشتر نباشد.

هنگامی که باتری به خروجی پشتیبان یو پی اس وصل است، UPS بیش از اندازه انرژی مصرف می‌کند و باعث می‌شود از استاندارد ظرفیتش کاسته شود.

نکته مهم در انتخاب UPS مناسب این است که اگر بتوانید یو پی اس مناسب مصرفتان را بخرید، هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و هم بهترین بازدهی را از آن خواهید گرفت.

بررسی نکات مهم در انتخاب UPS مناسب 

Ups مناسب سرور

سیستم های UPS دسکتاپی اصولا Ups مناسب برای کامپیوتر هستند اما Ups مناسب برای سرورهای رک مونت و دیتاسنترها، یو پی اس های رک مونت هستند. Rackmount UPS ها دو نوع دارند:

یو پی اس های لاین اینترکتیو: نوسانات ولتاژ را در آستانه خاصی تعدیل می‌کند. وقتی ولتاژ، بالاتر و پایین تر از آستانه برود، ترنسفورمر داخلی آن این عدم تعادل را به باتری برمی‌گرداند تا ولتاژ به تعادل برسد. تا وقتی ولتاژ در این رنج تعادل باشد، برق ار باتری گرفته نمی‌شود.

یو پی اس ها آنلاین: تنظیم ولتاژ را بسیار بهتر انجام می‌دهد چون به صورت آنی برق ورودی را برای شارژ باتری استفاده می‌کند. سپس از این برق باتری برای اینورتر و سپس تامین برق دستگاه استفاده می‌شود. یو پی اس های آنلاین از یو پی اس های لاین اینترکتیو گرانتر هستند.

نرم افزار محاسبه ups

در نرم افزارهای محاسبه یو پی اس، امکان محاسبه زمان بکاپ، تعداد باتری مورد نیاز و UPS مناسب وجود دارد. در این نرم افزارهای همان فرمول محاسبه توان UPS به کار گرفته می‌شود.

افزودن تعداد باتری در UPS

سوال مهم درباره تعداد باتری این است که آیا امکان افزودن تعداد باتری در UPS وجود دارد یا نه؟

امکان افزودن تعداد باتری در UPS به دو مورد بستگی دارد:

  1. تعداد باتری قابل پشتیبانی توسط UPS
  2. اتصال باتری ها به هم موازی است یا سری

در صورت اتصال موازی امکان افرایش تعداد باتری وجود دارد چون در این حالت ولتاژ ثابت می‌ماند و جریان و آمپر باتری ها با هم جمع می‌شود. اما اگر باتری ها به صورت سری به هم وصل باشند، امکان افرایش تعداد باتری وجود ندارد چون در این حالت آمپر باتری ها ثابت می‌ماند و ولتاژ آن‌ها با هم جمع می‌شود.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که مبدل UPS با ولتاژ DC مشخصی کار می‌کند پس سری کردن تعداد زیادی باتری باعث می‌شود ولتاژ مجموع به مبدل صدمه بزند. اما می‌توان تعدادی باتری را به صورت موازی به هم وصل کرد البته باید به ولتاژ مجموع و نهایی توجه شود.

باتری مناسب برای ups دارای سه ویژگی مهم است: دمای محیط، کیفیت شارژ باتری، دفعات و عمق شارژ.

پیشنهاد مطالعه

عدم استفاده از UPS برای دستگاه‌های تکثیر و پرینترهای لیزری

دستگاه‌های تکثیر و پرینترهای لیزری، برای پایدار کردن تونر روی کاغذ نیاز به یک سیکل گرمایی دارند. توان لازم برای تامین این سیکل ممکن است بیش از توان اسمی یو پی اس باشد. اگر مجبور به استفاده از یو پی اس برای چنین تجهیزاتی هستید، حتماُ به حداکثر توان ورودی آن‌ها و قدرت خروجی یو پی اس توجه کنید.

 از یو پی اس برای راه اندازی پرینتر لیزری و دستگاه تکثیر استفاده نکنید!

چک لیست انتحاب یو پی اس مناسب

در هنگام قطعی برق، UPS ها، می‌توانند کل برق را تامین کنند و به راحتی می‌توانید از آنها به عنوان راهکاری اضطراری برای خاموش کردن سیستم و برنامه‌ها استفاده کنید در این صورت خطر‌هایی مانند از بین رفتن داده و برنامه و همچنین فایل‌های ناقص در زمان قطعی برق کاهش پیدا می‌کند.

  • پلاک دستگاه خود را بررسی کنید.
  • به اعلان مبنی بر حساس بودن دستگاه به نوسانات برق توجه کنید. خرید یو پی اس
  • میزان حیاتی بودن دستگاه خود را در نظر بگیرید و طبق مصرف حداکثری دستگاه خود، توان UPS مورد نظر را تعیین کنید.
  • بر اساس مصرف عادی دستگاه و میزان ساعت روشن بودن دستگاه UPS خود را انتخاب کنید.
  • بهتر است ظرفیت UPS کمی بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد.
  • مانیتوری به UPS وصل باشد تا از ذخیره و نگهداری اطلاعات خود، هنگام قطع برق شهری مطمئن شد.
  • توانایی UPS به طراحی و سطح کیفی آن بستگی دارد.

پادکست با موضوع نکات مهم در انتخاب UPS مناسب

خصوصا با فرا رسیدن فصل گرما، امکان قطع شدن برق بیشتر می‌شود و نوسانات برق باعث آسیب به سیستم‌ها و دستگاه‌های برقی می‌شود. راهکار استفاده از UPS بسیار مفید است اما اگر یو پی اس مناسبی تهیه نکنید، ضررهای بیشتری متوجه شما خواهد شد. در این پادکست ۳۵ دقیقه‌ای با شما هستیم تا با شما نکات مهم در انتخاب یو پی اس مناسب را در میان بگذاریم.

در پرونده این پادکست به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • UPS برای چه کسب‌وکارهایی مفید است؟
  • چه شرایط فیزیکی باید برای UPS فراهم کرد؟
  • چگونه UPS مناسبی انتخاب کنیم؟
  • باتری‌ها را سریال ببندیم یا موازی؟

برخی از مطالب مرتبط:

راهنمای خرید مودم

یو پی اس چیست ؛ با انواع ups و کارایی آنها آشنا شوید

راهنمای خرید انواع روتر سیسکو

ویدیو/ آموزش حذف کامل درایور پرینتر از ویندوز

ویدیو/ چگونه مادربورد را قبل از مونتاژ در کیس تست کنیم؟

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉