CRM چیست؟

دسته بندی ها :
CRM چیست؟

CRM چیست؟ CRM راه ارتباط با مشتری را آسان‌تر می‌کند. حفظ ارتباط موثر با مشتری برای انجام یک تجارت موفق، کار آسانی نیست. برای مدیریت بازاریابی، آنالیز داده ها، جلسات، مشتری مداری و تمام اتفاقاتی که به طور همزمان با هم رخ می‌دهند، به یک برنامه قدرتمندتر به جای چندین برنامه مستقل، نیاز دارید. CRM تمامی این موارد را با هم فراهم می‌کند.

شرکت توسعه شبکه آداک یکی از سه نرم افزار CRM برتر دنیا را با کمک بهترین متخصصان، بومی‌سازی کرده است. برای مشاوره خرید crm مایکروسافت و دریافت دموی رایگان آن می‌توانید با شماره ۵۴۵۹۱۹۸۳ تماس بگیرید.

CRM مخفف چیست؟

واژه CRM مخفف عبارت CUSTOMER RELATIONSHIPS MANAGEMENT به معنای مدیریت ارتباط با مشتریان است، که به عنوان ابزار تکنولوژیکی قوی به کمک شما آمده و درجمع‌آوری اطلاعات شما از مشتریان، افزایش سرعت عمل شما در پاسخگویی به آن‌ها و در نهایت به جلب رضایت مشتریان خواهد‌انجامید و نتیجه نهایی آن، افزایش میزان فروش است.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

راه‌حل‌های ارائه شده در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری، برای CRM ساده کردن عملکرد‌های تجاری و افزایش سود حاصل از فروش، بازاریابی و خدمات است.
تصور کنید که در اطلاعات تماس با مشتری، اشتباهی رخ داده‌است، همین کافی است تا به دلیل تاخیر در ارائه خدمات به مشتری، مشتری به سمت رقیبان قدرتمندتان هدایت شود. بدون یک برنامه متمرکز برای ثبت رخدادها و پیگیری تعاملات با مشتری، تجارت شما از دیگر رقبا عقب می‌افتد و دسترسی به آن مشکل می­‌شود.

تاریخچه مدیریت ارتباط با مشتری

ورود مدیریت ارتباط با مشتری به عرصه کسب و کار از سال ۱۹۹۰ آغاز شد. پس از این برای شرکت‌ها علاوه بر جذب مشتری، وفاداری مشتری نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد.

وجود تعداد انبوه مشتریان و اطلاعات مربوط به آن‌ها، نیاز به سیستم جامع برای مدیریت این اطلاعات را تشدید کرد و زمینه­‌ای جهت ظهور سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به وجود‌آورد.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) تنها استفاده از فناوری نیست،  CRM بلکه یک استراتژی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیازها و رفتارهای مشتریان به منظور ایجاد روابط قوی­‌تر با آن‌ها است. به همین ترتیب، بیشتر از این‌که یک راه‌­حل فنی برای ارتباط موثر و کارآمد با مشتریان باشد

CRM

یک فلسفه تجارت است. با این وجود یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری موفق، متکی به استفاده از فناوری است.

با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری می­‌توان روابط CRM بین مشتری و شرکت را سازماندهی کرد که در نتیجه این امر باعث روابط پایدار با مشتری، تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار و رشد فروش می­‌شود.

مثال‌هایی از مدیریت ارتباط با مشتری

یک سازمان، باید به دنبال راه­‌هایی برای ارتقای خدمات مشتری و نظارت کردن بر رویکردها باشد. CRM به ادغام اطلاعات کسب و کار مربوطه از بخش­‌های مختلف به یک پایگاه داده، برای دسترسی به فعالیت­‌های خود در ارتباط با مشتری کمک می‌کند.

  • ایجاد یک دیدگاه جامع از نقشه “سفر مشتری”

منظور از نقشه سفر مشتری مسیری است که مشتری برای ثبت خرید خود طی می‌کند. هر مشتری نیازها و مسیر خرید خاص خود را دارد. با استفاده از CRM می‌توان اطلاعات مربوط به تاریخچه خرید (از زمان تماس اولیه مشتری، ثبت درخواست خرید و مراحل خرید و پس از خرید) و شبکه­‌های برقراری ارتباط مشتری را جمع­‌آوری کرد. با استفاده از این اطلاعات می‌توان  نقاط تعامل با مشتری را شناسایی کرد و این ارتباط را گسترش داد تا بتوان او را به مشتری وفادار تبدیل کرد.

  • مورد هدف قرار دادن مشتریان از طریق پیشنهادات سفارشی

هر مشتری مسیر خرید یا مصرفی دارد که از طریق آن می­‌توان نقطه تعامل مناسب برای درگیر کردن وی و وفاداری بیشتر را پیدا کنیم. با استفاده از سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری می‌توان شبکه­‌های ارتباطی مورد استفاده مشتری و سابقه خرید را جمع‌آوری کرد تا پیشنهادات مناسب برای هر مشتری ارائه شود.

  • کمک به ایجاد برنامه‌­های وفاداری

اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزار CRM می‌تواند سطوح گوناگون تعامل با مشتریان را بیابد، و این نشان می‌دهد که کدام حساب‌ها بیشترین درآمد را دارند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا برنامه­‌های وفاداری را برای مشتریانی که ارزشمند هستند، ایجاد کنید. شما می‌توانید از طریق نرم افزار CRM، لیستی از سودآور­ترین مشتریان خود را ایجاد کنید. پس از آن، می­توانید شروع به پیگیری کنید و آن‌ها را از پاداش و برنامه­‌های تشویقی مطلع کنید، بدین ترتیب آن‌ها همچنان مشتریان سودآور شما خواهند‌ماند.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

برخی مطالب مرتبط:

قابلیت‌های اضافه شده به Microsoft Dynamics CRM 2016

پرینتر جوهرافشان چیست؟

دستور ipconfig چیست؟

سازه ساپورت پرینترهای سه بعدی چیست؟

افزونه FalnicNotify در CRM

انواع CRM

نرم­‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری با توجه به ویژگی­‌های مختلف به سه سیستم اصلی تقسیم می­‎شود: سی آر ام عملیاتی، سی آر ام تحلیلی، سی آر ام مشارکتی .

انواع مدیریت ارتباط با مشتری

سی آر ام عملیاتی (OPERATIONAL CRM)

سی ­آر ­ام (CRM) عملیاتی بر روی خودکارسازی (اتوماسیون) فرآیندهای فروش، بازاریابی و پشتیبانی متمرکز است.  هدف اصلی از اتوماسیون فروش این است که مجموعه­‌ای از استانداردهای درون سازمانی برای به دست­‌آوردن مشتری­‌های جدید و ارتباط با مشتریان قبلی، تعریف شوند.  این اقدام کسب و کار را قادر می­‌سازد تا کانال­‌های مؤثر (مانند ایمیل، تماس تلفنی، تبلیغات در رسانه­‌های اجتماعی) را برای مشتریان بالقوه انتخاب کند. اتوماسیون پشتیبانی، مشتریان را با ارائه بهترین کیفیت پشتیبانی و ایجاد روابط پایدار حفظ می‌کند.

سی آر ام تحلیلی (ANALYTICAL CRM)

و نتایج آن برای مدیریت عملکرد تجاری استفاده می­شود. این عملیات اطلاعات را برای شما قابل فهم می‌سازد و موجب بهبود کارآیی در تجارت شما می­‌شود.

ویژگی‌­های سی آر ام تحلیلی

  1. جمع آوری اطلاعات مشتری، از کانال­‌های مختلف و تجزیه و تحلیل داده­‌ها به صورت منظم
  2. کمک به ساماندهی روش­‌های کسب و کار در فروش، بازاریابی، پشتیبانی و بهبود ارتباطات با مشتری

سی آر ام  مشارکتی (COLLABORATIVE CRM)

این ارتباط هم ارتباط بین مشتری با شرکت و هم ارتباط بین بخش‌های مختلف شرکت را در برمی­گیرد.

در این نوع از CRM می­توان مشارکت، همکاری و یکپارچگی بین بخش‌­های مختلف سازمان ایجاد کرد و سازمان را قادر به برخورد مناسب با درخواست مشتری و ارتباط مناسب بین مشتری و سازمان کند. این امر یکی از اهداف مهم نرم افزار CRM یعنی “برقراری ارتباط بهینه با مشتری” را میسر می‌‌کند.

انواع مشتری در CRM

انواع مشتریان در تجارت و بازاریابی از نظر CRM عبارتند از:

  1. مشتری احتمالی: مشتری در این مجموعه قرار می‌گیرند، که اولین باری است که با وی تماس برقرار کرده‌ایم.
  2. مشتری اولین مرتبه: مشتری که اولین خرید را انجام می‌دهد.
  3. مشتری اصلی: مشتری که شرکت شما را به عنوان تأمین کنندۀ خود انتخاب می‌کند.
  4. مشتری وفادار: مشتری در برابر تغییر تأمین کننده مقاوم بوده و با آن مخالف است و نگرش مثبت و بسیارقوی‌ای به شرکت شما دارد. یعنی حتی اگر در بعضی موارد شرکت ما اجناس و خدمات مورد نظر وی را تا مدتی نداشته باشد، اینگونه مشتری برای تامین نیاز خود از شرکت ما، صبر می‌نماید. همچنین در ایجاد منابع مالی و جذب مشتریان دیگر تاثیر‌گذار است.

نرم افزار CRM چیست؟

CRM یک بستر نرم‌افزاری است که مسائل حساس مربوط به توسعه و نگهداری روابط با مشتری را ذخیره می‌کند. بدون CRM عملکرد در تجارت بسیار متفاوت خواهد‌بود.
سیستم‌ها و اپلیکیشن‌های CRM، سازماندهی تجارت و پیگیری اطلاعات مشتری را آسان می‌کند.

اهداف مدیریت ارتباط با مشتری

  • افزایش سود: در نتیجه شناخت مشتریان، ارائه ارزش و تخفیف قیمت به آن‌ها.
  • افزایش میزان رضایت مشتریان: به علت اینکه مشتریان محصولات و خدمات سازمان را در راستای نیازهای خود می‌بینند .
  • کاهش هزینه‌­های بازاریابی : زمانی که سازمان دارای اطلاعات جامع از مشتریان هدف خود باشد از منابع خود بهتر استفاده می­کند و هیچ تلاشی از آن‌ها باعث اتلاف زمان نمی‌­شود.

چرخه CRM

گام اول: شناخت مشتری

اولین گام در پیاده­‌سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، شناخت مشتری با استفاده از کمپین­‌های مختلف بازاریابی و دسته بندی آن‌ها با توجه به نیازهایشان است.

گام دوم: جذب مشتری

بعد از شناسایی و بخش‌­بندی مشتری­‌ها باید به سراغ جذب مشتری رفت. سازمانی که نتواند مشتری برای محصولاتش جذب کند، نمی‌تواند دوام بیاورد. پس باید با استفاده از روش­‌های مختلف فروش و ترویج محصول، اقدام به جذب مشتری کرد.

گام سوم: حفظ مشتری

پس از جذب مشتری قسمت مهم ارتباط با مشتری این است که بتوانیم این مشتری را به عنوان یک مشتری وفادار در سازمان حفظ کنیم.

گام چهارم: توسعه مشتری

در مسیر اجرای CRM سازمان­‌ها باید تلاش کنند مشتریان خود را توسعه بدهند. با افزایش تعداد مشتری و یا با افزایش خرید یک مشتری می‌توان مشتریان خود را توسعه داد.

ورود مدیریت ارتباط با مشتری به عرصه کسب و کار از سال ۱۹۹۰ آغاز شد. پس از این برای شرکت‌ها علاوه بر جذب مشتری، وفاداری مشتری نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد.

وجود تعداد انبوه مشتریان و اطلاعات مربوط به آن‌ها، نیاز به سیستم جامع برای مدیریت این اطلاعات را تشدید کرد و زمینه­‌ای جهت ظهور سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به وجود‌آورد.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) تنها استفاده از فناوری نیست، بلکه یک استراتژی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیازها و رفتارهای مشتریان به منظور ایجاد روابط قوی­‌تر با آن‌ها است. به همین ترتیب، بیشتر از این‌که یک راه‌­حل فنی برای ارتباط موثر و کارآمد با مشتریان باشد یک فلسفه تجارت است. با این وجود یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری موفق، متکی به استفاده از فناوری است.

با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری می­‌توان روابط بین مشتری و شرکت را سازماندهی کرد که در نتیجه این امر باعث روابط پایدار با مشتری، تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار و رشد فروش می­‌شود.

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉