بلاک چین در طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه

دسته بندی ها :
بلاک چین در طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه

بلاک چین در طراحی : استفاده از زنجیره بلوکی در طراحی و پیاده سازی زیرساخت‌های شبکه باعث بروز تکنولوژی‌های جدید شده و امکان ارایه اینترنت به شکل وسیع‌تر حتی در مناطق محروم و ادامه سرویس‌دهی هنگام بروز بلایای طبیعی را فراهم کرده است. در این مجال می‌خواهیم کاربرد بلاک چین در صنعت شبکه را بررسی کرده و شبکه‌های توری بیسیم بلاک چینی را معرفی کرده و به مزایا و چالش‌های آنها بپردازیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

نقش بلاک چین در ایجاد شبکه و اینترنت

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

هنگامی که در مورد بلاک چین صحبت می‌کنیم، بسیاری از مردم به رمزارزها، کیف‌های پول دیجیتال و اصطلاحاتی همچون دفتر توزیع متمرکز فکر می‌کنند، در حالی که زنجیره بلوکی کاربردهای جذاب دیگری نیز دارد. یکی از این کاربردهای جالب این فناوری که چندان در مورد آن صحبت نشده، پیاد‌ه‌سازی شبکه‌های مش با استفاده از این فناوری است. برای آشنایی با فناوری بلاک چین، مقاله “بلاک چین چیست و چگونه کار میکند؟” را مطالعه کنید.

با استفاده از بلاک چین مردم می‌توانند از طریق اشتراک‌گذاری پهنای باند و منابع سیستمی در ساخت یک شبکه مش مشارکت کنند و در ازای منابعی که در اختیار شبکه قرار می‌دهند پاداش دریافت کنند، درست مشابه با حالتی که شما در یک زنجیره بلوکی مبادلاتی انجام می‌دهید و پاداشی دریافت می‌کنید.

پیاده‌سازی زیرساخت‌های لازم با هدف پیاده‌سازی اتصال اینترنتی مطمئن در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، هزینه زیادی دارد و در برخی کشورها مشتریان مجبور به تقبل این هزینه‌ها هستند.

نقش بلاک چین در ایجاد شبکه

یکی از راه‌حل‌های جالب برای این مشکل شبکه‌های مش هستند که امکان پیاده‌سازی یک زیرساخت اینترنتی مقرون به صرفه در مناطق محروم را فراهم می‌کنند. شبکه‌های مش بیش از چهل سال قدمت دارند، اما روند توسعه تجاری آن‌ها با کندی پیش می‌رود، در حالی که با استفاده از فناوری مش می‌توان محدوده گسترده‌ای را زیر پوشش شبکه قرار داد. در چنین شبکه‌ای بدون نیاز به دکل‌های مخابراتی یا ارتباطات ماهواره‌ای، می‌توان از گوشی همراه یا اینترنت اشیا به‌عنوان گره‌های یک شبکه استفاده کرد.

برخی از مطالب مرتبط:

نصب و فعال سازی سرویس remote desktop services در ویندوز سرور ۲۰۱۹

چگونه امضای ایمیل را در Dynamics CRM 2016 شخصی سازی کنیم؟

آموزش رایگان cisco ccna ؛ قسمت اول: روتر و سوئیچ و فایروال در شبکه

توسعه شبکه آداک در سومین نمایشگاه گارانتی و خدمات پس از فروش

گارانتی طلایی توسعه شبکه آداک (ایران اچ پی) برای سرورهای آسیب دیده در سیل

شبکه توری (mesh) چیست؟

شبکه توری بیسیم فناوری تقریبا نوظهوری در مقایسه با نمونه‌های رایج است که با شعار اتصال یکپارچه جهانی شبکه‌ها به یکدیگر با کمترین هزینه پدید آمد. عملکرد شبکه‌های توری به این صورت است که هر node شبکه به‌شکل یک مسیریاب مستقل فرایند مسیریابی را انجام می‌دهد. شبکه‌ای که تمام Node‌های آن به شکل مستقیم به یکدیگر متصل شوند، شبکه کاملا متصل (Fully Connected Network) نامیده می‌شود.

مزایای شبکه توری بیسیم زیاد است و مهم‌ترین آن ویژگی شبکه خود تنظیم است که یک node جدید بدون نیاز به تنظیمات مدیریتی شبکه قادر به اضافه شدن به ساختار موجود شبکه است. دومین ویژگی مهم شبکه‌های توری قابلیت خودترمیمی آن‌ها است. این شبکه‌ها می‌توانند به شکل خودکار، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین مسیرهای ارسال داده را پیدا کنند، حتی اگر گره‌ها مسدود شده یا سیگنال خود را از دست بدهند.

تعامل شبکه توری و بلاک چین چگونه است؟

استفاده از زنجیره بلوکی در این مدل شبکه‌ها افراد را تشویق می‌کند تا از طریق اشتراک‌گذاری پهنای باند و توان سخت‌افزاری مازاد خود، توکن پاداش دریافت کنند و به این شکل در پیاده سازی شبکه مش شریک شوند. . در این زمینه CMN به نوع خاصی از شبکه‌های مش بی سیم که شبکه‌های انجمنی نام دارند اشاره دارد. از ویژگی‌های مهم این شبکه، استفاده آزادانه، رایگان و بدون محدودیت‌ از آن است.

پروژه‌های پیاده سازی شبکه با بلاک چین

در این زیرساخت از مفهومی به‌نام سیستم سامانه غرامت (Compensation System) استفاده شده که توازنی میان میزان اشتراک‌گذاری منابع و مصرف منابع برقرار می‌کند. به‌گونه‌‌ای که میزان ارزش عرضه و مصرف منابع شبکه‌ برای هر کاربر در یک منطقه خاص ثبت می‌شود. هر چه فرد منابع بیشتری (پهنای باند) مصرف کرده باشد باید از طریق اشتراک‌گذاری منابع سیستمی آن‌را جبران کند و به‌نوعی غرامت بپردازد تا توازن برقرار شود.

در این معماری یک شرکت‌کننده میزان مصرف خود را به سازمان Guifi.net اعلام می‌کند و سازمان آن‌را بررسی می‌کند. البته در این سازوکار امکان بروز خطا و اقدامات فریبکارانه وجود دارد و در نتیجه سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند میزان مصرف منابع به‌طور منصفانه‌ای ارزیابی شده است. درست در همین نقطه است که زنجیره بلوکی به میدان وارد می‌شود و با ارایه راهکاری چالش این شبکه‌های نظیر به نظیر (P2P) را برطرف می‌کند.

پروژه دوم، رایت مش (RightMesh) است که برای پیاده‌سازی شبکه‌ مشِ موبایل نرم‌افزارمحور، زیرساخت و پروتکلی معرفی کرده که از فناوری زنجیره بلوکی و توکن اختصاصی‌اش به‌نام Rmesh استفاده می‌کند.

معماری:

در این معماری اگر گره‌ای به اینترنت دسترسی داشته باشد، سایر گره‌های متصل به آن می‌توانند به اینترنت یا شبکه‌های مش دیگر متصل شوند. . رایت مش به کاربران پیشنهاد می‌دهد در ازای دریافت توکن، ظرفیت اضافی اینترنت و منابع سخت‌افزاری مثل توان پردازشی، ذخیره‌سازی یا داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرها را با سایر اعضا شبکه به اشتراک قرار دهند. کاربران و دستگاه‌های متصل به شبکه رایت مش با یک حساب اتریوم (Ethereum) به‌طور یکتا شناسایی ‌شده و قادر به تبادل توکن‌ هستند.

هر دستگاه روی شبکه رایت مش می‌تواند به انتقال پهنای باند با سایر کاربران بپردازد و کاربرانی که. جان لوئیتر بنیانگذار شرکت رایت مش می‌گوید: «هدف ما این است کاربران را کریس جنسن مدیر ارشد عملیاتی شرکت رایت‌مش

لایه های پیاده سازی شبکه با بلاک چین

چالش‌های پیاده سازی شبکه با بلاک چین

. به همین دلیل این گره‌ها یک ارتباط موقت ایجاد می‌کنند.

برای حل این مشکل و دستیابی به ارتباطی پایدار که مبتنی بر گره‌های متحرک است از رویکرد ابرگره (Superpeer) استفاده می‌شود. این گره‌ها یک ارتباط پایدار به اینترنت دارند، قادر به تعامل با شبکه هستند و از طریق اتریوم، توکن به شبکه وارد می‌کنند، با این‌حال، استفاده از این گره‌‌ها با روش غیرمتمرکزی که در زنجیره بلوکی دنبال می‌شود در تضاد است. اگر این‌ گره‌های خاص به اینترنت یا سایر ابرگره‌ها متصل نباشند، گره‌های دیگر‌ نمی‌توانند به‌طور مستقیم به آن‌ها متصل شوند.

به‌طور کلی می‌توان گفت چارچوب‌هایی مثل رایت مش وابستگی زیادی به اینترنت دارند. به‌طور ‌مثال، اگر گره A بخواهد از طریق یک اَبَرگره واسطه، پرداختی به گره B داشته باشد این امکان وجود دارد که ابرگره بعد از دریافت این پرداخت از گره A کانال ارتباطی را ببندد. یعنی امکان دارد ابرگره، توکن‌هایی که گره A برای گره B ارسال کرده را سرقت کند. در چنین سامانه‌ای نمی‌توان به اَبَرگره‌های متمرکز اعتماد کرد و امنیت تبادل توکن‌ها باید از طریق راه‌حل‌هایی مثل زمان انقضا (Expiration Time) یا هش قفل (Hashlock) تضمین شود.

رفع مشکل تجهیزات سیار در معماری شبکه بیسیم توری بلاک چین

برای بهبود منطقه تحت پوشش این شبکه به طیف گسترده‌ای از گره‌ها نیاز است. اسمارت مش برای تشویق کاربران، در ازای تأمین اشتراک‌گذاری منابع به آن‌ها توکن پاداش می‌دهد. اسمارت مش با توسعه شبکه رایدن موبایل (Mobile Raiden Network) امکان دسترسی به شبکه رایدن را برای دستگاه‌های همراه هوشمند فراهم کرده است. علاوه بر این، برای حل مشکل محدوده، فناوری به‌نام پروژه مش‌باکس (MeshBox) را طراحی کرده که یک جعبه سخت‌افزاری است که عملکرد روتر خانگی، ذخیره‌سازی، پخش محتوا و عملکردهای دیگر را ادغام کرده است.

قابلیت ذخیره سازی توزیع‌شده و مکانیزم IPFS مش‌باکس عملکرد شبکه را بهبود بخشید و آن‌را مفیدتر کرده است. با ذخیره سازی محلی و ایمن فایل‌های توزیع‌شده، صاحب مش باکس توکن‌های MESH را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. اگر کاربران از این فایل‌ها استفاده کنند، صاحب مش باکس باز هم توکن پاداش دریافت می‌کند. این‌کار باعث می‌شود تا صاحب مش باکس برای دریافت توکن‌های بیشتر ترغیب شود تا سخت‌افزار خود را به‌عنوان یک گره برای مدت بیشتری در اختیار شبکه قرار دهد تا پایداری شبکه حفظ شود.

 البته موانع طبیعی مثل ساختمان‌ها روی این محدوده تاثیر منفی می‌گذارند که از طریق اتصال آنتن به این دستگاه، برد نقطه‌به‌نقطه قابل افزایش است.

با استفاده از بلاک چین مردم می‌توانند از طریق اشتراک‌گذاری پهنای باند و منابع سیس پاداش دریافت کنن

. پیاده‌سازی زیرساخت‌های لازم با هدف پیاده‌سازی اتصال اینترنتی مطمئن در کشورهای

یکی از راه‌حل‌های جالب برای این مشکل شبکه‌های مش هستند که امکان پیاده‌سازی یک زیرساخت اینترنتی مقرون به صرفه در مناطق محروم را فراهم می‌کنند. شبکه‌های مش بیش از چهل سال قدمت دارند، در

 منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما

نیاز به کمک دارید؟ با ما چت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉