بررسی سیسکو سوئیچ ۳۸۵۰

دسته بندی ها :
بررسی سیسکو سوئیچ ۳۸۵۰

بررسی سیسکو سوئیچ ۳۸۵۰ : سوئیچ‌های ۳۸۵۰، با پشتیبانی از شبکه‌های سیمی و بیسیم در مقیاس متوسط یا بزرگ، مزیت بزرگی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. این سوییچ‌ها برای سازمان‌هایی که نیاز به گذرگاه‌های انتقال داده‌ ۴۰ گیگابیت بر ثانیه دارند و به دنبال راهکار یکپارچه برای مدیریت شبکه‌های ترکیبی هستند، طراحی شده‌اند و به عنوان یک سوئیچ شبکه مدیریتی انتخابی بسیار حرفه‌ای محسوب می‌شود. برای آشنایی با انواع سوئیچ ۳۸۵۰، کاربرد و مزایای آن با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

سوئیچ ۳۸۵۰، همه کاره و قدرتمند

سوئیچ ۳۸۵۰ از جمله سوئیچ‌های شناخته شده لایه ۳ شرکت سیسکو هستند که مزایای زیادی در اختیار ادمین‌ها قرار می‌دهند. همین موضوع باعث شده امروزه این سوییچ‌ها در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ایرانی استفاده شوند. سوئیچ‌های سری ۳۸۵۰ قابلیت‌های خوبی در لایه ۳ دارند درنتیجه اصلی‌ترین گزینه برای استقرار در لایه‌های توزیع (Distribute) و مرکزی (Core) هستند. سوئیچ ۳۸۵۰ به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که امکان استفاده از آن‌ها به عنوان کنترل‌کننده بیسیم (Wireless Controller) در شبکه نیز وجود دارد.

سوئیچ‌های کاتالیست سری ۳۸۵۰، با پشتیبانی از شبکه‌های سیمی و بیسیم در مقیاس متوسط یا بزرگ، مزیت بزرگی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. این سوییچ‌ها برای سازمان‌هایی که نیاز به گذرگاه‌های انتقال داده‌ ۴۰ گیگابیت بر ثانیه دارند و به دنبال راهکار یکپارچه واحد برای مدیریت شبکه‌های ترکیبی هستند طراحی شده‌اند.

خط تولید سری ۳۸۵۰ سوییچ‌هایی با پورت‌های مختلف مثل ۲۴ یا ۴۸ پورت اترنت گیگابیتی را همراه با طراحی ماژولار برای دستیابی به آپلینک‌ها تولید می‌کند که امکان پیکربندی آپلینک‌های اترنت ۴x گیگابیتی، ۲x 10-Gigabit Ethernet یا ۳x 40-Gigabit Ethernet را فراهم می‌کند.

برخی‌ مدل‌های سوئیچ ۳۸۵۰ از پورت‌های SFP+ استفاده می‌کنند مثل مد‌ل‌های:

علاوه بر این، کنترل‌کننده نقطه دسترسی وای‌فای داخلی می‌تواند تا ۵۰ اکسس‌پوینت و ۲۰۰۰ کاربر همزمان را مدیریت کند.

مشخصات فنی سوئیچ ۳۸۵۰

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

برخی از مطالب مرتبط:

سه روش اتصال چند سوئیچ اترنت‌: Switch Cascading و Switch Stacking و Switch Clustering

چگونه سوئیچ سیسکو را ریست کنیم؟

بررسی تخصصی سرور HPE DL380 Gen10

بررسی تخصصی تکنولوژی hpe smartcache

آشنایی با سوئیچ های سیسکو و نحوه ارتباط با آنها

از ویژگی‌های فنی شاخص سوئیچ ۳۸۵۰ عبارتند از:

پشتیبانی از فناوری PoE:

پشتیبانی از فناوری‌های PoE و PoE+ و UPoE و استانداردهای IEEE 802.3at و IEEE 802.3af و IEEE 802.3bt که اجازه می‌دهند برق موردنیاز تجهیزات شبکه را بدون نیاز به کابل‌کشی جداگانه تامین کنید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سوییچ ۳۵۸۰ است. بنابراین مشکلی بابت تامین انرژی دستگاه‌هایی که نیازمند توان بالایی از PoE هستند نخواهید داشت. تفاوت این استاندارد‌ها، در تامین برق مورد نیاز تجهیزات مصرفی است. به‌طوری که استاندارد IEEE 802.3bt قادر به تامین انرژی تا توان ۶۰ وات است. سوئیچ ۳۸۵۰ سیسکو قابلیت UPOE را قرار داده تا سوئیچ توانایی ارسال ولتاژ ۶۰ وات در هر پورت را داشته باشد.

سوئیچ ۳۸۵۰ سیسکو با ۴۸ پورت اترنتی با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه

پشتیبانی از QSFP+: سوئیچ ۳۸۵۰ علاوه بر پشتیبانی از ماژول‌های SFP که می‌توان روی آن‌ها نصب کرد، ۲ یا ۴ پورت +QSFP نیز دارند که امکان استفاده از آن‌ها به عنوان آپلینک وجود دارد. این پورت‌ها از سرعت‌های ۱G و ۱۰G و ۴۰G پشتیبانی می‌کنند.

سوئیچ ۳۸۵۰ سیسکو با ۱۲ و ۲۴ پورت SFP اترنت ۱ گیگابیتی

Mobility agent:

سوئیچ‌های سری ۳۸۵۰ به شکل پیش‌فرض در این وضعیت قرار دارند یعنی سوئیچ می‌تواند با اکسس‌پوینت‌ها و تجهیزات بی‌سیم از طریق پروتکل CAPWAP به تعامل بپردازد. در این حالت قابلیت نگه‌داری از پایگاه داده شامل اطلاعات اکسس‌پوینت‌ها و کاربران وجود دارد و می‌توان قابلیت‌های امنیتی و QoS را روی آن اجرا کرد.

گسترش‌پذیری و انعطاف‌پذیری: تمامی شبکه‌های متوسط و بزرگ سازمانی مستعد بزرگ شدن هستند بنابراین باید از مفهوم گسترش‌پذیری پشتیبانی کنند. علاوه بر این، باید از افزونگی مولفه‌های سخت‌افزاری نیز پشتیبانی کنند. سوئیچ ۳۸۵۰ قابلیت Stack شدن و نصب ماژول منبع تغذیه دوم را دارند که انعطاف‌پذیری را به همراه آورده و در زمان بروز مشکلات یا خرابی، آستانه تحمل خطا در شبکه را بیشتر می‌کنند.

این قابلیت‌ها در زمان رشد و بزرگ‌تر شدن شبکه نیاز به تغییرات در شبکه را کمتر می‌کند. سوئیچ‌های ۳۸۵۰ را می‌توان از طریق دستگاه‌هایی که با آن‌ها Stack شده‌اند تنظیم کرد که همین مسئله فرایند پیکربندی دستگاه‌های جدید تحت شبکه را ساده‌تر می‌کند. علاوه بر این با پشتیبانی از فناوری Power Stacking امکان تامین برق از طریق دستگاه‌هایی که با آن‌ها Stack شده‌اند دارند.

امنیت بیشتر: سوییچ‌های ۳۸۵۰ از تمامی مکانیزم‌های امنیتی که برای ایمن‌سازی شبکه به آن‌ها نیاز است پشتیبانی می‌کنند از جمله:

  1. فهرست کنترل‌ دسترسی (ACL)
  2. پروتکل پیکربندی پویای میزبان (DHCP)
  3. احراز هویت مک‌آدرس
  4. IGMP filtering
  5. MAC address notification
  6. uRPF
  7. IEEE802.1X
  8. DHCP snooping
  9. DAI
  10. IP source guard
  11. MAC authentication
  12. IGMP filtering
  13. Port security

پشتیبانی از ویژگی QoS: برای آن‌که کاربران از کمبود پهنای باند و سرعت پایین گلایه نکنند به قابلیتی به‌نام اولویت‌بندی کیفیت خدمات (QoS) نیاز دارید تا بتوانید انواع مختلف ترافیک شبکه را کنترل کنید. فناوری QoS خود دارای زیرقابلیت‌های مختلفی است که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. IEEE 802.1p CoS
  2. Shaped Round Robin
  3. Weighted Tail Drop
  4. QoS ACL

سوییچ ۳۸۵۰ از همه این قابلیت‌ها پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از stackwise و stack Power: این دو قابلیت اجازه می‌دهد ۹ عدد سوئیچ را با یکدیگر stack کنیم و به توان عملیاتی ۴۸۰ گیگابیت بر ثانیه برسیم و با استفاده از کابل رابط stackpower منابع تغذیه سوئیچ‌ها را با یکدیگر یکپارچه کنیم. بدین ترتیب در صورت بروز خرابی هر یک از منبع تغذیه سوئیچ‌ها سایر منابع تغذیه وظیفه برق‌رسانی به آن سوئیچ را بر عهده می‌گیرند یعنی افزونگی را به بهترین شکل ممکن به‌دست می‌آوریم.

ماژولار بودن: سوئیچ‌های سری ۳۸۵۰ ماژولار هستند و همین ماژولار بودن است که قابلیت‌های این سوییچ را افزایش داده‌اند. برخی از سوئیچ‌های ۳۸۵۰ از دو منبع تغذیه و سه فن ماژولار استفاده می‌کنند و برخی مدل‌ها با پورت‌های مبتنی بر فناوری RJ45 و فیبرنوری هستند. در مدل‌هایی که پورت‌های مبتنی بر RJ45 دارند از سرعت‌های ۱۰۰۰/۱۰۰/۱۰ مگابیت بر ثانیه و مدل‌هایی که پورت‌ها مبتنی بر فیبرنوری است از G1 و G10 (SFP,SFP+) پشتیبانی می‌شود.

انواع سوئیچ ۳۸۵۰

سیسکو در این کلاس از سوییچ‌ها سنگ تمام گذاشته و طیف بسیار گسترده‌ای از سوییچ‌ها را برای کاربردهای مختلف ارایه کرده است. انواع سوئیچ ۳۸۵۰ را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

سوئیچ ۳۸۵۰ یکی بهترین و قدرتمندترین سوئیچ‌های سیسکو برای لایه‌های distribution و core است که به‌نام سوییچ‌های next generation نیز شناخته می‌شوند. این سوئیچ‌ها در ۳ کلاس LAN Base و IP Base و IP Service مطابق با آن‌چه در جدول بالا مشاهده می‌کنید در قالب سوییچ‌های ۱۲، ۲۴ و ۴۸ پورتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارند.

سیسکو در برخی از مدل‌های ۳۸۵۰ مثل WS-C3850-12X48U و WS-C3850-24XU از فناوری multigigabit Ethernet استفاده کرده تا دستیابی به پورت‌هایی با سرعت ۱G و ۱۰G و ۲.۵G و ۱۰۰G فراهم شود. به‌طور مثال، در مدل WS-C3850-48XS از ۴ پورت QSFP+ استفاده کرده است.

این سوئیچ‌ها مثل سوئیچ‌های سری ۳۶۵۰ سیسکو  هم‌گرایی خوبی میان شبکه‌های بی سیم و کابلی به وجود آورده و قابلیت مدیریت ترافیک بی‌سیم تا ۴۰ گیگابیت در ثانیه در هر سوئیچ (سوئیچ‌های ۴۸ پورت) و قابلیت پشتیبانی از ۵۰ اکسس پوینت و ۲۰۰۰ کلاینت بی‌سیم را فراهم کرده است.

این سوئیچ‌ها از پردازنده ASIC که UADP سرنام unified access data plane  نام دارد استفاده می‌کنند تا فرایند پردازش و انتقال ترافیک بی‌سیم و کابلی در یک صفحه داده‌ای (data plane) به شکل متمرکز انجام شود و هر دو کانال ارتباطی بی سیم و کابلی به شکل یکسانی از سرویس‌های سوییچ استفاده کنند.

یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های سوئیچ ۳۸۵۰ پیاده‌سازی شبکه‌های نرم‌افزارمحور SDN سرنام software-defined networking است. برای پیاده‌سازی درست این مدل شبکه‌ها یک سوییچ خوب باید از قابلیت‌های مختلفی مثل مسیریابی ipv4 و ipv6 وmulticast routing و quality of service (QoS) و flexible netflow (FNF) و مکانیزم‌های امنیتی پشتیبانی کند.

در نهایت به این نکته دقت کنید که همگرایی شبکه‌های سیمی و بیسیم نه تنها پهنای باند بیسیم در شبکه را بهبود  می‌بخشد، بلکه فرایند استقرار و گسترش‌پذیری بیسیم را نیز بهتر می‌کند. لازم به توضیح است که هر ۴۸ پورت سری ۳۸۵۰ سیسکو دستیابی به توان عملیاتی ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را ارایه می‌کنند. در مدل‌های ۲۴ و ۱۲ پورتی دستیابی به توان عملیاتی ۲۰ گیگابیت در ثانیه فراهم می‌شود. این ظرفیت بیسیم با تعداد اعضای Stack افزایش می‌یابد و در نتیجه این اطمینان خاطر را می‌دهد که شبکه می‌تواند همگام با نیازهای پهنای باند بی‌سیم فعلی و استاندارد IEEE 802.11n و با استانداردهای بی‌سیم پیشرفته‌تر IEEE 802.11ac هماهنگ شود.

علاوه بر این، Cisco Catalyst 3850 عملکردهای کنترلر بی‌سیم را برای دستیابی به مقیاس‌پذیری بهتر به بهترین شکل ارایه می‌کند، به‌طوری که هر سوئیچ/پشته Cisco Catalyst 3850 می‌تواند به عنوان کنترل کننده بی‌سیم عمل کند.

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉