آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان اچ پی

دسته بندی ها :
آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان اچ پی

اگر از کاربران پرینتر‌های جوهرافشان اچ پی باشید، می‌دانید فرایند چاپ در این پرینتر‌ها برای دوره‌ای کوتاه متوقف خواهد شد. این توقف کوتاه مدت، به علت نشستن گرد و غبار و یا خشک شدن جوهر روی نازل هد پرینتر اتفاق می‌افتد. در ادامه مقاله، برای رفع این مشکل به شما آموزش تمیز کردن هد پرینتر های جوهر افشان اچ پی را خواهیم گفت.

چه زمانی نیاز به تمیز کردن هد پرینتر داریم؟

مهم نیست که کارتریج انتخابی شما، چه قیمتی داشته باشد و یا از چه برندی باشد. هنگامی که برای مدتی طولانی، از کارتریج استفاده نکنید، این ماده خشک شده و موجب انسداد نازل پرینتر می‌شود.

اما سوال اصلی اینجا است که، ما چه زمانی نیاز به تمیز کردن هد پرینتر داریم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، علائم و نشانه‌های زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید. گاهی اوقات بعد از ارسال دستورات چاپی به پرینتر، با برگه‌های سفید مواجه می‌شوید. این درحالیست که، به تازگی تعویض و یا شارژ کارتریج را انجام داده‌اید.

اگر مشکل فراتر از این باشد، ممکن است یکی از چهار رنگ کارتریج کار خود را به درستی انجام ندهد. زیرا هر کدام از این رنگ‌ها، دارای سری نازل مخصوص به خود هستند. اگر سر نازل یکی از این چهار رنگ، از کار بیافتد عملیات چاپ و کیفیت آن با مشکل مواجه خواهد شد.

مشکلات مربوط به گرفتگی نازل‌ها و کثیفی هد پرینتر جوهرافشان اچ پی به راحتی، با تمیز کردن خودکار و یا دستی این قطعه برطرف خواهد شد. تمیز کردن هد پرینتر می‌تواند بر عمر کارتریج شما افزوده و خرید آن را به تعویق بیاندازد.

اگر سر نازل یکی از چهار رنگ اصلی کارتریج، مسدود شود پرینتر نیاز به تمیز کردن هد دارد.

هد پرینتر چیست؟

یکی از قطعات اصلی این دستگاه بوده، که به انتقال جوهر روی صفحه کمک می‌کند. این پروسه با شلیک قطره‌های ریز جوهر، به وسیله نازل‌های نازک هد پرینتر صورت می‌گیرد. هنگامی که جوهر روی سر نازل‌ها خشک می‌شود، باید برای تمیز کردن هد پرینتر اقدام کنید.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب مرتبط:

پرینتر چندکاره لیزری رنگی اچ پی مدل Pro MFP m177fw

اچ پی کروم‌ بوک‌های آموزشی خود را عرضه کرد

آشنایی با رک های اچ پی (HPE Enterprise)

آموزش نحوه ارسال و دریافت فکس با کامپیوتر

لپ تاپ اچ پی ZBook x2 بهترین انتخاب برای گرافیست‌ ها

انواع هد پرینتر اچ پی

هد‌ در پرینتر اچ پی می‌تواند، یا در داخل کارتریج قرار گرفته و یا در داخل دستگاه قرار باشد. این موضوع بستگی به نوع و مدل پرینتر شما دارد. در ادامه به بررسی هد‌های قرار گرفته درون کارتریج می‌پردازیم. در این مدل کارتریج‌ها، نازل روی هد پرینتر قرار دارد و با هر بار تعویض کارتریج، هد پرینتر نیز تغییر خواهد کرد. به همین دلیل اگر مشکلی، در کارکرد پرینتر می‌بینید و اسناد مانند گذشته چاپ نمی‌شوند با تعویض کارتریج ایرادات نیز برطرف خواهند شد. این مدل از کارتریج‌ها، در پرینتر‌هایی مانند ENVY 7855 یافت می‌شوند.

دسته دوم هد‌هایی هستند که، در داخل پرینتر اچ پی تعبیه شده‌اند و از کارتریج‌ها جدا هستند. این قطعات بعد از استفاده طولانی مدت از دستگاه، نیازمند به تعویض هستند. کمترین قیمت هد پرینتر جوهری، در حدود ۸۵۰ هزار تومان و بیشترین قیمت در حدود ۳ میلیون تومان است. بنابراین بهتر است، قبل از اینکه برای تعویض یا تعمیر اقدام کنید، ابتدا قیمت آن و یک پرینتر جدید را در نظر گرفته و آن دو را باهم مقایسه کنید. چون در این شرایط ممکن است، خرید پرینتر جدید برای شما مقرون به صرفه تر باشد.

همچنین، یکی از قطعات اساسی و البته گران قیمت پرینتر است.

تمیز کردن به صورت خودکار

ساده‌ترین روش برای افزایش کیفیت پرینت، تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار است. عملکرد تمیز کردن خودکار هد پرینتر، در بیشتر مدل‌های چاپگر اچ پی قرار داد. برای این

اکنون باید روی آن راست کلیک کرده و گزینه properties را انتخاب کنید.

در بعضی از مدل‌های پرینتر، ما به راحتی می‌توانید به صورت خودکار، هد پرینتر را تمیز کنید.

.

تمیز کردن به صورت خودکار، می‌تواند یک الی دو دقیقه طول بکشد. به دستگاه زمان دهید، بعد از اتمام پروسه سندی را برای آزمایش دستگاه چاپ کنید اگر نتیجه مثبت است دیگر لازم نیست این پروسه را تکرار کنید.

اما اگر به نظرتان هنوز کیفیت چاپ پایین است، می‌توانید این عمل را یک یا دو بار دیگر نیز تکرار کنید.

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، تمیز کردن به صورت خودکار در اغلب مدل‌های پرینتر اچ پی وجود دارد. اما اگر با طی مراحل گفته شده، این گزینه‌ها را، در پنجره باز شده مشاهده نمی‌کنید باید به دفترچه راهنمای پرینتر خود مراجعه کنید. زیرا ممکن است دستگاه شما، از قابلیت تمیز کردن هد پرینتر برخوردار نباشد. بنابراین در شرایط بهتر است، تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی را، امتحان کنید.

برای تمیز کردن به صورت خودکار، باید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

تمیز کردن به صورت دستی

اگر دستگاه شما، از تمیز کردن به صورت خودکار پشتیبانی نمی‌کند، بهتر است تمیز کردن به صورت دستی را امتحان کنید. البته در صورت نارضایتی از نتیجه تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار نیز، می‌توانید چنین شیوه‌ای را امتحان کنید.

  • پرینتر را خاموش کرده، دستگاه را از برق کشیده و بگذارید خنک شود.
  • حالا وقت آن رسیده که، مواد مورد نیاز را تامین کنید. به یک کاسه گود، الکل ایزوپروپیل و مقداری دستمال کاغذی نیاز دارید. اکنون می‌توانید، پروسه تمیز کردن هد پرینتر را به صورت دستی آغاز کنید

.

  • با احتیاط محفظه اصلی پرینتر‌ها را باز کرده و کارتریج‌ها را یکی یکی و به آرامی بیرون بیاورید. قبل از انجام این پروسه، باید دفترچه راهنما را با دقت مطالعه کنید.

مشکل خط انداختن کارتریج جوهر افشان

  • بعد از خارج کردن کارتریج، نوبت بیرون آوردن هد پرینتر می‌شود. این قطعه اغلب اوقات به شکل یک سینی کوچک است. با آرامش، هد پرینتر را از دستگاه بیرون بیاورید.
  • اکنون نوبت به مخلوط کردن مواد می‌رسد، دو لیوان بردارید و یکی را با آب و دیگری را با الکل ایزوپروپیل پر کنید. باید مواد را به نسبت‌های مساوی و یک اندازه، در حدود یک دوم ظرف در لیوان بریزید. کاسه گود را برداشته و محتوای دو لیوان را درون آن خالی کنید. توجه داشته باشید که هد پرینتر، باید به طور کامل درون این ظرف قرار بگیرد بنابراین در انتخاب ظرف دقت کنید.
  • هد را برای حدود دو دقیقه درون این مخلوط قرار دهید، می‌توانید این قطعه را مدت زمان بیشتری درون محلول نگه دارید. پرینتر را به برق وصل کرده، دستگاه را روشن و آن را امتحان کنید. اگر قادر به انجام این پروسه نیستید، می‌توانید برای تعمیر پرینتر اقدام کرده و بعد از رفع ایراد و عیب یابی دستگاه، تعویض و یا شارژ کارتریج را نیز انجام دهید.

 

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉